Fan jag inser nu att vinterdäcken som kommer med har samma dimension fram och bak (235) kommer det vara ett problem? 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fan jag inser nu att vinterdäcken som kommer med har samma dimension fram och bak (235) kommer det vara ett problem? 🤔
Nej varför skulle det?
 
E erikjakan skrev:
Nej varför skulle det?
Det tänkte jag först med, men sen började jag fundera.
Bilen kommer normalt med 235 fram och 255bak.
 
Men då med 5% lägre profil när det är 255 va?

Det kommer funka bra med 235 runtom, bara det är rätt belastningsindex på dem ☺️
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fan jag inser nu att vinterdäcken som kommer med har samma dimension fram och bak (235) kommer det vara ett problem? 🤔
Det hade mina vinterdäck som levererades med bilen. Så det är nog inom vad Volkswagen rekommenderar. Det är ju olika profil förutom bredd på originaldäcken så att de har samma omkrets.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S snickar skrev:
Varför görs elbilar med så fruktansvärt många hästkrafter? Eller går det inte att "undvika" för batterierna ger så mycket effekt automatiskt för att få någorlunda räckvidd?
Det har delvis att göra med att man bygger dem utan växellåda och vill kunna köra motorvägshastighet. Då behöver motorn har en viss effekt och den ger då på köpet rejäl acceleration vid låga hastigheter.

Elmotorer fungerar inte på samma sätt som förbränningsmotorer.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Verkar som att det var nått VW glömde bort på tidiga ID4or, kan inte se några sidoriktade parkeringssensorer på denna, och som jag förstått det så är det de som gör funktionen.
Synd, jag gillar verkligen funktionen då jag har den på min 5år äldre Passat.

En nyare:
[bild]
Aktuell bil:
[bild]
Du kan gå in på https://biluppgifter.se/
och köra fram en rapport med bilens bestyckning. Jag tog ett exempel med en ID4 2021 som är till salu på Blocket.
Skärmdump av en webbsida, visar bilinformation och ägare, erbjuder utrustningslista och registreringssökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmklipp av bilregisterinformation för en Volkswagen ID.4 PRO, inkluderar färg, VIN, och tillverkningsdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi får se helt enkelt, jag la precis handpenning på bilen.
Grattis till köpet! Det är roligt att köra elbil! 🤓
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det har delvis att göra med att man bygger dem utan växellåda och vill kunna köra motorvägshastighet. Då behöver motorn har en viss effekt och den ger då på köpet rejäl acceleration vid låga hastigheter.

Elmotorer fungerar inte på samma sätt som förbränningsmotorer.
Det är inte hela sanningen. Det behövs inte så hög effekt för att köra i motorvägsfart. Det finns ju också elbilar med mer måttlig effekt. Jag tror det är för att nackdelarna med en hög effekt är mindre på en elbil än på en förbränningsmotorbil. Sedan tål det att påpeka att medan en förbränningsmotor kan ge full effekt under långa perioder gäller oftast inte detsamma för motorn i en elbil.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Grattis till köpet! Det är roligt att köra elbil! 🤓
Tack! Jag har ju fått försmak genom hybriden 😅
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du kan gå in på [länk]
och köra fram en rapport med bilens bestyckning. Jag tog ett exempel med en ID4 2021 som är till salu på Blocket.
[bild]

[bild]
Får kika senare! 👍
 
S
Stefan N Stefan N skrev:
I natt släpptes ju officiella siffror på uppdaterade Taycan.
Higher: Charging capacity increased by 50 kW to up to 320 kW. Recuperation increased to up to 400 kW at high speeds
• Faster: Acceleration from 0 to 100 km/h is up to 0.6 seconds faster. The Taycan Turbo S takes just 2.4 seconds
• Further: The range has been increased by up to 35 per cent to a maximum of 678 kilometres (WLTP). All Taycan variants can charge from a 10 to 80 per cent state of charge in 18 minutes⚡️⚡️⚡️Taycan: Electrical consumption combined: 22.0 – 16.7 kWh/100 km. CO2 emissions combined: 0 g/km. Electric range: 449 – 650 km. Electric range City: 512 – 821 km
105 kWh är batteriet på. Om det skulle vara så stort batteri i min bil med bibehållen förbrukning så skulle den komma 691 km enligt WLTP.
 
S sinuslinus skrev:
105 kWh är batteriet på. Om det skulle vara så stort batteri i min bil med bibehållen förbrukning så skulle den komma 691 km enligt WLTP.
Det är lagom, då kanske man kommer 40 mil i motorvägsfart + moms
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det tänkte jag först med, men sen började jag fundera.
Bilen kommer normalt med 235 fram och 255bak.
Jag har liknande på min bil. 275 bak och 255 fram. Vinterhjulen 245 runtom har jag för mig.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför inte?
Det är ju en first edition, så den är från 2021, någon månad kvar på garantin.

Förvärmning kommer väl först med årets modeller?
Tänker att jag faktiskt klarar mig utan det, dels bor vi långt söder på med milda vintrar, dels kör jag sällan så vi skulle behöva snabbladda, och om då oftast på sommaren.
De har haft stora problem med batterimoduler som ger upp, överlag så är de mycket som går sönder, mycket buggar och felmeddelanden.
Som sagt utan garanti skulle jag inte köpt en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.