Man kan ju (om man vill vara välvilligt tolkande av Saaben) tänka sig att någon stått och laddat där VW-skåpet står, och Saaben därför inte blockerade någon laddning när den ställde sig där.

För det är ju så på sådana platser, att man i praktiken kan stå på båda sidor och ladda.

Jag var i en motsvarande situation härom dagen. Ställde mig på ”fel” sida om en laddare (utan att ladda) och när jag kom ut efter uträttat ärende stod en bil bredvid mig och laddade, medan det var tomt på båda platserna på ”rätt” sida. Log lite och tänkte att den andra elbilen bara drogs till min.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Inte helt tydligt skyltat att det var en laddplats, men sånt här gör ju planeringen mer komplicerad när det ställer sig en bil från 1900-talet på laddplats som då ändå ser ledig ut på ChargeFinder.
Bilen är faktiskt från 2000-talet. Så det så.
 
JanneJanne123
pacman42 pacman42 skrev:
Bilen är faktiskt från 2000-talet. Så det så.
Möjligen tillverkad under detta millennium, men den är utvecklad på 1900-talet. 😉
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Möjligen tillverkad under detta millennium, men den är utvecklad på 1900-talet. 😉
Dessutom är ju nästan alla Saabar överladdade. Kanske hade föraren tittat på laddtrycksmätaren och sett att den visade lågt värde och tänkt att man kunde förbättra detta genom att parkera på en laddplats?
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vem har 32A säkring hemma?
Finns 2-fasladdare till Niro dock. 400V o 16A blir ju iaf en del.
Den laddar väl med US-mode. Dvs 2 st laddare 230V, 16A parallellkopplat. Alltså 230V, 32A.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
11kW 400v AC ombordladdare på 2020 Kia Niro.

Man måste inte köra 32A om man har en med bara 230v laddare. 230v16A ger ändå +50% soc medans man sover. Plus lite extra för kvällsdrinken och morgonsupen.
Den använder inte 2-fas 400V, utan 1 fas 230V 32A som matar 2 laddare med vardera 16A
 
Spaning på grekisk ö:
Inga elbilar alls
El finns i alla hus
Solen sken 14 timmar om dagen så solceller hade fungerar bra ben användes mest till varmvatten
Bensinmackar fanns bara på ett ställe på ön så det kunde bli en resa på en till två timmar för att tanka (iofs fanns inte så mycket annat att köpa utom i ”stan” där mackarna fanns så man behövde väl åka dit med jämna mellanrum ändå.

Antar att elbilarna är för dyra i inköp. De flesta bilarna var gamla och risiga. Annars vore förutsättningarna perfekta.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Pin skrev:
Spaning på grekisk ö:
Inga elbilar alls
El finns i alla hus
Solen sken 14 timmar om dagen så solceller hade fungerar bra ben användes mest till varmvatten
Bensinmackar fanns bara på ett ställe på ön så det kunde bli en resa på en till två timmar för att tanka (iofs fanns inte så mycket annat att köpa utom i ”stan” där mackarna fanns så man behövde väl åka dit med jämna mellanrum ändå.

Antar att elbilarna är för dyra i inköp. De flesta bilarna var gamla och risiga. Annars vore förutsättningarna perfekta.
Samma i Spanien (Mallis) skulle faktiskt påstå att jag såg fler laddare än elbilar när vi var där tidigare i somras.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Samma i Spanien (Mallis) skulle faktiskt påstå att jag såg fler laddare än elbilar när vi var där tidigare i somras.
Ok det fanns laddare där iaf.

Här fanns noll laddare. Men det hade räckt med egna laddare i husen. Och små batterier eftersom ön är liten och räckvidd inget problem.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Den laddar väl med US-mode. Dvs 2 st laddare 230V, 16A parallellkopplat. Alltså 230V, 32A.
Nej. Den har bara en laddare men den kan ta 400V.
 
K karlmb skrev:
Nej. Den har bara en laddare men den kan ta 400V.
Om vi diskuterar AC-laddning: Tidiga Niro hade en laddare 230 V, 32A. De nyare har 3 st 230V, 16A. Den kan ladda med 1 fas 16A. 3 faser 16A, eller 2 faser 32A med två laddare parallellkopplade.

Givetvis finns DC-laddning också. 77kW vilket vid 400V blir nästan 200A.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Den har bara en laddare men den kan ta 400V.
Edit. Nej 230x32!
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Om vi diskuterar AC-laddning: Tidiga Niro hade en laddare 230 V, 32A. De nyare har 3 st 230V, 16A. Den kan ladda med 1 fas 16A. 3 faser 16A, eller 2 faser 32A med två laddare parallellkopplade.

Givetvis finns DC-laddning också. 77kW vilket vid 400V blir nästan 200A.
Korrekt! Inte 400V. Det jag tänkte på var den transformatorladdare man kan ha som drar från 2 faser 400 o sedan transformerar ned det till 230V.
 
K karlmb skrev:
Korrekt! Inte 400V. Det jag tänkte på var den transformatorladdare man kan ha som drar från 2 faser 400 o sedan transformerar ned det till 230V.
Det viktiga att bry sig om är att se till att få den uppdaterade med 11kW laddaren. Då funkar ju både 400v och 230v laddare.
 
ullberg
engs engs skrev:
Angående laddsida så såg jag att Audi nu kommer med dubbla uttag. Både höger och vänster bak. AC på båda men DC endast på vänster.

Det gör om inte annat att man kan ha en kortare kabel som tar mindre plats med sig, för AC-laddning.
Både höger och vänster är väl gammalt för Audi, redan ”fat” e-tron hade väl både höger och vänster - låt vara att det inte är bak utan under spegeln. Om jag minns rätt så var det redan då AC båda och DC bara på en sida - vilket jag tycker förtar det lite, när man jagar laddare är det oftast DC, ”destinationsladdning” med AC har man oftast lite mer tid att planera/parkera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.