A AndersS skrev:
Nu är ni inne på det jag nämnt tidigare, funktioner som kanske påverkar och förändrar bilkörning men som jag haft i dryga fem år med skyltavläsning, automatisk farthållare, körassistans, säkerhetsfunktioner med styrning/bromsning, etc, vilket inte är specifikt elbilsrelaterat.;)
Det har du förstås rätt i. Det är väl fr a OnePedal drive som inte finns i så många ICE-bilar. Start/stopp-funktion finns ju ofta, men kräver vanligen att man trycker på bromspedalen, dvs man behöver flytta foten.

Just i bilköer är det väldigt skönt att i princip inte behöva använda varken fötter/händer och i köer är också elmotorn som allra effektivast, en elbil drar minimalt med el när det går långsamt och stängs dessutom av helt så fort det står stilla.
 
Precis, var och hur man kör påverkar mycket. T.ex. behovet av start/stopp utifrån mina förutsättningar är nästan obefintligt då mera än 95% av körning görs på landsväg.
Så när jag nu följer och funderar på ett framtida elbilsbyte ger inte elbilen mig några funktionella fördelar om jag jämför.
 
A AndersS skrev:
Precis, var och hur man kör påverkar mycket. T.ex. behovet av start/stopp utifrån mina förutsättningar är nästan obefintligt då mera än 95% av körning görs på landsväg.
Så när jag nu följer och funderar på ett framtida elbilsbyte ger inte elbilen mig några funktionella fördelar om jag jämför.
Något som jag aldrig sett på ICE-bilar är kontinuerliga OTA-uppdateringar (utom på mindre delar av mjukvaran). Min bil får t ex en OTA-uppdatering som ger snabbare laddkurva efter 80% och en justering av bromsfunktionen. Då fler delar i bilen styrs av mjukvara och färre av hårdvara så kan det mesta uppdateras via nätet. Även rena körfunktioner, t ex hur motorn beter sig, körlägen, fjädring osv. En elbil är mer som en dator och mindre som en traditionell bil vilket möjliggör detta.

Här är förstås Tesla de som leder ligan, men även andra moderna bilföretag som Lucid, Rivian osv. De traditionella bilföretagen försöker förstås haka på, med varierande framgång. Men många gamla bilföretag har dessvärre en affärsmodell som bygger på att bilen ska lämnas in på service på verkstad i tid och otid, vilket bromsar övergången.

Jag har ju en Ford, och i ärlighetens namn så är just mjukvaruutvecklingen det område där jag upplevt mest irriterande småbuggar. Det märks att de vassaste utvecklarna har headhuntats av de moderna bilföretagen, som t ex Tesla.
Å andra sidan så är det just traditionellt bilbyggande som ställer till det för t ex Tesla, med kvalitetsproblem gällande inredning osv. Här har förstås företag som BMW, Audi, MB och Volvo ett försprång.
 
J jocke31 skrev:
Jag har ju en Ford, och i ärlighetens namn så är just mjukvaruutvecklingen det område där jag upplevt mest irriterande småbuggar. Det märks att de vassaste utvecklarna har headhuntats av de moderna bilföretagen, som t ex Tesla.
Å andra sidan så är det just traditionellt bilbyggande som ställer till det för t ex Tesla, med kvalitetsproblem gällande inredning osv. Här har förstås företag som BMW, Audi, MB och Volvo ett försprång.
Så om man köper en Ford får man både dålig mjukvara och dåligt ihopsatt hårdvara?
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Något som jag aldrig sett på ICE-bilar är kontinuerliga OTA-uppdateringar (utom på mindre delar av mjukvaran). Min bil får t ex en OTA-uppdatering som ger snabbare laddkurva efter 80% och en justering av bromsfunktionen. Då fler delar i bilen styrs av mjukvara och färre av hårdvara så kan det mesta uppdateras via nätet. Även rena körfunktioner, t ex hur motorn beter sig, körlägen, fjädring osv. En elbil är mer som en dator och mindre som en traditionell bil vilket möjliggör detta.

Här är förstås Tesla de som leder ligan, men även andra moderna bilföretag som Lucid, Rivian osv. De traditionella bilföretagen försöker förstås haka på, med varierande framgång. Men många gamla bilföretag har dessvärre en affärsmodell som bygger på att bilen ska lämnas in på service på verkstad i tid och otid, vilket bromsar övergången.

Jag har ju en Ford, och i ärlighetens namn så är just mjukvaruutvecklingen det område där jag upplevt mest irriterande småbuggar. Det märks att de vassaste utvecklarna har headhuntats av de moderna bilföretagen, som t ex Tesla.
Å andra sidan så är det just traditionellt bilbyggande som ställer till det för t ex Tesla, med kvalitetsproblem gällande inredning osv. Här har förstås företag som BMW, Audi, MB och Volvo ett försprång.
De nyare MB EQ bilarna har också OTA uppdatering. Vet dock inte hur omfattande de är då jag inte fått meddelande om att göra någon än.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
engs
A Avemo skrev:
Detta med konstgjort motorljud är en realitet. Alltså högtalare som spelar upp motorljud både inne i och utanför bilen därför att motorn i sig inte anses producera tillräckligt med buller. Kanske har BMWs ingenjörer som utvecklat det systemet bara kört tråkiga fossilbilar. Eller så finns det en kundgrupp som vill att det skall låta och vibrera när man gasar. Det må vara barnsligt. Men det är för det mesta ganska harmlöst.
Fast det har funnits långt innan elbilar. På bilar med ottomotorer som är ”för” effektiva och inte för oväsen.
Passar GTE, en hybrid visserligen men den har fejkat motorljud i kupén även när bensinmotorn går och man gör en step down.
 
useless useless skrev:
Så om man köper en Ford får man både dålig mjukvara och dåligt ihopsatt hårdvara?
Nej, min bil är väldigt välbyggd. Mycket bra detaljkvalitet, slår de flesta elbilar kvalitetsmässigt och självklart även ICE-Fordar med god marginal. Men först nu börjar de få ordning på mjukvaruuppdateringarna. Mjukvaran är bra från början, laggar inte och med minimalt antal buggar. Det som har strulat är just uppdateringarna. Vi som har Mach-E har efterfrågat en del nya/förbättrade funktioner som det har tagit tid att få ordning på. T ex justerad laddkurva, funktioner i appen, fullskärmsläge för Apple CarPlay osv.
Dessutom så har tidigare frekvensen i uppdateringarna varit för låg, speciellt i EU.
Men den senaste månaden har jag fått 4 rejäla OTA-uppdateringar i rask takt.
 
J jocke31 skrev:
Något som jag aldrig sett på ICE-bilar är kontinuerliga OTA-uppdateringar (utom på mindre delar av mjukvaran). Min bil får t ex en OTA-uppdatering som ger snabbare laddkurva efter 80% och en justering av bromsfunktionen. Då fler delar i bilen styrs av mjukvara och färre av hårdvara så kan det mesta uppdateras via nätet. Även rena körfunktioner, t ex hur motorn beter sig, körlägen, fjädring osv. En elbil är mer som en dator och mindre som en traditionell bil vilket möjliggör detta.

Här är förstås Tesla de som leder ligan, men även andra moderna bilföretag som Lucid, Rivian osv. De traditionella bilföretagen försöker förstås haka på, med varierande framgång. Men många gamla bilföretag har dessvärre en affärsmodell som bygger på att bilen ska lämnas in på service på verkstad i tid och otid, vilket bromsar övergången.

Jag har ju en Ford, och i ärlighetens namn så är just mjukvaruutvecklingen det område där jag upplevt mest irriterande småbuggar. Det märks att de vassaste utvecklarna har headhuntats av de moderna bilföretagen, som t ex Tesla.
Å andra sidan så är det just traditionellt bilbyggande som ställer till det för t ex Tesla, med kvalitetsproblem gällande inredning osv. Här har förstås företag som BMW, Audi, MB och Volvo ett försprång.
Har trådlös uppdatering via mobilnät men efter fem år kommer inte mycket nytt och mest apprelaterat.
Och har man jobbat ett arbetsliv inom IT/data branschen är det inte så mycket nytt. ;)
Problemet är buggiga programvaror, speciellt Google/Android relaterat, Volvo nya Androidbaserade med OTA fungerar idag sämre än det tidigare Sensus.
Men det kan bli mera intressant framöver då nu även biltillverkar börjar titta på egna chip/kretsar.
Så OTA, etc, är inget nytt bara nytt namn.;)
 
A AndersS skrev:
Har trådlös uppdatering via mobilnät men efter fem år kommer inte mycket nytt och mest apprelaterat.
Och har man jobbat ett arbetsliv inom IT/data branschen är det inte så mycket nytt. ;)
Problemet är buggiga programvaror, speciellt Google/Android relaterat, Volvo nya Androidbaserade med OTA fungerar idag sämre än det tidigare Sensus.
Men det kan bli mera intressant framöver då nu även biltillverkar börjar titta på egna chip/kretsar.
Så OTA, etc, är inget nytt bara nytt namn.;)
Jobbar som någon slags digital strateg så jag har också hyfsad koll på mjukvaruutveckling. Nej, OTA är förstås egentligen inget nytt, men den stora skillnaden mellan moderna och äldre bilar är just att riktiga OTA-uppdateringar även rör funktionalitet i själva bilen, dvs motorns beteende, fjädring, bromsar, laddning osv. Det är t ex svårt att via mjukvara påverka hur fort det går att tanka en dieselbil.

Med det sagt är det förvånansvärt hur många elbilar som faktiskt måste lämnas in på verkstad för mjukvaruuppdateringar.
 
KristinaRT
Är det verkligen så, att elbilar generellt måste lämnas in för mjukvaruuppdateringar? Trodde faktiskt att det oftast sköttes som telefoner eller datorer :oops: (elbilar är ju i praktiken datorer m hjul ;))
 
ICE-bilar är ju också datorer på hjul. Att man måste lämna in dom beror nog i första hand på att biltillverkarna inte riktigt vågar släppa kontrollen. Om nåt går fel under uppdateringen kan ju bilen bli obrukbar...
Sen beror det kanske till en liten del på att man ser det som en liten extra inkomstkälla, men de allra flesta uppdateringar görs i samband med annan service, så det blir inte så mycket extra.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Är det verkligen så, att elbilar generellt måste lämnas in för mjukvaruuppdateringar? Trodde faktiskt att det oftast sköttes som telefoner eller datorer :oops: (elbilar är ju i praktiken datorer m hjul ;))
Ja, väldigt många bilar måste antingen lämnas in eller uppdateras via USB-minne/SD-kort osv. Äkta OTA-uppdateringar sker självklart via WiFi och/eller mobilnätet utan att ägaren behöver bry sig. Och samtidigt som man är ute och kör.
Dessutom är det många bilar där uppdateringar bara gäller infotainmentsystemet osv och inte bilens grundläggande funktioner som styrning, bromsar osv.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
useless useless skrev:
ICE-bilar är ju också datorer på hjul. Att man måste lämna in dom beror nog i första hand på att biltillverkarna inte riktigt vågar släppa kontrollen. Om nåt går fel under uppdateringen kan ju bilen bli obrukbar...
Sen beror det kanske till en liten del på att man ser det som en liten extra inkomstkälla, men de allra flesta uppdateringar görs i samband med annan service, så det blir inte så mycket extra.
Så är det nog. Många biltillverkare har för dåliga utvecklare för att våga släppa kontrollen. Men kolla Tesla (som är mer mjukvaruföretag än biltillverkare), de har ju jobbat med OTA för hela bilen sedan typ 2012…

Egentligen är det ju ingen skillnad mot mobiltelefoner/datorer. De kan ju också bli obrukbara om en uppdatering av operativsystemet sker, även om följderna inte blir lika allvarliga.

Grejen är att jag inte vill behöva lämna in bilen på verkstaden mer än nödvändigt. Är bökigt, tar tid och känns helt onödigt när det handlar om mjukvara.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
useless useless skrev:
ICE-bilar är ju också datorer på hjul. Att man måste lämna in dom beror nog i första hand på att biltillverkarna inte riktigt vågar släppa kontrollen. Om nåt går fel under uppdateringen kan ju bilen bli obrukbar...
Sen beror det kanske till en liten del på att man ser det som en liten extra inkomstkälla, men de allra flesta uppdateringar görs i samband med annan service, så det blir inte så mycket extra.
Fast hur ofta behöver en elbil servas egentligen? Och vad behöver servas? Förutom möjligen byte av kupéfiler och koll av bromssystemet?

Känns mer som att tillverkarna är fast i någon slags gammeldags tankegångar där de vill tjäna en massa på bilen även efter köp.

Vem skulle acceptera att lämna in sin dator årligen för byte av filter och bortrensning av damm ur portarna ;)
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.