1 509 822 läst · 24 707 svar
1510k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Fan jag inser nu att vinterdäcken som kommer med har samma dimension fram och bak (235) kommer det vara ett problem? 🤔
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Det hade mina vinterdäck som levererades med bilen. Så det är nog inom vad Volkswagen rekommenderar. Det är ju olika profil förutom bredd på originaldäcken så att de har samma omkrets.13th Marine skrev:
Det har delvis att göra med att man bygger dem utan växellåda och vill kunna köra motorvägshastighet. Då behöver motorn har en viss effekt och den ger då på köpet rejäl acceleration vid låga hastigheter.S snickar skrev:
Elmotorer fungerar inte på samma sätt som förbränningsmotorer.
Du kan gå in på https://biluppgifter.se/13th Marine skrev:
och köra fram en rapport med bilens bestyckning. Jag tog ett exempel med en ID4 2021 som är till salu på Blocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte hela sanningen. Det behövs inte så hög effekt för att köra i motorvägsfart. Det finns ju också elbilar med mer måttlig effekt. Jag tror det är för att nackdelarna med en hög effekt är mindre på en elbil än på en förbränningsmotorbil. Sedan tål det att påpeka att medan en förbränningsmotor kan ge full effekt under långa perioder gäller oftast inte detsamma för motorn i en elbil.N Nerre skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
105 kWh är batteriet på. Om det skulle vara så stort batteri i min bil med bibehållen förbrukning så skulle den komma 691 km enligt WLTP.Stefan N skrev:I natt släpptes ju officiella siffror på uppdaterade Taycan.
Higher: Charging capacity increased by 50 kW to up to 320 kW. Recuperation increased to up to 400 kW at high speeds
• Faster: Acceleration from 0 to 100 km/h is up to 0.6 seconds faster. The Taycan Turbo S takes just 2.4 seconds
• Further: The range has been increased by up to 35 per cent to a maximum of 678 kilometres (WLTP). All Taycan variants can charge from a 10 to 80 per cent state of charge in 18 minutes⚡️⚡️⚡️Taycan: Electrical consumption combined: 22.0 – 16.7 kWh/100 km. CO2 emissions combined: 0 g/km. Electric range: 449 – 650 km. Electric range City: 512 – 821 km
De har haft stora problem med batterimoduler som ger upp, överlag så är de mycket som går sönder, mycket buggar och felmeddelanden.13th Marine skrev:Varför inte?
Det är ju en first edition, så den är från 2021, någon månad kvar på garantin.
Förvärmning kommer väl först med årets modeller?
Tänker att jag faktiskt klarar mig utan det, dels bor vi långt söder på med milda vintrar, dels kör jag sällan så vi skulle behöva snabbladda, och om då oftast på sommaren.
Som sagt utan garanti skulle jag inte köpt en.