1 527 825 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Du får nog läsa på lite och lära dig vad bilar faktiskt har och kostar. Du verkar inte ha koll på vad en Octavia är nu för tiden? Ingen mening att raljera.D djac skrev:
Till och med en Dacia Jogger som du kan få ny för under 200' har navigering, ACC, Android auto etc.
Jogger 199'
Octavis base 264'
Octavia Scout 378'
Enyaq IV80X 619'
Vad saknar en Octavia som Enyaq har? Enyaq Bodyn är 7cm högre och båda ungefär lika långa. Enyaq har 585l bagage och Octavia 640l på Octavia. Snik varianten med 110hk för 264' är lite slö, men den gör allt som behövs utan problem. 150hk i Scouten tycker jag absolut är good enough, pigg men inget accelerationsmonster.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/skoda_octavia_combi_scout_4x4_tdi_150/1000391035
https://www.blocket.se/annons/varmland/skoda_enyaq_iv_80x_eco_skinnkladsel_0_mil/110450194
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/dacia_jogger_tce_110_expression/1000128789
Är väl bara att konstatera att om man nöjer sig med en bil som är praktisk och bekvämt tar sig dit man ska så går det att komma billigt undan med en fossil bil idag (Man undviker helt enkelt SUV tillägget på 100'), Där finns det några missade varianter på elbilarna fortfarande.
Allvetare
· Östergötland
· 4 290 inlägg
Jag blev nyfiken och försökte jämföra men det verkar som att modeller försvunnit och svårt hitta samma modell med eller utan el, dessutom verkar konfiguratorn inte till tillgänglig för en del modellerB buffyin skrev:
Jag är absolut inte specialist på Skoda, de ligger utanför min intressesfär, men jag kan se på bilder att Octavia är en helt annan bilmodell, det är väl Kodiaq som ligger närmast till hands, sen verkar den bara finnas med mycket klen motor och man får lägga till en del utrustning för att de ska jämföras, känslan är att det inte kommer skilja så mycket i pris och att det kan kompenseras med skillnader på produkterna.Johannes Carlsson skrev:Du får nog läsa på lite och lära dig vad bilar faktiskt har och kostar. Du verkar inte ha koll på vad en Octavia är nu för tiden? Ingen mening att raljera.
Till och med en Dacia Jogger som du kan få ny för under 200' har navigering, ACC, Android auto etc.
Jogger 199'
Octavis base 264'
Octavia Scout 378'
Enyaq IV80X 619'
Vad saknar en Octavia som Enyaq har? Enyaq Bodyn är 7cm högre och båda ungefär lika långa. Enyaq har 585l bagage och Octavia 640l på Octavia. Snik varianten med 110hk för 264' är lite slö, men den gör allt som behövs utan problem. 150hk i Scouten tycker jag absolut är good enough, pigg men inget accelerationsmonster.
[länk]
[länk]
[länk]
Är väl bara att konstatera att om man nöjer sig med en bil som är praktisk och bekvämt tar sig dit man ska så går det att komma billigt undan med en fossil bil idag (Man undviker helt enkelt SUV tillägget på 100'), Där finns det några missade varianter på elbilarna fortfarande.
Sen får jag såklart hålla med om kommentarer om vad utrustning som man inte värderar är värd men samma resonemang gäller då mellan tillverkare och där skiljer priserna mycket, varför ska man ge mer för en premiumtillverkares bil än ett budgetmärke, det får folk såklart välja själv men jag kan konstatera att bägge säljs.
Kommer en facelift och ny MBUX, så är lite väntan på den ska släppas. Innan konfiguration funkar igen.D djac skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 290 inlägg
Problemet är väl att om man vill ha motsvarande egenskaper som Octavian och köra el( och Skoda) så är det Enyaq man hamnar på. Då lockar det ju mer att köpa en Octavia för 250-300k än en Enyaq för det dubbla.D djac skrev:Jag är absolut inte specialist på Skoda, de ligger utanför min intressesfär, men jag kan se på bilder att Octavia är en helt annan bilmodell, det är väl Kodiaq som ligger närmast till hands, sen verkar den bara finnas med mycket klen motor och man får lägga till en del utrustning för att de ska jämföras, känslan är att det inte kommer skilja så mycket i pris och att det kan kompenseras med skillnader på produkterna.
Sen får jag såklart hålla med om kommentarer om vad utrustning som man inte värderar är värd men samma resonemang gäller då mellan tillverkare och där skiljer priserna mycket, varför ska man ge mer för en premiumtillverkares bil än ett budgetmärke, det får folk såklart välja själv men jag kan konstatera att bägge säljs.
Eller så får man acceptera att det inte finns någon direkt Skodaelekvivalent till Octavian, det är ju ingen skyldighet att erbjuda exakt samma bil med ICE och el och det märker vi hos tillverkarna.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 290 inlägg
Nej men problemet kvarstår ju i en större skala. Säg att man kikar utanför Skoda och då kanske man hamnar på en MG5... som börjar på 411 000kr. Det skiljer typ ytterligare en bättre begagnad bil emellan. Det finns inga vettigt prissatta basicalternativ som är eldrivna idag. Även de mest snålutrustade småbilarna som går på el kostar runt 350-400k. Det enda undantaget skulle väl eventuellt vara Dacia Springer, men den har inte kommit till Sverige än.D djac skrev:
På det ska vi komma ihåg att skärmar och navigation o.d. knappast är något som kostar tillverkarna extra. Det finns en anledning till att Tesla billigaste M3 endast har skärm för alla funktioner. Knappar/vred o.d. är dyrt och meckigt att hålla på med, billigare med en skärm som sköter allt mjukvarumässigt.
Japp, tillverkarna har inte börjat i budgetsegmentet men det kommer säkert.S Styrman_jansson skrev:Nej men problemet kvarstår ju i en större skala. Säg att man kikar utanför Skoda och då kanske man hamnar på en MG5... som börjar på 411 000kr. Det skiljer typ ytterligare en bättre begagnad bil emellan. Det finns inga vettigt prissatta basicalternativ som är eldrivna idag. Även de mest snålutrustade småbilarna som går på el kostar runt 350-400k. Det enda undantaget skulle väl eventuellt vara Dacia Springer, men den har inte kommit till Sverige än.
På det ska vi komma ihåg att skärmar och navigation o.d. knappast är något som kostar tillverkarna extra. Det finns en anledning till att Tesla billigaste M3 endast har skärm för alla funktioner. Knappar/vred o.d. är dyrt och meckigt att hålla på med, billigare med en skärm som sköter allt mjukvarumässigt.
Visst är skärmar billiga men de säljs dyrt, tittar du på de klassiska bilarna så kan det kosta 100-250.000 att gå från en till fem, så för kunden är det inte helt gratis. Det värderas inte av alla men några köper det och då bekräftar de ju att det har värde för dem.