E erikjakan skrev:
Fast en ID3 med rwd och 204hk begränsad till 160, det är ju fan knappt en bil?
Såldes 160hk ID3:an ens i Sverige?

De flesta är ju ID3 pro 54kWh och Pro S? om man vill ha 77kWh fast det duger att ta sig runt med iallafall.

ID4 är ju betydligt mer avslappnad i volymen än M3 och rymligare baksäte. Sitter högre, tystare och bekvämare (tänker begagnade då)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Såldes 160hk ID3:an ens i Sverige?

De flesta är ju ID3 pro 54kWh och Pro S? om man vill ha 77kWh fast det duger att ta sig runt med iallafall.

ID4 är ju betydligt mer avslappnad i volymen än M3 och rymligare baksäte. Sitter högre, tystare och bekvämare (tänker begagnade då)
Nej alltså begränsad till 160kmh.

Ja klart det duger, har själv en snik i3 60ah, perfekt till Ica och var billig.

Ja lite mer volym kanske, tystare vete huldan, inte mot en 2020 m3 med komfortglasen?
 
S
Det är jäkligt snabbt, cool bil!

Både Hyundai och Kia har ju ryckt upp sig nåt djävulskt på kort tid!
 
E erikjakan skrev:
Nej alltså begränsad till 160kmh.

Ja klart det duger, har själv en snik i3 60ah, perfekt till Ica och var billig.

Ja lite mer volym kanske, tystare vete huldan, inte mot en 2020 m3 med komfortglasen?
Jo, den är lite tystare ändå. Sen tycker jag inte ljudnivån på M3 är ett problem då det är jämnt och passar med den sportiga karaktären.
ID4 och Enyaq är ganska bra, men Born t.ex. har lite störande vindbrus. Teslan har ju "bara" vägljud.
 
Vad gäller id4:ans bakhjulsdrift så är det väsensskilt från gamla tiders bakhjulsdrift. Med en 740 kunde man busa, men med id4:an har jag fortfarande inte lyckats få till en sladd, och då har jag verkligen försökt. Så snart man tror att den ska släppa så fångar bilen själv upp sladden och man är på väg med hela bilen åt rätt håll, vare sig man vill eller inte.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Vad gäller id4:ans bakhjulsdrift så är det väsensskilt från gamla tiders bakhjulsdrift. Med en 740 kunde man busa, men med id4:an har jag fortfarande inte lyckats få till en sladd, och då har jag verkligen försökt. Så snart man tror att den ska släppa så fångar bilen själv upp sladden och man är på väg med hela bilen åt rätt håll, vare sig man vill eller inte.
Exakt, samma i min i3a, helt förkastligt. Det går heller inte att stänga av helt.

Samma i min A6 allroad, även med avstängd Esc så går den i och tvärnitar själv vid lite för hög driftvinkel 😢

Tacka vet jag BMW där man kan stänga av helt och få köra bil på riktigt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
engs
B bakterie skrev:
Vad gäller id4:ans bakhjulsdrift så är det väsensskilt från gamla tiders bakhjulsdrift. Med en 740 kunde man busa, men med id4:an har jag fortfarande inte lyckats få till en sladd, och då har jag verkligen försökt. Så snart man tror att den ska släppa så fångar bilen själv upp sladden och man är på väg med hela bilen åt rätt håll, vare sig man vill eller inte.
Det är ju en fördel med Tesla, att man kan köpa till tredjeparts S3XY - buttons och konfigurera sådant.
(13:45 eller så om länk till rätt tidsstämpel inte fungerar).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
B bakterie skrev:
Vad gäller id4:ans bakhjulsdrift så är det väsensskilt från gamla tiders bakhjulsdrift. Med en 740 kunde man busa, men med id4:an har jag fortfarande inte lyckats få till en sladd, och då har jag verkligen försökt. Så snart man tror att den ska släppa så fångar bilen själv upp sladden och man är på väg med hela bilen åt rätt håll, vare sig man vill eller inte.
Har inte testat detta just med ID4, men bilden stämmer väl överens med hur jag upplever andra moderna bakhjulsdrivna bilar. AWD är såklart trevligt, men man ska inte tro att med RWD blir man stående i en snödriva så fort det kommer någon centimeter snö.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Fast då har dem inte 440hk.
Nej men typ 328? hk, helt ok.
 
T Trevlig skrev:
Nej men typ 328? hk, helt ok.
Ja men inte i samma liga, spelar noll roll för de flesta.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kommer lätt kunna köra fossilt t.o.m. 2055 eller längre. Hur gammal är du? Skattemässigt behöver du nog oroa dig efter 2035 om du inte har elbil. Dock mycket beroende vilka som styr landet då.
Säkert är det så men om man nu väljer skattevägen för att döda, "vanlig" bil så blir ju effekten i stort densamma. Det blir mycket dyrt att köra bil för en del, som behöver ha bil men inte vill eller har råd att köra elbil.
Fast man kanske inte lever 2035 oavsett ålder.
 
  • Gilla
Jobri
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Säkert är det så men om man nu väljer skattevägen för att döda, "vanlig" bil så blir ju effekten i stort densamma. Det blir mycket dyrt att köra bil för en del, som behöver ha bil men inte vill eller har råd att köra elbil.
Fast man kanske inte lever 2035 oavsett ålder.
Det kommer finnas massor av bättre beg. el och hybridbilar 2035 så jag tror du oroar dig något i onödan, om du ens är orolig?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kommer finnas massor av bättre beg. el och hybridbilar 2035 så jag tror du oroar dig något i onödan, om du ens är orolig?
En störande faktor kan vara att antalet bränslemackar minskar med minskande bränsleförsäljning.
 
Logad Logad skrev:
En störande faktor kan vara att antalet bränslemackar minskar med minskande bränsleförsäljning.
Ja, kanske, kanske inte. Det kommer alltid finnas åkdon som behöver tankas med fossila drivmedel. Men eftersom fossilbilarna går så långt på en tank borde det ju vara ett icke-problem enl många visa män på Fäjsbåkk :=)?!
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.