1 506 895 läst · 24 707 svar
1507k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om man inom tunga fordon snart kommer med garantier på 15 år / 150 000mil varför kommer man inte kunna utveckla det för våra personbilar. Självklart får vi batterier som för de flesta fordon kommer att leva dess livslängd.
https://www.nyteknik.se/fordon/catl...om-garanterat-ska-halla-i-150-000-mil/4250416
https://www.nyteknik.se/fordon/catl...om-garanterat-ska-halla-i-150-000-mil/4250416
Nejdå.A ajn82 skrev:
Inte enligt min granne, och han har säkert koll.
(Jag har inte diskuterat emot, ...som jag brukar säga - det är bra att det finns hyfsat många som är motsträviga, det gynnar ju mig själv)
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 1 772 inlägg
Ja, ditt nic får det faktiskt att ringa en klocka långt bak i huvudet.A Avemo skrev:
Det kanske och för sig är ursäktat. Men verkningsgraden i en vanlig ottomotor är usel ända upp i 30-40 km/h. Där glänser elbilen.A Avemo skrev:
Med rätt algoritmer fungerar den antagligen bättre än en mänsklig förare som bara har två ögon att titta på vägen med. Den självkörande bilen kan avläsa mycket mer av omgivningen och bättre "gissa" sig till var vägen är.J jocke31 skrev:
Tittar man t.ex. på de videos som finns av hur Googles självkörande bilar analyserar omgivningen så ser man att de "ser" mycket mer än vad man ser som mänsklig förare.
Jag känner rätt ofta att vissa gånger hade man velat sitta och titta åt sidan istället för framåt för att se hur man ligger i sidled, det fixar den självkörande bilen men som mänsklig förare måste man då släppa uppmärksamheten framåt.
Det är klart man kan, frågan är vilka som är beredda att betala för den högre kostnaden som det antagligen medför. Inte för att det är dyrare att tillverka, utan för att det är ett mervärde som tillverkaren kan ta extra betalt för.A AndersS skrev:
Vi är ju bara i tidig fasen av elbilsutvecklingen och sett globalt är det helt andra volymer som kommer längre fram. Vad priset blir, inte en aning! Men det jag är säker på är att det kommer att hända.N Nerre skrev:
Är ledsen men jag ser det utifrån hur andra produkter historiskt har förändrats. Ny teknik med bärbar dator eller mobiltelefon på 80-talet kostade som en mindre bil..... tur att jag inte behövde ta de pengarna ur egen ficka.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Om man räknar med värmen till kupen, om den behövs, blir bäl siffran i alla fall högre än 0. Vad är verkningsgraden på en elbil som i snitt kör 10km/h i -10C 10Km utan uppvärmning innan start?A Avemo skrev:
Nu vet jag att jag är sen.D djac skrev:
Men alla elbilar har inte låga kostnader.
Vw har ju runt 6000 kr för en "service"
Går deras dåliga krängningshämmare så har du 3600 kr för att byta båda. (10 minuter jobb per sida)
Vw har service varannat år.
Och som med vw och deras dåliga batterier så kan man ryka på att byta en modul då och då. Och vad kostade nu en modul? 25000 kr?
De har bytt 2 på min 2022 på mindre än 3000 mil. De bytte aldrig krängningshämmaren trots den är dålig.
Så tar man en vw kan man vara trygg med att kostnaderna är samma som en diesel.
Det var en angreppspunkt jag inte riktigt tänkt på. Förlusterna i batteri och motor vädras väl fortfarande bara bort på många elbilar. Men värmen i kupén kommer från en värmepump med en värmefaktor över 1. Så med din angreppspunkt kanske man kan hitta en driftpunkt med låg motoreffekt och mycket värme när elbilen har en verkningsgrad på över 100%. Relevansen i praktiken torde kunna ifrågasättas.G OMathson skrev:
Jag är rätt övertygad om att självkörande system inte kommer att släppas fritt innan de är åtminstone någon tiopotens säkrare än mänskliga bilförare.Nötegårdsgubben skrev:Förmodligen, och i synnerhet i USA. Med det sagt tror jag att man kommer processa om det som är bra men låta det som är dåligt vara. För även om förare/ägare/biltillverkare kommer stämmas till höger och vänster när deras bil gör något fel den dagen självkörande bilar släpps brett så skulle jag bli förvånad om mänskliga förare då inte redan kommer vara sämre.
I och med att människor, med bottenskktet medräknat, är rätt usla förare så är vi kanske redan där med de mest avancerade systemen (läs Tesla FSD). Det är rätt tydligt att systemet redan nu tar det säkra före det osäkra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Om det tar det säkra före det osäkra vet jag inte, jag tror snarare att det tar det icke-vållande framför det vållande. Som jag förstår det fastnar ibland självkörande bilar på direkt olämpliga ställen då bilen inte vet hur den ska flytta på sig utan att riskera att vålla skada.
Att någon annan då riskerar att damma in i den självstannade bilen är ju då medtrafikantens fel.
Utöver att jag inte tror att jag någonsin kommer få se självkörande bilar i vinterväglag eller på enskilda vägen (men ärligt talat är nog så imponerad om det löses på motorväg sommartid) så tror jag att det är just när bilen måste bryta någon form av regler och utsätta sig och andra för överlagda risker då de alternativa riskerna vore värre som kommer ställa till det.
Jag skulle definitivt inte lita på att woke-företag som Google är förmöget att bygga något som väljer bort små risker. De kommer nämligen bry sig mer om hur saker ser ut än hur de är.
Att någon annan då riskerar att damma in i den självstannade bilen är ju då medtrafikantens fel.
Utöver att jag inte tror att jag någonsin kommer få se självkörande bilar i vinterväglag eller på enskilda vägen (men ärligt talat är nog så imponerad om det löses på motorväg sommartid) så tror jag att det är just när bilen måste bryta någon form av regler och utsätta sig och andra för överlagda risker då de alternativa riskerna vore värre som kommer ställa till det.
Jag skulle definitivt inte lita på att woke-företag som Google är förmöget att bygga något som väljer bort små risker. De kommer nämligen bry sig mer om hur saker ser ut än hur de är.
Jag kan inte komma på något exemp
Jag tror svårigheterna framförallt kommer bli att förutse det bästa agerandet utifrån dom bilarna som ligger några bilar längre bort, det bör inte vara nödvändigt för att bilen ska köra själv men för att det ska bli en mjuk och behaglig resa.
Jag kan inte komma på någon situation där det finns ett behov att bryta mot regler ? Det vore smått omöjligt att programmera dessa scenarier
Jag måste säga att jag är imponerad över hur väl Teslan finner sin plats i trafiken även vid dåligt väglag, men det ju på skärmen vilken uppfattning den har om vad som finns omkring den även om den inte kör själv.Nötegårdsgubben skrev:Om det tar det säkra före det osäkra vet jag inte, jag tror snarare att det tar det icke-vållande framför det vållande. Som jag förstår det fastnar ibland självkörande bilar på direkt olämpliga ställen då bilen inte vet hur den ska flytta på sig utan att riskera att vålla skada.
Att någon annan då riskerar att damma in i den självstannade bilen är ju då medtrafikantens fel.
Utöver att jag inte tror att jag någonsin kommer få se självkörande bilar i vinterväglag eller på enskilda vägen (men ärligt talat är nog så imponerad om det löses på motorväg sommartid) så tror jag att det är just när bilen måste bryta någon form av regler och utsätta sig och andra för överlagda risker då de alternativa riskerna vore värre som kommer ställa till det.
Jag skulle definitivt inte lita på att woke-företag som Google är förmöget att bygga något som väljer bort små risker. De kommer nämligen bry sig mer om hur saker ser ut än hur de är.
Jag tror svårigheterna framförallt kommer bli att förutse det bästa agerandet utifrån dom bilarna som ligger några bilar längre bort, det bör inte vara nödvändigt för att bilen ska köra själv men för att det ska bli en mjuk och behaglig resa.
Jag kan inte komma på någon situation där det finns ett behov att bryta mot regler ? Det vore smått omöjligt att programmera dessa scenarier
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Då har du dålig fantasi. Det räcker med att man behöver väja för ett nedfallet träd för att man ska behöva korsa en heldragen linje eller att man behöver släppa fram ett utryckningsfordon för att man kan tänkas behöva köra mot rött.L Liljeros skrev:
Inte särskilt vanliga situationer i sig, men typexempel på där brytande mot enkla respektive underordnade regler både utsätter det agerande fordonet för fara och där det finns ett alternativ med icke-agerande som är tryggare för den enskilde i situationen, men totalt sett sannolikt värre.
Naturligtvis kan en självkörande bil ha ett beslutsträd som hanterar vissa sådana situationer, jag tror bara att det av ansvarsundvikande skäl ofta kommer att välja ett passivt val.
Medlem
· Uppland
· 1 772 inlägg
Dålig 😉G OMathson skrev:
Det fanns tidigare en bra tabell för Bolt/Ampera-e på nätet men eftersom internet har långt gången demens så har den försvunnit. I vilket fall: det finns en lägsta hastighet under vilken räckvidden minskar. Vid +20 C kan man köra så sakta som 20 km/h och få max räckvidd men i -10C är den effektivaste hastigheten mycket högre, runt 60 km/h. Detta beror på att värmen till kupén drar mycket effekt vid kallt väder.
Du kan prova att ställa in temperatur och hastighet för en "genomsnittlig" elbil här: (Scrolla ner på sidan)
https://www.geotab.com/blog/ev-range-impact-of-speed-and-temperature/