Mikael_L
Jag kan ju också berätta att vår privata bil inte kommer bli en elbil på några år än.
Den går för få mil om året för att vara vettigt att byta till elbil.
Men jag kollar av marknaden hyfsat kontinuerligt, när begagnade med rätt pris och batterikapacitet börjar dyka upp är det dags.
 
N Nerre skrev:
Kruxet är ju att man gärna vill att nån ska köpa ens gamla bil också. Det är ju därför jag tjatar om att man behöver se till alla köpare under hela bilens livslängd.
Det finns nog gott om köpare som prioriterar lägre pris begagnat mot lite kortare räckvidd om batteriet är aningen slitet. Du har ju själv skrivit ett otal gånger att du inväntar en begagnad elbil (kombi) till rätt pris.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan ju också berätta att vår privata bil inte kommer bli en elbil på några år än.
Den går för få mil om året för att vara vettigt att byta till elbil.
Men jag kollar av marknaden hyfsat kontinuerligt, när begagnade med rätt pris och batterikapacitet börjar dyka upp är det dags.
ID4 för 200'?
 
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
ID4 för 200'?
Nope. Dels fortfarande för dyrt.
Sen är jag emot plågsamma bilägarförsök.
 
  • Haha
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Grejen med släpvagnsvikt, körkortsklass och batterier är ju enkelt att fixa.
I botten är det ju en reglering från tiden innan dragfordonet hade fler hundra kilo batterier i stället för typ 60kg drivmedel i tanken.
Fixas lätt med en ändring som följer teknikutvecklingen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
P Pin skrev:
Det finns nog gott om köpare som prioriterar lägre pris begagnat mot lite kortare räckvidd om batteriet är aningen slitet. Du har ju själv skrivit ett otal gånger att du inväntar en begagnad elbil (kombi) till rätt pris.
Jag har liknande problem som Nerre, men inte riktigt lika extremt.
Bilen här hemma kan ibland stå utan att köras i 2-3 veckor. Men sen blir det lite då och en resa på ca 25mil (t.o.r) och sen ibland (sällan, kanske 1ggn per år) en resa på typ 60-100 mil (enkel väg).
Så iom att det aldrig är dagspendling med kort och förutsägbar körsträcka, så blir det lite väl knöligt med ett litet batteri, det blir lite väl jobbigt att stanna och ladda var tionde mil.

Men när det börjar finnas bilar som klarar 20-30 mil så kommer det funka bra. Långresor får antingen ske med många laddstopp, eller att vi helt enkelt reser på annat sätt. Det är inte skrivet i sten att dessa måste göras med bil.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Grejen med släpvagnsvikt, körkortsklass och batterier är ju enkelt att fixa.
I botten är det ju en reglering från tiden innan dragfordonet hade fler hundra kilo batterier i stället för typ 60kg drivmedel i tanken.
Fixas lätt med en ändring som följer teknikutvecklingen.
Och allmänt är bilarna större och väger mer.

Dessvärre röstades väl detta ner, så det är inget vi kommer se i närtid.

Påminner mig om att jag ska kolla med körskolan om att skaffa B96 eller BE 🙄
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
ID4 för 200'?
En id4 utan garanti? 😬

Apropå degradering så har min M3 LR tappat 6,5% räckvidd på 11 000 mil.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En id4 utan garanti? 😬

Apropå degradering så har min M3 LR tappat 6,5% räckvidd på 11 000 mil.
Har degraderingen bromsat in eller är den hyffsat linjär?

En 2021+ Model 3 känns trygg ändå, bara att hålla koll på rosten
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du ser, nu kom det liksom igen något ganska ologiskt argument, ... att det är dåligt att köpa en elbil för att det nu plötsligt dykt upp för oss tidigare okända tillverkare (eller nya tillverkare, är det nog några också).
Jag ser att väldigt många inte verkar ha förstått vad jag menar. Är det ingen som har koll på spelteori?

Om det är 1% sannolikhet att man åker på att göra en reparation för 100 000 så är "riskkostnaden" (eller vad man ska kalla det) 1000 kronor.

Om det är 5% sannolikhet att man åker på att göra en reparation för 20 000 så är "riskkostnaden" också 1000 kronor.

Men om det är 5% sannolikhet att man åker på att göra en reparation för 100 000 så blir "riskkostnaden" 5000.

Och den som köper en äldre begagnad bil behöver ta hänsyn till denna riskkostnad när man tittar på vad man är beredd att betala.

Ska man köpa en bil för 200 000, hur stor sannolikhet är man beredd att acceptera för att bilen är skrot om två år? Eller att den behöver repareras för 100 000 inom två år?


Min första bil, som jag fick byta motor på, gav jag 3000 för. Lika mycket som jag hade gett för min moppe. I ett sånt läge är man beredd på att betala lite mer för service och reparationer, det handlar ju om totaltkostnaden för att bilen ska kunna användas till det man vill ha den till. Värdeminskning, service, reparationer, drift.
 
P Pin skrev:
Det finns nog gott om köpare som prioriterar lägre pris begagnat mot lite kortare räckvidd om batteriet är aningen slitet. Du har ju själv skrivit ett otal gånger att du inväntar en begagnad elbil (kombi) till rätt pris.
Det handlar ju inte om räckvidden, det handlar om risken att batteriet pajar och behöver bytas.
 
N Nerre skrev:
Det handlar ju inte om räckvidden, det handlar om risken att batteriet pajar och behöver bytas.
Ja, det är en risk och känner man sig så osäker så kan/får man välja att avvakta med köp och välja bensin/diesel stället. Man får utgå från den fakta/statistik som finns idag och se hur framtiden utvecklar sig, längre än så lär vi inte komma i den här tråden idag.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi tror helt enkelt olika om framtiden.

Jag tror batterierna kommer hålla så lång tid att det inte blir ett problem.
Jag tror att om det blir ett problem så kommer det finnas kostnadseffektiva lösningar.
Jag tror att ett degraderat batteri kommer ha ett värde.
Jag tror att ett trasigt batteri kan komma att ha ett skrotvärde.
 
  • Gilla
deetee och 8 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det handlar ju inte om räckvidden, det handlar om risken att batteriet pajar och behöver bytas.
Och den risken, att batteriet blir helt obrukbart, är väldigt liten.
 
N Nerre skrev:
Jag ser att väldigt många inte verkar ha förstått vad jag menar. Är det ingen som har koll på spelteori?

Om det är 1% sannolikhet att man åker på att göra en reparation för 100 000 så är "riskkostnaden" (eller vad man ska kalla det) 1000 kronor.

Om det är 5% sannolikhet att man åker på att göra en reparation för 20 000 så är "riskkostnaden" också 1000 kronor.

Men om det är 5% sannolikhet att man åker på att göra en reparation för 100 000 så blir "riskkostnaden" 5000.

Och den som köper en äldre begagnad bil behöver ta hänsyn till denna riskkostnad när man tittar på vad man är beredd att betala.

Ska man köpa en bil för 200 000, hur stor sannolikhet är man beredd att acceptera för att bilen är skrot om två år? Eller att den behöver repareras för 100 000 inom två år?


Min första bil, som jag fick byta motor på, gav jag 3000 för. Lika mycket som jag hade gett för min moppe. I ett sånt läge är man beredd på att betala lite mer för service och reparationer, det handlar ju om totaltkostnaden för att bilen ska kunna användas till det man vill ha den till. Värdeminskning, service, reparationer, drift.
Det verkar vara du som inte vet vad spelteori, eller sannolikhet som detta egentligen handlar om, är.

Om något sker med 5% sannolikhet och då orsakar en kostnad på 100 000 kr så kommer det att kosta kollektivet 5000 kr var. För just dig blir utfallet antingen 100 000 kr (med 1% sannolikhet) eller 0 kr (med 99% sannolikhet). Om du vill vara helt trygg måste du sätta av 100 00 kr i reparationsfond, eller teckna en försäkring som täcker detta (då smetar försäkringsbolaget ut kostnaden på kollektivet på det sätt som du beskriver samt tar vinst och kostar i administration).

Du skulle även kunna köpa 100 elbilarför att själv sprida risken så det blir 5000 per bil. (Egentligen ännu fler bilar för att det ska bli exakt så).

Håller fick med om att en riktigt gammal och billig bil kommer att kosta i reparation och irritation med driftstopp och oro för driftstopp. Nu tror jag inte att en begagnad elbil för flera hundra tusen är att jämföra med din första bil.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.