J JohanLun skrev:
Att tuta känns inte rätt heller.
Håller med, ibland skulle man vilka ha en mildtuta. Lite som backljudet på lastbilar eller något.

Är det en vanlig högtalare som avger ljudet? En liten brytare löser mycket.;)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Gick förbi en Kia Optima PHEV igår, den hade ett vinande ljud som riktigt skar i öronen. Borde vara olaglig att framföra tycker jag. Något avslappnat knattrande duger väl i så fall men helst får bilarna vara tysta! Kolla vart du går liksom
Ja, det är riktigt dålig stil av blinda att inte se sig för bättre...

• Haha
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Nog finns det en funktion med att bilarna låter. Men den skall inte överdrivas. Det förekommer att barn, djur, döva eller bara allmänt ouppmärksamma människor uppehåller sig i trafiken. Och det är en bilförares ansvar att inte köra på någon av dessa. Medan jag hade en golf GTE var det en granne som tyckte att jag skulle sätta ett spelkort vid ett hjul för att det skulle låta lite. Men jag körde aldrig på vare sig honom eller någon annan trots att bilen var tyst.

J jocke31 skrev:
Samma för oss. VAG ville ha 12 000 kr för service på Audin, så jag har anlitat lokal och bra serviceverkstad som ”bara” tog 8 000 för exakt samma sak.
Men standardservice i Sthlm (6 000, 10 000 och 12 000 mil) kostar alltid ca 8 000 kr/bil skulle jag säga.
Men det är ju lite lustigt att de säljer serviceavtal för några hundralappar i månaden?

https://volkswagen.dinbil.se/artikel/kampanjer/dinbil-dwa-serviceavtal-gbg/

(Nu verkar just denna google-träff vara kampanj i Göteborg, men ändå.)

N Nerre skrev:
Men det är ju lite lustigt att de säljer serviceavtal för några hundralappar i månaden?

[länk]

(Nu verkar just denna google-träff vara kampanj i Göteborg, men ändå.)
Jag tror det handlar mycket om att ha kvar bilförarna hos märkesverkstan för att få ta alla servicar och reparationer. Då kan man rabattera servicen rätt rejält. Det Jocke nämner är väl dessutom de "stora" servicarna, så mellan dem kommer ett par "billiga" oljebytarservice, med serviceavtal smetar man ut kostnaden. Och många med serviceavtalet når nog aldrig fram till den där kamrem-vattenpump-växellådsolja-tändstiftservicen för 13.000kr utan byter bil innan dess. Jag har svårt tro man kan teckna serviceavtal för 300kr/månad strax innan en sån jätteservice?

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Saxat från FB. Detta är nog så det kommer bli för fler ställen framöver.
Illustration av en modern Shell bensinstation omvandlad till elektrisk laddstation med bilar vid laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Inte för att låta för cynisk, men det luktar rätt mycket green washing det där. I Norge händer det vad jag förstår löpande att bensinpumpar byts mot laddatolpar pga. efterfrågan men det här känns som sagt minst lika mycket som marknadsföring. För vem behöver i grund och botten ett dussin snabbladdare i Fulham av alla ställen?

• Gilla
djac
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag vet inte om vi missförstår varandra på något sätt. Jag har full förståelse för att ljudet kan vara viktigt när det gäller motorsport. Men här pratar vi om vardagsbilar. Där har jag aldrig önskat mig mer ljud eller vibrationer. Och när det kommer till artificiellt motorljud uppspelat i högtalare tycker jag att det är 100% trams. Det försökte jag raljera runt med det i mitt tycke precis lika tramsiga förslaget att ha artificiella vibrationer i bilen också. Det är ingenting jag vill ha eller tror att någon annan vill ha. Men man vet aldrig. Och det skulle också vara harmlöst trams.
Vi förstår nog varandra, men tycker olika.
Jag har bara en bil, så den måste vara både vardagsbil, åka-till-soptippen-bil, skönt smålyxig på långresor och rolig att köra inklusive att leka lite på vintern och så. Jag vill att motorn skall skrika "mera mera mera" när varvräknaren närmar sig rödmarkeringen. Men när farthållaren står på 110 km/h ska det vara så tyst det bara går. För mig är en 5-serie Touring M-sport med sexcylindrig bensinmotor en utmärkt kompromiss.

Ang. tramsljud så tycker jag faktiskt att fejkljudet i BMW i4 eller Ford Mustang-E är roligt. Men där finns ju inget annat som låter, och det är just bara när man gasar på. Inget konstant tråkigt oljud/skak som från en dieselfyra.

Just nu väntar jag dock på en liten i3 som jag ska leasa i ett år. :)

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jag har bara en bil.... Just nu väntar jag dock på en liten i3 som jag ska leasa i ett år. :)
Jag hade åxå bara en (vardags) bil tills för 2 månader sen men har nu en fånig Zoe elbil och en gammal V70. Jag har upptäckt att jag åker rätt sällan till tippen, på långresa osv och elbilen är väldans trevlig. En i3 är ju ännu trevligare än en Zoe. Du kommer inte sakna den stora BMWn så ofta tror jag. Jag har en Z3 som jag kört 2gg i år, och två veteranbilar (+60 år gamla) som jag inte kört på 10 år. Nån av veteranerna ska jag behålla så länge jag får köra eller så länge det finns nåt framdrivningsmedel för dem (eller konvertera till el).

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Vi förstår nog varandra, men tycker olika.
Jag har bara en bil, så den måste vara både vardagsbil, åka-till-soptippen-bil, skönt smålyxig på långresor och rolig att köra inklusive att leka lite på vintern och så. Jag vill att motorn skall skrika "mera mera mera" när varvräknaren närmar sig rödmarkeringen. Men när farthållaren står på 110 km/h ska det vara så tyst det bara går. För mig är en 5-serie Touring M-sport med sexcylindrig bensinmotor en utmärkt kompromiss.
Vi tycks vara helt överens om att artificiella vibrationer vore tramsigt och meningslöst. När det gäller motorljud vill du ha det medan jag hellre slipper det på en vardagsbil. Frågan där jag inte riktigt blir klok på din inställning är om det spelar någon roll ifall motorljudet kommer från motorn eller en bandspelare. Jag tycker att eventuellt motorljud ovillkorligen skall komma från just motorn och inte bilens högtalare.

Om du tror det kommer från motorn är det okej

• Gilla
martin43
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Frågan där jag inte riktigt blir klok på din inställning är om det spelar någon roll ifall motorljudet kommer från motorn eller en bandspelare. Jag tycker att eventuellt motorljud ovillkorligen skall komma från just motorn och inte bilens högtalare.
Beror på... om det är så bra att det inte märks kan det vara ok (550i), men om det låter artificiellt är det skit (M5 mfl).
I elbilen är det ju uppenbart artificiellt men roligt och bara när bilen är i busläge.

Idag fick jag min generator av simulerade motorljud!

Svart personbil parkerad utanför Lidl med fälgar som kan associeras med högpresterande fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rkarlsson skrev:
Jag har bara 8 mil kvar på dieselbilen :p Fasiken med ändå att jag inte hade cykelkroken. Det kommer kännas lite halvt meningslöst att tanka diesel då man inte får något mer.
Lite spännande här.
Skulle du inte kunna rapportera i framtiden här vad för förändringar du gör av dina ursprungliga planer över hur bilarna skulle användas, och vilka saker som inte alls gick att ändra på ... osv.

Jag har en kompis och de skaffade en elbil med ganska moderat räckvidd, men mer överkomlig i pris, och tänkte (och räknade ekonomiskt på) att den i princip bara skulle användas till jobbpendlingen, typ 6 mil om dagen + lite skjutsande av ungarna till aktiviteter.
Nu märker jag (och de också förstås) hur de skohornar in att använda denna i allt mer, som de inte alls tänkt innan, och det började också innan dessa vansinniga höjningar av dieselpriset.
Och nu senast hörde jag om planerna att ta den ner långt ner i småland senare i sommar, med flera planerade laddstopp på vägen (det är bara pappa och ett av barnen på den resan).
Detta är en slags resa som när planerna drogs upp för ett år sedan 100% absolut, var tänkt att göras med dieselhärken, men nu är det plötsligt inte alls lika givet. :)
Man märker efterhand alltmer som funkar, och driver det gärna ditåt av ekonomiska skäl, men även ibland för att man tycker elbilen är sååå mycket skönare.

Möjligen borde sånt här få en egen tråd, typ "Resor jag aldrig trodde jag skulle göra med elbilen, samt saker som absolut inte funkade"
Eller nåt sånt (det där var kanske ett för långt trådnamn :):oops:).

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.