Klart bilen håller längre om man har som hobby att hålla den i gott skick 🙄

Nu har de flesta dock inte det som hobby utan lämnar in bilen, vilket gör kostnaderna flera gånger högre.
 
  • Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
Kolla här, för alla med räckviddsångest.
Elbil med takbox märkt med heliumvarning, parkerad framför ett radhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


😉
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kolla här, för alla med räckviddsångest.
[bild]

😉
Jo, "Lirpa" är ju känt😉
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Klart bilen håller längre om man har som hobby att hålla den i gott skick 🙄

Nu har de flesta dock inte det som hobby utan lämnar in bilen, vilket gör kostnaderna flera gånger högre.
Den bilen jag har som jag talat om har jag knappast brytt mig speciellt väl om. Det enda jag gjort är bytt det lilla som gått sönder och bytt olja och filter. Det som gjorde att den hållt länge är för jag vet dess svagheter och visste att är det bytt är jag rätt safe. Den borde gått sönder mer med tanke på att all min bil tid går till mina andra bilar. Denna körs bara på vintern och där det är som värst. Dunkat i balkarna under otaliga gånger så jag suttit och tänkt att fan nu gick oljetråget men den har klarat sig. Den har dragit på sig bucklor och varit med om mindre krockar(jag ej vållande).
Fast denna bil visar nog bara hur bra toyota kan vara när de är i sitt esse.
Den har fått minimalt underhåll men ändå tuggar den på. Har nog inte tvättat den på flera år när jag tänker efter faktiskt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag använder bara din argumentation, "om en verkstad anger det priset så finns det en icke-försumbar efterfrågan". Eller gäller det bara batteribyte och inte kopplingsbyte?
Nej, jag skrev "om de erbjuder den tjänsten", priset var inte involverat i det argumentet. Och efterfrågan får ju ställas mot kostnaden för att erbjuda tjänsten. Verktyg och utbildning t.ex.
 
P Pin skrev:
Min sjua hade sjunkit från över 950 kkr till 350 kkr efter 8000 mil.
Ok, jo jag gjorde en högst oventenskaplig sökning på blocket på 10 år gamla 7-serie vilket jag bedömer som en bil runt en miljon likt även model S var när den kom. Dom jag såg hade gått mer mil, snarare 15.000 mil
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ok, jo jag gjorde en högst oventenskaplig sökning på blocket på 10 år gamla 7-serie vilket jag bedömer som en bil runt en miljon likt även model S var när den kom. Dom jag såg hade gått mer mil, snarare 15.000 mil
För mig var det 8000 mil och 4 år. Rejäl milkostnad för första ägaren (som bytte till en ny likadan).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Den bilen jag har som jag talat om har jag knappast brytt mig speciellt väl om. Det enda jag gjort är bytt det lilla som gått sönder och bytt olja och filter. Det som gjorde att den hållt länge är för jag vet dess svagheter och visste att är det bytt är jag rätt safe. Den borde gått sönder mer med tanke på att all min bil tid går till mina andra bilar. Denna körs bara på vintern och där det är som värst. Dunkat i balkarna under otaliga gånger så jag suttit och tänkt att fan nu gick oljetråget men den har klarat sig. Den har dragit på sig bucklor och varit med om mindre krockar(jag ej vållande).
Fast denna bil visar nog bara hur bra toyota kan vara när de är i sitt esse.
Den har fått minimalt underhåll men ändå tuggar den på. Har nog inte tvättat den på flera år när jag tänker efter faktiskt.
Du missade hela poängen, du har ett ett intresse av bilar, det har inte de flesta. Ditt intresse gör att du kan fixa det mesta på en bil själv, du har koll på vad som kan gå sönder på just din modell.
De flesta byter knappt mellan sommar och vinterdäck själva...
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du missade hela poängen, du har ett ett intresse av bilar, det har inte de flesta. Ditt intresse gör att du kan fixa det mesta på en bil själv, du har koll på vad som kan gå sönder på just din modell.
De flesta byter knappt mellan sommar och vinterdäck själva...
Det stämmer men denna bil hade varit billig för alla eftersom det som jag lagat kostar lite på alla verkstäder och är små detaljer över 8 år.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jo, "Lirpa" är ju känt😉
Ja, iaf baklänges.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, jag skrev "om de erbjuder den tjänsten", priset var inte involverat i det argumentet. Och efterfrågan får ju ställas mot kostnaden för att erbjuda tjänsten. Verktyg och utbildning t.ex.
Du skrev "Eftersom det finns företag som säljer tjänsten så finns det alltså en icke försumbar efterfrågan."

Du skrev också "Är det därför det finns firmor som tar 40 000 för ett batteribyte?"

Det finns alltså firmor som erbjuder byte av koppling på en gammal golf, till ett pris av 45' kronor, men också de som gör det för en tredjedel eller en sjättedel.

Kanske finns det firmor som erbjuder sig att fixa batteriet för en sjättedel också? Är det då så illa att köpa en elbil?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Med volym och även vidareutveckling kommer det garanterat att komma lösningar för batterier, det ser marknadskrafterna till om det finns pengar att tjäna, behöver ju inte utvecklas i Sverige. Räcker ju med att de 11 miljoner med äldre bilar än 20 år i Italien vill kunna fortsätta använda elbilarna lika länge.😉
Vi behöver inte "hetsa" fram att lilla Sverige ska byta till elbil "här och nu", utan låta det göras i lagom takt utifrån utbud, behov och ekonomiska förutsättningar.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
[länk]
Hade faktiskt varit intressant att se en beräkning för vilken inverkan det skulle ha att montera en sådan. Den skulle väl förvisso kanske inte vara positiv ur räckviddssynpunkt… men kanske i minskat däckslitage, frågan är ju om en takbox med helium ens har lyftkraft nog att lyfta sig själv ?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.