1 540 164 läst · 24 936 svar
1540k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 218 inlägg
Förklaringen jag fick från handlaren var att ramen inte var stark nog för det. Kändes inte riktigt trovärdigt då det ju är samma bottenplatta (MEB) som på ID4. Jag vill också minnas att jag sett/hört att ID3 dragit rätt mycket på testbana.A Avemo skrev:
Men det kan förstås vara så att de fått plats med någon förstärkande balk på ID4 som trean saknar.
ID4 får ju dra 1000 kg om lutningen är max 12%. 750 kg annars. Jag har för mig att den fyrhjulsdrivna skall få dra 1200 kg när den kommer. Det antyder ju att det är motorn som är begränsningen. Och att det mellan två bilar med samma bottenplatta skall finnas en skillnad i styrka på ramen som gör att den ena klarar 1200 kg medan den andra bara klarar 75 kg cykelställ känns inte så trovärdigt som du säger.Nötegårdsgubben skrev:Förklaringen jag fick från handlaren var att ramen inte var stark nog för det. Kändes inte riktigt trovärdigt då det ju är samma bottenplatta (MEB) som på ID4. Jag vill också minnas att jag sett/hört att ID3 dragit rätt mycket på testbana.
Men det kan förstås vara så att de fått plats med någon förstärkande balk på ID4 som trean saknar.
Hela grejen är väl att jag vill veta varför. Inte tro. Avfärdar man min förklaringsmodell med att "det går visst, jag har provat" så tappar jag intresset i stället. Jag vill isåfall ha en ny utvecklad (eller invecklad) förklaringsmodell i retur.Nötegårdsgubben skrev:Tror du att de här sakerna verkligen hör ihop? Jag körde iofs. 50 mil tur och retur med släp en gång i höstas, men för mig känns det som en femårsresa snarare än ett behov jag anpassar mitt bilägande för. Däremot skulle jag inte acceptera att inte kunna köra några 2–5 milsresor med släp nu och då. Jag kan förstå att avståndsbehoven är längre ju längre norrut man kommer, men för stora delar av befolkningen tror jag att behovet att dra släp långt är väldigt litet, även om möjligheten att kunna dra släp lokalt kan kännas viktig.
Frågan borde vara minst lika intressant för de som drar släp väldigt sällan.
"Tappar jag prestanda/effektivitet i större delen av min körning(utan släp) om jag väljer en bil med dragkrok?"
Men vill majoriteten inte se frågan diskuteras i 20 inlägg av 3600 så lägger vi ner. Inget ont mot någon , vill bara förklara bakgrunden.
Jag kollade upp denna på nätet och den verkar sjukt prisvärd. Vi måste provköra de först, men leasing priset är ju fantastiskt och motsvarar inte på något sätt nybilspriset. De kör en drive för att få ut bilarna på gatan helt enkelt (de har gjort likadant i andra länder såg jag).W Willewonka skrev:
MG ZS EV, så heter kanske frugans nya bil. Jag skulle dock inte köpa den, men på leasing i tre år så verkar den ju vara riktigt intressant!
Kampanjen går ut om drygt två veckor...
Ja ett mycket bra leasingpris. Grundpriset var 1990kr/1000mil och 3års avtal. Fanns andra mil och bättre utrustning för mindre tillägg. Försäkring och vinterdäck tillkommer och aviavgift 35-55kr/mån?. Detta var en lanseringskampanj och de 400 bilarna blev slutsålda rätt fort. Hört att de fått in 50 mer bilar nu till samma kampanj med leverans i augusti så ring Hedin bil så kan det kanske finnas kvar någon.W Willewonka skrev:
Hurdan upplever du bilen? Den är ju kinadesignad (på gott och ont). Utifrån de videos jag hunnit plöja igenom så verkar den vara helt OK, men det finns en del issues som bla kommer av att kineser designat den (de prioriterar inte samma saker som vi gör). Men totalt sett så verkar det vara en riktigt bra affär om man leasar den.D Danne_83 skrev:Ja ett mycket bra leasingpris. Grundpriset var 1990kr/1000mil och 3års avtal. Fanns andra mil och bättre utrustning för mindre tillägg. Försäkring och vinterdäck tillkommer och aviavgift 35-55kr/mån?. Detta var en lanseringskampanj och de 400 bilarna blev slutsålda rätt fort. Hört att de fått in 50 mer bilar nu till samma kampanj med leverans i augusti så ring Hedin bil så kan det kanske finnas kvar någon.
Vi får se om vi hinner provköra i helgen...
Av dina inlägg, så uppfattar jag att du kritiserar du elbilar i allmänhet och att det är inget skit att ha. Det är det för dig kanske, men inte för många andra som gillar fördelarna med elbil. En stor factor är också vad man vill ha, inte bara ekonomiskt. Du som jag har säkert en massa saker som man kanske inte behöver, eller kunde haft en betydligt billigare variant av. Så det är mycket känslor inblandat ocksåN Nerre skrev:
Har inte fått den och inte provkört och inte ens sett den. Köpte grisen i säcken så att säga men för det priset i månaden och att få en ny bil som kostar långt över 300000kr tyckte jag inte var så mycket att fundera på. Säljaren pratade om leverans i maj men lär säkert bli i juni. Spelar ju ingen större roll för min del, har ingen brådskapacman42 skrev:Hurdan upplever du bilen? Den är ju kinadesignad (på gott och ont). Utifrån de videos jag hunnit plöja igenom så verkar den vara helt OK, men det finns en del issues som bla kommer av att kineser designat den (de prioriterar inte samma saker som vi gör). Men totalt sett så verkar det vara en riktigt bra affär om man leasar den.
Vi får se om vi hinner provköra i helgen...
Vi planerade för en ny bil i månadsskiftet september/oktober egentligen, så om vi går denna vägen så får den gärna bli väldigt sen...D Danne_83 skrev:Har inte fått den och inte provkört och inte ens sett den. Köpte grisen i säcken så att säga men för det priset i månaden och att få en ny bil som kostar långt över 300000kr tyckte jag inte var så mycket att fundera på. Säljaren pratade om leverans i maj men lär säkert bli i juni. Spelar ju ingen större roll för min del, har ingen brådska
Går kanske att påverka datum? Själv rasade motorn på min förra bil för andra gången i början på året och sen dess har jag åkt med min jeep som jag normalt enbart drar tungt med men den ligger ju på 1,6l per mil så det blir ju ingen större kostnad när jag får elbilen och inte minst gör jag ju miljön en tjänst.pacman42 skrev:
Nej, det jag kritiserar är det helt okritiska lovprisandet av elbilar.F Fakathong skrev:
Både elbilar och bränslebilar har sina för- och nackdelar. Det innebär att beroende på hur man kör och ens ekonomiska situation så kan elbil vara både bättre och sämre än bränslebil.
För väldigt många är det alltså för tidigt att köpa elbil. Många kommer behöva vänta tills det finns 10-15 år gamla begagnade elbilar att köpa.
Apropå skillnaden i krångel mellan att tanka och ladda så läste jag nyss detta på ett annat forum:
Jag har de senaste 15-20 åren aldrig varit med om nån bensinmack där man inte rakt av kunnat betala med kort. In, tanka, betala, åk.Det är verkligen skittrist att komma till en laddstolpe för att upptäcka att det var nån aktör man inte har laddat hos tidigare och man måste ladda ner ytterligare nån app för att kunna använda den. Efter några vändor med personuppgifter, kreditkortsnummer och några bekräftelsemail kanske man kan börja ladda efter 20 minuter eller så.