På vår bil med körassistans kom ett nytt servo efter två år som är mera finstegat. Och senare uppgraderad hårdvara för nya funktioner.
Nja, kan du hålla igång det i tre år får man vara nöjd. Möjligtvis lite "lull-lull" för att vi ska luras tro det pågår nyheter.
Och tillverkare är lite luriga för uppdatering är en sak av en prgversion, men uppgradering till senare prgversion är något annat. Jämför med att idag få uppdatering till Win10 kontra om du kan uppgradera till Win11.
 
Och så har vi den viktiga skillnaden mellan SOTA (Software) och FOTA (Firmware). Dvs om uppdateringarna bara rör mjukvara som infotainmentsystem, kartor osv eller mer eller mindre alla system i hela bilen inkl styrning, bromsar och motor.

Många bilar har idag SOTA, betydligt färre FOTA.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
?
KristinaRT KristinaRT skrev:
Fast hur ofta behöver en elbil servas egentligen? Och vad behöver servas? Förutom möjligen byte av kupéfiler och koll av bromssystemet?

Känns mer som att tillverkarna är fast i någon slags gammeldags tankegångar där de vill tjäna en massa på bilen även efter köp.

Vem skulle acceptera att lämna in sin dator årligen för byte av filter och bortrensning av damm ur portarna ;)
Id3 har jag nu.
Den ska in efter 2 år. (ingår i leasingen)
Och det som jag kan se med blotta ögat är ju faktiskt rätt viktigt, som man egentligen är för dålig på på alla bilar.
-Bromsvätska. (den som säger att man inte ska byta efter 2-3 år har ingen aning om vad den pratar om)
-Kylvätska.
Det är lite men ack så viktigt. I övrigt så är det inte helt fel om de har som på vanlig service (som följs dåligt) en checklista på alla rörliga delar, filter och övriga detaljer som kan behöva en översyn.
 
J jocke31 skrev:
Vi sparar numera 16 000 kr/år på att inte behöva lämna in två ICE-bilar för oljebyte och en massa annat tjafs.
Vad har du haft för något som var så dyra i service och underhåll? X5an och 520d kostade mig ca det var 24mån och 3000mil/st.
 
R Robert-san01 skrev:
Vad har du haft för något som var så dyra i service och underhåll? X5an och 520d kostade mig ca det var 24mån och 3000mil/st.
Senast Mitsubishi Outlander PHEV och en Fiat 500X. Innan det en Audi A4 Avant och en Hyundai ix35.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
engs engs skrev:
Fast det har funnits långt innan elbilar. På bilar med ottomotorer som är ”för” effektiva och inte för oväsen.
Passar GTE, en hybrid visserligen men den har fejkat motorljud i kupén även när bensinmotorn går och man gör en step down.
Är inte det barnsligt men harmlöst då?
 
J jocke31 skrev:
Och så har vi den viktiga skillnaden mellan SOTA (Software) och FOTA (Firmware). Dvs om uppdateringarna bara rör mjukvara som infotainmentsystem, kartor osv eller mer eller mindre alla system i hela bilen inkl styrning, bromsar och motor.

Många bilar har idag SOTA, betydligt färre FOTA.
Ja, firmware är knepigare och det är ofta här det tar stopp när det kommer nytt och man vill uppgradera, t.ex. att det kräver en annan/nyare version av hårdvaran.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Första dagen till jobbet. Nu räknar jag bort morgonturen.
Så hem körde jag via stan för ett ärende, körde på B-läge inne i byar och stan, sen farthållare resten. Den ändrar hastighet själv enl vägskyltar.

Snitt 12,5kwh/100km
Om jag räknar på senaste elräkningen och jag räknar rätt så har jag alltså en bränslekostnad på 3,75 kr milen (snittpris för maj var 2,96 avrundade till 3) Räknar jag rätt?

Dieseln idag, 26,79 blir 16,07 kr milen.
Ja, lite fel. Vad bilen drar och hur mycket du laddar är inte samma sak.
Du har laddförluster som varierar med hur och när du laddar, men runt 10-30% verkar vara vanligt.
 
  • Gilla
..........
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Senast Mitsubishi Outlander PHEV och en Fiat 500X. Innan det en Audi A4 Avant och en Hyundai ix35.
Shit vad dyra de var att hålla rullande!
 
J jocke31 skrev:
Vi sparar numera 16 000 kr/år på att inte behöva lämna in två ICE-bilar för oljebyte och en massa annat tjafs.
Det låter som oerhört dyr service. Jag har lämnat in min bil på märkesverkstad sen jag köpte den 2017 (för då ingår deras mobilitetsgaranti, som i princip ersätter räddningsförsäkring) och har aldrig betalat mer än 4000 för service (inklusive lånebil).
 
Märkesverkstaden vill ha drygt 12000 för min BMW (3000 mil/24 månader). Bara oljan är svindyr (på verkstan). Servar därför hos mindre lokal verkstad till lägre pris och personligare bemötande.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
?
Isakare Isakare skrev:
Ja, lite fel. Vad bilen drar och hur mycket du laddar är inte samma sak.
Du har laddförluster som varierar med hur och när du laddar, men runt 10-30% verkar vara vanligt.
Det ger ju med sig när räkningen kommer. Kan man lita på trippmätaren på ease? Isåfall är det ju enkelt att bara dra det jag laddat med snittpriset.
Hurusom så blir det ju billigare.
Diesel igår, 26,71 Diesel idag 27,11.

Jag har bara 8 mil kvar på dieselbilen :p Fasiken med ändå att jag inte hade cykelkroken. Det kommer kännas lite halvt meningslöst att tanka diesel då man inte får något mer.
 
P Pin skrev:
Märkesverkstaden vill ha drygt 12000 för min BMW (3000 mil/24 månader). Bara oljan är svindyr (på verkstan). Servar därför hos mindre lokal verkstad till lägre pris och personligare bemötande.
Samma för oss. VAG ville ha 12 000 kr för service på Audin, så jag har anlitat lokal och bra serviceverkstad som ”bara” tog 8 000 för exakt samma sak.
Men standardservice i Sthlm (6 000, 10 000 och 12 000 mil) kostar alltid ca 8 000 kr/bil skulle jag säga.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Samma för oss. VAG ville ha 12 000 kr för service på Audin, så jag har anlitat lokal och bra serviceverkstad som ”bara” tog 8 000 för exakt samma sak.
Men standardservice i Sthlm (6 000, 10 000 och 12 000 mil) kostar alltid ca 8 000 kr/bil skulle jag säga.
Också Sthlm och den mindre verkstaden kostade någonstans mellan sju och åtta tusen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
BTW, jag vill ha skyltavläsning som fattar även stoppskyltar, lämna företräde-skyltar och rödlysen. Samt att bilen bromsar innan väggupp. Helst skulle jag vilja att bilen förstod högerregeln också.
 
  • Haha
  • Gilla
föraren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.