Vi har olika förutsättningar och då enbart inom europa. På Rapport nyss, Italien har 11 miljoner bilar äldre än 20 år och vi har 5 miljoner totalt inkl. elbilar.
 
A AndersS skrev:
Vi har olika förutsättningar och då enbart inom europa. På Rapport nyss, Italien har 11 miljoner bilar äldre än 20 år och vi har 5 miljoner totalt inkl. elbelbilar
Och i Italien kör man i snitt 846 mil per år jämfört med 1211mil per år i Sverige.

43% mer körning i Sverige och saltet sliter väl extra
 
sunnis
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett stort kåpsläp skulle vara en annan femma dock.
Kör en del släp med elbil, skillnaden är inte så drastisk jämfört utan släp som man skulle tro under förutsättning att man håller max 80km/h.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och i Italien kör man i snitt 846 mil per år jämfört med 1211mil per år i Sverige.

43% mer körning i Sverige och saltet sliter väl extra
Tänkte mera på hur ett byte till eldrivna bilar ser ut i ett globalt perspektiv. Den ger mig fakta på att jag kan ta det lugnt och se vad framtiden erbjuder, det kommer att ta sin tid.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det varierar stort.
BMW gjorde en rätt misslyckad motor med sin M40.
Den gick ut på marknaden med 8000 mil intervall för kamremsbyte, efter bara något enstaka år ändrade BMW intervallet till 6000 mil för majoriteten av bilarna havererade kamremmen på innan 8000 mil, något år senare vart BMW tvungen att sänka intervallet till 4000 mil mellan byte av kamrem.
Skandal egentligen, när det finns bilar som klarar 3000 mil mellan liten service (bara oljebyte etc).

Man ska nog inte frestas att köra mer än några hundra mil över 4000 med en sådan BMW.
Köpte en gång i tiden en begagnad Alfa 156 i Tyskland. Den hade 6.000 mils intervall på kamremsbyte i Sverige, men 8.000 i Tyskland, och bilen låg någonstans däremellan. Tvärkört att få den tyska bilhandlaren att ta på sig bytet.

De remmarna, eller snarare plasthjulen de rullade på var skit, så när det väl byttes första gången fick man bättre grejer.

Nåja, det var ett dyrt nöje att låta serva avgasbilar – vissa mer så än andra. Att det är kostnader som till stor del försvinner med elbilar är skönt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Dessa risker kalkylerar man bara med genom att alltid ha en bil som täcks av antingen garanti eller maskinskadeförsäkring, haverier på dyra centrala komponenter kan hända på alla bilar men händer inte så ofta.
Om du nu läst mina tidigare inlägg så gör de flesta försäkringsbolag åldersavdrag på batteriet med 8-10% per år, så på en 10 år gammal bil hjälper inte maskinskadeförsäkringen om batteriet havererar. Jag är rätt säker på att de även gör liknande åldersavdrag för motorer i bränslebilar, och det är ju det som inverkar på vad folk är villiga att betala för begagnade bilar.

Den det här sidospåret började väl med att nån tyckte att 200 000 för en 10 år gammal Tesla var i högsta laget, underförstått med tanke på riskerna för att man åker på stora reparationskostnader.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vi fick ett erbjudande av Din Bil att byta koppling på en gammal VW Golf för någonstans mellan 25' och 45', priset gick inte att säga mer specifikt än så innan man rivit. Bilen var kanske värd 25'-30' med fungerande koppling.Det finns alltså en icke försumbar efterfrågan på kopplingsbyte för de pengarna?
Inte för bilar med det andrahandsvärdet, men menar du att det bytet är så speciellt att de inte redan har verktygen (för de har gjort bytena på den modellen under många årstid)?
 
D
N Nerre skrev:
Om du nu läst mina tidigare inlägg så gör de flesta försäkringsbolag åldersavdrag på batteriet med 8-10% per år, så på en 10 år gammal bil hjälper inte maskinskadeförsäkringen om batteriet havererar. Jag är rätt säker på att de även gör liknande åldersavdrag för motorer i bränslebilar, och det är ju det som inverkar på vad folk är villiga att betala för begagnade bilar.

Den det här sidospåret började väl med att nån tyckte att 200 000 för en 10 år gammal Tesla var i högsta laget, underförstått med tanke på riskerna för att man åker på stora reparationskostnader.
Så är det med alla äldre bilar, man känner inte till dess historia och det är en lottsedel, en motor/växellåda är också dyra och ett byte skulle påverka kalkylen mycket. Nu tyder ingen data på att just batterier skulle innebära högre risk, snarare mindre, så här handlar det mest om att det är ett nytt ord som gör några oroliga.

När tex EGR-ventilen kom så kände många oro över denna också.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Den det här sidospåret började väl med att nån tyckte att 200 000 för en 10 år gammal Tesla var i högsta laget, underförstått med tanke på riskerna för att man åker på stora reparationskostnader
Ja det tycker jag också känns som ett rejält tveksamt köp.
Det är ju ändå en amerikansk bil, och jag har ju mina fördomar om amerikansk byggkvalitet, sen har jag fått för mig att Tesla är rostbenägna.
Men risken för att alla möjliga knappar och prylar pajar, att ABS och airbag-lampor börjar lysa och kräva dyra verkstadsbesök, och att bilen blir underkänd vid besiktningen pga av rost - sånt gör att jag tvekar på att lägga 200' för en tio år gammal bil, särskilt ett märke från USA.

edit:
Jag glömde ... Detta gäller oavsett vilken slags motor och bränsletank den har, det är nämligen det minsta problemet på en 10 år gammal bil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
10 år är ingen ålder för en fossil bil om man vet vad man ska kika efter. Min YNGSTA bil är 19 år gammal. Haft den i 8 år och har bytt: ljuddämparen bak, en knapp till AC'n och bromsbackar för jag råkade ha sådana liggande, de gamla hade ett par år kvar men lika bra tänkte jag. Första ägaren böt ett par saker på garanti som var kända fel och det var klen koppling och vattenpump som läckte och det var kort efter köpet.
Inköp: 15000kr
Olja och filter årsvis = 400 kr.
Skatt årsvis = 360 kr
Försäkring årsvis = 1104 kr

Reparationer och reservdelar under dessa 8 år.
Ljuddämpare bak = 500 kr
Tändstift = 300kr
Bromsklossar fram = 300 kr
Diagnos O2 sensor. Jag råkade köra över en refug och slita av den, såg inte refugen i snön då pinnen som ska varna var borta: 200 kr skroten.

Ungefärlig bensin kostnad i månaden ca 500 kr
Full tank på 35 liter och kommer då ungefär 60-70 mil

Jag hoppas den har ett par år kvar utan större bekymmer.
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det tycker jag också känns som ett rejält tveksamt köp.
Det är ju ändå en amerikansk bil, och jag har ju mina fördomar om amerikansk byggkvalitet, sen har jag fått för mig att Tesla är rostbenägna.
Men risken för att alla möjliga knappar och prylar pajar, att ABS och airbag-lampor börjar lysa och kräva dyra verkstadsbesök, och att bilen blir underkänd vid besiktningen pga av rost - sånt gör att jag tvekar på att lägga 200' för en tio år gammal bil, särskilt ett märke från USA.

edit:
Jag glömde ... Detta gäller oavsett vilken slags motor och bränsletank den har, det är nämligen det minsta problemet på en 10 år gammal bil.
Överlag verkar model S vara en bil som håller värdet ganska bra. En BMW 7-serie har ju tappat ungefär lika mycket, priserna på model S kommer nog plana ut runt 200.000 finns många med den budgeten som gärna skulle ha en bil som gör 0-100 på 3,5-4 sek. För mig irrelevant men underskatta inte en gasglad kille i 20-års åldern som precis fått fast jobb.

Fördelen med elbilar är att det går att göra diagnos på batteriet och få en hint om läget, övriga saker som rost är ju också synligt. Värre med en automatlåda eller motor, kan dölja sig mycket på insidan
 
  • Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A aka_the_barf skrev:
10 år är ingen ålder för en fossil bil
Hrrmm, missade du helt att jag skrev tveksamt att betala 200.000 kr för en 10 år gammal bil?

A aka_the_barf skrev:
Inköp: 15000kr
Nej just det, då är det OK.
Du ska veta att jag själv nästan aldrig haft en bil nyare än 10 år, rätt vanligt är att de varit typ 13-30 år gamla.
Men jag skulle varit väldigt tveksam till att betala 200' för någon 10+ år gammal, även justerat för penningvärde.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Inte för bilar med det andrahandsvärdet, men menar du att det bytet är så speciellt att de inte redan har verktygen (för de har gjort bytena på den modellen under många årstid)?
Jag utgår ifrån att en VW-verkstad som Din Bil har alla verktyg för att byta koppling på en äldre VW Golf

Jag använder bara din argumentation, "om en verkstad anger det priset så finns det en icke-försumbar efterfrågan". Eller gäller det bara batteribyte och inte kopplingsbyte?

Jag kan väl också nämna att vi inte bytte koppling på bilen hos Din Bil. Speedy gav ett fastpris på runt 15' och vi hittade en som gjorde det för 7'. Kanske kan man hitta en verkstad som fixar batteriet billigare också?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Överlag verkar model S vara en bil som håller värdet ganska bra. En BMW 7-serie har ju tappat ungefär lika mycket, priserna på model S kommer nog plana ut runt 200.000 finns många med den budgeten som gärna skulle ha en bil som gör 0-100 på 3,5-4 sek. För mig irrelevant men underskatta inte en gasglad kille i 20-års åldern som precis fått fast jobb.

Fördelen med elbilar är att det går att göra diagnos på batteriet och få en hint om läget, övriga saker som rost är ju också synligt. Värre med en automatlåda eller motor, kan dölja sig mycket på insidan
Min sjua hade sjunkit från över 950 kkr till 350 kkr efter 8000 mil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrrmm, missade du helt att jag skrev tveksamt att betala 200.000 kr för en 10 år gammal bil?


Nej just det, då är det OK.
Du ska veta att jag själv nästan aldrig haft en bil nyare än 10 år, rätt vanligt är att de varit typ 13-30 år gamla.
Men jag skulle varit väldigt tveksam till att betala 200' för någon 10+ år gammal, även justerat för penningvärde.
Var inte specifikt DEJ jag riktade svaret till. Mer till de som sa att många bilar är slut efter 10-20 år. Det stämmer om du inte tar hand om den.
Såg även de som sa att rep. kostnaderna för äldre bilar är astronomiska. Tar du hand om den behöver det inte vara så.
 
  • Gilla
  • Haha
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.