JanneJanne123
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är det jag sett också när jag sökt, men då ofta med kommentarer från 2021, hur ser det ut idag? Har de fått rätt på det? Och är det någon feature man går miste över? 🤔
Min bild är att med senaste programvaran är det mesta löst, det är inte tesla-kvalitet på mjukvaran, men bilen som sådan är bekväm och tyst. Den feature man går miste om jämfört med senaste modellen är förvärmning av batteriet som är en bra feature vid långresor och gör att det går fortare att ladda. Om man mest laddar hemma spelar den funktionen inte lika stor roll.
 
  • Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Min bild är att med senaste programvaran är det mesta löst, det är inte tesla-kvalitet på mjukvaran, men bilen som sådan är bekväm och tyst. Den feature man går miste om jämfört med senaste modellen är förvärmning av batteriet som är en bra feature vid långresor och gör att det går fortare att ladda. Om man mest laddar hemma spelar den funktionen inte lika stor roll.
Jag tror spontant jag skulle klara mig utan förvärmning, kör sällan så långt att jag skulle behöva ladda annat än hemma.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror spontant jag skulle klara mig utan förvärmning, kör sällan så långt att jag skulle behöva ladda annat än hemma.
Läste förövrigt om elbilar i ett annat forum och där var det en kvinna som utryckte en intressant synvinkel om just ID4 och det var att hon kände sig trygg i den. Oftast är vi ju mest män som jämför prestanda och olika fakta i sådana här trådar, det var intressant att läsa om någon som beskrev en bil med en känsla. Detta på tal om andra diskussioner i tråden där man ställer sig frågande hur någon kan välja en annan elbil än Tesla.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är det tre år sedan ID4orna började säljas, hur är det egentligen med ID4 First Edition? Är det många barnsjukdomar som gör att man bör undvika den?
De landar i helt okej pris (~400kkr utan att ha rullat till solen och tillbaka)
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Läste förövrigt om elbilar i ett annat forum och där var det en kvinna som utryckte en intressant synvinkel om just ID4 och det var att hon kände sig trygg i den. Oftast är vi ju mest män som jämför prestanda och olika fakta i sådana här trådar, det var intressant att läsa om någon som beskrev en bil med en känsla. Detta på tal om andra diskussioner i tråden där man ställer sig frågande hur någon kan välja en annan elbil än Tesla.
Känna och vara är 2 skilda saker, en model3 är väl bland det säkraste man kan åka i, speciellt med 4wd mot en id4as RWD som just kvinnfolk brukar ha svårt att hantera 😁
 
JanneJanne123
E erikjakan skrev:
Känna och vara är 2 skilda saker, en model3 är väl bland det säkraste man kan åka i, speciellt med 4wd mot en id4as RWD som just kvinnfolk brukar ha svårt att hantera 😁
Shots fired! 😂

Fast nu finns ju ID4 med fyrhjulsdrift också, så en jämförelse mellan M3 4wd och ID4 rwd är ju totalt irrelevant om det nu var fakta du var ute efter.

Edit: jag säger inte att känslor är ett rimligt sätt att jämföra bilar, ville bara belysa att det är så vissa tänker.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Läste förövrigt om elbilar i ett annat forum och där var det en kvinna som utryckte en intressant synvinkel om just ID4 och det var att hon kände sig trygg i den. Oftast är vi ju mest män som jämför prestanda och olika fakta i sådana här trådar, det var intressant att läsa om någon som beskrev en bil med en känsla. Detta på tal om andra diskussioner i tråden där man ställer sig frågande hur någon kan välja en annan elbil än Tesla.
Jag måste säga att jag nöjd med Passaten vi har idag, den har alla säkerhetsfeatures och jag tycker de fungerat hyfsat bra, jag vill inte vara utan dem.

Tesla gör intressanta bilar och har gjort under för elbilsmarknaden, men jag gillar inte att det inte finns något instrumentkluster, att det saknas radar och sen gillar jag inte alls Musk.
 
  • Gilla
Storsockret och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Shots fired! 😂

Fast nu finns ju ID4 med fyrhjulsdrift också, så en jämförelse mellan M3 4wd och ID4 rwd är ju totalt irrelevant om det nu var fakta du var ute efter.

Edit: jag säger inte att känslor är ett rimligt sätt att jämföra bilar, ville bara belysa att det är så vissa tänker.
Ja men inte en beggad tidig id4 😁
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag måste säga att jag nöjd med Passaten vi har idag, den har alla säkerhetsfeatures och jag tycker de fungerat hyfsat bra, jag vill inte vara utan dem.

Tesla gör intressanta bilar och har gjort under för elbilsmarknaden, men jag gillar inte att det inte finns något instrumentkluster, att det saknas radar och sen gillar jag inte alls Musk.
Musk är ju 50% varför man vill ha en tesla 😅😅😁😁
 
  • Gilla
  • Haha
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
E erikjakan skrev:
Ja men inte en beggad tidig id4 😁
Nej, men du refererar väl inte till en beggad tidig M3 rwd heller? Äpplen och päron.
 
Jag har klarat mig utan fyrkrafs i 20år, jag klarar mig nog ett tag till, men det blir första gången med RWD.
Det lär vara mest jag som kör, och en Model3 är för liten för oss, jag hade gärna köpt en ID7 kombi om den funnits begagnad och till dessa priserna.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är det tre år sedan ID4orna började säljas, hur är det egentligen med ID4 First Edition? Är det många barnsjukdomar som gör att man bör undvika den?
De landar i helt okej pris (~400kkr utan att ha rullat till solen och tillbaka)
Några rena buggar har inte jag märkt av på ID4. Men en del funktioner som jag skulle önska var på ett annat sätt. Bilen går igång med värme och någon förvärmning av batteriet så snart man öppnar. Det går inte att sitta i bilen och ha den avstängd. Det finns en knapp för att stänga av bilen. Den hade gärna fått göra just det. Instrumenteringen blev lite mindre usel i någon uppgradering. Men jag är inte överens med konstruktören om vad man skall kunna visa på lilla skärmen. Touchknappar i stället för riktiga knappar är bara sämre.

Men detta är ju bara småsaker. Man åker bekvämt och den har fungerat mycket bra. Det tål dock att säga att bakhjulsdriften inte är någon höjdare i halka.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Med mängden påståenden om att elbilar inte är riktiga bilar och riggade jämförelser där ens egna preferenser framställs som en objektiv måttstock skulle jag säga att även vi män väljer bil på känsla.
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Några rena buggar har inte jag märkt av på ID4. Men en del funktioner som jag skulle önska var på ett annat sätt. Bilen går igång med värme och någon förvärmning av batteriet så snart man öppnar. Det går inte att sitta i bilen och ha den avstängd. Det finns en knapp för att stänga av bilen. Den hade gärna fått göra just det. Instrumenteringen blev lite mindre usel i någon uppgradering. Men jag är inte överens med konstruktören om vad man skall kunna visa på lilla skärmen. Touchknappar i stället för riktiga knappar är bara sämre.

Men detta är ju bara småsaker. Man åker bekvämt och den har fungerat mycket bra. Det tål dock att säga att bakhjulsdriften inte är någon höjdare i halka.
Ja touch låter sisådär kul, men man kan inte få allt.
Som tur är dagarna vi har halt här nere få räknade 😅
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej, men du refererar väl inte till en beggad tidig M3 rwd heller? Äpplen och päron.
Jag jämför med en 7k mil long range 2020, 440hk för 350k 😊
 
JanneJanne123
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med mängden påståenden om att elbilar inte är riktiga bilar och riggade jämförelser där ens egna preferenser framställs som en objektiv måttstock skulle jag säga att även vi män väljer bil på känsla.
God poäng, vi förklär det bara med fakta 🙂
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.