1 537 736 läst · 24 932 svar
1538k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 122 inlägg
Och då är ändå Volvos 4or bättre än femmorna. Körde en kollegas Sorento i veckan för att sen hoppa in i min XC70 5a diesel. Skakigtmartin43 skrev:Problemet med (avsaknad av) ljudet uppstod när alla gick över till turbo.
Vibrationer har jag dock aldrig sett någon som vare sig efterlyst eller försökt lägga till artificiellt. Har man kört Volvodiesel vill man bli av vibratiomerna eller tror att alla fossilbilar skakar. Har man kört BMW-sexa (eller någon japansk komfort-V6 etc) har man aldrig upplevt några vibrationer och förvånas av den enorma uselheten hos vissa dieselfyror som ger utslag på richterskalan.
Det finns ju olika nivåer av tramset. I ena änden av spektrumet har vi konstgjort ljud på elbilar i låga farter för att varna omgivningen. Personligen är jag gärna utan men jag förstår att det fyller en funktion. En bra bit högre upp i tramsskalan har vi inspelat motorljud för att föraren skall uppleva det som att motorn har sämre ljuddämpare än den har eller något. Och i toppen av tramsskalan har vi exempelvis BMW i8 som spelar upp motorljud för omgivningen och inte bara för föraren.J JohanLun skrev:Ljud som varnar omgivningen har en funktion och jag ogillar de rymdliknande ljud många elbilar har... Kan för mig hellre vara likt nån traditionell bil...
Om ljud används som feedback till föraren skulle de kunna ha en funktion också. Jag tror dock emulerade motorljud riktat till föraren kommer försvinna när man vant sig vid elbilar...
Eller som när aningen äldre killar "trimmar" mopeden genom att ta bort ljuddämparen.A AndersS skrev:
Däcksljud när man som jag kryssar fram på våra smågator utan trottoar i 20km/h hörs inte, så då hör inte lekande barn och flanerande vuxna en elbil. Så, ja, det fyller absolut en funktion, men det ljud som Renault har gjort är ett malande "rymdljud" så jag hade hellre haft ett samplat vanligt motorljud... Jag har skrivit det förut, jag skulle även vilja ha ett rejält "startjud" så vår egen ( och andras ) katter skräms bort från under bilen när man startar. Likaså ett "backljud" (pip är ok och vedertaget). Helt tysta bilar ÄR farligt.
Provkörde en Tesla för ett par år sen, den hade pruttljud istället för blinkers har jag för mig. Jag vet inte vad som är mest seriöst, ett V8 ljud eller en fis? Men var och en blir salig på sin sak. Går det att slå av och på är det väl fint. Varningsljudet för att varna fotgängare borde dock inte gå att slå av och borde vara standardiserat. Kanske som en HD MC?
Provkörde en Tesla för ett par år sen, den hade pruttljud istället för blinkers har jag för mig. Jag vet inte vad som är mest seriöst, ett V8 ljud eller en fis? Men var och en blir salig på sin sak. Går det att slå av och på är det väl fint. Varningsljudet för att varna fotgängare borde dock inte gå att slå av och borde vara standardiserat. Kanske som en HD MC?
Vid cirkulationsplats. Den sakta ner ordentligt, men jag fegade och använde bromsen.J jocke31 skrev:
Kommer bilen bromsa ner såpass att man klarar av att styra genom hela cirkeln? Eller kommer man ställa bilen på 2 hjul?
Sen är frågan om Helsingborg bryr sig om potthål,sprickor och dylikt.J jocke31 skrev:Såg för några veckor sedan i Helsingborg hur en app i mobilen samlar in vägdata i sopbilarna för att kunna identifiera behov av vägunderhåll. Extremt imponerande. Den identifierar potthåll, sprickor i vägbanan, grenar som hänger ut över trottoarer, felplacerade skyltar m m. Sedan bearbetas datan med ai och presenteras i översiktliga grafer.
Om någon är nyfiken kan ni läsa mer här:
[länk]
Vi hoppas kunna dra igång en pilot i kommunen jag jobbar i höst med liknande upplägg som Helsingborg har.
Jag tror att det svåraste blir att hantera folk som bryter mot trafikreglerna, gubbar i hatt osv.
Men att läsa stoppskyltar och trafikljus är inget större problem.
Om alla fordon var självkörande skulle det inte vara något större problem, men så länge vi har en blandad trafikmiljö så är det svårare.
En sån hade varit ännu ett fall för slöseriombudet i vår kommun.
Jag började felanmäla trasig belysning på rätt vältrafikerad gång och cykelbana för 5 år sen. Sen anmälde jag den varje vinter tills förra vintern.
Nu har jag gett upp
Du kan vara lugn, jag bor på gata ned till hela konkarongen från dagis till högstadie och 30 runt hela kvarteret Trots lite halvtaskig hörsel på höga frekvenser hör jag elbilarna.J JohanLun skrev:Däcksljud när man som jag kryssar fram på våra smågator utan trottoar i 20km/h hörs inte, så då hör inte lekande barn och flanerande vuxna en elbil. Så, ja, det fyller absolut en funktion, men det ljud som Renault har gjort är ett malande "rymdljud" så jag hade hellre haft ett samplat vanligt motorljud... Jag har skrivit det förut, jag skulle även vilja ha ett rejält "startjud" så vår egen ( och andras ) katter skräms bort från under bilen när man startar. Likaså ett "backljud" (pip är ok och vedertaget). Helt tysta bilar ÄR farligt.
Provkörde en Tesla för ett par år sen, den hade pruttljud istället för blinkers har jag för mig. Jag vet inte vad som är mest seriöst, ett V8 ljud eller en fis? Men var och en blir salig på sin sak. Går det att slå av och på är det väl fint. Varningsljudet för att varna fotgängare borde dock inte gå att slå av och borde vara standardiserat. Kanske som en HD MC?
Här är det stressiga föräldrar med mobilen vid örat och gasar på över 30 som är problemet.
Min GTE var det många som inte hörde alls när den gick bara på el. Men vi verkar hyfsat överens i övrigt...A AndersS skrev:
Kan säkert bero på var man bor och andra ljud som alltid finns i bakgrunden.J JohanLun skrev:
Jag märker skillnaden mellan bostad och fritidshus, hamnar man sedan i Stockholm....
Som en släkting sa som bor i Johanneshov/Årsta när de bodde hos oss i bostaden, vad tyst det är
Ja, Helsingborg använder ju den datan för bättre kunna prioritera sina projekt. Det är ju kommunen i samarbete med företaget som har tagit fram strategin för detta.Rkarlsson skrev:Sen är frågan om Helsingborg bryr sig om potthål,sprickor och dylikt.
En sån hade varit ännu ett fall för slöseriombudet i vår kommun.
Jag började felanmäla trasig belysning på rätt vältrafikerad gång och cykelbana för 5 år sen. Sen anmälde jag den varje vinter tills förra vintern.
Nu har jag gett upp
Man kan hoppas. Tyvärr är vissa områden helt galet dåligt. Bla söder och slumområden är gatorna rätt dåliga. Känns som de är som andra kommuner, prioriterar stadskärnorna.J jocke31 skrev:
Vi diskuterade detta med Helsingborgs stad under vårt studiebesök (var där med vår samhällsbyggnadsavdelning) och såg graferna per kommundel. Det handlar till viss del om att klimat och geografiska förutsättningar skiljer sig åt mellan kommundelarna, men även om att trafikbelastningen är olika. Men just att få realtidsdata som updateras löpande och ofta är lite av nyckeln till bättre och mer effektivt vägunderhåll. Det ligger ju både i stadens och medborgarnas intresse att göra så effektivt underhåll som möjligt. Exempelvis så betalar ju staden för reparationer av fordon som går sönder och med bättre överblick kan dessa kostnader minskas. Men - det här är ett nytt projekt (startade 2021), så förbättringarna kommer säkert märkas mer med tiden.Rkarlsson skrev:
Håller tummarna för det. Vistas en del i den stan och lite runt om. Den har alltid varit väldigt varierande skick överallt.J jocke31 skrev:Vi diskuterade detta med Helsingborgs stad under vårt studiebesök (var där med vår samhällsbyggnadsavdelning) och såg graferna per kommundel. Det handlar till viss del om att klimat och geografiska förutsättningar skiljer sig åt mellan kommundelarna, men även om att trafikbelastningen är olika. Men just att få realtidsdata som updateras löpande och ofta är lite av nyckeln till bättre och mer effektivt vägunderhåll. Det ligger ju både i stadens och medborgarnas intresse att göra så effektivt underhåll som möjligt. Exempelvis så betalar ju staden för reparationer av fordon som går sönder och med bättre överblick kan dessa kostnader minskas. Men - det här är ett nytt projekt (startade 2021), så förbättringarna kommer säkert märkas mer med tiden.
Helsingborg tillsammans med Sundsvall är nog de kommuner/städer i Sverige som liggee absolut längst fram vad det gäller innovation och digitalisering i offentlig sektor.Rkarlsson skrev:
Här berättar de mer om projektet jag beskrev ovan:
https://innovation.helsingborg.se/initiativ/sa-har-mar-stadens-gator-nu-far-vi-koll-som-aldrig-forr/
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 122 inlägg
Gick förbi en Kia Optima PHEV igår, den hade ett vinande ljud som riktigt skar i öronen. Borde vara olaglig att framföra tycker jag. Något avslappnat knattrande duger väl i så fall men helst får bilarna vara tysta! Kolla vart du går liksom
Hellre tändkulemotor än rymdljud. Undrar om det gjorts nån undersökning som ger att rymdljuden är bäst på att tränga fram till fotgängarna?Johannes Carlsson skrev:
När man kör en tyst bil på små gator kan endel inte höra en alls, så jag vidhåller att ljudet är bra. Kanske som tidigare sagts har det med omgivningsljud att göra, eller att vissa har hörselnedsättningar. Att tuta känns inte rätt heller.
Fram för trevliga ljud på elbilar!