1 507 873 läst · 24 707 svar
1508k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 704 inlägg
De kommentarer jag postat har bara varit i relation till Tesla FSD (utvecklingsversionen), jag känner inte till något annat system som är i närheten av vad den kan utföra.Nötegårdsgubben skrev:Om det tar det säkra före det osäkra vet jag inte, jag tror snarare att det tar det icke-vållande framför det vållande. Som jag förstår det fastnar ibland självkörande bilar på direkt olämpliga ställen då bilen inte vet hur den ska flytta på sig utan att riskera att vålla skada.
Att någon annan då riskerar att damma in i den självstannade bilen är ju då medtrafikantens fel.
Utöver att jag inte tror att jag någonsin kommer få se självkörande bilar i vinterväglag eller på enskilda vägen (men ärligt talat är nog så imponerad om det löses på motorväg sommartid) så tror jag att det är just när bilen måste bryta någon form av regler och utsätta sig och andra för överlagda risker då de alternativa riskerna vore värre som kommer ställa till det.
Jag skulle definitivt inte lita på att woke-företag som Google är förmöget att bygga något som väljer bort små risker. De kommer nämligen bry sig mer om hur saker ser ut än hur de är.
De är ju rätt dåliga idag faktiskt, om man beaktar helheten, de är dock ojämna, så i vissa situationer och avseenden ligger de nog i den övre kvartilen av förarduglighet medan den i andra ligger i den lägsta. För att då inte nämna att de inte kan köra alls under vissa omständigheter, detta gäller väl också en del förare iofs.Nötegårdsgubben skrev:
I viss mån kan man väl säga att FSD tvärt om tvingats att utvecklas mot att nitiskt följa reglerna istället för att slira på (bryta mot) reglerna som den ibland gjort från början. Eftersom systemet efterapar hur människor kör så ärver den vissa beteenden som anses okej men inte är tillåtet i lagens mening.Nötegårdsgubben skrev:Då har du dålig fantasi. Det räcker med att man behöver väja för ett nedfallet träd för att man ska behöva korsa en heldragen linje eller att man behöver släppa fram ett utryckningsfordon för att man kan tänkas behöva köra mot rött.
Inte särskilt vanliga situationer i sig, men typexempel på där brytande mot enkla respektive underordnade regler både utsätter det agerande fordonet för fara och där det finns ett alternativ med icke-agerande som är tryggare för den enskilde i situationen, men totalt sett sannolikt värre.
Naturligtvis kan en självkörande bil ha ett beslutsträd som hanterar vissa sådana situationer, jag tror bara att det av ansvarsundvikande skäl ofta kommer att välja ett passivt val.
En sak som hände förra året, till testförarnas förtret, var att Tesla fick träna om beteendet vid stoppskyltar, tydligen stannar man inte fullt vid stoppskyltar i USA fast man måste enligt lagen. FSD gjorde likadant och följde trafikrytmen genom att i vissa situationer krypa över stopplinjen. Myndigheterna gick in och sa aja baja, så nu stannar den fullt, och folk upplever som att den stör trafikrytmen bara för att den följer lagen.
Heldragna linjer korsar den gladeligen om det är hinder på vägen, precis som människor gör. Det skulle bli intressant om myndigheterna går in och ingriper även här, för då skulle faktiskt bilen tvingas stanna i vägen.
Svaret på de här diskussionerna beror ju lite på vad man ska ha FSD till, autonoma bilar som åker runt, eller ta över körningen från föraren, då är ju mänsklig förare tillgänglig vid anomalier och man kan fokusera på att framföra bilen säkrare och bättre i alla normalsituationer istället.
Under min livstid, åtminstone så länge jag kör, så är jag nöjd om nästa bil blir en elbil med "självkörning" bättre än dagens bil. Tycker att adaptiv farthållare och "pilot assist" gör att jag blivit mer uppmärksam i trafiken, har ju haft sju år att utvärdera.
Jag tycker det kan vara mer relevant att skilja på "självkörande" och "autonom".A AndersS skrev:
Man kan ha ett trafiksystem som dirigerar bilarna, ett sånt system kan t.ex. tala om var bilarna ska ta vägen om de behöver flytta på sig för utryckningsfordon. De bilarna är då inte helt autonoma, men de är självkörande eftersom föraren inte behöver göra nåt. Framförallt i städer tror jag den tekniken kommer att komma, det brukade ju vara ett argument för 5G, att det ger såna möjligheter.
Om vi pratar om översnöade grusvägar på landet så kanske man sätter upp stolpar med reflektorer som bilen kan använda för att veta var vägen är även om vägen inte syns.
Elbussarna i Uppsala har främst haft problem med värmen inne i bussen vintertid. De är helt beroende av att Webaston fungerar vilket den inte gjort pga. mjukvaruproblem så de drar ur batterierna när värmen går på elpatron med halverad räckvidd som följd.
Oslo har tydligen löst det problemet genom att sänka temperaturen till 13 grader inne i bussen. Lite väl kallt kan man tycka men Norrmän kanske pälsar på sig vintertid.
Oslo har tydligen löst det problemet genom att sänka temperaturen till 13 grader inne i bussen. Lite väl kallt kan man tycka men Norrmän kanske pälsar på sig vintertid.
Åker man inom stan så nej. Åker man längre så erfar jag att folk plockar av sig jackorna. Ska man löjla till sig så handlar det dessutom om sin egna säkerhet att inte ha på en dunjacka i en buss.A ajn82 skrev:
Min erfarenhet är att man står som packade sillar på en buss som ligger i 100km/h på motorvägen, att frysa är ens sista problem 🤣R Rkarlsson skrev:
Och även om man har sittplats så finns det inte utrymme att lägga av sig saker, så värme på bussar i pendeltrafik är nog inget problem att ha inställd på 13 grader.
Nu är ju inte värme ett problem i skåne. Inga elbussar går de långa turerna så de kan ha full värme igång utan att kompromissa.A ajn82 skrev:
De passar bäst i stan och kan ha möjlighet att ladda upp sig enl schema istället. Eller om det skiter sig kan de hämta en gammal dieselbuss istället.
Det är ju inte per definition att utföra lagbrott? Jag pratade om situationer där man bryter mot lagen för att det är det kanske mest rationella sättet att agera.H HenrikHuslöse skrev:
Vägarbeten tänker jag att man kan hitta lösningar för hur man ska skylta/leda trafiken för att en självkörande bil ska förstå