1 509 591 läst · 24 707 svar
1510k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 848 inlägg
Såldes 160hk ID3:an ens i Sverige?E erikjakan skrev:
De flesta är ju ID3 pro 54kWh och Pro S? om man vill ha 77kWh fast det duger att ta sig runt med iallafall.
ID4 är ju betydligt mer avslappnad i volymen än M3 och rymligare baksäte. Sitter högre, tystare och bekvämare (tänker begagnade då)
Nej alltså begränsad till 160kmh.Johannes Carlsson skrev:
Ja klart det duger, har själv en snik i3 60ah, perfekt till Ica och var billig.
Ja lite mer volym kanske, tystare vete huldan, inte mot en 2020 m3 med komfortglasen?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Nu kan man beställa Hyundai Ioniq 5 N för 835000kr. Den är körd på Nürburgring med standarddäck med varvtid på 7 minuter och 45 sekunder. Tesla S plaid har 10 sekunder snabbare varvtid men kostar också 519 000 kronor mer.
Jag trodde Ioniq 5 skulle vara en driftingbil men den verkar funka på bana också.
https://jalopnik.com/watch-a-hyundai-ioniq-5-n-lap-the-nurburgring-quicker-t-1851186903
Jag trodde Ioniq 5 skulle vara en driftingbil men den verkar funka på bana också.
https://jalopnik.com/watch-a-hyundai-ioniq-5-n-lap-the-nurburgring-quicker-t-1851186903
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 848 inlägg
Jo, den är lite tystare ändå. Sen tycker jag inte ljudnivån på M3 är ett problem då det är jämnt och passar med den sportiga karaktären.E erikjakan skrev:
ID4 och Enyaq är ganska bra, men Born t.ex. har lite störande vindbrus. Teslan har ju "bara" vägljud.
Vad gäller id4:ans bakhjulsdrift så är det väsensskilt från gamla tiders bakhjulsdrift. Med en 740 kunde man busa, men med id4:an har jag fortfarande inte lyckats få till en sladd, och då har jag verkligen försökt. Så snart man tror att den ska släppa så fångar bilen själv upp sladden och man är på väg med hela bilen åt rätt håll, vare sig man vill eller inte.
Exakt, samma i min i3a, helt förkastligt. Det går heller inte att stänga av helt.B bakterie skrev:Vad gäller id4:ans bakhjulsdrift så är det väsensskilt från gamla tiders bakhjulsdrift. Med en 740 kunde man busa, men med id4:an har jag fortfarande inte lyckats få till en sladd, och då har jag verkligen försökt. Så snart man tror att den ska släppa så fångar bilen själv upp sladden och man är på väg med hela bilen åt rätt håll, vare sig man vill eller inte.
Samma i min A6 allroad, även med avstängd Esc så går den i och tvärnitar själv vid lite för hög driftvinkel 😢
Tacka vet jag BMW där man kan stänga av helt och få köra bil på riktigt.
Det är ju en fördel med Tesla, att man kan köpa till tredjeparts S3XY - buttons och konfigurera sådant.B bakterie skrev:Vad gäller id4:ans bakhjulsdrift så är det väsensskilt från gamla tiders bakhjulsdrift. Med en 740 kunde man busa, men med id4:an har jag fortfarande inte lyckats få till en sladd, och då har jag verkligen försökt. Så snart man tror att den ska släppa så fångar bilen själv upp sladden och man är på väg med hela bilen åt rätt håll, vare sig man vill eller inte.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Har inte testat detta just med ID4, men bilden stämmer väl överens med hur jag upplever andra moderna bakhjulsdrivna bilar. AWD är såklart trevligt, men man ska inte tro att med RWD blir man stående i en snödriva så fort det kommer någon centimeter snö.B bakterie skrev:Vad gäller id4:ans bakhjulsdrift så är det väsensskilt från gamla tiders bakhjulsdrift. Med en 740 kunde man busa, men med id4:an har jag fortfarande inte lyckats få till en sladd, och då har jag verkligen försökt. Så snart man tror att den ska släppa så fångar bilen själv upp sladden och man är på väg med hela bilen åt rätt håll, vare sig man vill eller inte.
Säkert är det så men om man nu väljer skattevägen för att döda, "vanlig" bil så blir ju effekten i stort densamma. Det blir mycket dyrt att köra bil för en del, som behöver ha bil men inte vill eller har råd att köra elbil.Jonatan79 skrev:
Fast man kanske inte lever 2035 oavsett ålder.
Det kommer finnas massor av bättre beg. el och hybridbilar 2035 så jag tror du oroar dig något i onödan, om du ens är orolig?G Guzzen1 skrev:
Ja, kanske, kanske inte. Det kommer alltid finnas åkdon som behöver tankas med fossila drivmedel. Men eftersom fossilbilarna går så långt på en tank borde det ju vara ett icke-problem enl många visa män på Fäjsbåkk :=)?!Logad skrev: