R
Alfredo Alfredo skrev:
Så "off" är den väl inte. @Jocke_Villaägaren är tydlig med att han syftar på motorvägskörning, vilket för honom är det normala. Och pratar vi 120-väg är inte 125 något gigantiskt brott direkt. Formellt olagligt, det har du rätt i, men i praktiken inget som man straffas för, påstår jag.

När det gäller vintertid så är det vinter typ halva året i detta land så det är väl varken mer rätt eller mer fel att titta på förbrukningen sommar- respektive vintertid. Själv kör jag mer under sommarhalvåret men det finns garanterat de som kör mer under vinterhalvåret och då är väl förbrukningen vintertid den mest intressanta?
Är det vinter ca 6månader i detta land kanske där du bor men definitivt inte i hela Sverige😉

D djac skrev:
Det har nog hänt mycket sen dess och många har olika former av kortlösning på mackarna också. Jag är inte så upphängd på exakt hur betalningen går till, gick själv snabbt över från sedelautomaterna när de försvann så jag har ställt om förr.

Enligt bekant klarar man sig tom utmärkt med en Volvo genom Europa, bara genom att använda navigationen och avtalsladda.

Det går mycket skrönor om det här, -råttan i pizzan osv, det finns såklart de som tycker det är svårt men det gäller ju blipp på ICA också.
Det är ingen skröna att på många platser kan du inte använda ditt betal eller kreditkort. Jag lämnade tillbaka min i juni och det verkar inte ha ändrats varken på eon eller vattenfalls som är i mitt närområde.
Överallt annars använder man sitt vanliga kort =) Denna lösningen är som cash var på 90 talet.

Nissens
R Rejäl skrev:
Är det vinter ca 6månader i detta land kanske där du bor men definitivt inte i hela Sverige😉
När kommer och går värmen där du bor och var är det?

R
Nissens Nissens skrev:
När kommer och går värmen där du bor och var är det?
Ungefär samma som där du bor😉

Nissens
R Rejäl skrev:
Ungefär samma som där du bor😉
I Göteborg är det definitivt kyligt från oktober-mars.

R Rejäl skrev:
Är det vinter ca 6månader i detta land kanske där du bor men definitivt inte i hela Sverige
Vinterhalvåret är ungefär sex månader i hela Sverige.

https://svenska.se/so/?id=193293&pz=3

Ordbokens definition av "vinterhalvår" med ordklass substantiv, uttalet "vinterhalvår", och dess betydelse som tiden mellan höstdagjämning och vårdagjämning.

• Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
I Göteborg är det definitivt kyligt från oktober-mars.
Ha ha ha vad du uppfattar som kyligt definierar inte vinter😉
Vinter brukar omfattas av månaderna december, januari, februari och i vissa lägen mars.
Meteorologer definierar vinter som den period då dygnets medeltemperatur varaktigt är 0,0 grader eller lägre.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast -20 är väl inget @Jocke_Villaägaren nämner? Det är väl @Johannes Carlsson som alldeles på egen hand för in temperaturen i diskussionen?
Jag drar in temperaturen för att det pratas om vinterkörning. Både det att cupén behöver värmas upp extra, det kanske saknas värmepump (Bör ej då alla Svensksålda MEB har värmepump?) och att luften har högre densitet så det blir högre luftmotstånd. En del snö kan ju öka rullmotståndet också.

3kWh per mil brukar man ju bara se på riktigt stora bestar till bilar, motorväg, takbox och kallt och en ID4 är ju en mellanklass suv så tycker det låter överdrivet högt.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
3kWh per mil brukar man ju bara se på riktigt stora bestar till bilar, motorväg, takbox och kallt och en ID4 är ju en mellanklass suv så tycker det låter överdrivet högt.
Jag har ingen egen kunskap om rimligheten här men brukar normalt tro att det som skrivs är sanningsenligt. Sen vet jag naturligtvis inte hur noggrant de värden som presenteras är uppmätta så naturligtvis skulle de kunna vara felaktiga.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast -20 är väl inget @Jocke_Villaägaren nämner? Det är väl @Johannes Carlsson som alldeles på egen hand för in temperaturen i diskussionen?
Ah, my bad.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Min uppfattning är också att ID4 drar väldigt mycket på vintern i högre hastigheter.

Jag tycker iofs. inte att det är ett jätteproblem att min standardresa på 30 mil kräver ett laddstopp på vägen, däremot ser jag det som ett problem att jag då är beroende av laddning i Nyköping åt ena hållet. Det är en plats där det ofta är kö vid snabbladdarna. Nu har det iofs. tillkommit en station med sex laddplatser, så kommande vinter blir kanske bättre. Men ur perspektivet jag-vill-aldrig-behöva-planera-mitt-bilkörande-alls som många verkar hysa (jag tycker iofs. att det är en rätt rimlig position) så ställer det uppenbarligen till det en del.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Ha ha ha vad du uppfattar som kyligt definierar inte vinter😉
Vinter brukar omfattas av månaderna december, januari, februari och i vissa lägen mars.
Meteorologer definierar vinter som den period då dygnets medeltemperatur varaktigt är 0,0 grader eller lägre.
Ok, i Gbg hade vi ett år massor av snö i November, så allt kan hända.

• Älska
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:

[media]
Ja det klart att enstak händelser finns men vinter anses vara när dygnstempraturen är under nollan..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det klart att enstak händelser finns men vinter anses vara när dygnstempraturen är under nollan..
Du får skilja på SMHIs definition av vinter och begreppet vinterhalvåret. Vinterhalvåret är, föga förvånande, ca ett halvår. Det betyder dock inte att det är vinter enligt SMHI under hela perioden. 😉

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

[media]
Ojoj, ett år? Skåningarna är ännu värre, försök inte vinna sympati ;) du är inte värst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.