1 529 839 läst · 24 849 svar
1530k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Tja, jag vet en som inte hade möjlighet att ladda hemma. Han körde Tesla modell S. Han hade dock en Teslastation väldigt nära hemmet, så han körde ner bilen på laddning, gick hem och fixade något och gick och hämtade bilen.Alfredo skrev:
Somrarna spenderades dessutom oftast på campingplatsen där han laddade enfas 6A ibland, så mycket går, om man vill.
Det beror på, men enligt abetterrouteplanner så skall jag klara mig på tre laddningar på vägen från Göteborg till Piteå och de är på 22, 14 & 27 minuter (Arboga, Hudiksvall och Ö-vik). Sedan kan man ju ladda längre tid om man vill...Alfredo skrev:
Detta är beräknat på en Tesla 3 long range.
Edit: https://abetterrouteplanner.com/
Denna används med fördel innan man bestämmer sig för vilken (eller om) elbil man skall köpa...
Redigerat:
Med en Model 3 med standardbatteri så blir det sju laddningar på 7-27 minuter var.
Ungefär samma med en MG ZS EV faktiskt.
Och med en Fiat 500e också sju laddstopp (där ett par är på mer än 40 minuter), men då måste man hålla igen på hastigheten (max 97km/h) mellan Sundsvall och Nordmaling. Jag skulle inte acceptera så små marginaler dock.
Jag hävdar fortfarande att det enbart är Tesla som har tillräckligt bra batterier och laddinfrastruktur för att kunna användas på långfärder i norra Sverige och det kräver ändå ordentlig planering om man lämnar E4...
Ungefär samma med en MG ZS EV faktiskt.
Och med en Fiat 500e också sju laddstopp (där ett par är på mer än 40 minuter), men då måste man hålla igen på hastigheten (max 97km/h) mellan Sundsvall och Nordmaling. Jag skulle inte acceptera så små marginaler dock.
Jag hävdar fortfarande att det enbart är Tesla som har tillräckligt bra batterier och laddinfrastruktur för att kunna användas på långfärder i norra Sverige och det kräver ändå ordentlig planering om man lämnar E4...
Inga invändningar mot det, jag har ju själv skaffat en Tesla bland annat av den anledningen att jag tycker att de är de enda som erbjuder ett acceptabelt laddnätverk. Övriga märken har en markant nackdel på den fronten fortfarande.S smurfen72 skrev:Men då gäller det att det finns en laddplats på en passande plats också typ efter 20 mil annars får man ta en omväg så resan blir lite längre men då får man ta 2 halvtimmes ladd stopp. Jag har inget emot elbilar och när det finns laddplatser ungefär lika som det finns bensin i dag vore ett halvtimmes stopp inget jätte problem för mig men i dag finns det inte så då är det för tidigt för att köpa elbil så kör vidare med diesel några år till men nästa bil byta kanske det har hänt säker men troligen inte för det verkar gå rätt trögt möjligt att nått geni kommer på att vi kan skatta bensin och diesel bilar ännu hårdare så man måste byta av den anledningen.
Jag har min skoter 2 mil söder om Kareusando. Det finns gott om skoteråkning på plats, men ändå lastar vi skotrarna på släpet då och då för att åka till stugan i grannbyn, treriksröset, Lainioälven, etc. Det är ju ganska skönt att slippa 3-4-8 mil transportsträcka på skotern...S smurfen72 skrev:
Men det borde väl en elbil fixa låter som ganska kort sträcka.useless skrev:
Kan man inte ladda hemma så tappar man väldigt mycket av poängen och framförallt smidigheten med elbil enligt mig.
Mindset hos ICE förare lever kvar att man "tankar" när batteriet är nästan tomt. Med elbil så blir det helt tvärtom, ladda ofta hemma, finns ingen anledning att vänta på att batteriet är tomt eller ens nära tomt.
Min ID.3:a med 58kWh batteri klarar sig för övrigt med 5 laddstopp från Göteborg till Piteå. Enligt ABRP alltså, jag har inte testat själv.
Mindset hos ICE förare lever kvar att man "tankar" när batteriet är nästan tomt. Med elbil så blir det helt tvärtom, ladda ofta hemma, finns ingen anledning att vänta på att batteriet är tomt eller ens nära tomt.
Min ID.3:a med 58kWh batteri klarar sig för övrigt med 5 laddstopp från Göteborg till Piteå. Enligt ABRP alltså, jag har inte testat själv.
Det handlar alltså om att de inte är konstruerade eller godkända för att dra släp, eller bara godkända för att dra lätta släp (500 kg), inte om själva räckvidden.S smurfen72 skrev:
Vill nog lägga till en liten kommentar här.W witten skrev:
Har ,man ett jobb som man dagligen behöver köra till och man kan ladda där så minskar hemladdningsbehovet enormt.
Det finns ett mantra för laddhybridsägare som låter - ABC, Always Be Charging. Dvs, ladda alltid då du har möjlighet. Detta bygger på att man om man har laddat så klarar man nästa oväntade resa på så mycket el som möjligt. Det må vara att baarnet missat bussen, eller att någon fått punkteringnpå cykeln...V vectrex skrev:Kan man inte ladda hemma så tappar man väldigt mycket av poängen och framförallt smidigheten med elbil enligt mig.
Mindset hos ICE förare lever kvar att man "tankar" när batteriet är nästan tomt. Med elbil så blir det helt tvärtom, ladda ofta hemma, finns ingen anledning att vänta på att batteriet är tomt eller ens nära tomt.
Min ID.3:a med 58kWh batteri klarar sig för övrigt med 5 laddstopp från Göteborg till Piteå. Enligt ABRP alltså, jag har inte testat själv.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 933 inlägg
Kolla på kommande Hyundai ioniq 5. Den ser utan att klara 1600kg och kosta under 500k.useless skrev:
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5
ABC är väll dock inte ett mantra för just laddhybrider utan alla sorts elbilar. Och det huvudsakliga syftet är väl att batteriet mår bättre av att hållas på viss given nivå samt slippa ”vampire drain”.pacman42 skrev:Det finns ett mantra för laddhybridsägare som låter - ABC, Always Be Charging. Dvs, ladda alltid då du har möjlighet. Detta bygger på att man om man har laddat så klarar man nästa oväntade resa på så mycket el som möjligt. Det må vara att baarnet missat bussen, eller att någon fått punkteringnpå cykeln...