Jag skulle inte låta förvärmningens varande eller icke varande avgöra köpet. Vi har gjort fyra snabbladdningar vintertid (fjällresor) med vår 2023 ID4:a, och innan familjen hunnit äta färdigt och hunden rastats så är batteriet fulladdat ändå.

Möjligen om du måste snabbladda väldigt ofta, och alltid har väldigt bråttom skulle det kunna vara en faktor, men jag gissar att det inte är din situation.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag skulle inte låta förvärmningens varande eller icke varande avgöra köpet. Vi har gjort fyra snabbladdningar vintertid (fjällresor) med vår 2023 ID4:a, och innan familjen hunnit äta färdigt och hunden rastats så är batteriet fulladdat ändå.

Möjligen om du måste snabbladda väldigt ofta, och alltid har väldigt bråttom skulle det kunna vara en faktor, men jag gissar att det inte är din situation.
Jag kan planera runt det, så det är lugnt, det är inte riktigt värt 200k extra för att slippa vänta 20min någon gång om året.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Säljaren fick en harrang frågor med sig.

Försöker luska ut om bilen har parkeringshjälp eller om det är något VW inte behövde på en fullutrustad bil år 2021.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Säljaren fick en harrang frågor med sig.

Försöker luska ut om bilen har parkeringshjälp eller om det är något VW inte behövde på en fullutrustad bil år 2021.
"Park assistance plus" heter funktionen. Den borde ha det om det är en fullutrustad modell; 1st Edition MAX?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
"Park assistance plus" heter funktionen. Den borde ha det om det är en fullutrustad modell; 1st Edition MAX?
Verkar som att det var nått VW glömde bort på tidiga ID4or, kan inte se några sidoriktade parkeringssensorer på denna, och som jag förstått det så är det de som gör funktionen.
Synd, jag gillar verkligen funktionen då jag har den på min 5år äldre Passat.

En nyare:
Modern bil, framdel, LED-strålkastare, kolfiberlook fälgar, grå lack, del av stötfångare, snygg design.
Aktuell bil:
Fordon framdel närbild, LED-strålkastare, kromade detaljer, hjul med lättmetallfälg, grå lack, modern design.
 
Har också försökt luska i hur det fungerar med SW-versionerna på dessa bilar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag sitter med fingret på avtryckaren på en ID4 First Edition Max, någon som har några tankar på det?

Riddermark gav mig 190k i inbyte för vår snart 8år gamla i princip fullutrustade Passat GTE.
Köp hos Riddermark? De har väl inte direkt marknadens bästa rykte.
 
K Kane skrev:
Köp hos Riddermark? De har väl inte direkt marknadens bästa rykte.
Har någon bilhandlare ett bra rykte?
Nej, men är det något speciellt du tänker på? 🤔

Jag gjorde en snabb sökning på omdömen och tyckte inget stack ut 😬
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har någon bilhandlare ett bra rykte?
Nej, men är det något speciellt du tänker på? 🤔

Jag gjorde en snabb sökning på omdömen och tyckte inget stack ut 😬
Bara ryktesvägen, har inte köpt där själv någon gång. Ser också i flödet på FB att det är mycket åsikter om dem.
 
K Kane skrev:
Bara ryktesvägen, har inte köpt där själv någon gång. Ser också i flödet på FB att det är mycket åsikter om dem.
Vi får se helt enkelt, jag la precis handpenning på bilen.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 5 till
  • Laddar…
Vad kostar en beg ID4 idag då om man får fråga?

funderar på att köpa loss min i september eller leasa 1 år till
 
Jag får betala 400k, en snart 3år gammal 1ed Max med 7500mil på mätaren.
Tyckte jag fick ett vettigt pris på inbytet i samtidigt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag får betala 400k, en snart 3år gammal 1ed Max med 7500mil på mätaren.
Tyckte jag fick ett vettigt pris på inbytet i samtidigt.
En 204hk rwd?
 
E erikjakan skrev:
En 204hk rwd?
Det är korrekt.
 
S snickar skrev:
Varför görs elbilar med så fruktansvärt många hästkrafter? Eller går det inte att "undvika" för batterierna ger så mycket effekt automatiskt för att få någorlunda räckvidd?
En vanlig bensin bil med 100hk räcker ju för de allra flesta och då kommer man betydligt längre än en bensin bil på 300hk

Om man enbart tänker på räckvidden.
Det handlar nog mest om marknadsföring och konkurrens. Men litet onödigt är det ju. En litet svagare elmotor blir kanske något billigare, men inte mycket. Drivlinan frestas mer av en stark motor, men på en bakhjulsdriven bil är den synnerligen enkel, så det blir inte så mycket att spara där heller. På en framhjulsdriven bil med drivknutar borde det bli billigare med svagare motor, men kanske mest när det gäller reparationer. Betänk ochså att en elbil varken har växellåda eller koppling, så den tål både hög effekt och vridmoment. Nackdelen med starka motorer visar sig nog mest i försäkringspremierna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.