Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
De har haft stora problem med batterimoduler som ger upp, överlag så är de mycket som går sönder, mycket buggar och felmeddelanden.
Som sagt utan garanti skulle jag inte köpt en.
Det låter ju inte så kul.
Enligt säljaren skulle något sådant varit bytt på bilen.

Frågan är om det går på batterigarantin 🤔
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
De har haft stora problem med batterimoduler som ger upp, överlag så är de mycket som går sönder, mycket buggar och felmeddelanden.
Som sagt utan garanti skulle jag inte köpt en.
Det hade jag glömt. Men en batterimodul byttes på min. Det var ingenting jag märkte själv utan verkstaden sade att den behövde bytas efter en service.

Buggar finns det en del av. Skyltavläsningen är extremt buggig. Filhållningsassistenten tycker jag inte alls om. Men det kanske kan diskuteras i vilken mån det är buggar eller en dålig specifikation från början. Felmeddelanden har jag inte sett mycket av däremot.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns 10 meter långa laddkablar.
De säljs inte så ofta antar jag, men jag har sett 10 meter på rätt många ställen.
[länk]

Längden påverkar i stort inte så mycket mer än att den blir tyngre och bängligare, och antagligen lite större risk att bli skadad då den t.ex. blir lättare att råka köra över osv.
Vi har en 10-meters trefaskabel hemma till laddboxen och sedan 5-meters standardkablar i bilarna + adapters till även vanliga 220 v-uttag + CEE. Ingick när vi skaffade bilarna.
Bra att ha när man ska destinationsladda eller besöker bekanta utan laddbox.
 
Gött att det kommer några, även 800kkr är lite väl mycket för mig
😳
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gött att det kommer några, även 800kkr är lite väl mycket för mig
😳
Det kommer förändras när det blir flera. 👍
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är inte hela sanningen. Det behövs inte så hög effekt för att köra i motorvägsfart. Det finns ju också elbilar med mer måttlig effekt. Jag tror det är för att nackdelarna med en hög effekt är mindre på en elbil än på en förbränningsmotorbil. Sedan tål det att påpeka att medan en förbränningsmotor kan ge full effekt under långa perioder gäller oftast inte detsamma för motorn i en elbil.
På ett annat forum postades det här diagrammet (observera dock att hastigheten är mph där).

Effektivitetskarta för elmotor, Chevy Spark EV 2014, vridmoment mot hastighet, konstant hastighetsdrivning, färggraderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den svarta kurvan nertill är alltså den effekt som krävs för att hålla hastigheten, den andra kurvan är motorns vridmoment. Där de skär varandra ligger alltså maxhastigheten. I denna bild är det alltså cirka 100 mph som är maxhastighet med den motoreffekten.
 
N Nerre skrev:
Den svarta kurvan nertill är alltså den effekt som krävs för att hålla hastigheten, den andra kurvan är motorns vridmoment. Där de skär varandra ligger alltså maxhastigheten. I denna bild är det alltså cirka 100 mph som är maxhastighet med den motoreffekten.
Intressant. En del av ett drivlinediagram. Jag har aldrig sett det för en elbil förr. Var hittade du det? Det visar vridmoment på motoraxeln och inte effekten. Eftersom det i diagrammet inte finns information om utväxling kan man inte få ut effekten. Genom att ändra utväxlingen kan man påverka toppfarten, effektiviteten och accelerationsprestandan. Man väljer oftast en kompromiss i stället för att ha flera växlar.

Frånsett hur du blandar effekt och moment är det helt riktigt att skärningspunkten anger toppfarten. Men det ändrar inte att effekten som krävs för att köra i normal motorvägsfart inte är speciellt hög. Med en annan utväxling flyttar man skärningspunkten och kan få samma toppfart även med en svagare motor. En förbränningsmotorbil måste inte ha sin toppfart på högsta växeln.
 
Krävs typ 25-30hk att hålla 100 om jag inte minns fel, men sen vill man ju kunna accelerera också 😅
 
E erikjakan skrev:
Krävs typ 25-30hk att hålla 100 om jag inte minns fel, men sen vill man ju kunna accelerera också 😅
Precis. På elbilarna med bara en växel har man prioriterat accelerationen i lägre farter i stället för toppfart. Tittar man på diagrammet som @Nerre visar så kan man få fram att en annan utväxling kan ge en högre toppfart till priset av sämre acceleration i lägre farter. Man har antagligen gjort bedömningen att de flesta hellre har bra acceleration under 100 km/h än en toppfart över 160 km/h. Också intressant i diagrammet är att motorn hamnar i sitt område med maximal verkningsgrad mellan 55 och 75 mph.
 
E erikjakan skrev:
Krävs typ 25-30hk att hålla 100 om jag inte minns fel, men sen vill man ju kunna accelerera också 😅
Runt 18hk(13kW) för att hålla en Model Y i 90km/h. Så 20-30hk är rimligt för de flesta bilar. Det är dock inklusive alla förluster, klimat etc. Och inte kraften som behövs för att dra bilen i sagd hastighet
 
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Runt 18hk(13kW) för att hålla en Model Y i 90km/h. Så 20-30hk är rimligt för de flesta bilar
När Mazda mfl sätter in bensin laddare i sina elbilar känns det som att de överdimensionerar. Borde ju inte behöva mer än kanske 50% extra på dessa siffror men så väljer de att stoppa in 55 kW.
 
  • Skärmdump av Google-sökning på "mx 30 wankel" visar Mazda MX-30 R-EV specifikationer och bilens bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Frågan skrev:
När Mazda mfl sätter in bensin laddare i sina elbilar känns det som att de överdimensionerar. Borde ju inte behöva mer än kanske 50% extra på dessa siffror men så väljer de att stoppa in 55 kW.
Undrar om de behövde en ursäkt att stoppa en wankel någonstans, verkar vara en rotor, de förra låg väl på 0.65l per rotor och man hade väl två i de man satte i bilen, de kanske filade på en med lite större rotor men som aldrig blev av men man nu väckte liv i? 🤔
 
F Frågan skrev:
När Mazda mfl sätter in bensin laddare i sina elbilar känns det som att de överdimensionerar. Borde ju inte behöva mer än kanske 50% extra på dessa siffror men så väljer de att stoppa in 55 kW.
Med tanke på batteristorlek och laddeffekt måste ju dessa kunna köras helt på bensinmotorn i många fall. Det är ju inte så mycket elbil med range extender som en hybrid med stort batteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.