S smurfen72 skrev:
Kör man kortare sträckor med släp söderut än vad man gör norrut ?
S smurfen72 skrev:
Kör man kortare sträckor med släp söderut än vad man gör norrut ?
Nä jag vet inte riktigt vad det där kom ifrån.
De fenomen( dvs inte nödvändigtvis ett problem) jag försöker påvisa kan uppstå redan efter 100m körning.
Det blev också väldig focus på att så få kör med släp. Ja men så är det ju. Det jag ville resonera kring gällande elmotorns effektivitet är mer allmänt än så.
Det är mer som att det finns skillnader i olika elmotorer precis som att körupplevelse och prestanda skiljer ganska mycket på bensin/dieselmotor.
Det är ganska känt för de flesta att dieselmotorn lämpar sig bättre för den som drar tungt. Men tydligen blev det för tekniskt nördigt när man vill diskutera vilken elbil som passar en viss typ av körning. Kanske inte nödvändigtvis släpvagn. Kanske landsväg/autobahn/kuperad terräng/stadstrafik och gud vet vad.
 
Har svårt att tro att en elbil diesel eller bensin bil får några större problem med släp på grund av motorn bilar i dag är normalt så motorstarka så det funkar hyffsat att dra med dom och dragvikten är ju begränsad och tänker man dra tunga släp långa sträckor väljer man nog troligtvis inte en elbil. Nu har jag visserligen aldrig dragit släp med elbil men bensin och diesel har jag dragit mycket släp med både svagare samt motorstarkare bilar och jag föredrar helt klart en lite starkare dieselbil nackdelen är väl priset åker i dag en golf alltrack vilket funkar utmärkt som dragbil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Det blir väl längre resa och troligtvis flera stopp för att ladda om man lastar ett par skotrar och åker till fjällen när man bor längre söderut än om man bor norrut i landet.
Fast då gör man det kanske en gång om året (och kan hyra en bättre bil?). Bor man i Norrlands inland så kanske man vill dra iväg med skotrarna varje helg eller flera gånger i veckan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Empiriska bevis är väl en förklaringsmodell? Jag förstår därmed ärligt talat inte vad du menar.


Varför skulle man tappa räckvidd vid körning utan släp för att man har dragkrok? Vikten av dragkroken är ju relativt obetydlig, så den kan vi nog lämna därhän. Och räckvidd med släp menar jag alltjämnt är rätt ointressant för de flesta av oss, i alla fall i södra Sverige. Dels för att jag tror att få drar släp långt särskilt ofta, och dels för att laddstationerna trots allt ligger såpass tätt att det funkar om man någon enstaka gång behöver göra det. Även om det förstås tar längre tid om man måste ladda ofta.
Det är OK för mig att du inte förstår vad jag menar.

Det blev väldig focus på hur långt man drar släp. Jag ville mer resonera om olika typer av elmotorer och vad man kan eller bör välja för att passa just sin körning. Det kanske blev fel att nämna att jag drar släp.
Sen blev det för tekniskt nördigt för de flesta att prata effektivitet och räckvidd i en tråd som handlar om elbil och räckvidd så jag ger mig.

Och nej, dragkroken i sig påverkar knappast räckvidd och ekonomi. Däremot bil avsedd att dra kan få annan driftsekonomi än bil ej avsedd att dra eller ens lasta i. Men det hoppas jag du förstår att jag också förstår...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast då gör man det kanske en gång om året (och kan hyra en bättre bil?). Bor man i Norrlands inland så kanske man vill dra iväg med skotrarna varje helg eller flera gånger i veckan.
Ja och eftersom det är begränsad nytta med snöskotrarna i söder kan man ju låta dem stå kvar i norr istället för att släpa dem fram och tillbaka varje gång. Antalet snöskotrar i söder torde vara väldigt lågt.
 
S smurfen72 skrev:
Kör man kortare sträckor med släp söderut än vad man gör norrut ?
Nej, i så fall skulle alla släp hamna i Norrland till sist ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Har svårt att tro att en elbil diesel eller bensin bil får några större problem med släp på grund av motorn bilar i dag är normalt så motorstarka så det funkar hyffsat att dra med dom och dragvikten är ju begränsad och tänker man dra tunga släp långa sträckor väljer man nog troligtvis inte en elbil. Nu har jag visserligen aldrig dragit släp med elbil men bensin och diesel har jag dragit mycket släp med både svagare samt motorstarkare bilar och jag föredrar helt klart en lite starkare dieselbil nackdelen är väl priset åker i dag en golf alltrack vilket funkar utmärkt som dragbil.
Ok...så av bensin o diesel så föredrar du diesel om du ska dra. Det är jag med på.
Men elbil då "funkar det nog" eller så väljer du helt bort den. Nu är jag inte med!

Varför skulle man inte vilja ha en elbil som drar som ett lok och sprintar som en banracingbil ? Varför inte tillåta sig att undersöka vilka möjligheter elbilen har?

Den dag jag skaffar egen elbil vill jag att den ska funka som första bil och kanske enda bil.
Och med den kunskap jag har om elmotorer och batteriteknik tror jag det är fullt möjligt.
 
P Pin skrev:
Ja och eftersom det är begränsad nytta med snöskotrarna i söder kan man ju låta dem stå kvar i norr istället för att släpa dem fram och tillbaka varje gång. Antalet snöskotrar i söder torde vara väldigt lågt.
Men i andra delar av landet kör man runt med annat på släp; båtar, crossar, hästar, husvagnar, byggmateriel.

Att argumentera för att behov av släp är ett hot mot hela elbilsrevolutionen är dock att dra det för långt. Otroligt många bilar har inte dragkrok, många jag känner kör i princip aldrig med släp.

Det säljs fyrhjulsdrivna pickuper, 2-sitsiga öppna bilar, små stadsbilar, stora limousiner, skåpbilar och mycket mer. För att vi alla har olika behov. Vissa av applikationerna/behoven passar bättre för el och dessa kommer då vara först att bli lönsamma. Resten kommer sen. En billig begagnad elbil som kan dra tunga släp kommer dröja pga det i princip bara varit Model X som klarat det. Men fler kommer.

Att elbilar skulle vara tråkiga och bara attrahera grönavågen hippies har tesla med framgång visat är fel. Elbilar kan vara både kul, snygga och lyxiga. Och de som säger att de är trista har nog inte provkört.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast då gör man det kanske en gång om året (och kan hyra en bättre bil?). Bor man i Norrlands inland så kanske man vill dra iväg med skotrarna varje helg eller flera gånger i veckan.
Tror jag knappast bor man i Norrlands inland har man troligtvis rätt bra skoteråkning där man bor eller i alla fall i närheten och behöver inte åka till fjälls förutom möjligen en helg med polarna.
 
P Pin skrev:
Ja och eftersom det är begränsad nytta med snöskotrarna i söder kan man ju låta dem stå kvar i norr istället för att släpa dem fram och tillbaka varje gång. Antalet snöskotrar i söder torde vara väldigt lågt.
Ofta vill man fixa till nått med skotern efter att ha kört en helg så att lämna den några veckor i fjälls låter nog inte allt för lockande och sen åker man troligtvis till olika ställen om man inte äger egen stuga och stöldrisken är ju även det ett problem om dom lämnas ute.
 
S smurfen72 skrev:
behöver inte åka till fjälls förutom möjligen en helg med polarna.
Det finns nog inte många som behöver åka till fjälls för nöjeskörning med skoter. Det kan dock finnas en hel del som vill det och därför behöver en bil som fungerar för det de vill göra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ok...så av bensin o diesel så föredrar du diesel om du ska dra. Det är jag med på.
Men elbil då "funkar det nog" eller så väljer du helt bort den. Nu är jag inte med!

Varför skulle man inte vilja ha en elbil som drar som ett lok och sprintar som en banracingbil ? Varför inte tillåta sig att undersöka vilka möjligheter elbilen har?

Den dag jag skaffar egen elbil vill jag att den ska funka som första bil och kanske enda bil.
Och med den kunskap jag har om elmotorer och batteriteknik tror jag det är fullt möjligt.
Elbil funkar inte alls som 1a bil till mig eftersom jag vill ha 4 hjuls drift och möjlighet att dra släp på runt 1200-1300 kg och trots det ha räckvidd på i alla fall 40-50 mil med släp. Som 2a bil skulle det funka vi har båda rätt nära till jobbet frugan åker ca 4 mil om dan om hon behöver åka längre resor kan hon ta min diesel bil som har bra räddvidd men å andra sidan eftersom vi åker rätt lite finns det inte så mycket att spara heller hennes Kia Ceed bensin bil drar ca 0.6 har ca 1000 kr i skatt så en elbil gör ingen större skillnad.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns nog inte många som behöver åka till fjälls för nöjeskörning med skoter. Det kan dock finnas en hel del som vill det och därför behöver en bil som fungerar för det de vill göra.
Nej troligtvis inte men ställ dig vid vägen och kolla hur många husvagnar som passerar vilka troligtvis åker en bit och sen räknar du hur många släp som passerar och några % av dom åker säkert långt för det finns ju annat man kan behöva åka långt för än just skoter åkning.
 
S smurfen72 skrev:
Elbil funkar inte alls som 1a bil till mig eftersom jag vill ha 4 hjuls drift och möjlighet att dra släp på runt 1200-1300 kg och trots det ha räckvidd på i alla fall 40-50 mil med släp.
och kunna göra detta utan att stanna bör man förtydliga att ditt krav omfattar.
 
Att ha en renodlad elbil fungerar till vardags ... men ska jag åka upp till Norrland för att hälsa på mina föräldrar vid jul fungerar det inte.
Det är 100 mil enkel väg... med takbox och vinter....
Nä nästa nyare bil , lär bli en hybrid för min del
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.