Någon med erfarenhet av Continental Allseason contact eller pirelli cinturato sf2 som däck året runt? Bor i södra Sverige och kör annars på friktionsdäck på vintern men vill ha ett par till leasing elbilen.
 
D Daniel_2022 skrev:
Någon med erfarenhet av Continental Allseason contact eller pirelli cinturato sf2 som däck året runt? Bor i södra Sverige och kör annars på friktionsdäck på vintern men vill ha ett par till leasing elbilen.
All season contact bör vara ett vettigt val. I så fall om du inte behöver dedikerade vinterdäck

https://www.xn--continental-dck-dlb.se/personbil/daeck/allseasoncontact
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite spännande här.
Skulle du inte kunna rapportera i framtiden här vad för förändringar du gör av dina ursprungliga planer över hur bilarna skulle användas, och vilka saker som inte alls gick att ändra på ... osv.

Jag har en kompis och de skaffade en elbil med ganska moderat räckvidd, men mer överkomlig i pris, och tänkte (och räknade ekonomiskt på) att den i princip bara skulle användas till jobbpendlingen, typ 6 mil om dagen + lite skjutsande av ungarna till aktiviteter.
Nu märker jag (och de också förstås) hur de skohornar in att använda denna i allt mer, som de inte alls tänkt innan, och det började också innan dessa vansinniga höjningar av dieselpriset.
Och nu senast hörde jag om planerna att ta den ner långt ner i småland senare i sommar, med flera planerade laddstopp på vägen (det är bara pappa och ett av barnen på den resan).
Detta är en slags resa som när planerna drogs upp för ett år sedan 100% absolut, var tänkt att göras med dieselhärken, men nu är det plötsligt inte alls lika givet. :)
Man märker efterhand alltmer som funkar, och driver det gärna ditåt av ekonomiska skäl, men även ibland för att man tycker elbilen är sååå mycket skönare.

Möjligen borde sånt här få en egen tråd, typ "Resor jag aldrig trodde jag skulle göra med elbilen, samt saker som absolut inte funkade"
Eller nåt sånt (det där var kanske ett för långt trådnamn :):oops:).
Jag valde just elbilen pga att det skulle bli dyrare om jag hade köpt en diesel eller bensin som är max 3 år med mina "krav" bekväm, snål, snygg också. Lånet jag tänkte ta skulle ju bli dyrare än avgiften för leasingen av id3an. Lägg sen till bränslet, skruva gör jag allt själv så den kostnaden hade blivit minimal, typ bara material.
Men det som då egentligen faller på elbilen var ju avsaknaden av en krok, det som hade räckt var den till cykeln då jag kör flera ggr i veckan med cykel ner till där vi tränar.

Men till skott.
Elbilen är huvudsakligen till för pendling till och från jobbet, 220 dagar om året och exakt blir det 1650 mil, 7,5 mil tor. Så 350 mil över till annat, nöjes, veckohandling och utflykter.
Sedan jag fick bilen i tisdags 14/6 så har jag kört under 3 mil med min hyundai, tankade 100 kr dagen innan jag hämta elbilen för att komma till och från jobbet =)

Vi provade en längre resa direkt på lördagen då jag var tvungen att åka till Bauhaus i Hyllinge 5,2 mil, sen drog vi till ikea när vi ändå var i närheten (ytterligare) 7,2 km. Sen hem därifrån 5,8 mil. Det funkade superbra. (nu handlade vi bara en badrumsspegel, och lite småsaker på ikea)
Det som jag däremot blev snopen på var att Ikeas laddplatser i "garaget" var inte av typ 2 kabel utan 3 fas handske och enfas, och jag har ingen sån kabel och tänkte nog inte köpa heller då de är snordyra =)

Körbeteendet som ändrats är att så fort man kommer ut på riksväg och landsväg så är det farthållare på och bara hänga med (adaptiv) inne i byarna blir det på med "B" läge. (farthållaren ställer jag ca 5 över)

Så långt är jag faktiskt nöjd, och kommer prova nån halvlång dagstur med försök att ladda publikt.

Det bilen inte kommer funka till är en resa på mellan 60-70 mil enkel resa i augusti (cykelvasan) då vi ska ha med cyklarna och vi tar endast en snabb matpaus halvvägs. Ska bo i skogen utan någon möjlighet till laddning =)

Fortsätter dock allt gå bra så kommer jag se över efter ungefär halva leasetiden om jag ska beställa en ny fast en större modell med dragkrok.
Kommer dock inte att lämna bensin eller diesel alls. Kommer dock sälja Hyundaien efter vasan för att plocka ut så mycket pengar det går och sen köpa en bil upp till 30 tusen, typ v70 eller liknande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
D Daniel_2022 skrev:
Någon med erfarenhet av Continental Allseason contact eller pirelli cinturato sf2 som däck året runt? Bor i södra Sverige och kör annars på friktionsdäck på vintern men vill ha ett par till leasing elbilen.
Är det för att spara på en uppsättning däck? Mig veterligen är så kallade all-rounddäck skräp både sommar och vinter. Några tusenlappar om året är det väl värt att åka säkrare?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det för att spara på en uppsättning däck? Mig veterligen är så kallade all-rounddäck skräp både sommar och vinter. Några tusenlappar om året är det väl värt att åka säkrare?
Mycket riktigt. året runt är skräp och borde förbjudas helt och hållet.
Vid het asfalt är de ju hala som fan =)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det för att spara på en uppsättning däck? Mig veterligen är så kallade all-rounddäck skräp både sommar och vinter. Några tusenlappar om året är det väl värt att åka säkrare?
Det man sparar är ju att initialt slippa ligga ute med pengarna för en uppsättning hjul.
Milkostnaden ändras ingenting, man kör ju förmodligen bara med en uppsättning i taget?
Man köper bara nytt mer sällan.
Milkostnaden kan tvärtom öka med lika-dåliga-året-runt däck om däcken slits fortare på sommaren. Men det är klart, bor man söderut där det är -5 på vintern men oftast 0 så kan tanken locka.
 
martin43 martin43 skrev:
Det man sparar är ju att initialt slippa ligga ute med pengarna för en uppsättning hjul.
Milkostnaden ändras ingenting, man kör ju förmodligen bara med en uppsättning i taget?
Man köper bara nytt mer sällan.
Milkostnaden kan tvärtom öka med lika-dåliga-året-runt däck om däcken slits fortare på sommaren. Men det är klart, bor man söderut där det är -5 på vintern men oftast 0 så kan tanken locka.
Om du menar söder som i Skåne så rekommenderar jag absolut inte året runt eller knappt friktion. Isåfall ska friktion vara av högre kvalitet.
Fast det är klart, om man inte kör innan middag och kör 500 meter till affären så kan de funka med dåliga däck. =)
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om du menar söder som i Skåne så rekommenderar jag absolut inte året runt eller knappt friktion. Isåfall ska friktion vara av högre kvalitet.
Fast det är klart, om man inte kör innan middag och kör 500 meter till affären så kan de funka med dåliga däck. =)
Och för norrlänningar (alla norr om Skåne) då är middag lika med lunch, eller som det låter mitt på dagen,:D
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och för norrlänningar (alla norr om Skåne) då är middag lika med lunch, eller som det låter mitt på dagen,:D
Taskigt. =)

För alla norrlänningar tror att man kan köpa på sommardäck här nere. Det kan vi inte, de är just de dårarna ni läser om när de blir "kaos" i skåne. Och ja när trafikverket väljer att inte gå ut och ploga något överhuvudtaget så de kan sitta och fnissa åt alla som drar in deras lön :p

Men nej vi har nån jävulskt halka, för alla som går upp i tid och börjar normalt :D
 
R Rkarlsson skrev:
Taskigt. =)

För alla norrlänningar tror att man kan köpa på sommardäck här nere. Det kan vi inte, de är just de dårarna ni läser om när de blir "kaos" i skåne. Och ja när trafikverket väljer att inte gå ut och ploga något överhuvudtaget så de kan sitta och fnissa åt alla som drar in deras lön :p

Men nej vi har nån jävulskt halka, för alla som går upp i tid och börjar normalt :D
Håller med. Min erfarenhet är att det kan bli snorhalt i Skåne med is och snö som driver.,längre norrut för det är riktigt mycket snö och kallt är det inte så halt. Men många i Skåne dom tycker det bara är någon dag om året och kör med sommardäck eller allround. Det är väl ok om de låter bilen stå den dag det är snorhalt, men det verkar tyvärr inte vara så.
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller med. Min erfarenhet är att det kan bli snorhalt i Skåne med is och snö som driver.,längre norrut för det är riktigt mycket snö och kallt är det inte så halt. Men många i Skåne dom tycker det bara är någon dag om året och kör med sommardäck eller allround. Det är väl ok om de låter bilen stå den dag det är snorhalt, men det verkar tyvärr inte vara så.
Senaste 2 vintrarna har varit rätt hala speciellt på morgon. Det är absolut inte lika lång period som längre upp men det är tillräckligt för att vi ska slippa dumdristiga beslut med dåliga däck.

Det man måste tänka på är att vi verkar bli utan halkbekämpning. Dvs de bekämpar några dagar efter det blir halt.

Ska man ta kommunens område så var pengarna för ingående vinter (december 2021 redan slut pga att det var rejält med snö i 4 dagar i februari 2021. =)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
martin43 martin43 skrev:
Det man sparar är ju att initialt slippa ligga ute med pengarna för en uppsättning hjul.
Milkostnaden ändras ingenting, man kör ju förmodligen bara med en uppsättning i taget?
Man slipper väl uifs betala för en uppsättning fälgar, men jag värderar mitt och andra liv högre än att snåla på däcken.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Man slipper väl uifs betala för en uppsättning fälgar, men jag värderar mitt och andra liv högre än att snåla på däcken.
Och milkostnaden blir som sagt samma eller lägre med riktiga däck.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Pratade med en kollega som nästan redan "kört slut" bakdäcken på sin ID4, går inte byta bak-fram för det är inte samma dimension. Pga han har personalbil får han betala däck som inte är "godkända" när han lämnar tillbaka med bruttolöneavdrag. Han hade beställt en ny ID4 men när han får den kommer däcken vara under nivån, blir det förseningar är det tveksamt om ett byte till nya däck nu gör att han har godkänt när han då lämnar tillbaka.

Jag har haft ett gäng personalbilar som jag kört ca 5.000 mil på 1.5 år per bil utan att behöva byta däck. Miljöbilarna vill man gärna behålla hela leasingperioden på 2 år då man får en nedsatt leasing utspritt på de 1.5 åren som är kvar när bonusen betalas ut. Tidigare kunde man beställa en ny bil och byta efter kring 1.5 år och då är däcken mindre slitna.

Leasingbilar är lite lömska med sådana kostnader. Gamla sortens "tjänstebilar" (förmånsbilar) där det ingick obegränsat med däck, tvätt mm verkar bli mer och mer ovanliga.

Om man på en privatleasingbil måste köpa vinterdäcken själv så kanske det kan finnas en vinst i dubbfria däck, i det att man kan köra lite mer på vinterdäcken och köpa nya däck till sig själv när det är utslitna, till skillnad mot att betala ett par nya däck precis lagom till bilen ska lämnas åter (och inte få nån glädje alls av de nya däcken).

Med det sagt skulle jag inte heller köra på farliga däck för att spara pengar. På mina leasingbilar har jag dock alltid haft dubbfritt, då det mest är barmark i Stockholm och jag inte gillar slitaget som dubbdäck åsamkar våra vägar. Kör man på dubbfritt som är max två säsonger gamla så är min bild att de många gånger (i Stockholm) är bättre än dubbat. Nu har jag privat bil igen (Zoe) och då blev det dubbdäck då de kommer få gå många fler år eftersom jag dessutom kör mindre.
 
Toppmodellerna på åretruntdäck är faktiskt helt okej att åka på. Betydligt bättre grepp än vinterdäck (speciellt dubbdäck) i vått och torrt väglag. Dom är bättre än dåliga Vinterdäck på snö. Och sen säger det sig självt lite att dom inte är lika bra på snö och is.
Tycker det är helt okej att åka på dom i skåne och västkusten där det väldigt sällan ligger snö.

Dubbdäck är ju helt förfärligt att åka med, brölar och trist grepp på asfalt. jag kommer nog aldrig köpa dubbdäck i framtiden, värt att betänka om man vill åka söderut att dubbdäck inte är tillåtet.

Pendlarbilen kan få ha åretruntdäck, men fjällresebilen bör ju få riktiga vinterdäck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.