1 508 885 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 459 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 459 inlägg
Körde 260km från 100% till 2% med min Enyaq vid -5 i vintras. Motorväg med farthållare på 120-130. Liten bit med 100. 77kWh batteri. Så 3kWh/mil...S sjoelund skrev:Jag håller inte med om att det alltid är motorvägskörning när man ska köra längre. Om man ska mot Stockholm så är det motorväg, men vem fan vill dit? Det är mycket 2+1-vägar när jag kör lite längre.
OK, jag kan ta motorvägen och spara in 2 minuter på en 2 timmars resa enligt Google på ett vanligt resmål för mig. Men det kostar 30% extra energi...
130 på vinterväglag kör jag absolut inte, men jag kör ju om fler bilar än det är som kör om mig på vintern...
Sista 5km gick bilen som mest i 100 på motorvägen.
Den laddade rätt snabbt trots avsaknad av förvärmning dock.
Jag var lite sarkastisk men för min del är RFID smidigast då långt ifrån alla laddare har kortläsare för betalkort, Fippla med appar är bara störigt.Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
2,9 blir det väl? 😉Attitudeswe skrev:
Drar den alltid så mycket vintertid? Däcktryck, däck?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
30mil är vät typ en sån sträcka där man då kan köra lite långsammare om det betyder att man kan slippa laddstopp?Nötegårdsgubben skrev:Min uppfattning är också att ID4 drar väldigt mycket på vintern i högre hastigheter.
Jag tycker iofs. inte att det är ett jätteproblem att min standardresa på 30 mil kräver ett laddstopp på vägen, däremot ser jag det som ett problem att jag då är beroende av laddning i Nyköping åt ena hållet. Det är en plats där det ofta är kö vid snabbladdarna. Nu har det iofs. tillkommit en station med sex laddplatser, så kommande vinter blir kanske bättre. Men ur perspektivet jag-vill-aldrig-behöva-planera-mitt-bilkörande-alls som många verkar hysa (jag tycker iofs. att det är en rätt rimlig position) så ställer det uppenbarligen till det en del.
För jag tycker nog 30mil bör man klara som worst case utan att behöva ladda.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 459 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 459 inlägg
När min fru pendlar med bilen så klarar den tre vardagar vintertid; iaf 33mil. Då går den i max 110km/h.Johannes Carlsson skrev:
Jag har nordiska dubbfria michelin 235 r19 runt om. Dålig aerodynamik på fälgarna dock...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man tecknar försäkring hos Trygghansa så är en av frågorna man svarar på om bilen parkeras i garaget, jag tror inte de skulle ställa den frågan om den inte påverkar premien.R Rkarlsson skrev:
Det är ett äppelträd som ger mycket frukt så det är inte så lockande att såga ner hela trädet. Och det har nog stått där sen sen huset byggdes på 70-talet. Då är det liksom enklare att låta bli att ställa bilen där, särskilt eftersom de tidigare ägarna av huset monterade en fjärrstyrd garageport.R Rkarlsson skrev:
Men det stora problemet med att ha två bilar men bara ett körkort är ju som sagt var att det blir väldigt mycket dyrare än att bara ha en bil. Särskilt när elbilen kanske bara kommer köras 600 mil om året.
Elbilens främsta fördel är ju att milkostnaden sjunker mycket ju mer kan kör. Men folk kör mindre och mindre.
https://www.mitti.se/nyheter/bilakandet-minskar-i-lanet--men-inte-overallt-6.26.244962.2409529c43
Ja du din definition om vinter kommer jag aldrig att hålla med om, ja för norra Sverige men inte för oss som bor i den nedre halvan av landet, vi har något som heter vår och höst med ifall du har hört talas om det!Alfredo skrev:
Kolla på ditt inlägg om vinterhalvåret😉
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
7000 mil i i3s: 1,65 kWh/milM Myckling skrev:
4500 mil i Model Y: 1,78 kWh/mil
3000 mil i DS3: 1,7 kWh/mil (färddatorn är dock inte så bra då den stannar efter 1000mil tills man nollar den så lite mer osäkerhet i den siffran)
Ovan mil är primärt min pendling till jobbet som är ca 50% motorväg, 30% ”landsväg” (70-90) och 20% tätbebyggt. Det som inte är pendling skattar jag till 40% motorväg, 40% landsväg och 20% tätbebyggt. Och jag kör ganska ofta med momsad hastighet och om något mer åt det aggressiva hållet.
Gissar att det är lite mer inkl laddförlust men när jag kunnat jämföra laddaren med färddator tycker jag det inte är så väldigt många procent skillnad
Dvs jag känner inte heller igen 2-2,5 kWh / mil - men så har jag inte heller haft någon fat etron…
En allmän fråga till de med erfarenhet av elbilar. Är det bilens egna siffror ni redovisar? Är de korrekta?ullberg skrev:
Jag frågar därför min erfarenhet av bensinbilar är att färddatorn kan visa en genomsnittlig förbrukning som är ganska långt från verkligheten. Finns inga sådana problem med elbilar?