1 506 882 läst · 24 707 svar
1507k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Läste i Aftonbladet om tysken som kört sin model s 200 000mil. 4 batteripack har han fått bytt, är väl inte så märkvärdigt ändå, men 13motorer har det gått åt? Är inte det väldigt mycket? Det blir ju ungefär 15000mil per motor.
Ja nått sådant, men tror inte man behöver ha ett trafiksystem som nog väldigt snabbt går in i "en handelsresandes dilemma" om den ska försöka hantera miljoner bilar simultant. Utan mer att de fungerar som bin eller myror. Individer som styrs av externa intryck lokalt.N Nerre skrev:Jag tycker det kan vara mer relevant att skilja på "självkörande" och "autonom".
Man kan ha ett trafiksystem som dirigerar bilarna, ett sånt system kan t.ex. tala om var bilarna ska ta vägen om de behöver flytta på sig för utryckningsfordon. De bilarna är då inte helt autonoma, men de är självkörande eftersom föraren inte behöver göra nåt. Framförallt i städer tror jag den tekniken kommer att komma, det brukade ju vara ett argument för 5G, att det ger såna möjligheter.
Den dagen alla bilar är uppkopplade och kan prata sinsemellan. Dvs de kan bromsa simultant vid hinder utan fördröjning. Ambulansen kan varna att den blockerar en väg så de andra tar en omväg osv.
VW har system idag "Travel Assist med svärmdata" som ska samla data från naturliga reflektorer. Dvs den tar radarsignalerna från diverse hinder runt vägen som referenspunkter. Skickar till molnet och över tid ska man bygga upp tillräckligt med data för att börja tillåta viss assistans med körningen. I början är det väl där man bara har sidolinjer som vad jag förstår Tesla redan klarar. Men antar det kommer utökas med tiden, kanske tom som i grusvägar enligt ditt exempel.N Nerre skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 772 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 160 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 160 inlägg
Det jag kan tycka är lite synd med de nya elbilarna, tänker tex id4 och nya volvo ex30 är att de ska se så jäkla budget ut invändigt. Billig plast överallt inga fysiska spakar för något etc. Och på tal om inga reglage. Hur trafiksäkert är det att hålla på att leta i menyer på en skärm när man kör??
Håller med. För 700 000 kronor förväntar jag mig en blinkersspak. Det är därför jag gillar min elbil som visserligen har en stor skärm, vilket är kanon för navigation och kameror, men ändå traditionella spakar för centrala funktioner.maskeradeproggaren skrev:
Nu väntar vi bara på att det ska komma touchknappar istället för ratt och bromspedal för att spara pengar för tillverkarna.
Personligen så är just en vettig förarmiljö, 360-kamera, sensorer, byggkvalitet, bekväm kupé och låg ljudnivå betydligt viktigare egenskaper än räckvidd på 100 mil med släp vintertid i 120 km/tim.
Fråga Euro NCAP.....😉maskeradeproggaren skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/euro-ncap-ska-infora-krav-pa-fysiska-knappar
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 160 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 160 inlägg
Mycket bra!maskeradeproggaren skrev:
Hittade dessutom denna artikel om samma ämne:
https://www.vibilagare.se/reportage/test-av-pekskarmen-i-11-bilar-gamlingen-vinner-stort
Läste du hela texten i ViB?Andreas_Hansson skrev:
"Den har rattknappar för blinkersfunktionen och det är oklart exakt var Euro NCAP kommer dra gränsen för vad som räknas som ett fysiskt reglage."