D
Kretikos Kretikos skrev:
Denna borde väl kunna kallas tomhylsa?
[länk]
Ja börjar närma sig, vi får se om någon hittar en bensinare med förarstöd och parkeringsfunktion för halva pengen.
 
D djac skrev:
Ja börjar närma sig, vi får se om någon hittar en bensinare med förarstöd och parkeringsfunktion för halva pengen.
Nej nu missar du att detta är onödig lyxutrustning som inte behövs. Jämför gärna med en total tomhylsa, tänk Fiat Panda.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Nej nu missar du att detta är onödig lyxutrustning som inte behövs. Jämför gärna med en total tomhylsa, tänk Fiat Panda.
Ja det kan man ju göra, men då blir det svårt igen att hitta en elbil.. :(

En folkabubbla utan värme, -den var billig!
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja det kan man ju göra, men då blir det svårt igen att hitta en elbil.. :(

En folkabubbla utan värme, -den var billig!
Men elbilen kan ha utrustningen, ICE behöver den inte.
 
Mikael_L
Kretikos Kretikos skrev:
Denna borde väl kunna kallas tomhylsa?
[länk]
Vågar man (jag) köpa en citroen?

Min fördom är att franska bilar ska man ta långa omvägar runt, men priset på den där var ju riktigt attraktivt.
 
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja precis , svårt att hitta motorsvagar elbil, utan bekvämligheter som navigation, kupévärmare mm

Men tar man rimligt jämförbara bilar så har jag aldrig sett fossilbilar till halva priset
Du får nog läsa på lite och lära dig vad bilar faktiskt har och kostar. Du verkar inte ha koll på vad en Octavia är nu för tiden? Ingen mening att raljera.
Till och med en Dacia Jogger som du kan få ny för under 200' har navigering, ACC, Android auto etc.

Jogger 199'
Octavis base 264'
Octavia Scout 378'
Enyaq IV80X 619'

Vad saknar en Octavia som Enyaq har? Enyaq Bodyn är 7cm högre och båda ungefär lika långa. Enyaq har 585l bagage och Octavia 640l på Octavia. Snik varianten med 110hk för 264' är lite slö, men den gör allt som behövs utan problem. 150hk i Scouten tycker jag absolut är good enough, pigg men inget accelerationsmonster.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/skoda_octavia_combi_scout_4x4_tdi_150/1000391035
https://www.blocket.se/annons/varmland/skoda_enyaq_iv_80x_eco_skinnkladsel_0_mil/110450194
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/dacia_jogger_tce_110_expression/1000128789

Är väl bara att konstatera att om man nöjer sig med en bil som är praktisk och bekvämt tar sig dit man ska så går det att komma billigt undan med en fossil bil idag (Man undviker helt enkelt SUV tillägget på 100'), Där finns det några missade varianter på elbilarna fortfarande.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Rimligare, är det inte mer utrustning i EQBn dock?
Tror de är ganska lika i standard och har liknade tillvalspaket, har inte så bra koll på GLB:n då valet föll ganska enkelt på EQB när de hade erbjudande :)

Priset skillnaden var större innan mellan dem men minskat (Glb upp och EQB ner).
 
D djac skrev:
Det tror jag kommer, både mindre utrustning och mindre batteri.
Det har ju funnits ett tag redan. Kika på e-Up, Seat Mii, Skoda e-City go, Citroen C-zero, Dacia Spring och även till viss del MG5 och Zev som saknat en del basic utrustning.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D
B buffyin skrev:
Tror de är ganska lika i standard och har liknade tillvalspaket, har inte så bra koll på GLB:n då valet föll ganska enkelt på EQB när de hade erbjudande :)

Priset skillnaden var större innan mellan dem men minskat (Glb upp och EQB ner).
Jag blev nyfiken och försökte jämföra men det verkar som att modeller försvunnit och svårt hitta samma modell med eller utan el, dessutom verkar konfiguratorn inte till tillgänglig för en del modeller :(
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du får nog läsa på lite och lära dig vad bilar faktiskt har och kostar. Du verkar inte ha koll på vad en Octavia är nu för tiden? Ingen mening att raljera.
Till och med en Dacia Jogger som du kan få ny för under 200' har navigering, ACC, Android auto etc.

Jogger 199'
Octavis base 264'
Octavia Scout 378'
Enyaq IV80X 619'

Vad saknar en Octavia som Enyaq har? Enyaq Bodyn är 7cm högre och båda ungefär lika långa. Enyaq har 585l bagage och Octavia 640l på Octavia. Snik varianten med 110hk för 264' är lite slö, men den gör allt som behövs utan problem. 150hk i Scouten tycker jag absolut är good enough, pigg men inget accelerationsmonster.

[länk]
[länk]
[länk]

Är väl bara att konstatera att om man nöjer sig med en bil som är praktisk och bekvämt tar sig dit man ska så går det att komma billigt undan med en fossil bil idag (Man undviker helt enkelt SUV tillägget på 100'), Där finns det några missade varianter på elbilarna fortfarande.
Jag är absolut inte specialist på Skoda, de ligger utanför min intressesfär, men jag kan se på bilder att Octavia är en helt annan bilmodell, det är väl Kodiaq som ligger närmast till hands, sen verkar den bara finnas med mycket klen motor och man får lägga till en del utrustning för att de ska jämföras, känslan är att det inte kommer skilja så mycket i pris och att det kan kompenseras med skillnader på produkterna.

Sen får jag såklart hålla med om kommentarer om vad utrustning som man inte värderar är värd men samma resonemang gäller då mellan tillverkare och där skiljer priserna mycket, varför ska man ge mer för en premiumtillverkares bil än ett budgetmärke, det får folk såklart välja själv men jag kan konstatera att bägge säljs.
 
D djac skrev:
Jag blev nyfiken och försökte jämföra men det verkar som att modeller försvunnit och svårt hitta samma modell med eller utan el, dessutom verkar konfiguratorn inte till tillgänglig för en del modeller :(
Kommer en facelift och ny MBUX, så är lite väntan på den ska släppas. Innan konfiguration funkar igen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är absolut inte specialist på Skoda, de ligger utanför min intressesfär, men jag kan se på bilder att Octavia är en helt annan bilmodell, det är väl Kodiaq som ligger närmast till hands, sen verkar den bara finnas med mycket klen motor och man får lägga till en del utrustning för att de ska jämföras, känslan är att det inte kommer skilja så mycket i pris och att det kan kompenseras med skillnader på produkterna.

Sen får jag såklart hålla med om kommentarer om vad utrustning som man inte värderar är värd men samma resonemang gäller då mellan tillverkare och där skiljer priserna mycket, varför ska man ge mer för en premiumtillverkares bil än ett budgetmärke, det får folk såklart välja själv men jag kan konstatera att bägge säljs.
Problemet är väl att om man vill ha motsvarande egenskaper som Octavian och köra el( och Skoda) så är det Enyaq man hamnar på. Då lockar det ju mer att köpa en Octavia för 250-300k än en Enyaq för det dubbla.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Problemet är väl att om man vill ha motsvarande egenskaper som Octavian och köra el( och Skoda) så är det Enyaq man hamnar på. Då lockar det ju mer att köpa en Octavia för 250-300k än en Enyaq för det dubbla.
Eller så får man acceptera att det inte finns någon direkt Skodaelekvivalent till Octavian, det är ju ingen skyldighet att erbjuda exakt samma bil med ICE och el och det märker vi hos tillverkarna.
 
D djac skrev:
Eller så får man acceptera att det inte finns någon direkt Skodaelekvivalent till Octavian, det är ju ingen skyldighet att erbjuda exakt samma bil med ICE och el och det märker vi hos tillverkarna.
Nej men problemet kvarstår ju i en större skala. Säg att man kikar utanför Skoda och då kanske man hamnar på en MG5... som börjar på 411 000kr. Det skiljer typ ytterligare en bättre begagnad bil emellan. Det finns inga vettigt prissatta basicalternativ som är eldrivna idag. Även de mest snålutrustade småbilarna som går på el kostar runt 350-400k. Det enda undantaget skulle väl eventuellt vara Dacia Springer, men den har inte kommit till Sverige än.

På det ska vi komma ihåg att skärmar och navigation o.d. knappast är något som kostar tillverkarna extra. Det finns en anledning till att Tesla billigaste M3 endast har skärm för alla funktioner. Knappar/vred o.d. är dyrt och meckigt att hålla på med, billigare med en skärm som sköter allt mjukvarumässigt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Nej men problemet kvarstår ju i en större skala. Säg att man kikar utanför Skoda och då kanske man hamnar på en MG5... som börjar på 411 000kr. Det skiljer typ ytterligare en bättre begagnad bil emellan. Det finns inga vettigt prissatta basicalternativ som är eldrivna idag. Även de mest snålutrustade småbilarna som går på el kostar runt 350-400k. Det enda undantaget skulle väl eventuellt vara Dacia Springer, men den har inte kommit till Sverige än.

På det ska vi komma ihåg att skärmar och navigation o.d. knappast är något som kostar tillverkarna extra. Det finns en anledning till att Tesla billigaste M3 endast har skärm för alla funktioner. Knappar/vred o.d. är dyrt och meckigt att hålla på med, billigare med en skärm som sköter allt mjukvarumässigt.
Japp, tillverkarna har inte börjat i budgetsegmentet men det kommer säkert.

Visst är skärmar billiga men de säljs dyrt, tittar du på de klassiska bilarna så kan det kosta 100-250.000 att gå från en till fem, så för kunden är det inte helt gratis. Det värderas inte av alla men några köper det och då bekräftar de ju att det har värde för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.