Patrik440
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är på långresa.
Känns iofs ganska skönt att ladda 70 nya friska mil på under 3 minuter vid bensinpumpen.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dock inte lika trevligt pris/mil.
På min närmaste ST1 mack kostar det 9:- per kWh..

Det blir inte så låg milkostnad det heller.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Skoda Enyaq iV 80x

Från norr till söder, E4 genom stan


Från Motala till norr om stan, mestadels E4


Viss skillnad om man kan hålla 120 kontra 80, men är helt nöjd med resan hem från Motala också.

Har man små barn och måste stanna varann timme oavsett så är det inga problem alls om man hittar en snabbladdare att resa en längre sträcka, typ Stockholm - Göteborg. Motala klarar man utan problem på en laddning.
Körde Leksand- Uppsala-Rättvik-Leksand igår.

Startade med 100%. 52,5 mil och hade 8% kvar när jag kom hem 👍.
 
  • Bilden visar bilens digitala display som visar kördata, laddningsstatus och illustration av en blå bil. Texten säger att bilen har kört 525 km och har 8% batteri kvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du är 185 och väger 120? Är alltså inte en pinne utan mer en stor jävla oxe. Jag kan inte få plats på ett vettigt sätt i en zoe. Så då kvittar det om den hamnar runt 4000 kr om jag inte kan köra den på ett vettigt sätt.
Jag kan ju för tusan inte köra clio, fiesta, aygo med nån komfort. Vi hyrde en aygo på bornholm när vi var där. Överkurs med 2 män och 2 kvinnor. Min kropp värkte efter den dagen :D

Men om man är tunn och gänglig så funkar den säkert om man vill ha den.
Jag är 184 och oftast runt 105kg, men tämligen smidig. Zoe är liten absolut, och mina priser kanske lite väl låga. 110' är väl mer rimligt för en vettig bil. Men har inga problem med utrymme i t.ex. en Toyota Yaris samtidigt som Volvo V40 är trång. Fast den funkar bra fram.

ID3 är ju enorm i coupen. Mycket rymligare än min XC70. Bara bagaget där då..
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Körde Leksand- Uppsala-Rättvik-Leksand igår.

Startade med 100%. 52,5 mil och hade 8% kvar när jag kom hem 👍.
Bra förbruk!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag är 184 och oftast runt 105kg, men tämligen smidig. Zoe är liten absolut, och mina priser kanske lite väl låga. 110' är väl mer rimligt för en vettig bil. Men har inga problem med utrymme i t.ex. en Toyota Yaris samtidigt som Volvo V40 är trång. Fast den funkar bra fram.

ID3 är ju enorm i coupen. Mycket rymligare än min XC70. Bara bagaget där då..
Jag är iofs bara 180 cm lång, men har MYCKET lång rygg (kan omöjligen sitta bekvämt på flyget pga detta) och korta ben (jag måste ha kudde bakom ryggslutet på flyget för att benen skall vara i 90°). Jag misstänker att ryggen nog motsvarar en längd på 195 cm enligt medelfördelningen. Och dessutom ovanligt stor skalle på detta...

Jag har i alla fall fortfarande inte råkat ut för någon bil där jag slår i taket med huvudet. Jag har dock fördelen att de korta benen gör att jag kan vika ihop dem utan att det blir för trångt under ratten, men normalt sett så sitter jag rätt långt bak för att armarna skall bli bekväma. Med det sagt så har jag inte haft några problem med ens de minsta småbilarna. Jag kan till och med köra Renault Twizy utan problem (även åka bak i den, men då tog huvudet lite i taket).
 
Walle85 Walle85 skrev:
Skoda Enyaq iV 80x

Från norr till söder, E4 genom stan
[bild]

Från Motala till norr om stan, mestadels E4
[bild]

Viss skillnad om man kan hålla 120 kontra 80, men är helt nöjd med resan hem från Motala också.

Har man små barn och måste stanna varann timme oavsett så är det inga problem alls om man hittar en snabbladdare att resa en längre sträcka, typ Stockholm - Göteborg. Motala klarar man utan problem på en laddning.
Hur laddar den sommartid? Har ju varit väldiga problem vintertid med hastigheten.

Konstaterade att praktisk räckvidd mellan stopp vid europeisk motorväg (110-130) för model Y är runt 25-30mil om man har lilla batteriet. Laddstop på ca 20-25min (35min vid hög beläggning) dvs varannan timme behövs paus. Väldigt behagligt då man inte alls blir lika trött efter en dags körning. Men 35mil hade varit idealt
 
Walle85
L Liljeros skrev:
Hur laddar den sommartid? Har ju varit väldiga problem vintertid med hastigheten.

Konstaterade att praktisk räckvidd mellan stopp vid europeisk motorväg (110-130) för model Y är runt 25-30mil om man har lilla batteriet. Laddstop på ca 20-25min (35min vid hög beläggning) dvs varannan timme behövs paus. Väldigt behagligt då man inte alls blir lika trött efter en dags körning. Men 35mil hade varit idealt
Har inte så många sessioner från låg % från nu i sommar då vi laddade mycket hos bekanta (därav det höga kWh priset pga inte lönt med medlemskap). Men denna är väll kanske mest represantiv. Batteriet var kallt då jag åkte iväg på kvällen för att ladda inför resan hem dagen efter. Laddade upp till ca 85% om jag minns rätt.

Sammanställning av laddningssession med avgifter, levererad energi och sessionstid. Avgifter: 57 kWh @ 5,80 SEK/kWh - 330,60 SEK. Levererad energi: 57 kWh. Tid: 40 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Patrik440 Patrik440 skrev:
På min närmaste ST1 mack kostar det 9:- per kWh..
Det blir inte så låg milkostnad det heller.
Ja det är väl att när man nästan uteslutande laddar hemma med minuspriser ibland, och sällan över 1kr/kWh, som bensinen känns snordyr, 10 ggr dyrare i snitt, typ ...

Jag skulle iofs inte välja någon snabbladdare som kostar 9kr/kWH, utan någon med ungefär halva priset, om jag behövde ladda längs vägen.
Dvs jag skulle inte köra omvägen förbi dig bara för glädjen att hittat Sveriges dyraste laddstation.
 
  • Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
Ja, inte ens Ionity är ju så dyrt längre.
 
engs
Logad Logad skrev:
Jag kan hålla med dig. Man borde ha standardiserat placeringen till vänster bak eller höger fram.
Nej, höger bak borde vara standard, då skulle slöladdare vid gatuparkering (när man står parallellt med vägen) fungera smidigast.
Alltid bak oavsett så man kan backa in för att ladda. Typ hemma eller slöladdare vid hotell etc.
 
  • Gilla
dof och 2 till
  • Laddar…
engs
pacman42 pacman42 skrev:
ChaDeMo fungerar om man måste ha det för enstaka resor, men man måste planera och får hoppas på att de inte är trasiga eller upptagna. De laddare som har ChaDeMo är oftast lediga dock då de brukar ligga på 50 kW. Jag och frugan brukar hamna på dessa laddstationer då vi med Fiaten inte behöver mer än 50 kW och då de oftast är mycket billigare än de med högre effekter.

Senast vi laddade på 50 kW så gick vi in på macken och åt en varmkorv och gjorde ett besök på dass. Sedan var bilen tillräckligt laddad för att vi skulle ta oss hem hela vägen (vi toppade med 30% batterikapacitet på denna korta stund). Det är faktiskt sällan man upplever att man behöver mer än 50 kW om man bara planerar laddningen och samordnar den med mat/kaffe mm. Jag skulle dock vilja ha mer på en förstabil för långresorna genom Sverige...
Finns adapter från typ 2 till ChaDeMo. Han Tesla Björn har testat sådan. Kostar flis men förhoppningsvis går de ner i pris så man kan förlänga livet pp de bilar som har det.
 
engs engs skrev:
Finns adapter från typ 2 till ChaDeMo. Han Tesla Björn har testat sådan. Kostar flis men förhoppningsvis går de ner i pris så man kan förlänga livet pp de bilar som har det.
Några hundra på Ali?
 
engs
K karlmb skrev:
Några hundra på Ali?
Har inte kollat upp det själv men har för man han sa nått om nått i häraden €1000 på den han hade. Men den utvecklades också, dvs firmwareuppdateringar hade gett en stabilare laddning med tiden. Fick tom bättre fart med adaptern än på de dedikerade ChaDeMo-laddarna. Men hände fortfarande den plötsligt avbröt laddning också.
 
engs engs skrev:
Har inte kollat upp det själv men har för man han sa nått om nått i häraden €1000 på den han hade. Men den utvecklades också, dvs firmwareuppdateringar hade gett en stabilare laddning med tiden. Fick tom bättre fart med adaptern än på de dedikerade ChaDeMo-laddarna. Men hände fortfarande den plötsligt avbröt laddning också.
Funkar inte en sån?
https://www.amazon.se/adapterkontak...2&psc=1&mcid=d2f6edd1473b35e9bcbfda620f74ee53
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.