F
N Nerre skrev:
Var och varannan vecka? Och här klagar folk på att jag överdriver?

Jag tycker det är skönt att slippa bränna flera hundra tusen extra på inköpet av bilen.
Jag tankade för 7-800 spänn var och varannan vecka. Påstår du att jag ljuger?
Flera hundra tusen extra?? Vem överdriver nu.
Kör du med din fossilbil, jag bryr mig inte. Men det verkar som du känner dig hotad av elbilarna
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Flera hundra tusen extra?? Vem överdriver nu.
Fast det är det ju ofta för många av oss. Den elbil jag precis köpt för 600 tkr hade nog blivit en diesel för 400 tkr om jag valt bort el.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är det ju ofta för många av oss. Den elbil jag precis köpt för 600 tkr hade nog blivit en diesel för 400 tkr om jag valt bort el.
Jag valde bara nått så enkelt som att köpa en begagnad hybrid (2.5år <4000mil) istället för en flång ny bensinare för samma pengar (förvisso blev det en Passat GTE istället för en Mazda 6)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Och 0:an är vadå. RPM?
Det blir mest ett teoretiskt 0 då tiden med 0 RPM är extremt kort, således ganska irrelevant i sammanhanget.
Med den insikten att kurvan skär genom nollpunkten så gör det inte så mycket att grafen saknar data för intervallet under 750rpm och 75%. Man vet var det bär hän.
Det intressanta igentligen är hur långt till vänster i diagrammet man kommer innan knäcken neråt kommer.
Jag vill i alla fall i grunden förstå tekniken bakom den bil jag köper. Annars blir det som med alla sönderslirade DSG kopplingar.
"Vadå mitt fel?Jag kör ju automat??"
Nä det skadar inte att förstå hur prylarna funkar.

Hur funkar elmotorn?
Finns det olika tekniska lösningar?
Kan man genom dåligt handhavande köra sönder den?
Finns det felaktig information på nätet där elmotorn tillskrivs egenskaper den inte har?
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Och 0:an är vadå. RPM?
Det blir mest ett teoretiskt 0 då tiden med 0 RPM är extremt kort, således ganska irrelevant i sammanhanget.
Det blir inte bara teoretiskt utan även praktiskt. Vid stillastående motor utförs inget arbete. Så givetvis blir verkningsgraden 0. Ja det stämmer att varvtalet och därmed effektiviteten ökar snabbt. Men för att åskådliggöra principen att verkningsgraden inte är hög vid alla varvtal är det en nämnvärd detalj.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Med den insikten att kurvan skär genom nollpunkten så gör det inte så mycket att grafen saknar data för intervallet under 750rpm och 75%. Man vet var det bär hän.
Det intressanta igentligen är hur långt till vänster i diagrammet man kommer innan knäcken neråt kommer.
Jag vill i alla fall i grunden förstå tekniken bakom den bil jag köper. Annars blir det som med alla sönderslirade DSG kopplingar.
"Vadå mitt fel?Jag kör ju automat??"
Nä det skadar inte att förstå hur prylarna funkar.

Hur funkar elmotorn?
Finns det olika tekniska lösningar?
Kan man genom dåligt handhavande köra sönder den?
Finns det felaktig information på nätet där elmotorn tillskrivs egenskaper den inte har?
Jag håller med om att det är kul att förstå hur det fungerar. Dock tycker jag din parantes om 0% verkningsgrad var rätt meningslös.
A Avemo skrev:
Det blir inte bara teoretiskt utan även praktiskt. Vid stillastående motor utförs inget arbete. Så givetvis blir verkningsgraden 0. Ja det stämmer att varvtalet och därmed effektiviteten ökar snabbt. Men för att åskådliggöra principen att verkningsgraden inte är hög vid alla varvtal är det en nämnvärd detalj.
Vi stillastående motor så utförs inget arbete men ingen energi tillförs heller så jag ser inte hur verkningsgraden blir 0. Men visst, just i det väldigt korta tidsfönstret när energi börjat tillföras men motorn ännu inte börjat rotera så är det så som ni säger.

I praktiken med en elbil så är förlusterna väldigt små, så små att batterier och kupe måste värmas mha värmepump eller resistiva värmeelement så fort det är lite kyligare ute. Nyare teslor värmer batterierna mha samma vätska som kyler motorn men även här måste tillskottsvärme tillföras vid kallare väder.

Oavsett vilket så tror jag knappast några stora framsteg inom elbilar kommer ske på motor/inverter-sidan utan på batterier och friktionsförluster.
 
Den här extremt tekniska parallella diskussionen om en detalj i elmotorns egenskaper känner jag inte tillför trådens ämne särskilt mycket...:seenoevil:
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är det ju ofta för många av oss. Den elbil jag precis köpt för 600 tkr hade nog blivit en diesel för 400 tkr om jag valt bort el.
Men då får du dra bort 70 000 i premien, så det blir 530 000 i stället. Men du kanske har köpt en ny Tesla M3 lr. Finns det nån diesel för 400 000 som är jämförbar i utrustning, elektronik etc?
 
F Fakathong skrev:
Men då får du dra bort 70 000 i premien, så det blir 530 000 i stället. Men du kanske har köpt en ny Tesla M3 lr. Finns det nån diesel för 400 000 som är jämförbar i utrustning, elektronik etc?
Visst är det så att man får subventioner, och de ska man kanske räkna med. Grejen är att jag nog egentligen inte hade köpt en diesel för 400 tkr annars, utan valt en begagnad bil kanske, det är svårt att veta, för annat än en elbil var egentligen inte ett alternativ.

Kravspecen var 30+ mil i motorvägsfart och möjlighet att dra minst 750 kg. Det blev en ID4 som med vald utrustningsnivå gick på 600 tkr före subventioner. Vad det hade blivit annars är som sagt vanskligt att veta, men att det hade blivit 200 tkr billigare up front (och kanske även efter bidrag) om det blivit en ny fossilbil håller jag inte för osannolikt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så att man får subventioner, och de ska man kanske räkna med. Grejen är att jag nog egentligen inte hade köpt en diesel för 400 tkr annars, utan valt en begagnad bil kanske, det är svårt att veta, för annat än en elbil var egentligen inte ett alternativ.

Kravspecen var 30+ mil i motorvägsfart och möjlighet att dra minst 750 kg. Det blev en ID4 som med vald utrustningsnivå gick på 600 tkr före subventioner. Vad det hade blivit annars är som sagt vanskligt att veta, men att det hade blivit 200 tkr billigare up front (och kanske även efter bidrag) om det blivit en ny fossilbil håller jag inte för osannolikt.
Grattis! ID.4 verkar trevlig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att staten ger en rak/fast elbilspremie är för att vi skall köpa små elbilar...

För stora bilar så kommer det att vara svårt att få ihop ekonomin om man inte kör mycket. Och det kommer att vara så ett tag till. Därför blev det en laddhybrid på den stora bilen för mig och snart en elbil på den lilla.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D Danne_83 skrev:
Har redan kommit en som i mitt tycke är billigare än motsvarande fossilbil. Har tecknat mig på leasing 2140kr/mån för en liten eldriven SUV, MG ZS EV och då 1500mil per år under 3år. Det är svårslaget för en fossilbil om man räknar in bränslebesparingen.
Känns väldigt billigt.. Är allt inräknat i det priset? ser att listpriset för att köpa är ca 330k.
Våran octavia betalar vi 4000 för och den hade kostat ca 300k.
håller på och budar på ett hus så 1 liten billig bil hade inte skadat.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så att man får subventioner, och de ska man kanske räkna med. Grejen är att jag nog egentligen inte hade köpt en diesel för 400 tkr annars, utan valt en begagnad bil kanske, det är svårt att veta, för annat än en elbil var egentligen inte ett alternativ.

Kravspecen var 30+ mil i motorvägsfart och möjlighet att dra minst 750 kg. Det blev en ID4 som med vald utrustningsnivå gick på 600 tkr före subventioner. Vad det hade blivit annars är som sagt vanskligt att veta, men att det hade blivit 200 tkr billigare up front (och kanske även efter bidrag) om det blivit en ny fossilbil håller jag inte för osannolikt.
Trevligt, sett ett par ID4or. Ser bra ut, och dom verkar ha fått ordning på elekroniken.
 
Redigerat:
W witten skrev:
Den här extremt tekniska parallella diskussionen om en detalj i elmotorns egenskaper känner jag inte tillför trådens ämne särskilt mycket...:seenoevil:
Ja intresset känns svalt .
Anknytningen till ämnet är att förklara varför elbilar i mindre utsträckning får dra släpvagn.
En fråga som tagits upp men ej besvarats särskillt ingående. Vi har ett långt land med gott om utrymme vilket gör att folk i större delen av landet är intresserad av att kunna dra släpvagn. Och ändå få bra ekonomi och räckvidd på sin körning.
Tekniken för det finns men om kunskapen att välja rätt teknik saknas kan erfarenheten av elbil bli betydligt sämre än den ska behöva vara.
 
B Bjober skrev:
Vi har ett långt land med gott om utrymme vilket gör att folk i större delen av landet är intresserad av att kunna dra släpvagn. Och ändå få bra ekonomi och räckvidd på sin körning.
Tror du att de här sakerna verkligen hör ihop? Jag körde iofs. 50 mil tur och retur med släp en gång i höstas, men för mig känns det som en femårsresa snarare än ett behov jag anpassar mitt bilägande för. Däremot skulle jag inte acceptera att inte kunna köra några 2–5 milsresor med släp nu och då. Jag kan förstå att avståndsbehoven är längre ju längre norrut man kommer, men för stora delar av befolkningen tror jag att behovet att dra släp långt är väldigt litet, även om möjligheten att kunna dra släp lokalt kan kännas viktig.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.