Mikael_L
A AndersS skrev:
Med volym och även vidareutveckling kommer det garanterat att komma lösningar för batterier, det ser marknadskrafterna till om det finns pengar att tjäna, behöver ju inte utvecklas i Sverige. Räcker ju med att de 11 miljoner med äldre bilar än 20 år i Italien vill kunna fortsätta använda elbilarna lika länge.😉
Vi behöver inte "hetsa" fram att lilla Sverige ska byta till elbil "här och nu", utan låta det göras i lagom takt utifrån utbud, behov och ekonomiska förutsättningar.
Själv har jag typ inte trott att det finns så mycket mer att göra inom området batteriteknologi.
Men jag omvärderar idag min gamla åsikt.
Dels har jag upptäckt att det faktiskt händer en hel del inom området Litium-ION-celler.
De görs idag med ett flertal olika ingående material, med olika egenskaper. Det finns flera coboltfria alternativ, de kommer fram med olika metoder att både minska mängden material och samtidigt öka energitätheten osv.

Sen ligger det ju lite helt ny kemi runt hörnet (kanske), där t.ex. natrium-ION kan bli riktigt spännande, ty priset och tillgången på natrium är en helt annan spelplan än litium.

Så jag har slutat påstå att vi nått maximal utveckling, utan har faktiskt istället som smått börjat hoppas på ett nytt revolutionerande steg.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
frågan är ju om en takbox med helium ens har lyftkraft nog att lyfta sig själv ?
utan att räkna på det, men med erfarenhet av barnkalas och heliumballonger, definitivt inte
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv har jag typ inte trott att det finns så mycket mer att göra inom området batteriteknologi.
Men jag omvärderar idag min gamla åsikt.
Dels har jag upptäckt att det faktiskt händer en hel del inom området Litium-ION-celler.
De görs idag med ett flertal olika ingående material, med olika egenskaper. Det finns flera coboltfria alternativ, de kommer fram med olika metoder att både minska mängden material och samtidigt öka energitätheten osv.

Sen ligger det ju lite helt ny kemi runt hörnet (kanske), där t.ex. natrium-ION kan bli riktigt spännande, ty priset och tillgången på natrium är en helt annan spelplan än litium.

Så jag har slutat påstå att vi nått maximal utveckling, utan har faktiskt istället som smått börjat hoppas på ett nytt revolutionerande steg.
Har förmånen att fått in en i släkten som har forskat och är inom "branschen" men inte direkt personbilar. Enligt honom fortsätter utvecklingen, men vi har så bråttom, det ska vara idag och välbeprövat.
Han ligger 10 år fram i tiden.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
De natriumjon som finns att få tag i idag har till och med lägre energidensitet än litiumjärnfosfat. Så det finns kvar att göra.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
utan att räkna på det, men med erfarenhet av barnkalas och heliumballonger, definitivt inte
Citerar experiment från fysikprofessorn Patrik Norqvist:

”Barn som lättar från marken efter att ha fått ett knippe heliumballonger är stapelvara i filmens värld. Patrik Norqvist nämner särskilt en scen där Mr Bean ska trösta en bebis med en handfull ballonger – men istället råkar skicka iväg hela barnvagnen upp i luften. Norqvist har gjort ett experiment som visar att en enskild heliumballong har en lyftförmåga på omkring fyra gram. För att lyfta en bebis och en vagn – med en ungefärlig vikt på 20 kilo – krävs alltså fler än 5 000 ballonger.”

Så för att lyfta en elbil på 2 ton krävs således en sisådär 500 000 ballonger. 🙂
 
Taycan kom upp i hyffsad laddhastighet vid test.
Person vid laddstationen för elbilar med en Porsche Taycan under laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Taycan kom upp i hyffsad laddhastighet vid test.
[bild]
Redovisades någon laddkurva? Det vore intressantare att få en laddning som fixade hålla i lite längre uppåt, tycker Teslas MY RWD som fixar full fart från 10-70% har en helt ok kurva, hade max varit 250 istället för 175kW hade jag verkligen inte kännt något nämnvärt behov av mer fart, det är ju ca 2-2,5mil per minut dvs du behöver stanna typ 15min var 30e mil…hade ju nästan varit ett rimligt krav ur trafiksäkerhetssynpunkt…
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Taycan laddar snabbt och har även en riktigt bra laddkurva. Har stått bredvid en sådan och laddat några gånger och har sett att den ligger på 250 åtminstone till 50%. Sedan droppar den så sakteliga men är fortfarande över 100 vid 80%.

Kolla en jämförelse mellan Taycan och Model Y här t ex. Och då laddar ändå Model Y hyfsat snabbt.

https://bilbolaget.nu/artiklar/sa-lang-tid-tar-det-att-ladda-elbil-eller-laddhybrid/
 
J jocke31 skrev:
Taycan laddar snabbt och har även en riktigt bra laddkurva. Har stått bredvid en sådan och laddat några gånger och har sett att den ligger på 250 åtminstone till 50%. Sedan droppar den så sakteliga men är fortfarande över 100 vid 80%.

Kolla en jämförelse mellan Taycan och Model Y här t ex. Och då laddar ändå Model Y hyfsat snabbt.

[länk]
Jo taycans laddkurva ser ju riktigt bra ut, en mer rimlig bil att jämföra mot hade dock kanske varit model S då dom är samma prisklass.

Är ju en otrolig skillnad på Model Y RWD och AWD, RWD har inga problem att hålla 175kW upp till 65-70% och ligger över 100 upp till 80% oavsett väder… spontant verkar det som att man får ut högre snitt 10-80% med en RWD trots lägre topphastighet
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
800 V verkar ge möjlighet till hög laddeffekt under långtid.

EV6 och Ioniq 5 och 6 ligger på 220-230 kW mellan ca 30%-55%.
EV9 verkar ha en annan laddkurva som ligger på ca 210 kW från 5% till 240 kW vid 45% innan den dippar till 175 kW.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
800 V verkar ge möjlighet till hög laddeffekt under långtid.

EV6 och Ioniq 5 och 6 ligger på 220-230 kW mellan ca 30%-55%.
EV9 verkar ha en annan laddkurva som ligger på ca 210 kW från 5% till 240 kW vid 45% innan den dippar till 175 kW.
Fast det har egentligen "ingenting" med spänningen att göra. Det är att vissa laddare har t.ex. max 500A ut och då blir det ju max 200kW för 400V och 400kW vid 800V. Sen är det hur aggressivt de olika biltillverkarna väljer att ladda sina celler. Porsche och Mercedes laddar ju på duktigt i sina bilar, men också stora pack. Där verkar Tesla hålla igen lite mer vid hög SOC.

Känns ändå bra att end el så smått börjar gå över till 800v, det blir möjligt med lite tunnare kablar och så landar vi i en ny standard för premiumbilar. Motorerna blir ju också mindre och effektivare vid högre spänning
 
S
Jag syftade på att 800 voltsbilarna verkar alla ha en mer platåliknande kurva än tex MEB och Tesla.

Här är min laddning med Ioniq 5 där laddaren begränsade på 180 kW.
 
  • Laddningskurva för Ioniq 5 med effektnivåer och batteriprocent över tid på en laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv har jag typ inte trott att det finns så mycket mer att göra inom området batteriteknologi.
Men jag omvärderar idag min gamla åsikt.
Dels har jag upptäckt att det faktiskt händer en hel del inom området Litium-ION-celler.
De görs idag med ett flertal olika ingående material, med olika egenskaper. Det finns flera coboltfria alternativ, de kommer fram med olika metoder att både minska mängden material och samtidigt öka energitätheten osv.

Sen ligger det ju lite helt ny kemi runt hörnet (kanske), där t.ex. natrium-ION kan bli riktigt spännande, ty priset och tillgången på natrium är en helt annan spelplan än litium.

Så jag har slutat påstå att vi nått maximal utveckling, utan har faktiskt istället som smått börjat hoppas på ett nytt revolutionerande steg.
NAtrium batterierna har ju låg kWh per kg och densitet men otroligt billiga så det blir ett perfekt bufferbatteri för t.ex. solceller hemma eller nätbalansering. Tror inte dessa kommer hamna i elbilar som en bra grej. Kaaaanske i snorbilliga bilar.

Däremot börjar Solid State batterierna mogna och vi har ju faktiskt kunna se en del celler visa bra prestanda, både densitet, livslängd och laddning som utklassar en NMC cell.

vi pratar för SolidState (från huvudet)
~500wh/kg
~1l/kWh (hejdå skateboardplattform, tillbaka med 80l tank under baksätet)
~95% kapacitet vid 1000cykler
~30% mindre kapacitetstapp vi kall väderlek
- ladda 10-80% <15min


Verkar som att det dröjer till runt 2027 innan vi har det igång på allvar dock
 
Mikael_L
Man kanske även kan tänka sig Na-ion-batterier på t.ex. bussar.
De kan ju lägga tidtabellerna så bussen laddar lite vid varje ändhållplats, och därmed inte behöver batterikapacitet för en hel arbetsdag.

Alltså bara att det är möjligt att vi kan tänka på annat sätt i framtiden, om det finns fördelaktiga skäl till det.

edit:
Och om Na-ion blir snorbilliga men lite stora så kanske det kommer mobila laddmackar.
Så t.ex. när påsklovsexpressen mellan stockholm och skidorterna går så kan det ställas ut sådana på lämpliga ställen. Dessa kan då laddas dygnet runt, men ge hög effekt till bilarna.

Vi kan behöva tänka nytt och annorlunda i framtiden.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kanske även kan tänka sig Na-ion-batterier på t.ex. bussar.
De kan ju lägga tidtabellerna så bussen laddar lite vid varje ändhållplats, och därmed inte behöver batterikapacitet för en hel arbetsdag.

Alltså bara att det är möjligt att vi kan tänka på annat sätt i framtiden, om det finns fördelaktiga skäl till det.
Så har dom kört i Göteborg ganska länge med elbussarna nu och det funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.