1 507 824 läst · 24 707 svar
1508k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Sitter ratten på vänster sida så bör uttagen sitta på höger sida så man kan ladda längs gatan utan att man behöver stå i vägbanan och fippla..
Sen kan man ju undra varför man väljer att montera stationer med korta kablar på dessa ställen så folk behöver dra sladden under bilen eller över taket.
Sen kan man ju undra varför man väljer att montera stationer med korta kablar på dessa ställen så folk behöver dra sladden under bilen eller över taket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 826 inlägg
Är det inte mer lönsamt att sälja elen dagtid och ladda bilen nattetid? så har jag förstått att dom flesta som har solceller gör då man oftast inte är hemma på dagen. Vid dåliga priser dagtid kan det förstås finnas ett värde i att ladda bilen då men oftast är ju priserna högre på dagen och lägre på natten.Johannes Carlsson skrev:
Men du får ju 60 öre i kompensation. Om du kan sälja elen ca 20 öre dyrare än vad du köper för (det gäller i mitt elnät med deras överföringsavgifter) så lönar det sig att sälja på dagen, men det är ju tyvärr sällan så stora prisskillnader på sommaren i SE3 på sommarhalvåret.Stefan N skrev:
Våran nätägare har inga överföringsavgifter, självklart spelar detta in i hög grad men huvudproblematiken är att bilen inte alltid står hemma när solen skiner som mest. Självklart finns hemjobbare men dom behöver också sällan ladda bilen särskilt mycket.Stefan N skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 826 inlägg
Beror på aktuella priserna. Nu är det väl billigare på dagen än nattenL Liljeros skrev:Är det inte mer lönsamt att sälja elen dagtid och ladda bilen nattetid? så har jag förstått att dom flesta som har solceller gör då man oftast inte är hemma på dagen. Vid dåliga priser dagtid kan det förstås finnas ett värde i att ladda bilen då men oftast är ju priserna högre på dagen och lägre på natten.
60 öre ska då räcka tillpacman42 skrev:
Really? Var då har man upphävt betydelsen av den skylten?lilytwig skrev:
Det är privat mark och då kan markägaren bestämma litet som han vill. Det är en parkeringsplats för endast el-bil bakom skylten. Tydligen struntar folk i allmänhet i p-förbudsskyltar. "Böterna" är ju oftast mindre än ev p-avgift, men vid stoppförbud är de kanske 10-falt dyrare. Märklig skyltning, men tydligen så fungerar det.K karlmb skrev:
Det är få folk som tänker längre än näsan räcker, du är en av få som tänkt längre 👍Logad skrev:Har man porten höger bak eller vänster fram kan man ofta ställa sig till höger om högraste stolpen i raden om det finns plats. I Mantorp ställer jag min Kona vid stolpen längst till vänster i enkelraden. Parkerar i 45 graders vinkel med nosen mot stolpen, då räcker kabeln till porten som sitter till vänster i fronten. Då tar jag bara en laddplats samt ickeladdplatsen till vänster om den.
Kan du ge ett exempel på när brott mot stoppförbud skulle kunna straffas med tio gånger så höga böter som brott mot parkeringsförbud? Jag tycker det verkar orimligt men kan ha fel.lilytwig skrev: