A Argastesnickaren skrev:
Sen går ju vägskatten inte bara till vägar.
Så då får man kanske hitta andra lösningar, allt kan inte lösas med mer pengar.
Ibland räcker mindre om det används rätt
Så är det, men om de stora skatteintäkter som kommer via bensin/diesel försvinner så kommer dom garanterat att ersättas av andra skatter. Jag tror att viktbaserad vägtrafikskatt som förr och kilometerskatt kommer tillbaka. Effektskatt på el är ju redan på G.
Sedan kan man nog räkna med miljö och återvinningsavgifter på batterierna.
Att vägtrafikskatt inte går till vägar är åt helskotta. Det räcker ned att titta på hur usla våra vägar börjar bli.

Sedan måste man ställa frågan hur man ska få in 5 miljoner elbilar i kalkylen på 11 år med tanke på elproblemen som redan är på bordet.
Förbränningsdrivna bilar ska ju förbjudas från 2035 om miljöfascisterna får som dom vill.
Priserna på elbilar är ju inte låga som många här påpekat, vilket gör att många inte kommer att ha råd. Subventioner tror jag inte på i det fallet. Det finns nödvändigare saker att subba i så fall.

För egen del, om jag ska ha en elbil så måste den klara att dra ett släp, t.ex normalstor husvagn utan att behöva laddas var 10: nde mil.
Då ligger prislappen på en halv miljon och uppåt.
Det är inga pengar som jag vill lägga på en bil, har ett hus att underhålla.
Återstår att flytta till lägenhet i tätorten.
Dvs att ha valet att bo var man vill är cederat.
Det blir det tvingande valet att ha elbil som avgör.
Man kan ju sälja släpet för att kunna ha en mindre elbil, men återigen, min frihet att välja själv är kraftigt begränsad, vilket jag tror dom flesta inte vill.
 
Redigerat:
Kilometerskatt, en av överförmyndarsamhällets dröm näst efter fastighets- och förmögenhetsskatt
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kilometerskatt, en av överförmyndarsamhällets dröm näst efter fastighets- och förmögenhetsskatt
Varför? Är det inte rimligt att skatten för att betala vägar är baserad på hur mycket du sliter på dem?

Givetvis bör skatten per km vara mycket högre för tex lastbilar och bussar än personbilar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
För egen del, om jag ska ha en elbil så måste den klara att dra ett släp, t.ex normalstor husvagn utan att behöva laddas var 10: nde mil.
Då ligger prislappen på en halv miljon och uppåt.
Det är inga pengar som jag vill lägga på en bil, har ett hus att underhålla.
Återstår att flytta till lägenhet i tätorten.
Dvs att ha valet att bo var man vill är cederat.
Det blir det tvingande valet att ha elbil som avgör.
Ett annat sätt att se det är att du inte skulle ha råd att kuska runt med husvagn. Mindre spektakulärt förstås, och fortfarande inte baserat på ett helt fritt val, men kanske en sannare beskrivning av det potentiella utfallet.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Så är det, men om de stora skatteintäkter som kommer via bensin/diesel försvinner så kommer dom garanterat att ersättas av andra skatter. Jag tror att viktbaserad vägtrafikskatt som förr och kilometerskatt kommer tillbaka. Effektskatt på el är ju redan på G.
Sedan kan man nog räkna med miljö och återvinningsavgifter på batterierna.
Att vägtrafikskatt inte går till vägar är åt helskotta. Det räcker ned att titta på hur usla våra vägar börjar bli.

Sedan måste man ställa frågan hur man ska få in 5 miljoner elbilar i kalkylen på 11 år med tanke på elproblemen som redan är på bordet.
Förbränningsdrivna bilar ska ju förbjudas från 2035 om miljöfascisterna får som dom vill.
Priserna på elbilar är ju inte låga som många här påpekat, vilket gör att många inte kommer att ha råd. Subventioner tror jag inte på i det fallet. Det finns nödvändigare saker att subba i så fall.

För egen del, om jag ska ha en elbil så måste den klara att dra ett släp, t.ex normalstor husvagn utan att behöva laddas var 10: nde mil.
Då ligger prislappen på en halv miljon och uppåt.
Det är inga pengar som jag vill lägga på en bil, har ett hus att underhålla.
Återstår att flytta till lägenhet i tätorten.
Dvs att ha valet att bo var man vill är cederat.
Det blir det tvingande valet att ha elbil som avgör.
Man kan ju sälja släpet för att kunna ha en mindre elbil, men återigen, min frihet att välja själv är kraftigt begränsad, vilket jag tror dom flesta inte vill.
Precis som med fossilbilar så finns det begagnat, om man inte kan lägga upp pengar på en ny. Har nu kört 3 500 mil för runt 1.50 per mil. Service knappt 2 000 kr. Värdeminskning ca 60 000 kr. Jag fick iofs bonus så eg. blir det väl 130 000 kr. Jag fick byta mitt släp till ett lättare (600 kg). Är supernöjd. Laddar mest hemma, behöver inte "tanka". Skrapar aldrig rutor utan kan alltid sätta mig i en varm bil, (alternativt avkyld på sommaren). Drygt 200 hk räcker bra. Tyst och bekvämt. Att köra fossilbil känns så B. Men visst saknar jag min A4 Quattro. Dock så tycker jag inte att det är värt pengarna att åka så fint numera.
 
  • Gilla
Eric_M och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Idag: skatten på bensin och diesel består ju av två delar, dels energiskatt och dels koldioxidskatt.

Koldioxidskatt kan ju självklart inte läggas på ett koldixidfritt energislag som el (vid förbrukningen, inte alltid vid tillverkningen).

Kvarstår energiskatt.

En snål dieselbil (0,5l/mil) kostar under kronan i energiskatt. Många elbilar ligger i snitt runt 2KWh per mil och betalar då samma eller något mer i energiskatt per mil.

Så skatten är redan rimlig på elbilar.

Sen om du tycker att transportera sig med fordon(då alla fordon) skall beskattas (km skatt) så är det en annan fråga.
Jag är av den uppfattningen att här i landet så kompenseras bortfall av skatter med nya skatter.
Koldioxidskatten är en inkomstkälla för staten, en icke försumbar sådan. Det kommer inte att gå obemärkt förbi.
Kilometerskatt har det redan grymtats om från politiskt håll.
Jag skulle då aldrig tro på att de bortfallna skatterna inte kommer att täckas av andra skatter.
Klimatskatterna kan f.ö tas bort då Sverige redan är klimatneutralt.
Och 13th marine:
Det finns uppgifter på att vi kan använda metanol i stor skala, vårt årsbehov, genom att använda skogsavfall för framställningen.
Men det är så klart inte trovärdigt när en gammal miljöforskare som dessutom vill starta metanoltillverkning i stor skala, då det ses som yttrande i egen sak och vinning, vilket är ganska naturligt för alla företagsledare. Alla företagsledare vill väl framhålla sina produkter och dom vill tjäna pengar på dessa.
Oavsett om vi kan få fram biobränsle till 100% av behovet eller inte så är väl det vi KAN få fram av godo enligt mig, åtminstone i övergångsfasen till den här förbannade elidiotin.
Om det ska fortsätta som idag med endast elbilen som alternativ och förbränningsbil förbjuds 2035 och vi som inte kan, vill eller har råd att köpa ett ellik, vad ska vi göra? Ska friheten att välja fråntas oss?
Det är ju jävvligt kul att man vill ha utveckling, men ta då med alla kostnader och problem kopplat till detta, både positiva och negativa.

Idag är elbilsfrälsningen det enda som anses acceptabelt och nåde den som har invändningar.
Alla andra alternativ som föreslås är inte ens värda att diskutera.
Det vore kul om någon som verkligen har koll på alla dessa parametrar kunde ta fram en verklighetsbaserad kalkyl så får vi se vart det barkar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag är av den uppfattningen att här i landet så kompenseras bortfall av skatter med nya skatter.
Koldioxidskatten är en inkomstkälla för staten, en icke försumbar sådan. Det kommer inte att gå obemärkt förbi.
Kilometerskatt har det redan grymtats om från politiskt håll.
Jag skulle då aldrig tro på att de bortfallna skatterna inte kommer att täckas av andra skatter.
Klimatskatterna kan f.ö tas bort då Sverige redan är klimatneutralt.
Och 13th marine:
Det finns uppgifter på att vi kan använda metanol i stor skala, vårt årsbehov, genom att använda skogsavfall.
Men det är så klart inte trovärdigt när en gammal miljöforskare som dessutom vill starta metanoltillverkning i stor skala, då det ses som yttrande i egen sak och vinning, vilket är ganska naturligt för alla företagsledare. Alla företagsledare vill väl framhålla sina produkter och dom vill tjäna pengar på dessa.
Oavsett om vi kan få fram biobränsle till 100% av behovet eller inte så är väl det vi KAN få fram av godo enligt mig, åtminstone i övergångsfasen till den här förbannade elidiotin.
Om det ska fortsätta som idag med endast elbilen som alternativ och förbränningsbil förbjuds 2035 och vi som inte kan, vill eller har råd att köpa ett ellik, vad ska vi göra? Ska friheten att välja fråntas oss?
Det är ju jävvligt kul att man vill ha utveckling, men ta då med alla kostnader och problem kopplat till detta, både positiva och negativa.

Idag är elbilsfrälsningen det enda som anses acceptabelt och nåde den som har invändningar.
Alla andra alternativ som föreslås är inte ens värda att diskutera.
Det vore kul om någon som verkligen har koll på alla dessa parametrar kunde ta fram en verklighetsbaserad kalkyl så får vi se vart det barkar.
Du kommer lätt kunna köra fossilt t.o.m. 2055 eller längre. Hur gammal är du? Skattemässigt behöver du nog oroa dig efter 2035 om du inte har elbil. Dock mycket beroende vilka som styr landet då.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
G Guzzen1 skrev:
Jag är av den uppfattningen att här i landet så kompenseras bortfall av skatter med nya skatter.
Koldioxidskatten är en inkomstkälla för staten, en icke försumbar sådan. Det kommer inte att gå obemärkt förbi.
Kilometerskatt har det redan grymtats om från politiskt håll.
Jag skulle då aldrig tro på att de bortfallna skatterna inte kommer att täckas av andra skatter.
Klimatskatterna kan f.ö tas bort då Sverige redan är klimatneutralt.
Och 13th marine:
Det finns uppgifter på att vi kan använda metanol i stor skala, vårt årsbehov, genom att använda skogsavfall för framställningen.
Men det är så klart inte trovärdigt när en gammal miljöforskare som dessutom vill starta metanoltillverkning i stor skala, då det ses som yttrande i egen sak och vinning, vilket är ganska naturligt för alla företagsledare. Alla företagsledare vill väl framhålla sina produkter och dom vill tjäna pengar på dessa.
Oavsett om vi kan få fram biobränsle till 100% av behovet eller inte så är väl det vi KAN få fram av godo enligt mig, åtminstone i övergångsfasen till den här förbannade elidiotin.
Om det ska fortsätta som idag med endast elbilen som alternativ och förbränningsbil förbjuds 2035 och vi som inte kan, vill eller har råd att köpa ett ellik, vad ska vi göra? Ska friheten att välja fråntas oss?
Det är ju jävvligt kul att man vill ha utveckling, men ta då med alla kostnader och problem kopplat till detta, både positiva och negativa.

Idag är elbilsfrälsningen det enda som anses acceptabelt och nåde den som har invändningar.
Alla andra alternativ som föreslås är inte ens värda att diskutera.
Det vore kul om någon som verkligen har koll på alla dessa parametrar kunde ta fram en verklighetsbaserad kalkyl så får vi se vart det barkar.
Mycket känslor men vad tänker du alternativet till elbil skulle vara och varför skulle detta inte komma om det vore kommersiellt gångbart?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Frågan är ju då varför bolagen som säljer elbilarna, då tar samma kostnad för en elbil, som en förbränningsbil för "service"?!
Kör själv Tesla och där är det ändå ganska OK priser för service. Hittills ungefär 1/4-del per år mot Octavian jag hade förut.

Däremot så tar Renault ruskigt bra betalt. Kollegans far fick betala en bit över 7000 för 1500-milaservice på sin Kangoo ZE.

Just den är ju tämligen enkelt uppbyggd och saknar tex kylsystem för batteriet. Dvs den behöver knappt ens någon form av glykolbyte.
Han fick iofs byta dieseltanken för ett tag sedan på den... Sitter tydligen en dieseldriven kupévärmare i Kangoon.
 
Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Om det ska fortsätta som idag med endast elbilen som alternativ och förbränningsbil förbjuds 2035 och vi som inte kan, vill eller har råd att köpa ett ellik, vad ska vi göra? Ska friheten att välja fråntas oss?
Jag tror du missuppfattat detta. Det blir förbud mot nyförsäljning av bilar som körs på fossilbränsle. Begagnade bilar finns kvar så där har du fortfarande möjlighet att köra länge.
Vilka bilar som kom er säljas nya 2035 vet vi nog inte helt idag. Det kan vara endast elbilar eller bilar med förbränningsmotorer som inte går på fossila bränslen eller både och. Prislappen på en ny bil som får dra en normalstor husvagn vågar åtminstone inte jag sia om, men jag vågar mig på att gissa att det har hänt en hel del med bilarna fram tills dess.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du missuppfattat detta. Det blir förbud mot nyförsäljning av bilar som körs på fossilbränsle. Begagnade bilar finns kvar så där har du fortfarande möjlighet att köra länge.
Vilka bilar som kom er säljas nya 2035 vet vi nog inte helt idag. Det kan vara endast elbilar eller bilar med förbränningsmotorer som inte går på fossila bränslen eller både och. Prislappen på en ny bil som får dra en normalstor husvagn vågar åtminstone inte jag sia om, men jag vågar mig på att gissa att det har hänt en hel del med bilarna fram tills dess.
Absolut inte skribet i sten detta beslut. Kolla Tyskland nu, dem överger alla såna här mål.
 
Nu är det tre år sedan ID4orna började säljas, hur är det egentligen med ID4 First Edition? Är det många barnsjukdomar som gör att man bör undvika den?
De landar i helt okej pris (~400kkr utan att ha rullat till solen och tillbaka)
 
Fairlane
E erikjakan skrev:
Absolut inte skribet i sten detta beslut. Kolla Tyskland nu, dem överger alla såna här mål.
Ja, kanske tillåter man nyförsäljning även längre det återstår att se, men inlägget var ju att bilarna skulle förbjudas 2035, vilket är något helt annat än att nyförsäljning skulle förbjudas 2035.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är det tre år sedan ID4orna började säljas, hur är det egentligen med ID4 First Edition? Är det många barnsjukdomar som gör att man bör undvika den?
De landar i helt okej pris (~400kkr utan att ha rullat till solen och tillbaka)
Vad jag sett är det främst mjukvaruproblem och lite småsaker som bytts. Ganska okej bil ändå
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad jag sett är det främst mjukvaruproblem och lite småsaker som bytts. Ganska okej bil ändå
Det är det jag sett också när jag sökt, men då ofta med kommentarer från 2021, hur ser det ut idag? Har de fått rätt på det? Och är det någon feature man går miste över? 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.