Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår faktiskt inte alla som kör tills det bara är bensin/diesel-ånger kvar i tanken när man kommer till macken. På en dieselbil är det direkt dumt att få bränslestopp. På en bensinare är det väl bara ruggigt onödigt. På vintern ökar det väl risken för vatten i tanken också.
Det är en fix idé att inte behöva tanka oftare än nödvändigt. Jag gör så själv när jag kör långt, men skulle aldrig lämna bilen nästan utan soppa hemma, då tankar jag tidigare.

Med elbil blir det väl dock effektivare att ladda sent på en långresa då ett tomt batteri kan ta emot energin snabbare än ett halvfullt. Så då är det ”bättre” att ladda från fem till 40 än från 50 till 85 % om det är den mängden extra energi man behöver för att nå fram.

Om det kommer leda till att vi regelmässigt får se strandade elbilar längs våra motorvägar? Förmodligen inte.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det ror jag inte om jag skulle skaffa elbil får jag nog vänja mig att tänja på marginalerna helt enkelt annars funkar det inte alls men i mitt fall med behov av längre resor med vagn funkar inte elbil i alla fall så valet är enkelt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Igår hittade jag två utmärkta anledningar att skippa dieseln och byta till elbil (själv kör jag bensin/E85). Anledningen är att dieselbilen stinker och anledning två är att stinkmotorn måste vara igång för att AC ska fungera. Jag, jag vet att det sägs att en modern dieselbil inte stinker, men jag håller inte med. Hyrde en Volvo för några år sen med en D3-motor (om jag inte minns fel). När.msn parkerat fick man sitta kvar i bilen en minut innan man öppnade dörren om man inte ville må illa...

Jag trodde att det kanske var ett undantag, men som sagt igår fick jag det bekräftat. Jag sitter och väntar utanför Max och jag drar ner rutorna och stänger av motorn. In på platsen bredvid svänger en Kia och stänger direkt av motorn. Dieselstanken sticker i näsan. Det försvinner rätt fort eftersom motorn är avstängd. De satt kanske där två minuter innan de startade motorn och åkte, återigen med stank.

Strax senare kommer en Volvo in på platsen bredvid och stänger av motorn direkt. Denna gång kom faktiskt ingen stank! Eftersom de inte vevade ner rutorna blev det såklart snabbt varmt i bilen så då drog de igång motorn igen för att få AC. Jag fick stänga min ruta för det stank!

Då kan man ju fundera på Nerres scenario med stopp i 4 timmar. Några kommer såklart komma på att man kan öppna fönster och dörrar, andra kommer köra på tomgång och förpesta för omgivningen och eftersom de kör tills det nästan är slut i tanken innan de tankar så kommer de inte iväg sen... :cool:
Det är nog såna som dig med extremt känsligt luktsinne elbilen är bra för vi andra som ser mera till funktionen kör vidare med diesel eller bensin bil ett bra tag till så din näsa lär få känna lukten ett bra tag till.
 
Fairlane
S smurfen72 skrev:
Det är nog såna som dig med extremt känsligt luktsinne elbilen är bra för vi andra som ser mera till funktionen kör vidare med diesel eller bensin bil ett bra tag till så din näsa lär få känna lukten ett bra tag till.
Det var lite skämtsamt, men att många dieselbilar stinker står jag fast vid. Det är inte som 30 år gamla dieselbilar, men stinkfria är de verkligen inte.
Problemet är väl egentligen inte det för det märks inte när man kör. Problemet är väl snarare att folk är dumma i huvudet och står med bilen på tomgång flera minuter för att hålla AC igång, när man lika gärna kan öppna fönstret. Det senare fungerade utmärkt där vi stod igår, tills puckot parkerade bredvid.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Här sitter jag och klagar på räckvidd, lastkapacitet och inköpspris på elbilar, men det där får mig ju direkt att vilja slänga ut några hundra tusen extra på en elbil.
Att inköpspriset är högre är avklarat, så är det. Lastkapacitet är det nog ingen skillnad på. Räckvidd, ja det beror ju på vad man avser. Räckvidd utan att behöva stanna, ja då ligger Ju elbilen i lä, men får man stanna och fylla på så går det ju långt. Jag såg en franskregistrerad Tesla i Värmland för några år sen. Tydligen fungerade det att åka runt med den och campa de sträckorna, men jag kan ju inte garantera något, kanske satt det en bensinmotor i bilen...
Det hela var lite av en kommentar på att man måste stå på tomgång för att hålla värmen på vintern och kyla på sommaren om man inte har elbil. Du oroade sig för elbilsförarna som skulle frysa ihjäl om de fick sitta 4 timmar på samma ställe. Du hade ju sett att många körde på marginalen med elbil (vilket jag tror stämmer mest när man har 1 mil kvar hem och el för 2 mil). Gissa om elbilen eller bensin/dieselbilen är effektivast på att producera värme/kyla stillastående. Fundera vad som händer med de förare av dessa bilar som kör så på marginalen om de blir stående i -10 i fyra timmar...
 
M Myckling skrev:
Hur långa arbetsdagar har du?
De kan vissa dagar vara lite längre än vanliga åtta timmar men givetvis inte det normala. Har jag en vecka i norrland så kan det bli runt 250 mil körande och ca 15-20 möten på olika platser. Oftast så är man i en stad hela dagen och kör vidare på kvällen till nästa stad.
Ibland kan det vara 50 mil till en kund och sen tillbaka samma dag.
 
N Nerre skrev:
Du kan ju titta på kurvorna på t.ex. den här sidan.
[länk]
Har du exempel på att cellspänningen på elbilsbatterier skulle skilja sig från detta?
Kan länka till denna också på en gång
[länk]
Du tänker nog på LifePO4?
Första artikeln verkar handla om det. De har väldigt platt kurva, men såna batterier används inte i elbilar. Däremot i stationära batterier.
En bild från din andra länk visar jag menar:
LiMnO4 har en icke-konstant kurva i vila. Och tydlig vid urladdning. Det finns andra kemier också men det är just LiFePO4 som har den platta kurvan.
Kolla nån video på youtube där någon kör med Scan my tesla så ser du att cellspänningen ligger över 4 V fulladdad och under 3v när bilen slår ifrån.
 
  • Diagram som visar spänningskurvor för LiMnO4 och LiFePO4 i förhållande till laddningstillstånd (SOC%).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexn72 skrev:
Vill nog lägga till en liten kommentar här.
Har ,man ett jobb som man dagligen behöver köra till och man kan ladda där så minskar hemladdningsbehovet enormt.
Håller med , och det börjar komma mer o mer kring min arbetsplats, även om det är segt att ens få till ett 6A enfas laddning just där jag är…


Körde en Leaf 2020 i f fem månader förra året , och trots 11 mil pendling samt skjutsa till från simning på kvällar, samt enbart laddning ifrån ett 10A 230 volts uttag hemma (testat o kollat) och trots att jag åker iväg vid 0600, senast 0630, hann jag alltid få batteriet återladdat så jag klarade nästa dag. Fick iofs koppla in o ur laddning på kvällen när jag skjutsade , men hann ladda fullt igen även de dagar då jag jobbade över.

Tänkte inte ens mycket på det , mer än att kontakt laddare o placering var lättare på elbilen än de små uttagen på bränslebilar till motorvärmare, som alltid verkar sitta på en bil på ett ställe där man inte brytt sig mycket om placeringen….

Läst många inlägg i denna tråd om laddning, där jag önskar man testade en elbil själv innan man skriver ett bergsäkert uttalande.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lastkapacitet är det nog ingen skillnad på.
Jo, för det finns väldigt få elbilar som kombi. Och få som kan dra släp.

Du hade ju sett att många körde på marginalen med elbil (vilket jag tror stämmer mest när man har 1 mil kvar hem och el för 2 mil).
Ja, det är bara att titta på alla som beskriver långresor med elbil. "Vi hade tänkt stanna och ladda men laddstationen var trasig så vi fick åka till nästa i 70 med AC avslagen för att nå fram till nästa."
 
N Nerre skrev:
Det innebär då att om räckvidden är 50 mil så laddar du typ var 20:e mil? Så en resa på 60 mil blir inte ett laddstopp utan 3-4 laddstopp?
Ska man köra säg 100 mil med en elbil som realistiskt klarar 50mil på en laddning så är ett ganska optimalt upplägg följande.
Fullt batteri från start
Kör 40-45mil, ladda upp 30-40mil,
kör 30-40mil, ladda upp 20-30mil,
Kör 20-30mil. Ladda på destinationen.
Då har man 2 laddstopp och laddar när batteriet är som mottagligast för laddning
Då har man stannat längs vägen 2 gånger
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Körde en Leaf 2020 i f fem månader förra året , och trots 11 mil pendling
Visst, för dagligt pendlande är elbilen väldigt smidig. Men för oss som inte pendlar dagligen med bil utan främst använder den på helgerna till långresor blir kalkylen väldigt annorlunda.
 
martin43 martin43 skrev:
Du tänker nog på LifePO4?
Första artikeln verkar handla om det.
Det är en del av batterikemi, just att en battericell ger tämligen konstant spänning i "mittenområdet". Till skillnad från t.ex. en kondensator, där spänningen är direkt proportionell mot hur mycket laddning som finns i kondensatorn (Q=CxU).

Slutsatsen i den andra artikeln (som är från 2020) är ju:

From Table 1, we can know that in the current SOC estimation methods, the traditional algorithmis the simplest and the most widely used algorithm, but its accuracy needs to be improved; the modernmethod has high accuracy, which is the current research hotspot, but it is limited by the currenthardware technology; there are many other methods, and most of them are combined algorithms.In practice, the internal resistance method and the OCV method are usually not used alone butcombined with the Ah integral method to make full use of their advantages. The KF series algorithmrealizes the on-line estimation of SOC and the accurate estimation of the nonlinear system. The particlefilter series algorithm can improve the SOC estimation accuracy on the basis of the KF series algorithm,but its operational complexity is high. The improved trackless particle filter algorithm also effectivelyreduces operational complexity. However, the linear model method, neural network method and othermethods still need to be improved, and the same is true for other methods.
 
A Alexn72 skrev:
Ska man köra säg 100 mil med en elbil som realistiskt klarar 50mil på en laddning så är ett ganska optimalt upplägg följande.
Fullt batteri från start
Kör 40-45mil, ladda upp 30-40mil,
kör 30-40mil, ladda upp 20-30mil,
Kör 20-30mil. Ladda på destinationen.
Då har man 2 laddstopp och laddar när batteriet är som mottagligast för laddning
Då har man stannat längs vägen 2 gånger
Det tror jag är en skönmålning.

Dels kommer inte en bil med 50 mils WLTP-räckvidd så långt i motorvägsfart. Säg 40 mil en bra dag. (Även om det förstås är möjligt att komma 50 motorvägsmil på en laddning med vissa elbilar.)

Dels laddar elbilar som snabbast upp till ca 50% laddning. Det snabbaste sättet för din 100 milsresa skulle därför innebära tre–fyra stopp. I bästa fall kanske körsträckor som följer:
0–45
45–65
65–85
85–100

Men för egen del är jag mer än nöjd om jag kan köra 30–35 mil utan laddstopp och 50–60 mil med bara ett stopp. Längre än så har jag personligen i princip inget behov av, men jag kan förstå om man vill kunna köra riktigt långt på en dag och då kommer man inte kunna komma riktigt lika långt med en elbil som med en fossilbil.
 
N Nerre skrev:
Det är en del av batterikemi, just att en battericell ger tämligen konstant spänning i "mittenområdet". Till skillnad från t.ex. en kondensator, där spänningen är direkt proportionell mot hur mycket laddning som finns i kondensatorn (Q=CxU).

Slutsatsen i den andra artikeln (som är från 2020) är ju:
Jag kan läsa ut batteri spänningen på mina batterier i min laddhybrid. I området 20%-80% som används har de en väldigt fin och linjär kurva med avseende på spänningen. Men man använder fyra decimaler för att kunna hålla koll.
 
N Nerre skrev:
Visst, för dagligt pendlande är elbilen väldigt smidig. Men för oss som inte pendlar dagligen med bil utan främst använder den på helgerna till långresor blir kalkylen väldigt annorlunda.
Mmm men då tycker jag den som skriver inlägg skall vara lika tydlig som du är så man förstår den personen bättre.

Var även på semester den sommaren , från Örebro ned till Skaraborg , Göteborg , Trollhättan , mkt resor kring Hova Karlsborg o nedåt , och laddade även då mkt hos vänner o bekanta. Snabbladdare då krånglade o buggade , men med stödladdning hos de man besökte gick det bra. Då med 62 kWh batteriet , men även 42 kWh batteriet hade gått.

Men yes, långresor i sträckkörning Värmland ned till Skåne eller likande hade inte gått utan planering o tur med snabbladdare. Men i en del inlägg i denna tråd där man ”kräver” en viss prestanda , är det svårt o förstå om långresa sker ofta under olika delar på året , eller bara under semester , då det kanske lönar sig o hyra bil med mer räckvidd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.