Läste i Aftonbladet om tysken som kört sin model s 200 000mil. 4 batteripack har han fått bytt, är väl inte så märkvärdigt ändå, men 13motorer har det gått åt? Är inte det väldigt mycket? Det blir ju ungefär 15000mil per motor.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
engs
N Nerre skrev:
Jag tycker det kan vara mer relevant att skilja på "självkörande" och "autonom".

Man kan ha ett trafiksystem som dirigerar bilarna, ett sånt system kan t.ex. tala om var bilarna ska ta vägen om de behöver flytta på sig för utryckningsfordon. De bilarna är då inte helt autonoma, men de är självkörande eftersom föraren inte behöver göra nåt. Framförallt i städer tror jag den tekniken kommer att komma, det brukade ju vara ett argument för 5G, att det ger såna möjligheter.
Ja nått sådant, men tror inte man behöver ha ett trafiksystem som nog väldigt snabbt går in i "en handelsresandes dilemma" om den ska försöka hantera miljoner bilar simultant. Utan mer att de fungerar som bin eller myror. Individer som styrs av externa intryck lokalt.

Den dagen alla bilar är uppkopplade och kan prata sinsemellan. Dvs de kan bromsa simultant vid hinder utan fördröjning. Ambulansen kan varna att den blockerar en väg så de andra tar en omväg osv.
N Nerre skrev:
Om vi pratar om översnöade grusvägar på landet så kanske man sätter upp stolpar med reflektorer som bilen kan använda för att veta var vägen är även om vägen inte syns.
VW har system idag "Travel Assist med svärmdata" som ska samla data från naturliga reflektorer. Dvs den tar radarsignalerna från diverse hinder runt vägen som referenspunkter. Skickar till molnet och över tid ska man bygga upp tillräckligt med data för att börja tillåta viss assistans med körningen. I början är det väl där man bara har sidolinjer som vad jag förstår Tesla redan klarar. Men antar det kommer utökas med tiden, kanske tom som i grusvägar enligt ditt exempel.

 
dof dof skrev:
Läste i Aftonbladet om tysken som kört sin model s 200 000mil. 4 batteripack har han fått bytt, är väl inte så märkvärdigt ändå, men 13motorer har det gått åt? Är inte det väldigt mycket? Det blir ju ungefär 15000mil per motor.
Vad kostar ett motorbyte?
 
A AndersS skrev:
Vad kostar ett motorbyte?
Det betalar Tesla. Säkert dyrt. Tesla har haft problem med konstruktionsfel på motorerna. Tysken körde nog väldigt mycket på kort tid innan Tesla hade åtgärdat dessa.
 
maskeradeproggaren
Det jag kan tycka är lite synd med de nya elbilarna, tänker tex id4 och nya volvo ex30 är att de ska se så jäkla budget ut invändigt. Billig plast överallt inga fysiska spakar för något etc. Och på tal om inga reglage. Hur trafiksäkert är det att hålla på att leta i menyer på en skärm när man kör??
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Det jag kan tycka är lite synd med de nya elbilarna, tänker tex id4 och nya volvo ex30 är att de ska se så jäkla budget ut invändigt. Billig plast överallt inga fysiska spakar för något etc. Och på tal om inga reglage. Hur trafiksäkert är det att hålla på att leta i menyer på en skärm när man kör??
Håller med. För 700 000 kronor förväntar jag mig en blinkersspak. Det är därför jag gillar min elbil som visserligen har en stor skärm, vilket är kanon för navigation och kameror, men ändå traditionella spakar för centrala funktioner.
Nu väntar vi bara på att det ska komma touchknappar istället för ratt och bromspedal för att spara pengar för tillverkarna.

Personligen så är just en vettig förarmiljö, 360-kamera, sensorer, byggkvalitet, bekväm kupé och låg ljudnivå betydligt viktigare egenskaper än räckvidd på 100 mil med släp vintertid i 120 km/tim.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det betalar Tesla. Säkert dyrt. Tesla har haft problem med konstruktionsfel på motorerna. Tysken körde nog väldigt mycket på kort tid innan Tesla hade åtgärdat dessa.
Oki, det var x antal bilar som fått motorer med bristfällig konstruktion?
 
maskeradeproggaren
K Kane skrev:
Fråga Euro NCAP.....😉
[länk]
Det där var ett sundhetstecken. Det har varit lite väl mycket "Klondike" med alla digitala displayer så helt klart bra att det blir lite ordning på torpet. Eller så får vi hoppas. Bäst hade kanske varit nån form av lagstiftning ändå.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad kostar ett motorbyte?
Han har ju tydligen obegränsad garanti på bilen och fri super charge så han gör det till en grej att åka så mycket som möjligt utan att egentligen behöva betala nåt.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Han har ju tydligen obegränsad garanti på bilen och fri super charge så han gör det till en grej att åka så mycket som möjligt utan att egentligen behöva betala nåt.
Totalt vansinnigt!
 
K Kane skrev:
Fråga Euro NCAP.....😉
[länk]
Fast teslan har ju en fysisk knapp. Att sossarna på vi bilägare tolkar det som att bilen måste ha blinkerspak är ju bara konstigt.

Att införa begränsningar som detta kommer bara leda till mindre utveckling.
 
J jocke31 skrev:
Mycket bra!

Hittade dessutom denna artikel om samma ämne:
[länk]
och Tesla är lite för mycket rymdbil, utan riktig instrumentbräda.”

Lars Wikström, 66 år, pensionerad brandman

Tror han hade bestämt sig redan vad han skulle ge för betyg. Ett under att folk läser skräp tidningen.
😂😂
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast teslan har ju en fysisk knapp. Att sossarna på vi bilägare tolkar det som att bilen måste ha blinkerspak är ju bara konstigt.

Att införa begränsningar som detta kommer bara leda till mindre utveckling.
Läste du hela texten i ViB?
"Den har rattknappar för blinkersfunktionen och det är oklart exakt var Euro NCAP kommer dra gränsen för vad som räknas som ett fysiskt reglage."
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.