1 507 852 läst · 24 707 svar
1508k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej det är det inte men 720km stadskörning är rätt långt och det som inte skrivs är också intressant, när bilen kör själv så tenderar den att köra med större marginaler än mänsklig förare (tex kör den aldrig för fort) och det är kanske svårare att kvantifiera vilken del den haft i undvikandet av farliga situationer men detta är en del av ekvationen.A Avemo skrev:Man kan läsa artikeln på olika sätt. Det är intressant hur oerhört långt de fortfarande är från "full self drive" som de har pratat om i över tio år. Artikeln talar alltså om hur långt man i genomsnitt behöver köra innan föraren behöver ingripa för att undvika en krock eller en farlig situation. Och denna sträcka har nu tagit ett jättekliv upp till 720 km. Räknar man med ingripanden som är nödvändiga, men inte för att undvika en farlig situation kommer man i snitt 44 km. Imponerande. Men inte "full self drive".
Det gör det absolut och som Teslaförare upplever man ibland "två steg fram och ett steg tillbaks"-situationer, ser man till helheten så har min 18 månader gamla bil blivit avsevärt bättre men visst kan man irriteras när något blir sämre, oftast bara tills nästa uppdatering dock.Mikael_L skrev:Om man är nyfiken så tror jag att det kan vara givande att besöka forum där Tesla-ägare diskuterar.
En kompis till mig har Tesla, och han berättade att det finns diskussionstrådar om hur man lurar bilen att tro att en människa håller i ratten hela tiden, så att autokörningsfunktionen inte slås av.
Så det finns nog också ställen där det diskuteras hur bra självstyrningen fungerar.
Min senast uppdatering gav mig dynamiskt ljus, "matrixbelysning", den är toppen men samtidigt har kollisionsvarningen blivit mer paranoid och jag får oftare "röd bil" på displayen tillsammans med irriterande ljudsignal.
Sen ska jag nämna att det är rätt stor skillnad på den Auto Pilot som finns i alla Tesla och den FSD som det talas om i artikeln och för att röra till det ännu mer så funkar även den väldigt olika på olika marknader, beroende på typgodkännanden etc.
Faktum är att jag upplever att de adaptiva farthållarnas intåg i de flesta moderna bilar har resulterat i att folk håller avståndet bättre. Och kanske även filhållningsassistenterna gör att folk vinglar mindre.D djac skrev:Nej det är det inte men 720km stadskörning är rätt långt och det som inte skrivs är också intressant, när bilen kör själv så tenderar den att köra med större marginaler än mänsklig förare (tex kör den aldrig för fort) och det är kanske svårare att kvantifiera vilken del den haft i undvikandet av farliga situationer men detta är en del av ekvationen.
Däremot så är det ju rätt märkligt att folk sitter och kör bil med en mobiltelefon i handen år 2024.
Redigerat:
Det är kanske någon annan som kör?J jocke31 skrev:
Det är också en senare uppdatering i Teslan, den har örnkoll på föraren, sitter man och kikar på skärmen eller mobilen så får man skarpa tillsägelser, om man är på Auto Pilot alltså.
Den är valbar i vår och påstås även reagera och varna om föraren uppvisar trötthetssymtom.D djac skrev:
Japp, för har man de funktioner med "pilotsystem" bör väl bilen ha det integrerat och kopplat mot mobilen också.J jocke31 skrev:
Jag hanterar telefon och meddelanden via röststyrning och bilen röstsyntes. Bara prata och lyssna (viss uppläsning blir rappakalja).
Sitter och kikar... efter de senaste uppdateringarna räcker det att du slänger en snabb glimt på hastighetsmätaren för att bilen ska bli skogstokig på dig 😂D djac skrev:
Tycker att bilen borde stanna automatiskt om föraren sitter och fipplar med mobilen i handen.D djac skrev:
Precis. Mobilen är ju synkad med telefonen och man pratar vid behov och röststyr skiten.A AndersS skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
Jag gick en utbildning i förbränningsmotorteknik strax efter millenieskiftet med diverse labbkörningar av motorer. Om jag inte minns helt fel var verkningsgraden som sämst nere på 7-8% i en vanlig bensinmotor när bilen körde sakta.A Avemo skrev:Precis så är det. Det är gasspjället som ställer till det på låglast på en ottomotor. Och det saknas på dieseln. Dieselmotorn har högre verkningsgrad i hela registret än en ottomotor. Båda har sin maximala verkningsgrad nära sin maxeffekt. Den största skillnaden i personbilar beror på att dieseln inte tappar lika mycket i verkningsgrad på dellast som ottomotorn gör.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 704 inlägg
Förmodligen, och i synnerhet i USA. Med det sagt tror jag att man kommer processa om det som är bra men låta det som är dåligt vara. För även om förare/ägare/biltillverkare kommer stämmas till höger och vänster när deras bil gör något fel den dagen självkörande bilar släpps brett så skulle jag bli förvånad om mänskliga förare då inte redan kommer vara sämre.T TommyC skrev:
Var det möjligen på tekniska högskolan? I så fall kanske vi rent av gått samma utbildning.H HenrikHuslöse skrev:
Tillverkare är ju oftast inte så generösa med att visa sina musseldiagram för motorerna. Men en känd extrempunkt är ju tomgång där alla motorer har 0% verkningsgrad.