1 509 779 läst · 24 707 svar
1510k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag skulle inte låta förvärmningens varande eller icke varande avgöra köpet. Vi har gjort fyra snabbladdningar vintertid (fjällresor) med vår 2023 ID4:a, och innan familjen hunnit äta färdigt och hunden rastats så är batteriet fulladdat ändå.
Möjligen om du måste snabbladda väldigt ofta, och alltid har väldigt bråttom skulle det kunna vara en faktor, men jag gissar att det inte är din situation.
Möjligen om du måste snabbladda väldigt ofta, och alltid har väldigt bråttom skulle det kunna vara en faktor, men jag gissar att det inte är din situation.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Jag kan planera runt det, så det är lugnt, det är inte riktigt värt 200k extra för att slippa vänta 20min någon gång om året.B bakterie skrev:Jag skulle inte låta förvärmningens varande eller icke varande avgöra köpet. Vi har gjort fyra snabbladdningar vintertid (fjällresor) med vår 2023 ID4:a, och innan familjen hunnit äta färdigt och hunden rastats så är batteriet fulladdat ändå.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Säljaren fick en harrang frågor med sig.
Försöker luska ut om bilen har parkeringshjälp eller om det är något VW inte behövde på en fullutrustad bil år 2021.
Försöker luska ut om bilen har parkeringshjälp eller om det är något VW inte behövde på en fullutrustad bil år 2021.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Verkar som att det var nått VW glömde bort på tidiga ID4or, kan inte se några sidoriktade parkeringssensorer på denna, och som jag förstått det så är det de som gör funktionen.Johannes Carlsson skrev:
Synd, jag gillar verkligen funktionen då jag har den på min 5år äldre Passat.
En nyare:
Aktuell bil:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Har också försökt luska i hur det fungerar med SW-versionerna på dessa bilar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Jag får betala 400k, en snart 3år gammal 1ed Max med 7500mil på mätaren.
Tyckte jag fick ett vettigt pris på inbytet i samtidigt.
Tyckte jag fick ett vettigt pris på inbytet i samtidigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Det handlar nog mest om marknadsföring och konkurrens. Men litet onödigt är det ju. En litet svagare elmotor blir kanske något billigare, men inte mycket. Drivlinan frestas mer av en stark motor, men på en bakhjulsdriven bil är den synnerligen enkel, så det blir inte så mycket att spara där heller. På en framhjulsdriven bil med drivknutar borde det bli billigare med svagare motor, men kanske mest när det gäller reparationer. Betänk ochså att en elbil varken har växellåda eller koppling, så den tål både hög effekt och vridmoment. Nackdelen med starka motorer visar sig nog mest i försäkringspremierna.S snickar skrev:Varför görs elbilar med så fruktansvärt många hästkrafter? Eller går det inte att "undvika" för batterierna ger så mycket effekt automatiskt för att få någorlunda räckvidd?
En vanlig bensin bil med 100hk räcker ju för de allra flesta och då kommer man betydligt längre än en bensin bil på 300hk
Om man enbart tänker på räckvidden.