Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
NAtrium batterierna har ju låg kWh per kg och densitet men otroligt billiga så det blir ett perfekt bufferbatteri för t.ex. solceller hemma eller nätbalansering. Tror inte dessa kommer hamna i elbilar som en bra grej. Kaaaanske i snorbilliga bilar.
Snor för 10k$? Sen får snoret kanske tas med några nypor salt (höhö), men ändå:
"25 kWh capacity, 120 Wh/kg energy density (single cell 140 Wh/kg) and a charging time of 3C to 4C charging (10% – 80% in 20 minutes). This allowed for a total range rating of 252 km"

https://www.arenaev.com/jac_group_delivers_first_evs_with_sodiumion_battery-news-2967.php
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du skrev också "Är det därför det finns firmor som tar 40 000 för ett batteribyte?"
Ja, men det var bara för att visa att tjänsten finns, och vad den kostar för den som råkar för den som råkar ut för att behöva byta batteri.

Det kostar kanske lika mycket för den som åker på att byta motor i en 10 år gammal bränslebil. Men jag tvivlar på att det är verkstäder som specialiserat sig på att just byta motor i 10 år gamla bilar. De erbjuder den tjänsten för att de redan har verktygen och kunskapen att göra det.

När det gäller gamla bilar så måste man vara beredd på att det uppstår stora fel. På en bränslebil kan det vara motor, växellåda eller koppling, på elbilen är det mer sannolikt att det är batteriet.

Poängen då är att man behöver ta hänsyn till sannolikheten. Bilar med förbränningsmotor, koppling och växellåda har funnits länge, det finns i de flesta fall mycket historisk statistik att titta på när man bedömer risken för att åka ut för såna fel.

Elbilar med "dagens" batteriteknik har inte funnits så länge så det är en större osäkerhet kring sannolikheten att batterier rasar.
 
A AndersS skrev:
Med volym och även vidareutveckling kommer det garanterat att komma lösningar för batterier, det ser marknadskrafterna till om det finns pengar att tjäna,
Du menar "det ser marknadskrafterna till om de kan få bilägarna att betala".
 
N Nerre skrev:
Du menar "det ser marknadskrafterna till om de kan få bilägarna att betala".
Nej, "det blir stora volymer och konkurrens så att marknadspriserna blir avsevärt lägre", vi får se vad svaret blir i en framtid.😉 Historiskt sett och med det i antagande så bör det bli så.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi har ju pratat lite om självkörning och det verkar gå snabbt framåt hos Tesla just nu: [länk]
Man kan läsa artikeln på olika sätt. Det är intressant hur oerhört långt de fortfarande är från "full self drive" som de har pratat om i över tio år. Artikeln talar alltså om hur långt man i genomsnitt behöver köra innan föraren behöver ingripa för att undvika en krock eller en farlig situation. Och denna sträcka har nu tagit ett jättekliv upp till 720 km. Räknar man med ingripanden som är nödvändiga, men inte för att undvika en farlig situation kommer man i snitt 44 km. Imponerande. Men inte "full self drive".
 
Det är förstås spännande med utvecklingen av självkörande fordon. Men jag undrar ändå hur denna mjukvara hanterar svenska oplogade vintervägar där det inte syns några vägmarkeringar eller ens var vägen börjar och slutar. Och översnöade vägskyltar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man är nyfiken så tror jag att det kan vara givande att besöka forum där Tesla-ägare diskuterar.
En kompis till mig har Tesla, och han berättade att det finns diskussionstrådar om hur man lurar bilen att tro att en människa håller i ratten hela tiden, så att autokörningsfunktionen inte slås av.

Så det finns nog också ställen där det diskuteras hur bra självstyrningen fungerar.
 
Detta blir mumma för advokater.
 
Redigerat:
J jocke31 skrev:
Det är förstås spännande med utvecklingen av självkörande fordon. Men jag undrar ändå hur denna mjukvara hanterar svenska oplogade vintervägar där det inte syns några vägmarkeringar eller ens var vägen börjar och slutar. Och översnöade vägskyltar.
Nu är det nog inte prioriterat, de behöver ha grunden klar först. Men deras resonemang är att om det är möjligt för hjärnan att tolka omgivningen med ögonen så är det också möjligt för ett neuralt nätverk att tolka den med en kamera i vindrutan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men lösningen antar jag helt enkelt är samma som hur den lärde sig vad man gör vid en stoppskylt, den får titta på ett antal miljarder minuter med inspelad vintertrafik.
 
W witten skrev:
Men lösningen antar jag helt enkelt är samma som hur den lärde sig vad man gör vid en stoppskylt, den får titta på ett antal miljarder minuter med inspelad vintertrafik.
Kanske, kanske inte. Vi och vår hjärna lär sig saker hela tiden när något inträffar/händer, som tidigare varit okända för oss. Tyvärr får jag aldrig veta det gällande bilar inom min livstid.😉
Men funktionerna i bilarna kommer att vidareutvecklas och utifrån vilka vägar som avses.
 
JanneJanne123
J jocke31 skrev:
Det är förstås spännande med utvecklingen av självkörande fordon. Men jag undrar ändå hur denna mjukvara hanterar svenska oplogade vintervägar där det inte syns några vägmarkeringar eller ens var vägen börjar och slutar. Och översnöade vägskyltar.
Givet hur ser det såg ut mellan Gränna och Huskvarna i förrgår verkar det gå sådär även för mänskliga bilister under de förhållanden som du beskriver.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan ju tänka sig att en självkörande bil skulle "lyssna" på orangea och röda varningar, och inte ge sig ut på vägarna.
En bil kan nog faktiskt vara smartare än många människor. ;)
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju tänka sig att en självkörande bil skulle "lyssna" på orangea och röda varningar, och inte ge sig ut på vägarna.
En bil kan nog faktiskt vara smartare än många människor. ;)
Två personer sitter i ett rum och pratar, med textremsor som visar deras dialog från en TV-serie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.