Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast teslan har ju en fysisk knapp.
Men sitter inte den på ratten? Vilket gör att det kan vara lite svårt att veta var man ska trycka, och om man dessutom har 180 grader rattutslag antar jag att man måste trycka "åt fel håll"?

För filbyten på motorväg funkar det säkert bra, men i stadstrafik med många svängar direkt efter varandra är det väl inte lika smidigt?
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men sitter inte den på ratten? Vilket gör att det kan vara lite svårt att veta var man ska trycka, och om man dessutom har 180 grader rattutslag antar jag att man måste trycka "åt fel håll"?

För filbyten på motorväg funkar det säkert bra, men i stadstrafik med många svängar direkt efter varandra är det väl inte lika smidigt?
Det fanns en annan intressant artikel också på samma ställe där de testat trafiksäkerhet med traditionella reglage kontra ”moderna” lösningar med skärmfunktioner för det ena och andra. Och vinnare blev… en Volvo V70 från 2007 som var helt analog. Det var inget snack om att rediga, traditionella reglage är helt överlägsna ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Jag skulle personligen bli otroligt irriterad om jag hyrde en bil som saknade blinkersspak.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men sitter inte den på ratten? Vilket gör att det kan vara lite svårt att veta var man ska trycka, och om man dessutom har 180 grader rattutslag antar jag att man måste trycka "åt fel håll"?

För filbyten på motorväg funkar det säkert bra, men i stadstrafik med många svängar direkt efter varandra är det väl inte lika smidigt?
För en gångs skull i denna tråd så håller jag med dig helt, Nerre. Helt värdelöst med knappar på ratten för blinkersen.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det fanns en annan intressant artikel också på samma ställe där de testat trafiksäkerhet med traditionella reglage kontra ”moderna” lösningar med skärmfunktioner för det ena och andra. Och vinnare blev… en Volvo V70 från 2007 som var helt analog. Det var inget snack om att rediga, traditionella reglage är helt överlägsna ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Jag skulle personligen bli otroligt irriterad om jag hyrde en bil som saknade blinkersspak.
Du menar testet där de valde vad som skulle göras för att det skulle passa en gammal bil med vred bra?

Så testade vi

Vad: Test av hur enkelt eller svårt det är att styra bilens basala funktioner.
Hur: Genom att klocka hur lång tid det tar att utföra fyra förutbestämda uppgifter samtidigt som bilen körs rakt i 110 km/tim:
  • Slå på stolsvärme, höj temperaturen två grader och starta defroster.
  • Starta radion och byt från P4 till P1.
  • Nollställ trippmätare.
  • Sänk instrumentbelysningen till lägsta nivån och släck mittskärmen.
Jag kör en ID4.

1. Gör i princip bilen själv vid start.
2. Finns ett knapptryck bort.
3. Nollställs automagiskt vid start, inte heller en funktion som jag använder i 110 knyck, utan kanske innan man kör iväg.
4. Har jag aldrig känt behov av.

Jag saknar när de testar att göra inställningar på alla andra säkerhetsfunktioner, det skulle bli 100knappar till om allt skulle vara på knappar, men de funktionerna har ju inte V70.

Id4an är inte perfekt, jag skulle gärna sett ett par knappar till, men allt på knappar? Nej tack.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Mycket är en vana, men efter att ha levt med den tämligen avskalade interiören i Tesla så måste jag säga att det funkar riktigt bra. En nyckel är att skärmen är rapp och responsiv. Nu är inte jag någon fipplare vid bilkörning utan jag kör mest bil, höjer eller sänker på sin höjd temperaturen men det kan ju röststyrningen lösa om man skulle uppfatta det obehaglig utan fysisk knapp, övriga funktioner hanteras med knapparna på ratten.

Jag får lätt stresspåslag när jag sätter mig i en klassisk bil med alla knappar överallt. I min tidigare bil vill jag nog påstå att ett gäng av knapparna faktiskt aldrig nyttjades, en del väldigt sporadiskt och ett fåtal lite mer frekvent…

Har inte riktigt förstått grejen, sitter folk och fipplar med alla dessa möjliga funktioner när dom kör? Vid en typisk körning på 30-40 min kanske jag utför 1-2 knapptryck som traditionellt sker med fysiska knappar
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Mycket är en vana, men efter att ha levt med den tämligen avskalade interiören i Tesla så måste jag säga att det funkar riktigt bra. En nyckel är att skärmen är rapp och responsiv. Nu är inte jag någon fipplare vid bilkörning utan jag kör mest bil, höjer eller sänker på sin höjd temperaturen men det kan ju röststyrningen lösa om man skulle uppfatta det obehaglig utan fysisk knapp, övriga funktioner hanteras med knapparna på ratten.

Jag får lätt stresspåslag när jag sätter mig i en klassisk bil med alla knappar överallt. I min tidigare bil vill jag nog påstå att ett gäng av knapparna faktiskt aldrig nyttjades, en del väldigt sporadiskt och ett fåtal lite mer frekvent…

Har inte riktigt förstått grejen, sitter folk och fipplar med alla dessa möjliga funktioner när dom kör? Vid en typisk körning på 30-40 min kanske jag utför 1-2 knapptryck som traditionellt sker med fysiska knappar
Jag har röststyrning i min bil också. Den är förstås överlägsen för att svara på SMS, styra radio och Apple play osv. Men röststyrning för blinkers, vindrutetorkare eller värme, helljus och farthållare klarar jag mig bra utan. Och som sagt - 360-kameran och kartan är förstås överlägsen på en stor skärm.
Och även min skärm är snabb och responsiv, så det är inget problem.

Nej, jag sitter inte heller och fipplar, däremot så blinkar jag när svänger. Och justerar farthållaren vid behov. Ogillar nämligen skyltavläsningen av flera olika skäl.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar testet där de valde vad som skulle göras för att det skulle passa en gammal bil med vred bra?


Jag kör en ID4.

1. Gör i princip bilen själv vid start.
2. Finns ett knapptryck bort.
3. Nollställs automagiskt vid start, inte heller en funktion som jag använder i 110 knyck, utan kanske innan man kör iväg.
4. Har jag aldrig känt behov av.

Jag saknar när de testar att göra inställningar på alla andra säkerhetsfunktioner, det skulle bli 100knappar till om allt skulle vara på knappar, men de funktionerna har ju inte V70.

Id4an är inte perfekt, jag skulle gärna sett ett par knappar till, men allt på knappar? Nej tack.
Nej, alla dessa funktioner är såklart inget man behöver använda ofta. Så jag röstar för en välavvägd kombination av skärm och knappar.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag har röststyrning i min bil också. Den är förstås överlägsen för att svara på SMS, styra radio och Apple play osv. Men röststyrning för blinkers, vindrutetorkare eller värme, helljus och farthållare klarar jag mig bra utan. Och som sagt - 360-kameran och kartan är förstås överlägsen på en stor skärm.
Och även min skärm är snabb och responsiv, så det är inget problem.

Nej, jag sitter inte heller och fipplar, däremot så blinkar jag när svänger. Och justerar farthållaren vid behov. Ogillar nämligen skyltavläsningen av flera olika skäl.
Det är ju inte total avsaknad av fysiska knappar, jag har både blinkerspak, och möjlighet att starta och justera farthållaren. Desamma gäller helljus, sen om spak eller knappar är bästa lösningen för blinker låter jag vara osagt.

Jag har kört med blinkerspak i 20 års tid, klart det skulle kännas ovant med knappar men man vänjer sig nog ganska fort…
 
L Liljeros skrev:
Jag har kört med blinkerspak i 20 års tid, klart det skulle kännas ovant med knappar men man vänjer sig nog ganska fort…
Men om man kört mera än det dubbla....😉
 
L Liljeros skrev:
Det är ju inte total avsaknad av fysiska knappar, jag har både blinkerspak, och möjlighet att starta och justera farthållaren. Desamma gäller helljus, sen om spak eller knappar är bästa lösningen för blinker låter jag vara osagt.
Precis. Det finns ju fler saker än skärm eller knappar som spelar roll. Jag gick från en golf GTE till en ID4. Vid en första anblick var det ju ganska likt. Likadana reglage på ratten och en skärm i mitten. Där golfen hade två analoga mätare och en liten display har ID4 en större display. Men vad de sedan gjort med reglagen är något helt annat. Knapparna på ratten är ersatta med touchkontroller som i alla avseenden är sämre än knapparna som golfen hade. Det fanns flera saker att välja mellan att visa på den lilla skärmen i golfen. Det mesta försvann på ID4 så att man bara kan se det via touchskärmen och därmed inte kan se det samtidigt som kartan. Touchskärmen på ID4 är extremt långsam. Dessutom har de ersatt enkla textbaserade val i displayen med animerad grafik som kräver mycket mer fokus för att peka på och gör att det tar ännu längre tid.

Det är ju som sagt inte hela världen. Man kan leva med det och bilen har andra kvaliteter. Men efter tre år med bilen tycker jag fortfarande att det är dåligt. Jag ser fram emot att nästa bil skall ha fysiska knappar på ratten även om det säkert finns pekskärmsbaserade system som vida överträffar ID4.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Har inte riktigt förstått grejen, sitter folk och fipplar med alla dessa möjliga funktioner när dom kör? Vid en typisk körning på 30-40 min kanske jag utför 1-2 knapptryck som traditionellt sker med fysiska knappar
Det finns ju vissa grejer som man ibland behöver kunna slå på snabbt och enkelt.

Jag har varit med om att det kom en störtskur på sommaren, dels behövde jag slå på torkarna på högsta hastighet, men samtidigt så började framrutan imma igen (eftersom inne i bilen var det varmare än regnet) så jag behövde snabbt slå på kupefläkten på defrost-läge för framrutan.

Hade jag inte kunnat göra detta på 2 sekunder så hade jag antagligen behövt stanna på grund av att sikten blev i princip noll.

Tittar vi på Sverige har vi ju också en lagstiftning som i princip säger att man inte får fippla med navigationen medans man kör, men är det så mycket bättre att sitta och trycka på en skärm för att styra andra saker? Just att touchknappar kräver att man tittar var man trycker är ju det stora problemet, då måste man släppa uppmärksamheten på trafiken. (Är bilen självkörande är det kanske inget problem, men det är ju inte alla bilar med touchskärm som är det.)
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
200 000mil. 4 batteripack har han fått bytt, är väl inte så märkvärdigt ändå, men 13motorer har det gått åt? Är inte det väldigt mycket? Det blir ju ungefär 15000mil per motor.
Modell S har väl normalt en motor bak och en fram, så 30.000 mil per motor blir det väl ändå. Det kan man förstås tycka är lite det med, men det är ändå en genomsnittlig körsträcka som många skulle se som en bils förväntade livslängd.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
dof dof skrev:
Läste i Aftonbladet om tysken som kört sin model s 200 000mil. 4 batteripack har han fått bytt, är väl inte så märkvärdigt ändå, men 13motorer har det gått åt? Är inte det väldigt mycket? Det blir ju ungefär 15000mil per motor.
Jo det är mycket.. men det är en tidig Model S rwd tror jag. Dom är kända för att ha problem med motorn och batteripacket.

De nyare typ 2019+ håller mycket bättre, har sett några model 3 med 50'+ mil på orginal batteripack och drivlina.
 
N Nerre skrev:
Det finns ju vissa grejer som man ibland behöver kunna slå på snabbt och enkelt.

Jag har varit med om att det kom en störtskur på sommaren, dels behövde jag slå på torkarna på högsta hastighet, men samtidigt så började framrutan imma igen (eftersom inne i bilen var det varmare än regnet) så jag behövde snabbt slå på kupefläkten på defrost-läge för framrutan.

Hade jag inte kunnat göra detta på 2 sekunder så hade jag antagligen behövt stanna på grund av att sikten blev i princip noll.

Tittar vi på Sverige har vi ju också en lagstiftning som i princip säger att man inte får fippla med navigationen medans man kör, men är det så mycket bättre att sitta och trycka på en skärm för att styra andra saker? Just att touchknappar kräver att man tittar var man trycker är ju det stora problemet, då måste man släppa uppmärksamheten på trafiken. (Är bilen självkörande är det kanske inget problem, men det är ju inte alla bilar med touchskärm som är det.)
Jag pratar inte om antingen eller knappar, jag har fortfarande spakar och rattknappar.

Bara för att det är en fysisk knapp betyder det ju inte att man inte behöver titta, tror inte man gör det medvetet dock.

Defrost funktioner kan jag utan problem aktivera på under 2sek om jag skulle vilja men är jag i en osäker situation kan jag ju också be bilen att göra det åt mig. Då kan jag behålla båda händerna på ratten vilket borde vara ännu säkrare än att sitta och fippla med ena handen på andra ställen…
 
L Liljeros skrev:
Jag pratar inte om antingen eller knappar, jag har fortfarande spakar och rattknappar.

Bara för att det är en fysisk knapp betyder det ju inte att man inte behöver titta, tror inte man gör det medvetet dock.

Defrost funktioner kan jag utan problem aktivera på under 2sek om jag skulle vilja men är jag i en osäker situation kan jag ju också be bilen att göra det åt mig. Då kan jag behålla båda händerna på ratten vilket borde vara ännu säkrare än att sitta och fippla med ena handen på andra ställen…
På min Lexus och en Golf 7 tar det kanske 2 sekunder för defroster. På XC70n tar det väl 5sek för man måste leta bland alla knappar här och där, och säg 4 sek på en Tesla.

Det är varken rörigt eller trafikfarligt med touch för detta. Mest en falsk känsla av förlorad kontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.