Tar vi Tesla model 3 så finns det begagnade 75kWh batterier i bra skick att få tag på för runt 70'.

Lite mer än en begagnad diesel men byte av batteri verkar betydligt ovanligare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tar vi Tesla model 3 så finns det begagnade 75kWh batterier i bra skick att få tag på för runt 70'.

Lite mer än en begagnad diesel men byte av batteri verkar betydligt ovanligare.
Ett sånt skulle man koppla till en solcellsanläggning 🤔
 
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har degraderingen bromsat in eller är den hyffsat linjär?

En 2021+ Model 3 känns trygg ändå, bara att hålla koll på rosten
Den har bromsat in.
Jag byter bort den förmodligen om någon vecka.

Bästa bilen jag haft. Fick adaptiva strålkastare med uppdatering i morse.
Nu får det bli mörkt så man kan ut o testa dom 😃
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Den har bromsat in.
Jag byter bort den förmodligen om någon vecka.

Bästa bilen jag haft. Fick adaptiva strålkastare med uppdatering i morse.
Nu får det bli mörkt så man kan ut o testa dom 😃
Jag vill ha en 2021+ under 200' 🙈
 
P Pin skrev:
Och den risken, att batteriet blir helt obrukbart, är väldigt liten.
Är det därför det finns firmor som tar 40 000 för ett batteribyte?
 
Men 40" för ett batteribyte är ju ingen oöverkomlig summa.
En av bilarna vi har kördes tidigare 2500 mil/år och framöver blir det bara hälften. Idag 7 år med tänkta 20 000 mil efter 8 år och var aktuell för byte till ny. Nu blir det bara 13 000 mil efter 8 år och kommer troligtvis behållas x år ytterligare. Så i kalkylen för att behålla är det 15 000 kr/år i reparationer. Så att köra den i 4 år till har en rep.budget på ca 60 000 kr för en diesel.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag har väl aldrig påstått att det är oöverkomligt? Det jag hela tiden pratar om är att det finns en risk att man åker på stora reparationskostnader, och det påverkar vad man är beredd att betala för en 10 år gammal bil.

Som jag skrev tidigare, det är inte mycket som är "omöjligt", det handlar om hur mycket man är beredd att betala.

Om man redan äger bilen har man redan tagit risken, men om man ska köpa en "ny" begagnad bil så vill man ju inte betala stora summor om man samtidigt riskerar dyra reparationer.

Det är ju ingen skillnad på vad det är för typ av bil, det finns ju bilmodeller som t.ex. är kända för att kamkedjan rasar tidigare än vad tillverkaren från början sagt. De som köper en sån bil där kamkedjan ännu inte är bytt är ju inte alls beredd att betala lika mycket som om kamkedjan är bytt eller som för en modell som inte har problemet med kamkedjan.
 
Mikael_L
Jamen köp ingen elbil då.
 
  • Gilla
  • Haha
Anders Andersson1 och 8 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag har väl aldrig påstått att det är oöverkomligt? Det jag hela tiden pratar om är att det finns en risk att man åker på stora reparationskostnader, och det påverkar vad man är beredd att betala för en 10 år gammal bil.

Som jag skrev tidigare, det är inte mycket som är "omöjligt", det handlar om hur mycket man är beredd att betala.

Om man redan äger bilen har man redan tagit risken, men om man ska köpa en "ny" begagnad bil så vill man ju inte betala stora summor om man samtidigt riskerar dyra reparationer.

Det är ju ingen skillnad på vad det är för typ av bil, det finns ju bilmodeller som t.ex. är kända för att kamkedjan rasar tidigare än vad tillverkaren från början sagt. De som köper en sån bil där kamkedjan ännu inte är bytt är ju inte alls beredd att betala lika mycket som om kamkedjan är bytt eller som för en modell som inte har problemet med kamkedjan.
En bils pris blir utifrån vad någon vill betala för den, inte vad du eller jag vill betala.😉 Det kan vi inte lösa i tråden utan bara konstatera att det finns andra köpare.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag har väl aldrig påstått att det är oöverkomligt? Det jag hela tiden pratar om är att det finns en risk att man åker på stora reparationskostnader, och det påverkar vad man är beredd att betala för en 10 år gammal bil.

Som jag skrev tidigare, det är inte mycket som är "omöjligt", det handlar om hur mycket man är beredd att betala.

Om man redan äger bilen har man redan tagit risken, men om man ska köpa en "ny" begagnad bil så vill man ju inte betala stora summor om man samtidigt riskerar dyra reparationer.

Det är ju ingen skillnad på vad det är för typ av bil, det finns ju bilmodeller som t.ex. är kända för att kamkedjan rasar tidigare än vad tillverkaren från början sagt. De som köper en sån bil där kamkedjan ännu inte är bytt är ju inte alls beredd att betala lika mycket som om kamkedjan är bytt eller som för en modell som inte har problemet med kamkedjan.
Det är ju så med alla bilar.
En Volvo vet man att kamremmen behöver bytas - garanterad kostnad
En BMW diesel riskerar att brinna upp eller rasa kamkedjan
En Toyota är för dyr för vad man får vid köp (och samtidigt tråkig)
En VW kommer rosta lite här och var

Är nog bäst att köpa en Honda Jazz
 
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Men 40" för ett batteribyte är ju ingen oöverkomlig summa.
En av bilarna vi har kördes tidigare 2500 mil/år och framöver blir det bara hälften. Idag 7 år med tänkta 20 000 mil efter 8 år och var aktuell för byte till ny. Nu blir det bara 13 000 mil efter 8 år och kommer troligtvis behållas x år ytterligare. Så i kalkylen för att behålla är det 15 000 kr/år i reparationer. Så att köra den i 4 år till har en rep.budget på ca 60 000 kr för en diesel.
Batteribyte kommer vara det som skickar elbilar till skroten, liksom kopplingsbyte eller topplockspackning skickar ICE-bilarna till kyrkogården.
När det är dags att byta batteri i elbilen, när den gått 40-50000 mil och är 25 år gammal, så är bilen så rostig och i så dåligt skick att absolut ingen kommer låta byta batteri.

Det är precis samma med ICE-bilar, en koppling håller väl för det mesta i 20-30000 mil åtminstone, och då är bilen så rostig och i så dåligt skick att ingen låter byta koppling, utan det blir sista resan till skroten.
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Batteribyte kommer vara det som skickar elbilar till skroten, liksom kopplingsbyte eller topplockspackning skickar ICE-bilarna till kyrkogården.
När det är dags att byta batteri i elbilen, när den gått 40-50000 mil och är 25 år gammal, så är bilen så rostig och i så dåligt skick att absolut ingen kommer låta byta batteri.

Det är precis samma med ICE-bilar, en koppling håller väl för det mesta i 20-30000 mil åtminstone, och då är bilen så rostig och i så dåligt skick att ingen låter byta koppling, utan det blir sista resan till skroten.
Som med människor, man dör ofta av något som man tidigare i livet hade klarat, tex en lunginflammation.
 
N Nerre skrev:
Är det därför det finns firmor som tar 40 000 för ett batteribyte?
Vad har sannolikheten att det inträffar med priset att göra? Att det existerar överhuvudtaget beror på att sannolikheten är större än noll.
 
Unikt namn
N Nerre skrev:
Är det därför det finns firmor som tar 40 000 för ett batteribyte?
Bara för att det finns det firmor som byter rasade motorer/växellådor i "nya" bilar, så betyder det inte att risken att detta behövs är enorm för den enskilde bilägaren.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bara för att det finns det firmor som byter rasade motorer/växellådor i "nya" bilar, så betyder det inte att risken att detta behövs är enorm för den enskilde bilägaren.
Jag tror nog att man kan vara ganska trygg i att underhålls och reparationskostnaderna är lägre på en elbil, de är så pass låga att man har råd att byta batteri och ändå ligga på plus gentemot en fossilbil.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.