D djac skrev:
Det tror jag kommer, både mindre utrustning och mindre batteri.
Mindre batteri är man kanske inte så intresserad av.

Som jag ser det så är det "familjebil utan krimskrams" som saknas på elbilsmarknaden.
 
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja det kan man ju göra, men då blir det svårt igen att hitta en elbil.. :(
Ja? Det var ju exakt det som det handlade om? Det är svårt att hitta en avskalad elbil utan en massa lyxfinesser.
 
N Nerre skrev:
Mindre batteri är man kanske inte så intresserad av.

Som jag ser det så är det "familjebil utan krimskrams" som saknas på elbilsmarknaden.
Finns inte det i MG5? Har för mig att den inte ens har värmepump som standard…
 
G
@ @ndreas skrev:
Räknar själv 99% hemma och 0.80 kr/kWh ...dvs ~1.60 kr/mil. Något större däckslitage har jag inte märkt av.....
Det va vinterdäcken som i detta fallet va större och dyrare till elbilen och om däckslitage är samma mellan elbil med större hjul och ICE med något mindre så blir däckkostnaden ofta högre till elbilens nackdel.
 
Det vi kan enas om, tror jag, är att det saknas elbilar som motsvarar de som idag kan köpas som bensin/diesel, även ekonomiskt.
Troligtvis är det en kombination av tillgång på batterier för nya modeller och att man vill få upp volymer på befintliga modeller. Det säljs ju också fortfarande bensin/diesel i stora volymer globalt.
Förhoppningsvis finns de den dagen första bytet blir aktuellt, men vem vet även krav/behov av funktioner kan ju ändras till dess.
 
N Nerre skrev:
Det är svårt att hitta en avskalad elbil utan en massa lyxfinesser.
Fast vad är egentligen "lyxfinesser". Antar att synsättet skiljer en hel del mellan olika personer. Exempelvis parkeringsvärmare är säkert lyxfiness enligt vissa men "oumbärligt" enligt mig.
 
D
A AndersS skrev:
Det vi kan enas om, tror jag, är att det saknas elbilar som motsvarar de som idag kan köpas som bensin/diesel, även ekonomiskt.
Troligtvis är det en kombination av tillgång på batterier för nya modeller och att man vill få upp volymer på befintliga modeller. Det säljs ju också fortfarande bensin/diesel i stora volymer globalt.
Förhoppningsvis finns de den dagen första bytet blir aktuellt, men vem vet även krav/behov av funktioner kan ju ändras till dess.
Ja spännande, tänk om det inte finns några bilar kvar som uppfyller kraven 😬
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror det fortfarande, och jag får åtminstone delvis stöd från vissa artiklar och analyser.
Men inte helt, ska jag jämföra min åsikt med det jag hittade att läsa har jag rätt förutom att jag ligger ett par år före, där analyser kommer fram till att elbilar blir billigare att tillverka än ICE mellan 2024 och 2027.

Så jag har inte tänkt driva denna tes speciellt hårt.

Jag anser dock att salupriset på EV inte går att motivera med lika mycket högre produktionskostnader, utan det verkar vara högre vinst inblandad.
Priset för avgasrening på fossilbilar har jag hört kommer stiga med runt 50' i tillverkningskostnad. Det är väl den ena delen.
Sen utvecklas elbilstillverkningen snabbt med billigare och bättre motorer, billigare battericeller. Effektivare sätt att bygga ihop batteripacken och optimerade plattformar.

Elbilarna är ju enormt mycket simplare och kompaktare uppbyggda. Utom möjligen batteriet. Och solid-state batterierna kommer innebära att batteriet på en framtida elbil motsvarar bensintanken på en vanlig bil i storlek. Jag tror vi kommer sen en blandning av Solid-state och LFP batterier framöver. Någon sorts NMC -> Solid State övergång i takt med att det blir tillgängligt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
@
A AndersS skrev:
Det vi kan enas om, tror jag, är att det saknas elbilar som motsvarar de som idag kan köpas som bensin/diesel, även ekonomiskt.
Troligtvis är det en kombination av tillgång på batterier för nya modeller och att man vill få upp volymer på befintliga modeller. Det säljs ju också fortfarande bensin/diesel i stora volymer globalt.
Förhoppningsvis finns de den dagen första bytet blir aktuellt, men vem vet även krav/behov av funktioner kan ju ändras till dess.
Ja, att så många är irriterade (brydda) i denna tråd beror nog främst på att alla inte har råd (eller vill lägga så mycket pengar på en bil). Det är väl få som orkat diskutera om man ska ha en diesel eller bensinbil. Den dagen elbilar är tillgängliga för "alla" så kommer intresset att diskutera avta.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja spännande, tänk om det inte finns några bilar kvar som uppfyller kraven 😬
Inget att bry sig om idag, den dagen får man lösa det utifrån de behoven man då har, är väl inte bland de yngre i forumet. Har ju C-kort så får väl också bli en lastbil/hästlastbil om det kniper😉
 
M
D djac skrev:
Att ta en basicbil man gillar och jämföra den med en högre upp på premiumstegen ger alltid samma resultat, du kan byta el mot tex bensin, samma sak. En basic bensinbil är billigare än en premiumdiesel.
Detta har vi väl redan konstaterat ganska många gånger i tråden redan. Det mest talande exemplet var väl när ID3 kom, Golfens ersättare i mångt och mycket. Den kostade i princip dubbelt upp mot en ny ICE Golf.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
M
@ @ndreas skrev:
Ja, att så många är irriterade (brydda) i denna tråd beror nog främst på att alla inte har råd (eller vill lägga så mycket pengar på en bil). Det är väl få som orkat diskutera om man ska ha en diesel eller bensinbil. Den dagen elbilar är tillgängliga för "alla" så kommer intresset att diskutera avta.
Jag ser ingen irritation, däremot 2 läger, där läger 1 i princip består av elbilsåkare som inte köpt sina bilar. I läger 2 befinner sig många bensin/dieselbilsägare som köpt sina bilar privat. När man åker företagsleasingbil/tjänstesläde eller vad det nu må vara där bilåkandet inbegriper någon form av förmån så ser kostnadsduellen lite annorlunda ut än om man ska köpa elbilen privat med sparade pengar eller bllån med 8% ränta.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag ser ingen irritation, däremot 2 läger, där läger 1 i princip består av elbilsåkare som inte köpt sina bilar. I läger 2 befinner sig många bensin/dieselbilsägare som köpt sina bilar privat. När man åker företagsleasingbil/tjänstesläde eller vad det nu må vara där bilåkandet inbegriper någon form av förmån så ser kostnadsduellen lite annorlunda ut än om man ska köpa elbilen privat med sparade pengar eller bllån med 8% ränta.
Fast det där gällde ju även när tjänstebilsparken också var bensin/diesel. Det faktum att man har den förmånen, ofta i kombination med en helt okej lön, sticker i mångas ögon. Skulle aldrig köpa en BMW eller merca privat på fossiltiden heller, men som tjänstebil behöver man ju inte bry sig om värdeminskning, däckkostnader, återlämning eller någonting utöver det relativt fasta förmånsvärdet.
 
A AndersS skrev:
Det vi kan enas om, tror jag, är att det saknas elbilar som motsvarar de som idag kan köpas som bensin/diesel, även ekonomiskt.
Troligtvis är det en kombination av tillgång på batterier för nya modeller och att man vill få upp volymer på befintliga modeller. Det säljs ju också fortfarande bensin/diesel i stora volymer globalt.
Förhoppningsvis finns de den dagen första bytet blir aktuellt, men vem vet även krav/behov av funktioner kan ju ändras till dess.
Är det verkligen så?

BMW 7-serie, 3/4, X1/2, X3 osv. 5 är också på gång och även där finns nästan alla modeller med ICE även som elbilar.

Volvo XC40 finns väl också som ice och ren elbil?
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
@
M Markarbetaren skrev:
Jag ser ingen irritation, däremot 2 läger, där läger 1 i princip består av elbilsåkare som inte köpt sina bilar. I läger 2 befinner sig många bensin/dieselbilsägare som köpt sina bilar privat. När man åker företagsleasingbil/tjänstesläde eller vad det nu må vara där bilåkandet inbegriper någon form av förmån så ser kostnadsduellen lite annorlunda ut än om man ska köpa elbilen privat med sparade pengar eller bllån med 8% ränta.
Köpte min privat. Men - allt (speciellt inte synpunkterna här) handlar enbart om ekonomi 🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.