Bara för långsam laddning
 
K karlmb skrev:
Funkar inte en sån?
[länk]
Typ 1 och typ 2 är två olika kontaktdon för AC-laddning. Protokollet för kommunikation mellan bil och laddstation är identiskt varför det bara blir en billig adapter utan någon logik inbyggd. Det som talades om innan var en adapter för att kunna ladda en bil via chademo-intaget från en laddare med typ 2 CCS-plugg. Jag häpnar över priset. Men det lär vara en betydligt mer komplicerad pryl.
 
  • Gilla
engs och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Typ 1 och typ 2 är två olika kontaktdon för AC-laddning. Protokollet för kommunikation mellan bil och laddstation är identiskt varför det bara blir en billig adapter utan någon logik inbyggd. Det som talades om innan var en adapter för att kunna ladda en bil via chademo-intaget från en laddare med typ 2 CCS-plugg. Jag häpnar över priset. Men det lär vara en betydligt mer komplicerad pryl.
Ah, CCS ok!
 
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Ca 20 000 kr.
Jag hade hellre haft en variant med "klump" ungefär som mormorsladdare, denna känns som när man hänger på handtaget från snabbladdaren blir det en väldigt rejäl hävstång som riskerar bryta sönder ladduttaget...

Men trevligt att det verkar gå att lösa!

Sen vet jag inte, vilka hastigheter uppnår man med denna typ av laddare? Vad klarar tex en Leaf? 50kW?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Vad klarar tex en Leaf? 50kW?
Leaf ( iaf de första 10 första årens versioner) hade 50kW teoretisk maxeffekt.
Och man kan nå denna laddning med rätt rejält urladdade celler, men då batteripacket bara är luftkylt så dras laddeffekten mycket snart ner, och det kanske bara går in typ 20kW när det har kommit till 70%.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eftersom Tesla har låg ränta med 1% på Model Y och 2% På Model 3 justerat nedan

[bild]
Förlåt men hur kan du ens jämföra dessa bilar? enda som ev är id4, 2019 kia niro har 1fas laddare. zoe luftkylt batteri.

https://www.zeekr.eu/sv-se/erbjudande/privatelease
 
T Trevlig skrev:
Förlåt men hur kan du ens jämföra dessa bilar? enda som ev är id4, 2019 kia niro har 1fas laddare. zoe luftkylt batteri.

[länk]
För alla kanske det inte är ett alternativ att köpa en subventionerad Kinabil…

Mjukvaran är väl ungefär på samma nivå som sitt syskon EX30 dvs inte riktigt i mål ännu… finns ju en anledning att dom leasar ut dom så billigt, säljer ju inte som smör direkt.

Förbrukningen är ju även den helt bedrövlig… men den är ju ändå hyfsat billig, det kommer man inte ifrån men det gäller ju även polestar 2
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
engs
A Avemo skrev:
Typ 1 och typ 2 är två olika kontaktdon för AC-laddning. Protokollet för kommunikation mellan bil och laddstation är identiskt varför det bara blir en billig adapter utan någon logik inbyggd. Det som talades om innan var en adapter för att kunna ladda en bil via chademo-intaget från en laddare med typ 2 CCS-plugg. Jag häpnar över priset. Men det lär vara en betydligt mer komplicerad pryl.
Ja precis, fel av mig, skyller på semesterkoman!
 
T Trevlig skrev:
Förlåt men hur kan du ens jämföra dessa bilar? enda som ev är id4, 2019 kia niro har 1fas laddare. zoe luftkylt batteri.

[länk]
Jämför dom för att det är lite av en benchmark på marknaden.

Zeekr X är billig i privatleasing, inte riktigt i samma praktiska nivå som Niro men billigare privatleasing trots allt.

2020 blev det 11kW 3-fas laddare på Niro. Men ska man vara ärlig räcker 16A 230v helt okej. (32A max, 7,2kW)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
2020 blev det 11kW 3-fas laddare på Niro. Men ska man vara ärlig räcker 16A 230v helt okej. (32A max, 7,2kW)
Vi laddar en 40kWh Leaf med enfas 5,5kW (25A) och det går utmärkt, klart det är smidigare med 3 fas 11kW om man vill nyttja timtaxa maximalt men har aldrig haft problem att hinna ladda bilen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror också att de flesta klarar sig utmärkt även med enfas 10–16 A, alltså 2–3 kW laddning. Det är ändå 1 mil+/h vilket räcker mer än väl för de flesta

Med det sagt är det förstås skönt att i teorin kunna ladda med trefas och 11 kW och på det viset utan problem kunna fylla ett 70–80 kWh-batteri över natt. Men det kommer med en kostnad.
 
Ja, 16A 230v blir ju 2mil/h med 1,8kWh/mil i förbrukning.
 
Det jag ser som främsta vinsten med trefasladdare är att man kan ladda med trefas 6A till vardags utan risk att lösa säkringar. Skall man långvarigt dra 16A på en fas finns det risk att andra saker i huset passar på att lösa huvudsäkringen under tiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det jag ser som främsta vinsten med trefasladdare är att man kan ladda med trefas 6A till vardags utan risk att lösa säkringar. Skall man långvarigt dra 16A på en fas finns det risk att andra saker i huset passar på att lösa huvudsäkringen under tiden.
Precis. Lastbalansering ifrån högt belastade faser blir en bonus.
 
engs
Angående laddsida så såg jag att Audi nu kommer med dubbla uttag. Både höger och vänster bak. AC på båda men DC endast på vänster.

Det gör om inte annat att man kan ha en kortare kabel som tar mindre plats med sig, för AC-laddning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.