1 549 885 läst · 24 936 svar
1550k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Snor för 10k$? Sen får snoret kanske tas med några nypor salt (höhö), men ändå:Johannes Carlsson skrev:
"25 kWh capacity, 120 Wh/kg energy density (single cell 140 Wh/kg) and a charging time of 3C to 4C charging (10% – 80% in 20 minutes). This allowed for a total range rating of 252 km"
https://www.arenaev.com/jac_group_delivers_first_evs_with_sodiumion_battery-news-2967.php
Ja, men det var bara för att visa att tjänsten finns, och vad den kostar för den som råkar för den som råkar ut för att behöva byta batteri.Fairlane skrev:
Det kostar kanske lika mycket för den som åker på att byta motor i en 10 år gammal bränslebil. Men jag tvivlar på att det är verkstäder som specialiserat sig på att just byta motor i 10 år gamla bilar. De erbjuder den tjänsten för att de redan har verktygen och kunskapen att göra det.
När det gäller gamla bilar så måste man vara beredd på att det uppstår stora fel. På en bränslebil kan det vara motor, växellåda eller koppling, på elbilen är det mer sannolikt att det är batteriet.
Poängen då är att man behöver ta hänsyn till sannolikheten. Bilar med förbränningsmotor, koppling och växellåda har funnits länge, det finns i de flesta fall mycket historisk statistik att titta på när man bedömer risken för att åka ut för såna fel.
Elbilar med "dagens" batteriteknik har inte funnits så länge så det är en större osäkerhet kring sannolikheten att batterier rasar.
Vi har ju pratat lite om självkörning och det verkar gå snabbt framåt hos Tesla just nu: https://teslaclubsweden.se/tesla-fsd-kor-nu-som-en-manniska/
Man kan läsa artikeln på olika sätt. Det är intressant hur oerhört långt de fortfarande är från "full self drive" som de har pratat om i över tio år. Artikeln talar alltså om hur långt man i genomsnitt behöver köra innan föraren behöver ingripa för att undvika en krock eller en farlig situation. Och denna sträcka har nu tagit ett jättekliv upp till 720 km. Räknar man med ingripanden som är nödvändiga, men inte för att undvika en farlig situation kommer man i snitt 44 km. Imponerande. Men inte "full self drive".D djac skrev:
Det är förstås spännande med utvecklingen av självkörande fordon. Men jag undrar ändå hur denna mjukvara hanterar svenska oplogade vintervägar där det inte syns några vägmarkeringar eller ens var vägen börjar och slutar. Och översnöade vägskyltar.
Om man är nyfiken så tror jag att det kan vara givande att besöka forum där Tesla-ägare diskuterar.
En kompis till mig har Tesla, och han berättade att det finns diskussionstrådar om hur man lurar bilen att tro att en människa håller i ratten hela tiden, så att autokörningsfunktionen inte slås av.
Så det finns nog också ställen där det diskuteras hur bra självstyrningen fungerar.
En kompis till mig har Tesla, och han berättade att det finns diskussionstrådar om hur man lurar bilen att tro att en människa håller i ratten hela tiden, så att autokörningsfunktionen inte slås av.
Så det finns nog också ställen där det diskuteras hur bra självstyrningen fungerar.
Nu är det nog inte prioriterat, de behöver ha grunden klar först. Men deras resonemang är att om det är möjligt för hjärnan att tolka omgivningen med ögonen så är det också möjligt för ett neuralt nätverk att tolka den med en kamera i vindrutan.J jocke31 skrev:
Kanske, kanske inte. Vi och vår hjärna lär sig saker hela tiden när något inträffar/händer, som tidigare varit okända för oss. Tyvärr får jag aldrig veta det gällande bilar inom min livstid.😉W witten skrev:
Men funktionerna i bilarna kommer att vidareutvecklas och utifrån vilka vägar som avses.
![JanneJanne123](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/50/50512.jpg?1544452530)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Givet hur ser det såg ut mellan Gränna och Huskvarna i förrgår verkar det gå sådär även för mänskliga bilister under de förhållanden som du beskriver.J jocke31 skrev: