lilytwig lilytwig skrev:
Det är privat mark och då kan markägaren bestämma litet som han vill. Det är en parkeringsplats för endast el-bil bakom skylten. Tydligen struntar folk i allmänhet i p-förbudsskyltar. "Böterna" är ju oftast mindre än ev p-avgift, men vid stoppförbud är de kanske 10-falt dyrare. Märklig skyltning, men tydligen så fungerar det.
Skylten för stoppförbud kan ju omöjligt gälla samma yta som parkeringsplatsen, privat mark eller ej.
Att man som markägare kan upprätta parkeringsplatser för endast elbilar är väl inget konstigt i sig.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Skylten för stoppförbud kan ju omöjligt gälla samma yta som parkeringsplatsen, privat mark eller ej.
Att man som markägare kan upprätta parkeringsplatser för endast elbilar är väl inget konstigt i sig.
Det är kanske inte kommunen som satt upp skylten?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är kanske inte kommunen som satt upp skylten?
Nej, absolut, men oavsett vem som satt upp skyltarna kan de inte gälla samma yta och vara korrekta, det kan inte både vara stoppförbud och parkeringsplats.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, absolut, men oavsett vem som satt upp skyltarna kan de inte gälla samma yta och vara korrekta, det kan inte både vara stoppförbud och parkeringsplats.
Precis. Och den sätter skylt måste följa trafikreglerna.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Tivoli eller ej, men så här får inte fossilbilar parkera. Helt ok för elbilar dock, enligt lokal bestämmelse.
Beror det inte på vem som äger marken där? Är det kommunal mark så är det nog inte tillåtet nej, men är det privat mark där det är gatsten så får man väl parkera där om man har markägarens tillstånd?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, absolut, men oavsett vem som satt upp skyltarna kan de inte gälla samma yta och vara korrekta, det kan inte både vara stoppförbud och parkeringsplats.
Stoppförbud kan det väl bara vara längs en gata, inte mark som inte är gatumark?
 
N Nerre skrev:
Stoppförbud kan det väl bara vara längs en gata, inte mark som inte är gatumark?
Det vet jag inte, inte så att jag kan uttala mig tvärsäkert om det i alla fall. Men oavsett kan de två skyltarna inte avse samma yta och båda vara korrekta, så i så fall är något fel.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, absolut, men oavsett vem som satt upp skyltarna kan de inte gälla samma yta och vara korrekta, det kan inte både vara stoppförbud och parkeringsplats.
Det finns en anledning till att jag tänker att det kanske inte är kommunens skylt.

Det kan ju vara markägaren som satt upp den, för att minska okynnesparkeringen, det kan ju funka även om det inte är korrekt skyltat eller infört i kommunens trafikföreskrifter.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av e-Berling (eller e-Rifter eller Opels variant)? Nu när det kommit ett facelift så rear de ut de "gamla" med upp till 100k rabatt.

Har en Berlingo bensin idag så jag vet att de funkar rent praktiskt men mer intresserad hur räckvidden om 28mil WLTP står sig i verkligheten.

Klarar man runt 20mil på vintern?

(Det är alltså personbilsvarianten jag är intresserad av, inte vanliga skåpbilen)
 
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Någon som har erfarenhet av e-Berling (eller e-Rifter eller Opels variant)? Nu när det kommit ett facelift så rear de ut de "gamla" med upp till 100k rabatt.

Har en Berlingo bensin idag så jag vet att de funkar rent praktiskt men mer intresserad hur räckvidden om 28mil WLTP står sig i verkligheten.

Klarar man runt 20mil på vintern?

(Det är alltså personbilsvarianten jag är intresserad av, inte vanliga skåpbilen)
Är det 50kWh batteriet?
(Och samma bil som Toyota proace city, e-berlingo, årsmodeller från typ 2019)
Isåfall tycker jag att du ska tänka 23 mil sommar och 18 mil vinter.

Men det beror ju som alltid på vilken hastighet du håller, och hur lättrullade vägar du trafikerar.

Men undviker du över 100 km/h men har stor andel 70-90 km/h så tror jag att detta du rimligt kan förvänta dig. Kör du saktare så blir det mer.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det 50kWh batteriet?
(Och samma bil som Toyota proace city, e-berlingo, årsmodeller från typ 2019)
Isåfall tycker jag att du ska tänka 23 mil sommar och 18 mil vinter.

Men det beror ju som alltid på vilken hastighet du håller, och hur lättrullade vägar du trafikerar.

Men undviker du över 100 km/h men har stor andel 70-90 km/h så tror jag att detta du rimligt kan förvänta dig. Kör du saktare så blir det mer.
Japp.

Vi campar normalt en del på sommaren ( och använder bilen som campervan med hembyggd insats) och en del campingar ligger ju lite avsides så det är väl där det kan bli lite tjorvigt med räckvidden. I övrigt lär den funka för 95% av resorna galant.

Är det värmepump på den tro?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns en anledning till att jag tänker att det kanske inte är kommunens skylt.

Det kan ju vara markägaren som satt upp den, för att minska okynnesparkeringen, det kan ju funka även om det inte är korrekt skyltat eller infört i kommunens trafikföreskrifter.
tveksamt tveksamt skrev:
Det vet jag inte, inte så att jag kan uttala mig tvärsäkert om det i alla fall. Men oavsett kan de två skyltarna inte avse samma yta och båda vara korrekta, så i så fall är något fel.
Skylten står 60-70 cm för långt till höger. Stoppförbudet gäller för gatan till vänster om trottoaren. Till höger om trottoaren är privat mark. Viktigt att inget hjul snuddar "trottoaren".
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Skylten står 60-70 cm för långt till höger. Stoppförbudet gäller för gatan till vänster om trottoaren. Till höger om trottoaren är privat mark. Viktigt att inget hjul snuddar "trottoaren".
Inget kontroversiellt alls med andra ord, alla överens. :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A
Vi har en Kia e niro - 21 och är helnöjda. Körde nu i somras 22 mil med ac på och pendlade mellan 80-100 km/h, lite kortare sträckor ned i 50 km/h i samhällen.

Bilen hade då 58% kvar av batteriet. Vi kör då inte i eco-läge utan normalt.
 
En kollega fick nyss ett erbjudande om att köpa ut sin e-Niro leasingbil efter tre år. De ville ha 280kkr, han tackade nej och köpte en bensinbil istället. Han ville egentligen ha en elbil, men han hittade ingenting som var prisvärt begagnat som fungerade för familjen de kör frekvent flera ungdomar i övre tonåren till träningar och matcher.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.