engs engs skrev:
Angående laddsida så såg jag att Audi nu kommer med dubbla uttag. Både höger och vänster bak. AC på båda men DC endast på vänster.

Det gör om inte annat att man kan ha en kortare kabel som tar mindre plats med sig, för AC-laddning.
Igentligen är det ju helt självklart, vore kanske något för tesla ett plocka upp, vore ju ganska enkelt då man har kontakten i baklyktorna behövs ju inga åtgärder på plåten.
 
Idag tog vi oss hem från scoutlägret.
Startade med 60% och fick snabbladda två gånger, första gången vid lunch, 5-100% på den timme vi åt. Stolpe från St1, enkelt och bra.

3h senare var det dags igen. Stannade för att toppa upp för att kunna komma hem (ca 25-72%), passade på att handla lite.
Försökte först på recharges stolpar i Mellbystrand, men det var samma typ på den I2GO vi använde i Grums, så den strulade med att inte kunna låsa handsken alternativt att den inte kunde prata med bilen. (Var fler med ID4 som hade svårt att få igång laddningen på dessa)
Kombinationen med att kortläsaren inte var implementerad utan man fick använda någon onlinebetalning gjorde att jag körde tvärs över parkeringen och skaffade ett laddkonto hos Tesla.


Stor hemlängtan drog upp snitthastigheten (som ändå blev förvånande låg) och därmed förbrukningen.
Bild av bilens instrumentbräda som visar en batterinivå på 24%, räckvidd på 89 km, har körts 652 km i 7 timmar och 36 minuter med snittförbrukning 18 kWh/100 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jämför dom för att det är lite av en benchmark på marknaden.

Zeekr X är billig i privatleasing, inte riktigt i samma praktiska nivå som Niro men billigare privatleasing trots allt.

2020 blev det 11kW 3-fas laddare på Niro. Men ska man vara ärlig räcker 16A 230v helt okej. (32A max, 7,2kW)
Absolut inte enligt mig, då får man förlita sig på DC vid dagsresor
 
Med en elbil är hela världen ett tivoli! 😉
Svart t-shirt med texten "EL-BILAR HÖR HEMMA PÅ TIVOLI" och en illustration av en person som kör en radiobil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jämför dom för att det är lite av en benchmark på marknaden.

Zeekr X är billig i privatleasing, inte riktigt i samma praktiska nivå som Niro men billigare privatleasing trots allt.

2020 blev det 11kW 3-fas laddare på Niro. Men ska man vara ärlig räcker 16A 230v helt okej. (32A max, 7,2kW)
Vem har 32A säkring hemma?
Finns 2-fasladdare till Niro dock. 400V o 16A blir ju iaf en del.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Med en elbil är hela världen ett tivoli! 😉
[bild]
Snillet lyckades till och med få till en sär-skrivning.
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Snillet lyckades till och med få till en sär-skrivning.
För-vänta dig inte för mycket av marknadsknallar och de som köper denna typ av kläder 😉
 
  • Haha
witten
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vem har 32A säkring hemma?
Finns 2-fasladdare till Niro dock. 400V o 16A blir ju iaf en del.
11kW 400v AC ombordladdare på 2020 Kia Niro.

Man måste inte köra 32A om man har en med bara 230v laddare. 230v16A ger ändå +50% soc medans man sover. Plus lite extra för kvällsdrinken och morgonsupen.
 
T Trevlig skrev:
Absolut inte enligt mig, då får man förlita sig på DC vid dagsresor
Absolut inte vad? Hur ser ditt körmönster ut?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
11kW 400v AC ombordladdare på 2020 Kia Niro.

Man måste inte köra 32A om man har en med bara 230v laddare. 230v16A ger ändå +50% soc medans man sover. Plus lite extra för kvällsdrinken och morgonsupen.
Det är ett faktum att Niro från åren innan 2020 är problematiska med detta. Särskilt idag när det kan vara få timmar på dygnet med vettiga elpriser.
 
JanneJanne123
Tre bilar parkerade vid en laddstation. En vit elbil laddas medan en blå bil blockerar en laddningsplats. Träd och skogar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte helt tydligt skyltat att det var en laddplats, men sånt här gör ju planeringen mer komplicerad när det ställer sig en bil från 1900-talet på laddplats som då ändå ser ledig ut på ChargeFinder.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Inte helt tydligt skyltat att det var en laddplats, men sånt här gör ju planeringen mer komplicerad när det ställer sig en bil från 1900-talet på laddplats som då ändå ser ledig ut på ChargeFinder.
Lastbalansering och 4x på antalet laddplatser så kommer det vara ett övergående problem
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Inte helt tydligt skyltat att det var en laddplats
Jo. Den där bilen har ställts där med berått mod.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Räckte inte kabeln för att ställa dig på tvären bakom och parkera in den medans du laddade?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag hade redan laddat och såg detta på väg från stationen, så för mig personligen vet det ingen ko på isen. Ett antal andra behövde dock styra sin kos till andra ställen, gissar att de inte var desperata nog för att börja trixa med alternativ parkering. Hade dock inte varit mer än rätt att göra som du föreslår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.