• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det är väl redan så att den beräknade livslängden på elbilsbatterier överstiger medellivslängden för en personbil
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Det är väl redan så att den beräknade livslängden på elbilsbatterier överstiger medellivslängden för en personbil
Nejdå.
Inte enligt min granne, och han har säkert koll. :)

(Jag har inte diskuterat emot, ...som jag brukar säga - det är bra att det finns hyfsat många som är motsträviga, det gynnar ju mig själv)
 
Redigerat:
  • Haha
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Var det möjligen på tekniska högskolan? I så fall kanske vi rent av gått samma utbildning.
Ja, ditt nic får det faktiskt att ringa en klocka långt bak i huvudet.
A Avemo skrev:
Tillverkare är ju oftast inte så generösa med att visa sina musseldiagram för motorerna. Men en känd extrempunkt är ju tomgång där alla motorer har 0% verkningsgrad.
Det kanske och för sig är ursäktat. Men verkningsgraden i en vanlig ottomotor är usel ända upp i 30-40 km/h. Där glänser elbilen.
 
J jocke31 skrev:
Det är förstås spännande med utvecklingen av självkörande fordon. Men jag undrar ändå hur denna mjukvara hanterar svenska oplogade vintervägar där det inte syns några vägmarkeringar eller ens var vägen börjar och slutar. Och översnöade vägskyltar.
Med rätt algoritmer fungerar den antagligen bättre än en mänsklig förare som bara har två ögon att titta på vägen med. Den självkörande bilen kan avläsa mycket mer av omgivningen och bättre "gissa" sig till var vägen är.

Tittar man t.ex. på de videos som finns av hur Googles självkörande bilar analyserar omgivningen så ser man att de "ser" mycket mer än vad man ser som mänsklig förare.

Jag känner rätt ofta att vissa gånger hade man velat sitta och titta åt sidan istället för framåt för att se hur man ligger i sidled, det fixar den självkörande bilen men som mänsklig förare måste man då släppa uppmärksamheten framåt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om man inom tunga fordon snart kommer med garantier på 15 år / 150 000mil varför kommer man inte kunna utveckla det för våra personbilar.
Det är klart man kan, frågan är vilka som är beredda att betala för den högre kostnaden som det antagligen medför. Inte för att det är dyrare att tillverka, utan för att det är ett mervärde som tillverkaren kan ta extra betalt för.
 
N Nerre skrev:
Det är klart man kan, frågan är vilka som är beredda att betala för den högre kostnaden som det antagligen medför. Inte för att det är dyrare att tillverka, utan för att det är ett mervärde som tillverkaren kan ta extra betalt för.
Vi är ju bara i tidig fasen av elbilsutvecklingen och sett globalt är det helt andra volymer som kommer längre fram. Vad priset blir, inte en aning! Men det jag är säker på är att det kommer att hända.
Är ledsen men jag ser det utifrån hur andra produkter historiskt har förändrats. Ny teknik med bärbar dator eller mobiltelefon på 80-talet kostade som en mindre bil..... tur att jag inte behövde ta de pengarna ur egen ficka.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
G
A Avemo skrev:
Var det möjligen på tekniska högskolan? I så fall kanske vi rent av gått samma utbildning.

Tillverkare är ju oftast inte så generösa med att visa sina musseldiagram för motorerna. Men en känd extrempunkt är ju tomgång där alla motorer har 0% verkningsgrad.
Om man räknar med värmen till kupen, om den behövs, blir bäl siffran i alla fall högre än 0. Vad är verkningsgraden på en elbil som i snitt kör 10km/h i -10C 10Km utan uppvärmning innan start?
 
D djac skrev:
Jag tror nog att man kan vara ganska trygg i att underhålls och reparationskostnaderna är lägre på en elbil, de är så pass låga att man har råd att byta batteri och ändå ligga på plus gentemot en fossilbil.
Nu vet jag att jag är sen.
Men alla elbilar har inte låga kostnader.
Vw har ju runt 6000 kr för en "service"
Går deras dåliga krängningshämmare så har du 3600 kr för att byta båda. (10 minuter jobb per sida)

Vw har service varannat år.
Och som med vw och deras dåliga batterier så kan man ryka på att byta en modul då och då. Och vad kostade nu en modul? 25000 kr?

De har bytt 2 på min 2022 på mindre än 3000 mil. De bytte aldrig krängningshämmaren trots den är dålig.

Så tar man en vw kan man vara trygg med att kostnaderna är samma som en diesel.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Om man räknar med värmen till kupen, om den behövs, blir bäl siffran i alla fall högre än 0. Vad är verkningsgraden på en elbil som i snitt kör 10km/h i -10C 10Km utan uppvärmning innan start?
Det var en angreppspunkt jag inte riktigt tänkt på. Förlusterna i batteri och motor vädras väl fortfarande bara bort på många elbilar. Men värmen i kupén kommer från en värmepump med en värmefaktor över 1. Så med din angreppspunkt kanske man kan hitta en driftpunkt med låg motoreffekt och mycket värme när elbilen har en verkningsgrad på över 100%. Relevansen i praktiken torde kunna ifrågasättas.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förmodligen, och i synnerhet i USA. Med det sagt tror jag att man kommer processa om det som är bra men låta det som är dåligt vara. För även om förare/ägare/biltillverkare kommer stämmas till höger och vänster när deras bil gör något fel den dagen självkörande bilar släpps brett så skulle jag bli förvånad om mänskliga förare då inte redan kommer vara sämre.
Jag är rätt övertygad om att självkörande system inte kommer att släppas fritt innan de är åtminstone någon tiopotens säkrare än mänskliga bilförare.

I och med att människor, med bottenskktet medräknat, är rätt usla förare så är vi kanske redan där med de mest avancerade systemen (läs Tesla FSD). Det är rätt tydligt att systemet redan nu tar det säkra före det osäkra.
 
Om det tar det säkra före det osäkra vet jag inte, jag tror snarare att det tar det icke-vållande framför det vållande. Som jag förstår det fastnar ibland självkörande bilar på direkt olämpliga ställen då bilen inte vet hur den ska flytta på sig utan att riskera att vålla skada.

Att någon annan då riskerar att damma in i den självstannade bilen är ju då medtrafikantens fel.

Utöver att jag inte tror att jag någonsin kommer få se självkörande bilar i vinterväglag eller på enskilda vägen (men ärligt talat är nog så imponerad om det löses på motorväg sommartid) så tror jag att det är just när bilen måste bryta någon form av regler och utsätta sig och andra för överlagda risker då de alternativa riskerna vore värre som kommer ställa till det.

Jag skulle definitivt inte lita på att woke-företag som Google är förmöget att bygga något som väljer bort små risker. De kommer nämligen bry sig mer om hur saker ser ut än hur de är.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte komma på något exemp
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det tar det säkra före det osäkra vet jag inte, jag tror snarare att det tar det icke-vållande framför det vållande. Som jag förstår det fastnar ibland självkörande bilar på direkt olämpliga ställen då bilen inte vet hur den ska flytta på sig utan att riskera att vålla skada.

Att någon annan då riskerar att damma in i den självstannade bilen är ju då medtrafikantens fel.

Utöver att jag inte tror att jag någonsin kommer få se självkörande bilar i vinterväglag eller på enskilda vägen (men ärligt talat är nog så imponerad om det löses på motorväg sommartid) så tror jag att det är just när bilen måste bryta någon form av regler och utsätta sig och andra för överlagda risker då de alternativa riskerna vore värre som kommer ställa till det.

Jag skulle definitivt inte lita på att woke-företag som Google är förmöget att bygga något som väljer bort små risker. De kommer nämligen bry sig mer om hur saker ser ut än hur de är.
Jag måste säga att jag är imponerad över hur väl Teslan finner sin plats i trafiken även vid dåligt väglag, men det ju på skärmen vilken uppfattning den har om vad som finns omkring den även om den inte kör själv.

Jag tror svårigheterna framförallt kommer bli att förutse det bästa agerandet utifrån dom bilarna som ligger några bilar längre bort, det bör inte vara nödvändigt för att bilen ska köra själv men för att det ska bli en mjuk och behaglig resa.

Jag kan inte komma på någon situation där det finns ett behov att bryta mot regler ? Det vore smått omöjligt att programmera dessa scenarier
 
L Liljeros skrev:
Jag kan inte komma på någon situation där det finns ett behov att bryta mot regler
Då har du dålig fantasi. Det räcker med att man behöver väja för ett nedfallet träd för att man ska behöva korsa en heldragen linje eller att man behöver släppa fram ett utryckningsfordon för att man kan tänkas behöva köra mot rött.

Inte särskilt vanliga situationer i sig, men typexempel på där brytande mot enkla respektive underordnade regler både utsätter det agerande fordonet för fara och där det finns ett alternativ med icke-agerande som är tryggare för den enskilde i situationen, men totalt sett sannolikt värre.

Naturligtvis kan en självkörande bil ha ett beslutsträd som hanterar vissa sådana situationer, jag tror bara att det av ansvarsundvikande skäl ofta kommer att välja ett passivt val.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Om man räknar med värmen till kupen, om den behövs, blir bäl siffran i alla fall högre än 0. Vad är verkningsgraden på en elbil som i snitt kör 10km/h i -10C 10Km utan uppvärmning innan start?
Dålig 😉

Det fanns tidigare en bra tabell för Bolt/Ampera-e på nätet men eftersom internet har långt gången demens så har den försvunnit. I vilket fall: det finns en lägsta hastighet under vilken räckvidden minskar. Vid +20 C kan man köra så sakta som 20 km/h och få max räckvidd men i -10C är den effektivaste hastigheten mycket högre, runt 60 km/h. Detta beror på att värmen till kupén drar mycket effekt vid kallt väder.

Du kan prova att ställa in temperatur och hastighet för en "genomsnittlig" elbil här: (Scrolla ner på sidan)

https://www.geotab.com/blog/ev-range-impact-of-speed-and-temperature/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.