1 509 525 läst · 24 707 svar
1510k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Så är det, men om de stora skatteintäkter som kommer via bensin/diesel försvinner så kommer dom garanterat att ersättas av andra skatter. Jag tror att viktbaserad vägtrafikskatt som förr och kilometerskatt kommer tillbaka. Effektskatt på el är ju redan på G.A Argastesnickaren skrev:
Sedan kan man nog räkna med miljö och återvinningsavgifter på batterierna.
Att vägtrafikskatt inte går till vägar är åt helskotta. Det räcker ned att titta på hur usla våra vägar börjar bli.
Sedan måste man ställa frågan hur man ska få in 5 miljoner elbilar i kalkylen på 11 år med tanke på elproblemen som redan är på bordet.
Förbränningsdrivna bilar ska ju förbjudas från 2035 om miljöfascisterna får som dom vill.
Priserna på elbilar är ju inte låga som många här påpekat, vilket gör att många inte kommer att ha råd. Subventioner tror jag inte på i det fallet. Det finns nödvändigare saker att subba i så fall.
För egen del, om jag ska ha en elbil så måste den klara att dra ett släp, t.ex normalstor husvagn utan att behöva laddas var 10: nde mil.
Då ligger prislappen på en halv miljon och uppåt.
Det är inga pengar som jag vill lägga på en bil, har ett hus att underhålla.
Återstår att flytta till lägenhet i tätorten.
Dvs att ha valet att bo var man vill är cederat.
Det blir det tvingande valet att ha elbil som avgör.
Man kan ju sälja släpet för att kunna ha en mindre elbil, men återigen, min frihet att välja själv är kraftigt begränsad, vilket jag tror dom flesta inte vill.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 848 inlägg
Kilometerskatt, en av överförmyndarsamhällets dröm näst efter fastighets- och förmögenhetsskatt
Varför? Är det inte rimligt att skatten för att betala vägar är baserad på hur mycket du sliter på dem?Johannes Carlsson skrev:
Givetvis bör skatten per km vara mycket högre för tex lastbilar och bussar än personbilar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 725 inlägg
Ett annat sätt att se det är att du inte skulle ha råd att kuska runt med husvagn. Mindre spektakulärt förstås, och fortfarande inte baserat på ett helt fritt val, men kanske en sannare beskrivning av det potentiella utfallet.G Guzzen1 skrev:För egen del, om jag ska ha en elbil så måste den klara att dra ett släp, t.ex normalstor husvagn utan att behöva laddas var 10: nde mil.
Då ligger prislappen på en halv miljon och uppåt.
Det är inga pengar som jag vill lägga på en bil, har ett hus att underhålla.
Återstår att flytta till lägenhet i tätorten.
Dvs att ha valet att bo var man vill är cederat.
Det blir det tvingande valet att ha elbil som avgör.
Precis som med fossilbilar så finns det begagnat, om man inte kan lägga upp pengar på en ny. Har nu kört 3 500 mil för runt 1.50 per mil. Service knappt 2 000 kr. Värdeminskning ca 60 000 kr. Jag fick iofs bonus så eg. blir det väl 130 000 kr. Jag fick byta mitt släp till ett lättare (600 kg). Är supernöjd. Laddar mest hemma, behöver inte "tanka". Skrapar aldrig rutor utan kan alltid sätta mig i en varm bil, (alternativt avkyld på sommaren). Drygt 200 hk räcker bra. Tyst och bekvämt. Att köra fossilbil känns så B. Men visst saknar jag min A4 Quattro. Dock så tycker jag inte att det är värt pengarna att åka så fint numera.G Guzzen1 skrev:Så är det, men om de stora skatteintäkter som kommer via bensin/diesel försvinner så kommer dom garanterat att ersättas av andra skatter. Jag tror att viktbaserad vägtrafikskatt som förr och kilometerskatt kommer tillbaka. Effektskatt på el är ju redan på G.
Sedan kan man nog räkna med miljö och återvinningsavgifter på batterierna.
Att vägtrafikskatt inte går till vägar är åt helskotta. Det räcker ned att titta på hur usla våra vägar börjar bli.
Sedan måste man ställa frågan hur man ska få in 5 miljoner elbilar i kalkylen på 11 år med tanke på elproblemen som redan är på bordet.
Förbränningsdrivna bilar ska ju förbjudas från 2035 om miljöfascisterna får som dom vill.
Priserna på elbilar är ju inte låga som många här påpekat, vilket gör att många inte kommer att ha råd. Subventioner tror jag inte på i det fallet. Det finns nödvändigare saker att subba i så fall.
För egen del, om jag ska ha en elbil så måste den klara att dra ett släp, t.ex normalstor husvagn utan att behöva laddas var 10: nde mil.
Då ligger prislappen på en halv miljon och uppåt.
Det är inga pengar som jag vill lägga på en bil, har ett hus att underhålla.
Återstår att flytta till lägenhet i tätorten.
Dvs att ha valet att bo var man vill är cederat.
Det blir det tvingande valet att ha elbil som avgör.
Man kan ju sälja släpet för att kunna ha en mindre elbil, men återigen, min frihet att välja själv är kraftigt begränsad, vilket jag tror dom flesta inte vill.
Jag är av den uppfattningen att här i landet så kompenseras bortfall av skatter med nya skatter.Jonatan79 skrev:Idag: skatten på bensin och diesel består ju av två delar, dels energiskatt och dels koldioxidskatt.
Koldioxidskatt kan ju självklart inte läggas på ett koldixidfritt energislag som el (vid förbrukningen, inte alltid vid tillverkningen).
Kvarstår energiskatt.
En snål dieselbil (0,5l/mil) kostar under kronan i energiskatt. Många elbilar ligger i snitt runt 2KWh per mil och betalar då samma eller något mer i energiskatt per mil.
Så skatten är redan rimlig på elbilar.
Sen om du tycker att transportera sig med fordon(då alla fordon) skall beskattas (km skatt) så är det en annan fråga.
Koldioxidskatten är en inkomstkälla för staten, en icke försumbar sådan. Det kommer inte att gå obemärkt förbi.
Kilometerskatt har det redan grymtats om från politiskt håll.
Jag skulle då aldrig tro på att de bortfallna skatterna inte kommer att täckas av andra skatter.
Klimatskatterna kan f.ö tas bort då Sverige redan är klimatneutralt.
Och 13th marine:
Det finns uppgifter på att vi kan använda metanol i stor skala, vårt årsbehov, genom att använda skogsavfall för framställningen.
Men det är så klart inte trovärdigt när en gammal miljöforskare som dessutom vill starta metanoltillverkning i stor skala, då det ses som yttrande i egen sak och vinning, vilket är ganska naturligt för alla företagsledare. Alla företagsledare vill väl framhålla sina produkter och dom vill tjäna pengar på dessa.
Oavsett om vi kan få fram biobränsle till 100% av behovet eller inte så är väl det vi KAN få fram av godo enligt mig, åtminstone i övergångsfasen till den här förbannade elidiotin.
Om det ska fortsätta som idag med endast elbilen som alternativ och förbränningsbil förbjuds 2035 och vi som inte kan, vill eller har råd att köpa ett ellik, vad ska vi göra? Ska friheten att välja fråntas oss?
Det är ju jävvligt kul att man vill ha utveckling, men ta då med alla kostnader och problem kopplat till detta, både positiva och negativa.
Idag är elbilsfrälsningen det enda som anses acceptabelt och nåde den som har invändningar.
Alla andra alternativ som föreslås är inte ens värda att diskutera.
Det vore kul om någon som verkligen har koll på alla dessa parametrar kunde ta fram en verklighetsbaserad kalkyl så får vi se vart det barkar.
Du kommer lätt kunna köra fossilt t.o.m. 2055 eller längre. Hur gammal är du? Skattemässigt behöver du nog oroa dig efter 2035 om du inte har elbil. Dock mycket beroende vilka som styr landet då.G Guzzen1 skrev:Jag är av den uppfattningen att här i landet så kompenseras bortfall av skatter med nya skatter.
Koldioxidskatten är en inkomstkälla för staten, en icke försumbar sådan. Det kommer inte att gå obemärkt förbi.
Kilometerskatt har det redan grymtats om från politiskt håll.
Jag skulle då aldrig tro på att de bortfallna skatterna inte kommer att täckas av andra skatter.
Klimatskatterna kan f.ö tas bort då Sverige redan är klimatneutralt.
Och 13th marine:
Det finns uppgifter på att vi kan använda metanol i stor skala, vårt årsbehov, genom att använda skogsavfall.
Men det är så klart inte trovärdigt när en gammal miljöforskare som dessutom vill starta metanoltillverkning i stor skala, då det ses som yttrande i egen sak och vinning, vilket är ganska naturligt för alla företagsledare. Alla företagsledare vill väl framhålla sina produkter och dom vill tjäna pengar på dessa.
Oavsett om vi kan få fram biobränsle till 100% av behovet eller inte så är väl det vi KAN få fram av godo enligt mig, åtminstone i övergångsfasen till den här förbannade elidiotin.
Om det ska fortsätta som idag med endast elbilen som alternativ och förbränningsbil förbjuds 2035 och vi som inte kan, vill eller har råd att köpa ett ellik, vad ska vi göra? Ska friheten att välja fråntas oss?
Det är ju jävvligt kul att man vill ha utveckling, men ta då med alla kostnader och problem kopplat till detta, både positiva och negativa.
Idag är elbilsfrälsningen det enda som anses acceptabelt och nåde den som har invändningar.
Alla andra alternativ som föreslås är inte ens värda att diskutera.
Det vore kul om någon som verkligen har koll på alla dessa parametrar kunde ta fram en verklighetsbaserad kalkyl så får vi se vart det barkar.
Mycket känslor men vad tänker du alternativet till elbil skulle vara och varför skulle detta inte komma om det vore kommersiellt gångbart?G Guzzen1 skrev:Jag är av den uppfattningen att här i landet så kompenseras bortfall av skatter med nya skatter.
Koldioxidskatten är en inkomstkälla för staten, en icke försumbar sådan. Det kommer inte att gå obemärkt förbi.
Kilometerskatt har det redan grymtats om från politiskt håll.
Jag skulle då aldrig tro på att de bortfallna skatterna inte kommer att täckas av andra skatter.
Klimatskatterna kan f.ö tas bort då Sverige redan är klimatneutralt.
Och 13th marine:
Det finns uppgifter på att vi kan använda metanol i stor skala, vårt årsbehov, genom att använda skogsavfall för framställningen.
Men det är så klart inte trovärdigt när en gammal miljöforskare som dessutom vill starta metanoltillverkning i stor skala, då det ses som yttrande i egen sak och vinning, vilket är ganska naturligt för alla företagsledare. Alla företagsledare vill väl framhålla sina produkter och dom vill tjäna pengar på dessa.
Oavsett om vi kan få fram biobränsle till 100% av behovet eller inte så är väl det vi KAN få fram av godo enligt mig, åtminstone i övergångsfasen till den här förbannade elidiotin.
Om det ska fortsätta som idag med endast elbilen som alternativ och förbränningsbil förbjuds 2035 och vi som inte kan, vill eller har råd att köpa ett ellik, vad ska vi göra? Ska friheten att välja fråntas oss?
Det är ju jävvligt kul att man vill ha utveckling, men ta då med alla kostnader och problem kopplat till detta, både positiva och negativa.
Idag är elbilsfrälsningen det enda som anses acceptabelt och nåde den som har invändningar.
Alla andra alternativ som föreslås är inte ens värda att diskutera.
Det vore kul om någon som verkligen har koll på alla dessa parametrar kunde ta fram en verklighetsbaserad kalkyl så får vi se vart det barkar.
Kör själv Tesla och där är det ändå ganska OK priser för service. Hittills ungefär 1/4-del per år mot Octavian jag hade förut.Krilleman skrev:
Däremot så tar Renault ruskigt bra betalt. Kollegans far fick betala en bit över 7000 för 1500-milaservice på sin Kangoo ZE.
Just den är ju tämligen enkelt uppbyggd och saknar tex kylsystem för batteriet. Dvs den behöver knappt ens någon form av glykolbyte.
Han fick iofs byta dieseltanken för ett tag sedan på den... Sitter tydligen en dieseldriven kupévärmare i Kangoon.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Jag tror du missuppfattat detta. Det blir förbud mot nyförsäljning av bilar som körs på fossilbränsle. Begagnade bilar finns kvar så där har du fortfarande möjlighet att köra länge.G Guzzen1 skrev:
Vilka bilar som kom er säljas nya 2035 vet vi nog inte helt idag. Det kan vara endast elbilar eller bilar med förbränningsmotorer som inte går på fossila bränslen eller både och. Prislappen på en ny bil som får dra en normalstor husvagn vågar åtminstone inte jag sia om, men jag vågar mig på att gissa att det har hänt en hel del med bilarna fram tills dess.
Absolut inte skribet i sten detta beslut. Kolla Tyskland nu, dem överger alla såna här mål.Fairlane skrev:Jag tror du missuppfattat detta. Det blir förbud mot nyförsäljning av bilar som körs på fossilbränsle. Begagnade bilar finns kvar så där har du fortfarande möjlighet att köra länge.
Vilka bilar som kom er säljas nya 2035 vet vi nog inte helt idag. Det kan vara endast elbilar eller bilar med förbränningsmotorer som inte går på fossila bränslen eller både och. Prislappen på en ny bil som får dra en normalstor husvagn vågar åtminstone inte jag sia om, men jag vågar mig på att gissa att det har hänt en hel del med bilarna fram tills dess.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Nu är det tre år sedan ID4orna började säljas, hur är det egentligen med ID4 First Edition? Är det många barnsjukdomar som gör att man bör undvika den?
De landar i helt okej pris (~400kkr utan att ha rullat till solen och tillbaka)
De landar i helt okej pris (~400kkr utan att ha rullat till solen och tillbaka)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Ja, kanske tillåter man nyförsäljning även längre det återstår att se, men inlägget var ju att bilarna skulle förbjudas 2035, vilket är något helt annat än att nyförsäljning skulle förbjudas 2035.E erikjakan skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 848 inlägg
Vad jag sett är det främst mjukvaruproblem och lite småsaker som bytts. Ganska okej bil ändå13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg