KristinaRT KristinaRT skrev:
Fast hur ofta behöver en elbil servas egentligen?
Ja, en anledning till att man satsar mer på automatiska uppdateringar för elbilar är väl just att konceptet med regelbundna verkstadsbesök inte är lika solklart som förr i tiden.
Men det är som sagt var en resa att göra för att våga släppa kontrollen helt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
KristinaRT
useless useless skrev:
Ja, en anledning till att man satsar mer på automatiska uppdateringar för elbilar är väl just att konceptet med regelbundna verkstadsbesök inte är lika solklart som förr i tiden.
Men det är som sagt var en resa att göra för att våga släppa kontrollen helt.
Och som ”kontrollfreak” kan jag förstå skräcken :rofl:
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Fast hur ofta behöver en elbil servas egentligen? Och vad behöver servas? Förutom möjligen byte av kupéfiler och koll av bromssystemet?

Känns mer som att tillverkarna är fast i någon slags gammeldags tankegångar där de vill tjäna en massa på bilen även efter köp.

Vem skulle acceptera att lämna in sin dator årligen för byte av filter och bortrensning sv damm ur portarna ;)
Vi sparar numera 16 000 kr/år på att inte behöva lämna in två ICE-bilar för oljebyte och en massa annat tjafs.
 
  • Gilla
  • Wow
djac och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
J jocke31 skrev:
Vi sparar numera 16 000 kr/år på att inte behöva lämna in två ICE-bilar för oljebyte och en massa annat tjafs.
Det är en summa man kan mycket roligt för….
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Behöver en elbil uppdateras så ofta för att fungera;)
Men det klassiska med återkommande uppdateringar är att tillverkare släpper programvaror dåligt testade och vi användare blir "testförare".
Så tycker man det är kul och intressant att bilens funktioner förändras kontinuerligt så är det positivt, men också att man får acceptera återkommande buggar.
En mobil som strular kan jag i princip skicka till återvinning, men en bil för en halv miljon vill jag ska fungera så jag ser två olika användningsområden
Nu kanske jag drar det till en ytterlighet
Men i och för sig kan det ju hända oberoende av hur uppdatering eller uppgradering görs, kabel eller trådlöst.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Behöver en elbil uppdateras så ofta för att fungera;)
Men det klassiska med återkommande uppdateringar är att tillverkare släpper programvaror dåligt testade och vi användare blir "testförare".
Så tycker man det är kul och intressant att bilens funktioner förändras kontinuerligt så är det positivt, men också att man får acceptera återkommande buggar.
En mobil som strular kan jag i princip skicka till återvinning, men en bil för en halv miljon vill jag ska fungera så jag ser två olika användningsområden
Nu kanske jag drar det till en ytterlighet
Men i och för sig kan det ju hända oberoende av hur uppdatering eller uppgradering görs, kabel eller trådlöst.
Nej, en bra bil ska självklart funka bra från dag 1. Men nya modeller av bilar har i princip alltid diverse barnsjukdomar. Även prestigemärken som MB och BMW behöver oftast återkalla nya modeller pga något som upptäcks först när bilen är lanserad. Men numera är mer och mer styrt av mjukvara, och grejen är ju att mjukvaran ofta buggar även i bilar som inte har OTA. Men då måste bilen in till verkstad för att lösa problemet.

Det slipper jag gärna.

Och väldigt många uppdateringar är ju inte heller buggar, utan snarare ny och bättre funktionalitet.
 
useless useless skrev:
Det är ju tråkigt om det blir så här när man kommer ut på storköpsparkeringen med fem kassar frysvaror...

[länk]
Verkligen. Det visar ju att Volvo inte har någon vidare koll på mjukvaran.
 
Volvo har säkert inte sämre rutiner än andra tillverkare.
 
Det komplexa i bilar idag är flera styr/datorenheter från olika tillverkare som dessutom ska integreras, man har inte riktigt hunnit med.
T.ex. Volvo Cars gick i vintras ut med att man i Stockholm skulle etablera ett utvecklingscenter för just detta och eget operativ till elbilsplattformen, var väl planerat att rekrytera 600 personer.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
...frågan är väl (ang OTA) om föraren VILL att bilen ska få nya funktioner och nytt beteende lite titt som tätt? Endel vill att inget ska ändras...

...följdfrågan blir, är mjukvaran så omogen att man MÅSTE uppdatera den väldigt ofta... En gammal bil var ju hyfsat "färdigbyggd" när man fick den...

Jag säger inte emot OTA, det är ett billigt och bra sätt att få ut mindre ändringar... Men frågan är om man genom det släpper ut mer ofärdig mjukvara, för att det är så lätt att ändra den?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...frågan är väl (ang OTA) om föraren VILL att bilen ska få nya funktioner och nytt beteende lite titt som tätt? Endel vill att inget ska ändras...

...följdfrågan blir, är mjukvaran så omogen att man MÅSTE uppdatera den väldigt ofta... En gammal bil var ju hyfsat "färdigbyggd" när man fick den...

Jag säger inte emot OTA, det är ett billigt och bra sätt att få ut mindre ändringar... Men frågan är om man genom det släpper ut mer ofärdig mjukvara, för att det är så lätt att ändra den?
Det går ju alltid att stänga av uppdateringarna för de som inte vill använda funktionen. Själv har jag funktionen påslagen och har schemalagt exakt när uppdateringarna ska ske, dvs vilka veckodagar och vilken tid på dygnet.

Visst finns det buggar i mjukvara, men jag tänker att motsvarigheten i äldre bensinbilar snarast är igensatt bränslefilter, dåligt justerade tändstift, knackande ventiler osv. Tändsystemet i brittiska 60- och 70-talsbilar var t ex ingen direkt höjdare. Skillnaden är att mjukvarubuggar går att lösa utan verkstadsbesök.

Det kan förstås vara frestande att lansera mer ofärdiga produkter när de kan fixas senare med uppdateringar. Men kundnöjdhet är väl minst lika viktigt idag som för 10 eller 30 år sedan.

Apropå ofärdiga produkter:
https://www.mestmotor.se/automotors...isk-tvingar-volvo-att-aterkalla-460769-bilar/

[URL]https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/mercedes-uppmanar-agare-att-inte-kora-sina-bilar/
[/URL]

[URL]https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/audi-aterkallar-12-miljoner-bilar-som-kan-borja-brinna-622660/


https://www.expressen.se/dinapengar/bmw-aterkallar-bilar-kan-plotsligt-fatta-eld/[/URL]

Så att produkterna inte är perfekta från dag 1 är absolut inget nytt problem.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Stämmer bra, OTA har ju inget med elbil att göra utan en funktion att uppdatera mjukvara oberoende av drivkälla.
Sedan uppstår det mjukvaruproblem och hårdvarufel på bilar oberoende av drivkälla.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag skulle vilja veta hur tesla tänker och jobbar kring certifieringar, när man gör en mjukvaruppdatering påverkar man certifikat, så teoretiskt borde gamla bilar behöva upfylla certifikaten. Kanske fungerar det för tesla för att de har samma uppdateringsfrekvens på själva hårdvaran som en gammal bubbla - för andrahandsvärdet är det ju utmärkt att en 10 år gammal bil ser lika dan ut (nästan) som en helt ny, om den gamla -dessutom- fungerar som en ny.

Näe, OTA har som sagt inte nåt med elbil att göra, liksom autonomi mm. Men, ofta kombineras väl det då allt detta kommer på "nya plattformar". Jag kan tänka mig att Tesla gör mycket av sina system "inhouse" medan många tillverkare köper mjukvaran av underleverantörer. Det är betydligt "mekigare" att låta en underleverantör göra ändringarna och rulla ut dem.

Jag undrar hur många som åker runt med bilar med massor av funktioner som aldrig används? Där föraren inte orkat sätta sig in i hur det funkar eller vad som ens finns. Min fru har nog tex aldrig använt farthållare.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.