R Rkarlsson skrev:
Går renaults batteri att köpa loss? Hade för mig att det inte gick. Nej självklart borde de inte vara dyrt alls då de betalt batteriet ett par ggr om antagligen och om de inte bytt det så får du ett osäkert batteri om bilen rullat 12-13 tusen mil med osäker sträcka.
Kolla mer priser så ser du var du får ge för en med batterileasing och en snarlik med friköpt batteri.

Vi köpte vår med friköpt när den gått runt 3000mil, och har för mig det skiljde 35-40':- mot liknande vill med lease.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Batterihyra är ca 500:- i månaden på dom Zoe, men största problemet är ju att det är 22kWh så kort räckvidd även om den är snål.

Inte 10' i månaden som kostnaden på en ny model Y direkt ;)

90' är 42kWh och friköpt batteri. Verkar vara en hygglig liten bil ändå. Och vi ska väl inte raljera över att man max kan va 170cm i den, så liten är den inte.

Själv vill jag gärna ha dragkrok, men är lite i valet och kvalet mellan en huvudbil och andrabil så det kan svänga åt olika håll. ID4 är på totalen den mest kompletta bilen för 300' finns ju GTX till okej pris också
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Batterihyra är ca 500:- i månaden på dom Zoe, men största problemet är ju att det är 22kWh så kort räckvidd även om den är snål.

Inte 10' i månaden som kostnaden på en ny model Y direkt ;)

90' är 42kWh och friköpt batteri. Verkar vara en hygglig liten bil ändå. Och vi ska väl inte raljera över att man max kan va 170cm i den, så liten är den inte.

Själv vill jag gärna ha dragkrok, men är lite i valet och kvalet mellan en huvudbil och andrabil så det kan svänga åt olika håll. ID4 är på totalen den mest kompletta bilen för 300' finns ju GTX till okej pris också
Nu saltade du nästan 6000 kr ändå. Model y kan du ju få på privatavbetalning på 3800 drygt. Och med en räckvidd på "455km" Och en bil man inte behöver skohorn till :p Jag på 185 och bred om axlarna kan inte ta med 3 personer till i zoen. Då får jag ha ratten i magen =)





Bild som visar finansieringsalternativ för privatavbetalning av en bil med en kontantinsats på 110 834 kr, 60 månaders villkor och 20 000 km/år för 3 810 kr/mån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag konstaterade bara att du inte visste vad du pratade om i största allmänhet.
Om det är så jävla svårt att beskriva problemet så har jag inte några problem att fråga. Men det passar tydligen inte surgubbar som du.
 
R Rkarlsson skrev:
Nu saltade du nästan 6000 kr ändå. Model y kan du ju få på privatavbetalning på 3800 drygt. Och med en räckvidd på "455km" Och en bil man inte behöver skohorn till :p Jag på 185 och bred om axlarna kan inte ta med 3 personer till i zoen. Då får jag ha ratten i magen =)





[bild]
Med en kontantinsats på 100.000kr och inga övriga kostnader medräknade, privatleasing speglar bättre den faktiska kostnaden och den ligger runt 9000kr.

Som andra bil för pendling är Zoe ett utmärkt alternativ, dock är det ju likt andra småbilar en bil tänkt för Max 2 vuxna
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
En bekant har en Zoe som "andrabil", han är närmare 2m lång och jag har bara hört dem uttrycka hur nöjda de är med den.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu saltade du nästan 6000 kr ändå. Model y kan du ju få på privatavbetalning på 3800 drygt. Och med en räckvidd på "455km" Och en bil man inte behöver skohorn till :p Jag på 185 och bred om axlarna kan inte ta med 3 personer till i zoen. Då får jag ha ratten i magen =)





[bild]
Jag är i samma storleksklass men klarar av att böja på benen 😉

Model Y ligger i häraden 10' i månaden om man räknar TCO på en ny och inte bara kollar på lånebetalningen. Medans en Zoe hamnar runt 4'. Standard range är väl 9', jag får kolla mer exakt i kalkylen

Edit: så här ser TCO siffrorna ut i min kalkyl nu
Tabell som visar modeller av elbilar, deras pris och totala månadskostnad för 1500 mil/år; färgskala från grön (låga kostnader) till röd (höga kostnader).
 
Redigerat:
Eftersom Tesla har låg ränta med 1% på Model Y och 2% På Model 3 justerat nedan

Tabell över bilmodeller med priser och totala månadskostnader, inklusive Tesla Model Y och Model 3 med uppdaterade räntor på 1% och 2%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag blev utifrån priset på en Zoe nyfiken på vad frugan skulle få för sin 2020 Fiat 500e. Den kostar bara 15 kkr mindre (jag räknar med ca 235 kkr för den utrustningsnivån hennes bil har) än vad vi gav för den för fyra år sedan...
...snacka om bra andrahandsvärde (vi köpte iofs en demobil).
 
Jag har ju en Zoe 41kWh och är nöjd med den som pendlingsbil. Men jag skulle hoppas det är värd lite mer än 90 med friköpt batteri. Kanske inbytet ligger där, men utpris på blocket verkar snarare vara 120-130 om de inte gått 15.000 mil.

Jag tror man ska köpa en med maskinskada kvar för det verkar inte helt ovanligt ett lager i motorn skär eller ACn går sönder, båda dyra att laga.

Avsaknad av snabbladdning och att dottern nu är längre än många vuxna gör att jag börjar fundera på nästa bil. Zoeyn har varit så billig och problemfri så jag ska vänta så länge jag klarar, men sen vet jag inte riktigt vad jag ska ha. Antingen en till billig men som kräver jag har kvar vår 20 år gamla v70, för långresor och släpkärra. Eller nåt som klarar det, men Tesla eller Id4 är för dyra i försäkring och kapital/värdeminskning för att jag ska tycka de är värda det.

Leaf 40kwh med chademo? Grejar man alla längre resor (vi åker 40-50 mil 3-4 ggr per år). Eller kommer man att tröttna?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blev utifrån priset på en Zoe nyfiken på vad frugan skulle få för sin 2020 Fiat 500e. Den kostar bara 15 kkr mindre (jag räknar med ca 235 kkr för den utrustningsnivån hennes bil har) än vad vi gav för den för fyra år sedan...
...snacka om bra andrahandsvärde (vi köpte iofs en demobil).
Jag hade faktiskt räknat med att Zoeyn skulle hållit värdet lite bättre. Allt annat har varit billigare än jag räknat med. Vi köpte en 3 år gammal för 130 (har jag för mig) men köpte ut batteriet för 55 till. (Så 185) Haft den i 2.5 år. Tror den därmed, med skatt, försäkring, värdeminskning och kapitalkostnad ligger på ca 3500 per månad. Jämför man med fossilbil måste man ju räkna med driftkostnad också, men i denna tråden är det väl inte intressant.

Kommer jag över 6.000 så kan jag förmodligen få en Id4 via jobbet för bara lite mer än det och då är det inte värt risken att äga något privat. Tyvärr gick kostnaderna för personalbil upp rejält för 2 år sen (varför jag köpte zoeyn).
 
Det är väldigt glest med Chademo laddare.

Angående Zoe så fick den väl "snabbladdning" 2019?

Storleksmässigt är väl Leaf och Soul och Niro dom billigare som funkar för en familj. Soul har också Chademo tyvärr och ska man ha drag blir det typ Model 3 eller ID4.

Hade äldre Kia Niro funnits med 750kg draghade det varit en nobrainer för mig.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väldigt glest med Chademo laddare.

Angående Zoe så fick den väl "snabbladdning" 2019?

Storleksmässigt är väl Leaf och Soul och Niro dom billigare som funkar för en familj. Soul har också Chademo tyvärr
Zoe fick en facelift 2020, som väl började säljas slutet 2019, 55kwh batteri, snabbladdning och radar mm som min saknar. Jag skulle kunna tänka mig en sådan, men den ligger nog på 170.000 och har fortfarande för litet baksäte och bagage för att funka för 4 pers i 40 mil. Leaf har jag fått intrycket funkar komfort och utrymmesmässigt men drar lite mer än zoeyn men iom chademo kan man klara ett eller två laddstopp på 45 mil.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
ska man ha drag blir det typ Model 3 eller ID4.
Ja. Båda får en månadskostnad på över 5 för en begagnad, då kan jag nästan lika gärna ta en Id4 via jobbet.

Kian håller jag med, en kantboll på utrymmet men funkar nog för långresan utom den till skidbacken. Men det klarar inte leaf heller. Möjligen en m3 eller Id4 om man åker till Sälen. Vi har varit ett par år i Idre-trakten och där är extremt tunnt med laddare sista biten.
 
ChaDeMo fungerar om man måste ha det för enstaka resor, men man måste planera och får hoppas på att de inte är trasiga eller upptagna. De laddare som har ChaDeMo är oftast lediga dock då de brukar ligga på 50 kW. Jag och frugan brukar hamna på dessa laddstationer då vi med Fiaten inte behöver mer än 50 kW och då de oftast är mycket billigare än de med högre effekter.

Senast vi laddade på 50 kW så gick vi in på macken och åt en varmkorv och gjorde ett besök på dass. Sedan var bilen tillräckligt laddad för att vi skulle ta oss hem hela vägen (vi toppade med 30% batterikapacitet på denna korta stund). Det är faktiskt sällan man upplever att man behöver mer än 50 kW om man bara planerar laddningen och samordnar den med mat/kaffe mm. Jag skulle dock vilja ha mer på en förstabil för långresorna genom Sverige...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
ChaDeMo fungerar om man måste ha det för enstaka resor, men man måste planera och får hoppas på att de inte är trasiga eller upptagna. De laddare som har ChaDeMo är oftast lediga dock då de brukar ligga på 50 kW. Jag och frugan brukar hamna på dessa laddstationer då vi med Fiaten inte behöver mer än 50 kW och då de oftast är mycket billigare än de med högre effekter.

Senast vi laddade på 50 kW så gick vi in på macken och åt en varmkorv och gjorde ett besök på dass. Sedan var bilen tillräckligt laddad för att vi skulle ta oss hem hela vägen (vi toppade med 30% batterikapacitet på denna korta stund). Det är faktiskt sällan man upplever att man behöver mer än 50 kW om man bara planerar laddningen och samordnar den med mat/kaffe mm. Jag skulle dock vilja ha mer på en förstabil för långresorna genom Sverige...
Våra långresor är bara några få om året så det kan nog gå att uthärda. Tyvärr brukar det ju dock ibland finnas en tidspress aspekt med i bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.