1 526 925 läst · 24 843 svar
1527k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
På vår bil med körassistans kom ett nytt servo efter två år som är mera finstegat. Och senare uppgraderad hårdvara för nya funktioner.
Nja, kan du hålla igång det i tre år får man vara nöjd. Möjligtvis lite "lull-lull" för att vi ska luras tro det pågår nyheter.
Och tillverkare är lite luriga för uppdatering är en sak av en prgversion, men uppgradering till senare prgversion är något annat. Jämför med att idag få uppdatering till Win10 kontra om du kan uppgradera till Win11.
Nja, kan du hålla igång det i tre år får man vara nöjd. Möjligtvis lite "lull-lull" för att vi ska luras tro det pågår nyheter.
Och tillverkare är lite luriga för uppdatering är en sak av en prgversion, men uppgradering till senare prgversion är något annat. Jämför med att idag få uppdatering till Win10 kontra om du kan uppgradera till Win11.
Och så har vi den viktiga skillnaden mellan SOTA (Software) och FOTA (Firmware). Dvs om uppdateringarna bara rör mjukvara som infotainmentsystem, kartor osv eller mer eller mindre alla system i hela bilen inkl styrning, bromsar och motor.
Många bilar har idag SOTA, betydligt färre FOTA.
Många bilar har idag SOTA, betydligt färre FOTA.
Id3 har jag nu.KristinaRT skrev:Fast hur ofta behöver en elbil servas egentligen? Och vad behöver servas? Förutom möjligen byte av kupéfiler och koll av bromssystemet?
Känns mer som att tillverkarna är fast i någon slags gammeldags tankegångar där de vill tjäna en massa på bilen även efter köp.
Vem skulle acceptera att lämna in sin dator årligen för byte av filter och bortrensning av damm ur portarna
Den ska in efter 2 år. (ingår i leasingen)
Och det som jag kan se med blotta ögat är ju faktiskt rätt viktigt, som man egentligen är för dålig på på alla bilar.
-Bromsvätska. (den som säger att man inte ska byta efter 2-3 år har ingen aning om vad den pratar om)
-Kylvätska.
Det är lite men ack så viktigt. I övrigt så är det inte helt fel om de har som på vanlig service (som följs dåligt) en checklista på alla rörliga delar, filter och övriga detaljer som kan behöva en översyn.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 921 inlägg
Ja, firmware är knepigare och det är ofta här det tar stopp när det kommer nytt och man vill uppgradera, t.ex. att det kräver en annan/nyare version av hårdvaran.J jocke31 skrev:
Ja, lite fel. Vad bilen drar och hur mycket du laddar är inte samma sak.? Rkarlsson skrev:Första dagen till jobbet. Nu räknar jag bort morgonturen.
Så hem körde jag via stan för ett ärende, körde på B-läge inne i byar och stan, sen farthållare resten. Den ändrar hastighet själv enl vägskyltar.
Snitt 12,5kwh/100km
Om jag räknar på senaste elräkningen och jag räknar rätt så har jag alltså en bränslekostnad på 3,75 kr milen (snittpris för maj var 2,96 avrundade till 3) Räknar jag rätt?
Dieseln idag, 26,79 blir 16,07 kr milen.
Du har laddförluster som varierar med hur och när du laddar, men runt 10-30% verkar vara vanligt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 921 inlägg
Det låter som oerhört dyr service. Jag har lämnat in min bil på märkesverkstad sen jag köpte den 2017 (för då ingår deras mobilitetsgaranti, som i princip ersätter räddningsförsäkring) och har aldrig betalat mer än 4000 för service (inklusive lånebil).J jocke31 skrev:
Det ger ju med sig när räkningen kommer. Kan man lita på trippmätaren på ease? Isåfall är det ju enkelt att bara dra det jag laddat med snittpriset.Isakare skrev:
Hurusom så blir det ju billigare.
Diesel igår, 26,71 Diesel idag 27,11.
Jag har bara 8 mil kvar på dieselbilen Fasiken med ändå att jag inte hade cykelkroken. Det kommer kännas lite halvt meningslöst att tanka diesel då man inte får något mer.
Samma för oss. VAG ville ha 12 000 kr för service på Audin, så jag har anlitat lokal och bra serviceverkstad som ”bara” tog 8 000 för exakt samma sak.P Pin skrev:
Men standardservice i Sthlm (6 000, 10 000 och 12 000 mil) kostar alltid ca 8 000 kr/bil skulle jag säga.
Också Sthlm och den mindre verkstaden kostade någonstans mellan sju och åtta tusen.J jocke31 skrev:
BTW, jag vill ha skyltavläsning som fattar även stoppskyltar, lämna företräde-skyltar och rödlysen. Samt att bilen bromsar innan väggupp. Helst skulle jag vilja att bilen förstod högerregeln också.