Får se om jag satte bollen i rullning, började kolla vad jag får i inbyte för vår Passat GTE.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
D djac skrev:
Mycket känslor men vad tänker du alternativet till elbil skulle vara och varför skulle detta inte komma om det vore kommersiellt gångbart?
Alla alternativ är kommersiellt gångbara, men nu har man aktivt genom diverse olika utspel från miljögrupper och politiskt håll tutat i folket att elbilen är det enda alternativet och via subventioner och skattelättnader styrt folket mot detta fordon. Fordonsindustrin nappar naturligtvis snabbt och tillverkar naturligtvis elbilar eftersom det är det enda som efterfrågas. Hade det funnits incitament även för andra miljövänliga alternativ hade det säkert tillverkats. Tacka tusan för att det knappt funnits alternativ till fossilt bränsle när efterfrågan på annat bränsle aldrig skapats.
De få försök som gjorts har pga av obefintlig efterfrågan eller ihjälskattning blivit för dyra.
Ett alternativ skulle kunna vara bränsleceller som driver elmotor eller sterlingmotorer som driver en generator, som driver elmotor och även kan ladda ett mindre batteri typ hybrid idag, eller drift på vanligt vis. Om vi nu ska göra grönt stål på vätgas så borde vi kunna använda gasen som bränsle också.
Men nej, endast ett alternativ är "tillåtet".

Aldrig hörs någon av dessa förbannade köpta klimatforskare resonera kring hur det ökande elbehovet ska lösas. Jo klimatforskare som är paria därför att dom inte deltar i väckelsen, men dessa gör de rättrogna allt för att bespotta. Om det redan idag är problem med elöverföring inom landet hur ska det inte bli när alla bilar ska gå på el?
Man kan inte vara så naiv att man inte tror att 5 miljoner elbilar inte kommer att påverka elsystemet och elpriset.
"Det är ju billigare att ladda på natten", javisst, nu ja. Men om 5 miljoner bilar ska ladda på batteri lär priset öka pga av ökad efterfrågan, enligt marknadsekonomin mekanismer.
Lägg därtill alla bilar i EU. Det kommer nog att bli kul. Vi är ju en gemensam marknad.
Ett argument till angående elbil. Den är en storförbrukare av ändliga metaller till batterierna.
Det är ju bra. Återvinning räcker inte. VD för Northvolt har sagt att trots återvinning kommer det ändå gå åt stora mängder av dessa metaller.
Det verkar so vissa tror att det bara är vi i Sverige som ska köra elbil, men det är ju meningen att en hel värkd ska ställa om och det är ju bråttom.

Elbilens nackdelar förtigs, det är bara positiva vibbar.
Men vi kan ju bättra på det hela med vindkraftverk i mängd. Det blir ju mums för miljön. Men det är ju billigare an kärnkraft t.ex. Solpaneler har det ju redan börjat grymtas om atg dom är skadliga för elsystemet. Dom blir väl snart förbjudna för privatpersoner. OBS! Ironi.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kommer finnas massor av bättre beg. el och hybridbilar 2035 så jag tror du oroar dig något i onödan, om du ens är orolig?
Jag skulle aldrig köpa en begagnad elbil. Hybrid kan jag tänka mig redan idag men jag har viktigare prioriteringar som behöver effektueras. En kåk är inte underhållsfri och som pensionär har man inte ett ymnighetshorn att ösa ur.
Nej orolig är jag inte, mest förbannad på att debatten är så enögd. Allt har en uppida och en nersida, men gällande elbil är nedsidan tydligen inget problem.
 
G Guzzen1 skrev:
Alla alternativ är kommersiellt gångbara, men nu har man aktivt genom diverse olika utspel från miljögrupper och politiskt håll tutat i folket att elbilen är det enda alternativet och via subventioner och skattelättnader styrt folket mot detta fordon. Fordonsindustrin nappar naturligtvis snabbt och tillverkar naturligtvis elbilar eftersom det är det enda som efterfrågas. Hade det funnits incitament även för andra miljövänliga alternativ hade det säkert tillverkats. Tacka tusan för att det knappt funnits alternativ till fossilt bränsle när efterfrågan på annat bränsle aldrig skapats.
De få försök som gjorts har pga av obefintlig efterfrågan eller ihjälskattning blivit för dyra.
Ett alternativ skulle kunna vara bränsleceller som driver elmotor eller sterlingmotorer som driver en generator, som driver elmotor och även kan ladda ett mindre batteri typ hybrid idag, eller drift på vanligt vis. Om vi nu ska göra grönt stål på vätgas så borde vi kunna använda gasen som bränsle också.
Men nej, endast ett alternativ är "tillåtet".

Aldrig hörs någon av dessa förbannade köpta klimatforskare resonera kring hur det ökande elbehovet ska lösas. Jo klimatforskare som är paria därför att dom inte deltar i väckelsen, men dessa gör de rättrogna allt för att bespotta. Om det redan idag är problem med elöverföring inom landet hur ska det inte bli när alla bilar ska gå på el?
Man kan inte vara så naiv att man inte tror att 5 miljoner elbilar inte kommer att påverka elsystemet och elpriset.
"Det är ju billigare att ladda på natten", javisst, nu ja. Men om 5 miljoner bilar ska ladda på batteri lär priset öka pga av ökad efterfrågan, enligt marknadsekonomin mekanismer.
Lägg därtill alla bilar i EU. Det kommer nog att bli kul. Vi är ju en gemensam marknad.
Ett argument till angående elbil. Den är en storförbrukare av ändliga metaller till batterierna.
Det är ju bra. Återvinning räcker inte. VD för Northvolt har sagt att trots återvinning kommer det ändå gå åt stora mängder av dessa metaller.
Det verkar so vissa tror att det bara är vi i Sverige som ska köra elbil, men det är ju meningen att en hel värkd ska ställa om och det är ju bråttom.

Elbilens nackdelar förtigs, det är bara positiva vibbar.
Men vi kan ju bättra på det hela med vindkraftverk i mängd. Det blir ju mums för miljön. Men det är ju billigare an kärnkraft t.ex. Solpaneler har det ju redan börjat grymtas om atg dom är skadliga för elsystemet. Dom blir väl snart förbjudna för privatpersoner. OBS! Ironi.
Det är väl ingen som påstår att alla åkdon ska drivas på el i framtiden? Det kommer finnas flera olika typer av drivmedel även om 30-50 år. Den enklaste vägen att ställa om från bensin/diesel är just el, därför satsar många på batterier. Det påbörjades långt innan politikerna började "sponsra" och ge bidrag....
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag skulle aldrig köpa en begagnad elbil. Hybrid kan jag tänka mig redan idag men jag har viktigare prioriteringar som behöver effektueras. En kåk är inte underhållsfri och som pensionär har man inte ett ymnighetshorn att ösa ur.
Nej orolig är jag inte, mest förbannad på att debatten är så enögd. Allt har en uppida och en nersida, men gällande elbil är nedsidan tydligen inget problem.
Att många tycker lika och drar åt samma håll betyder ju ofta att det är en "sanning" i sig. Elbilar och batterier utvecklas också, till det bättre.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Det som är galet med begagnade Teslor framför allt är försäkringen. Betalar 350kr för halv nu, efter 3år är det 1100-1400 för hel.
 
T Trevlig skrev:
Det som är galet med begagnade Teslor framför allt är försäkringen. Betalar 350kr för halv nu, efter 3år är det 1100-1400 för hel.
per månad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
per månad?
ja precis
 
D
G Guzzen1 skrev:
Alla alternativ är kommersiellt gångbara, men nu har man aktivt genom diverse olika utspel från miljögrupper och politiskt håll tutat i folket att elbilen är det enda alternativet och via subventioner och skattelättnader styrt folket mot detta fordon. Fordonsindustrin nappar naturligtvis snabbt och tillverkar naturligtvis elbilar eftersom det är det enda som efterfrågas. Hade det funnits incitament även för andra miljövänliga alternativ hade det säkert tillverkats. Tacka tusan för att det knappt funnits alternativ till fossilt bränsle när efterfrågan på annat bränsle aldrig skapats.
De få försök som gjorts har pga av obefintlig efterfrågan eller ihjälskattning blivit för dyra.
Ett alternativ skulle kunna vara bränsleceller som driver elmotor eller sterlingmotorer som driver en generator, som driver elmotor och även kan ladda ett mindre batteri typ hybrid idag, eller drift på vanligt vis. Om vi nu ska göra grönt stål på vätgas så borde vi kunna använda gasen som bränsle också.
Men nej, endast ett alternativ är "tillåtet".

Aldrig hörs någon av dessa förbannade köpta klimatforskare resonera kring hur det ökande elbehovet ska lösas. Jo klimatforskare som är paria därför att dom inte deltar i väckelsen, men dessa gör de rättrogna allt för att bespotta. Om det redan idag är problem med elöverföring inom landet hur ska det inte bli när alla bilar ska gå på el?
Man kan inte vara så naiv att man inte tror att 5 miljoner elbilar inte kommer att påverka elsystemet och elpriset.
"Det är ju billigare att ladda på natten", javisst, nu ja. Men om 5 miljoner bilar ska ladda på batteri lär priset öka pga av ökad efterfrågan, enligt marknadsekonomin mekanismer.
Lägg därtill alla bilar i EU. Det kommer nog att bli kul. Vi är ju en gemensam marknad.
Ett argument till angående elbil. Den är en storförbrukare av ändliga metaller till batterierna.
Det är ju bra. Återvinning räcker inte. VD för Northvolt har sagt att trots återvinning kommer det ändå gå åt stora mängder av dessa metaller.
Det verkar so vissa tror att det bara är vi i Sverige som ska köra elbil, men det är ju meningen att en hel värkd ska ställa om och det är ju bråttom.

Elbilens nackdelar förtigs, det är bara positiva vibbar.
Men vi kan ju bättra på det hela med vindkraftverk i mängd. Det blir ju mums för miljön. Men det är ju billigare an kärnkraft t.ex. Solpaneler har det ju redan börjat grymtas om atg dom är skadliga för elsystemet. Dom blir väl snart förbjudna för privatpersoner. OBS! Ironi.
Det känns som att du är ett flugpapper för desinformation, jag tror inte du missar något som förvrängs ur proportioner i såna sammanhang.

Du får berätta mer hur jag kommer över de där elbilssubventionerna, det skulle vara bra?

Välj du en bil du gillar så får tillverkarna utveckla de teknologier de tror är praktiskt möjliga och som de kan får lönsamma, var och en till sitt, så att säga.
 
  • Gilla
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Det som är galet med begagnade Teslor framför allt är försäkringen. Betalar 350kr för halv nu, efter 3år är det 1100-1400 för hel.
Det kostar samma för mig för en ICE med stark motor, högt nypris och mycket komplicerad teknik. Så egentligen ingenting nytt, men naturligtvis mycket dyrare än en basic bensinbil.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Vad gäller id4:ans bakhjulsdrift så är det väsensskilt från gamla tiders bakhjulsdrift. Med en 740 kunde man busa, men med id4:an har jag fortfarande inte lyckats få till en sladd, och då har jag verkligen försökt. Så snart man tror att den ska släppa så fångar bilen själv upp sladden och man är på väg med hela bilen åt rätt håll, vare sig man vill eller inte.
Det kanske är väsensskilt när man skall busa. Men om man ser det mer som ett transportmedel så finns mycket kvar av bakhjulsdriftens nackdelar. Det karakteristiska "viftandet på svansen" när det är halt och man försöker accelerera eller åka upp för en backe finns i högsta grad kvar. Vist kan antisladdsystemet fånga upp det om det drar iväg långt. Men det är en instabilitet i grunden som man slipper med framhjulsdrift. Antisladdsystem är bra för säkerheten. Men de kan inte åstadkomma vad som helst.
 
ullberg
A Avemo skrev:
Det kanske är väsensskilt när man skall busa. Men om man ser det mer som ett transportmedel så finns mycket kvar av bakhjulsdriftens nackdelar. Det karakteristiska "viftandet på svansen" när det är halt och man försöker accelerera eller åka upp för en backe finns i högsta grad kvar. Vist kan antisladdsystemet fånga upp det om det drar iväg långt. Men det är en instabilitet i grunden som man slipper med framhjulsdrift. Antisladdsystem är bra för säkerheten. Men de kan inte åstadkomma vad som helst.
Och samtidigt är det höga momentet som eldrift innebär imho bättre lämpat för bakhjulsdrift än framhjulsdrift. Jag har skrivit om det tidigare i tråden men mina erfarenheter från hittils tre elbilar som alla driver på olika hjul (självklart inte helt jämförbart då det är olika konstruktioner som säkert har olika chassi/väghållningsförutsättningar) är att rangordningen är AWD>RWD>FWD när det gäller stabilitet och ”trygghet” som förare

/U
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Och samtidigt är det höga momentet som eldrift innebär imho bättre lämpat för bakhjulsdrift än framhjulsdrift. Jag har skrivit om det tidigare i tråden men mina erfarenheter från hittils tre elbilar som alla driver på olika hjul (självklart inte helt jämförbart då det är olika konstruktioner som säkert har olika chassi/väghållningsförutsättningar) är att rangordningen är AWD>RWD>FWD när det gäller stabilitet och ”trygghet” som förare

/U
Vad är det för situationer som är problem? Jag antar att det inte är halka utan situationer som innefattar kraftig acceleration?
 
ullberg
Jag letade rätt på det gamla inlägget och ser att det var dig jag svarade även då:

https://www.byggahus.se/forum/threads/foer-tidigt-att-koepa-elbil-raeckvidd.326730/post-5273331

Ser iof att jag då la lite mer avstånd mellan AWD & RWD/FWD

”Sammantaget skulle jag nog säga att min erfarenhet ger följande rangordning för EV i halka: AWD, tomt, RWD, FWD”

En vintersäsong till och jag kan bara förstärka budskapet, lite mer åt det binära hållet med RWD men fortfarande definitivt RWD>FWD - jag anser inte bara vid acceleration utan också vid körning så släpper FWD sååå mycket oftare än RWD och understyrningen har gett mycket fler otrevliga situationer än RWD-sladdantydning - låt vara att antispinn varit på - vi pratar väl om ”normalanvändning” och vet inte om antispinn varit mer nyttigt mer för RWDs överstyrning än FWDs understyrning (hur det är utan hjälpmedel har jag inte underlag att bedöma men som jag skriver i länkade inlägget - att ljudlöst sladda runt när man vill leka är en fantastisk upplevelse)

/U
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.