AXS
Det är som du säger, riktigt bökigt med alla olika konton, taggar och appar. Tesla är överlägsen där, bara plugga i så startar laddningen.

MEN, alla jag hitintills stött på startar laddning gratis om du ringer. Det gäller även om din tagg inte fungerar eller liknande.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Finns det någon tillverkare som utvecklat hjälpmotorer till husvagnar? Skulle vara praktiskt om man kunde koppla på en husvagn eller släpkärra som var utrustad med en mindre motor och ett batteripaket så man slapp ta hänsyn till att körsträckan minskar med släp. Borde inte vara några problem att ha en avkännare kopplad till dragkroken som känner av så att släpet har noll belastning på bilen.
 
N nallepu skrev:
Finns det någon tillverkare som utvecklat hjälpmotorer till husvagnar? Skulle vara praktiskt om man kunde koppla på en husvagn eller släpkärra som var utrustad med en mindre motor och ett batteripaket så man slapp ta hänsyn till att körsträckan minskar med släp. Borde inte vara några problem att ha en avkännare kopplad till dragkroken som känner av så att släpet har noll belastning på bilen.
Borde nog va billigare att bara gå upp i batteristorlek på bilen ist.
 
Range extender, en förbränningsmotor i husvagnen som knuffar på elbilen. :D
 
J JohanLun skrev:
Range extender, en förbränningsmotor i husvagnen som knuffar på elbilen. :D
Volvo hade en prototypbil som hade elkabel från batteripacket på släpvagnen som matade bilen...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Volvo hade en prototypbil som hade elkabel från batteripacket på släpvagnen som matade bilen...
Nej, förresten, det var en sterlingmotor som agerade generator de hade på släpkärran...
 
N nallepu skrev:
Finns det någon tillverkare som utvecklat hjälpmotorer till husvagnar? Skulle vara praktiskt om man kunde koppla på en husvagn eller släpkärra som var utrustad med en mindre motor och ett batteripaket så man slapp ta hänsyn till att körsträckan minskar med släp. Borde inte vara några problem att ha en avkännare kopplad till dragkroken som känner av så att släpet har noll belastning på bilen.
Det finns det redan de som tänkt på,
https://newatlas.com/dethleffs-electric-coco-caravan/56056/
 
B Bjober skrev:
Hela grejen är väl att jag vill veta varför. Inte tro. Avfärdar man min förklaringsmodell med att "det går visst, jag har provat" så tappar jag intresset i stället. Jag vill isåfall ha en ny utvecklad (eller invecklad) förklaringsmodell i retur.
Empiriska bevis är väl en förklaringsmodell? Jag förstår därmed ärligt talat inte vad du menar.

B Bjober skrev:
Frågan borde vara minst lika intressant för de som drar släp väldigt sällan.
"Tappar jag prestanda/effektivitet i större delen av min körning(utan släp) om jag väljer en bil med dragkrok?"
Varför skulle man tappa räckvidd vid körning utan släp för att man har dragkrok? Vikten av dragkroken är ju relativt obetydlig, så den kan vi nog lämna därhän. Och räckvidd med släp menar jag alltjämnt är rätt ointressant för de flesta av oss, i alla fall i södra Sverige. Dels för att jag tror att få drar släp långt särskilt ofta, och dels för att laddstationerna trots allt ligger såpass tätt att det funkar om man någon enstaka gång behöver göra det. Även om det förstås tar längre tid om man måste ladda ofta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Kör man kortare sträckor med släp söderut än vad man gör norrut ?
 
S smurfen72 skrev:
Kör man kortare sträckor med släp söderut än vad man gör norrut ?
Generellt är det kortare avstånd till tex byggvaruhus och ÅVC.
 
Så dålig räckvidd att batteriet inte ens räcker till bygghandeln borde drabba väldigt få vare sig dom bor i södra eller norra Sverige sen att räckvidden med släpvagn inte funkar till längre resor vilket tex jag brukar göra några gånger per år samt krav på 4 hjuls drift gör i mitt fall att elbil helt går bort som 1a bil som 2a bil skulle det kunna kunna funka om dom kommer ner i rimliga priser men där är vi inte nu så det är helt klart för tidigt att köpa elbil.
 
S smurfen72 skrev:
Kör man kortare sträckor med släp söderut än vad man gör norrut ?
Ja, det gör man nog. Därtill är laddmöjligheterna bättre.

Det har förekommit exempel på att man vill kunna lasta ett par snöskotrar på släpet och köra upp i fjällen för en skotertur. Motsvarande svårlösta situationer är svåra att finna längre söderut.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det gör man nog. Därtill är laddmöjligheterna bättre.

Det har förekommit exempel på att man vill kunna lasta ett par snöskotrar på släpet och köra upp i fjällen för en skotertur. Motsvarande svårlösta situationer är svåra att finna längre söderut.
Om man inte går väldigt långt söderut! :rofl:

Honest Government Ad | Electric Vehicles - YouTube
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det gör man nog. Därtill är laddmöjligheterna bättre.

Det har förekommit exempel på att man vill kunna lasta ett par snöskotrar på släpet och köra upp i fjällen för en skotertur. Motsvarande svårlösta situationer är svåra att finna längre söderut.
Det blir väl längre resa och troligtvis flera stopp för att ladda om man lastar ett par skotrar och åker till fjällen när man bor längre söderut än om man bor norrut i landet.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om det finns någon sanning i gissningen så är ju konkurrens bra för oss konsumenter :)
 
  • Skärmdump av Facebook-inlägg om kampanjpriser på Kia e-Niro bilar med leasingerbjudanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.