D djac skrev:
Jag är absolut inte specialist på Skoda, de ligger utanför min intressesfär, men jag kan se på bilder att Octavia är en helt annan bilmodell, det är väl Kodiaq som ligger närmast till hands, sen verkar den bara finnas med mycket klen motor och man får lägga till en del utrustning för att de ska jämföras, känslan är att det inte kommer skilja så mycket i pris och att det kan kompenseras med skillnader på produkterna.

Sen får jag såklart hålla med om kommentarer om vad utrustning som man inte värderar är värd men samma resonemang gäller då mellan tillverkare och där skiljer priserna mycket, varför ska man ge mer för en premiumtillverkares bil än ett budgetmärke, det får folk såklart välja själv men jag kan konstatera att bägge säljs.
Grejen är väl just det att utrustningsmässigt skiljer det ingenting mellan modellerna, Enyaq, Octavia eller KodiaQ, ta med KaroQ också (KaroQ som är en nivå ner i "premium"). Alla har GPS, Android auto/carplay, ACC, rattvärme, lane assist, keyless etc.
Värt att tillägga att senaste generationen av Skodas interiör på EnyaQ, KodiaQ, Superb och Octavia (2021+) håller nära Audi klass. (fast bättre layout) Dom är verkligen riktigt fina.

Storleksmässigt i utrymme är EnyaQ och Octavia dom som är närmast varandra, med skillnaden att EnyaQ är "SUV/Crossover" stil då. KodiaQ är lite större än Enyaq och KaroQ lite mindre.

Octavia scout finns med 200hk 2.0TDI,(Även RS 245hk Bensin och Hybrid) Jämfört med 265hk på Enyaq. Dom alternativen känns väl lite irrelevanta egentligen. Majoriteten klarar sig utmärkt med 110hk för dom kör söligt oavsett, även med en Tesla. Kolla på de Audi modeller som säljs så är de flesta ändå runt 150hk, trots att mer finns som tillval. Köparna verkar inte behöva mer än "good enough" På en elbil kostar dock mer kraft i princip inget extra så man får det "på köpet"

En Octavia BEV skulle nog kosta 100' mindre än en EnyaQ bara för att den inte är SUV Style och dom tappar den marginalen som jag inte tror dom har på EnyaQ. Men det verkar vara en sån variant på gång om något år. En Octavia Plug-in Hybrid kostar typ 530'
Komfortmässigt likvärdiga, EnyaQ har nog något mindre vägljud.

Om man vill ha mer premium än så, vad är det egentligen man uppgraderar?
Masagestolar?
Lägre än låg ljudnivå?
Skönare än sköna stolar?

Mer effekt än good enough?
Bättre än bra stereo?
Skrytigare emblem?

Tror mest på det sista faktiskt, Audi Q4 säljer iofs sämst av de 3 SUV modellerna (Q4, ID4, EnyaQ), troligtvis för att det är "sämst" iom att den är lite trängre och har ful, plottrig interiör samt är dyrare. Jag tycker Enyaq är klart bäst av dessa.

Man kommer till en nivå där ytterligare högre standard är högst marginell. På elbilarna är förstås ett större batteri stor lyx på långfärd.
Körde nyss en trip på 200mil med släp i XC70n (163hk), vad prioriterar man då? (Stolar>Förbrukning>Stereo>Buller)
Hade absolut klarat mig med en 110hk Octavia(som har betydligt lägre förbrukning, och även bättre på en del andra små saker), dom extra 50hk nice 1-2 gånger på resan när man slarvat med att accelerera ut på Autobahn, men är ju ändå piggare än skåpbilarna. Ska man bara "åka" så..
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Grejen är väl just det att utrustningsmässigt skiljer det ingenting mellan modellerna, Enyaq, Octavia eller KodiaQ, ta med KaroQ också (KaroQ som är en nivå ner i "premium"). Alla har GPS, Android auto/carplay, ACC, rattvärme, lane assist, keyless etc.
Värt att tillägga att senaste generationen av Skodas interiör på EnyaQ, KodiaQ, Superb och Octavia (2021+) håller nära Audi klass. (fast bättre layout) Dom är verkligen riktigt fina.

Storleksmässigt i utrymme är EnyaQ och Octavia dom som är närmast varandra, med skillnaden att EnyaQ är "SUV/Crossover" stil då. KodiaQ är lite större än Enyaq och KaroQ lite mindre.

Octavia scout finns med 200hk 2.0TDI,(Även RS 245hk Bensin och Hybrid) Jämfört med 265hk på Enyaq. Dom alternativen känns väl lite irrelevanta egentligen. Majoriteten klarar sig utmärkt med 110hk för dom kör söligt oavsett, även med en Tesla. Kolla på de Audi modeller som säljs så är de flesta ändå runt 150hk, trots att mer finns som tillval. Köparna verkar inte behöva mer än "good enough" På en elbil kostar dock mer kraft i princip inget extra så man får det "på köpet"

En Octavia BEV skulle nog kosta 100' mindre än en EnyaQ bara för att den inte är SUV Style och dom tappar den marginalen som jag inte tror dom har på EnyaQ. Men det verkar vara en sån variant på gång om något år. En Octavia Plug-in Hybrid kostar typ 530'
Komfortmässigt likvärdiga, EnyaQ har nog något mindre vägljud.

Om man vill ha mer premium än så, vad är det egentligen man uppgraderar?
Masagestolar?
Lägre än låg ljudnivå?
Skönare än sköna stolar?

Mer effekt än good enough?
Bättre än bra stereo?
Skrytigare emblem?

Tror mest på det sista faktiskt, Audi Q4 säljer iofs sämst av de 3 SUV modellerna (Q4, ID4, EnyaQ), troligtvis för att det är "sämst" iom att den är lite trängre och har ful, plottrig interiör samt är dyrare. Jag tycker Enyaq är klart bäst av dessa.

Man kommer till en nivå där ytterligare högre standard är högst marginell. På elbilarna är förstås ett större batteri stor lyx på långfärd.
Körde nyss en trip på 200mil med släp i XC70n (163hk), vad prioriterar man då? (Stolar>Förbrukning>Stereo>Buller)
Hade absolut klarat mig med en 110hk Octavia(som har betydligt lägre förbrukning, och även bättre på en del andra små saker), dom extra 50hk nice 1-2 gånger på resan när man slarvat med att accelerera ut på Autobahn, men är ju ändå piggare än skåpbilarna. Ska man bara "åka" så..
Jag tycker att vi bara bekräftar svårigheterna att jämföra, du berättar ju vad du värderar men nästa person kanske tycker tvärtom. Jag har aldrig haft en bil med prestandan jag har nu, värderade det inte vid köp men nu när man vant sig så är jag mer positiv, även frun som absolut inte har såna tankar tycker nu att den andra dieselbilens prestanda är en defekt.

En gubbig diskussion man hamnar i är ju att C63 AMG är en sämre bil än C200an, för sätena är obekväma och fjädringen för hård, bara idioter som köper den sämre AMGn för dubbla pengen!
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G
De va väl Mikael L som skrev att elbilar är billigare att tillverka än ICE, jag håller inte med. Elbilar är dyrare och då är de säkert lättare att sälja om de accelerera snabbare och har massor med kW som vem behöver? Det kostar såklart med massor med Nm, allt behöver vara kraftigare, mer neodym som inte är speciellt miljövänligt osv men troligen inte kostnadslinjärt, elbilarna blir dyra oavsett, delvis pga batteri, ej ännu intrimmad produktion.
När jag köpte senaste bilen för drygt ett år sedan blev det en nästan ny diesel (tyvärr) då de elbilar jag jämförde med kostade nästan tre ggr mer, visst jag fick "bara" 400Nm, hög skatt (ett års skatt som en laddare kostar), högre kostnad för drivmedel, ev högre procentuell värdeminskning. Ekvationen gick inte ihop för elbil den gången, får hoppas på nästa och helst inte från Kina.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker att vi bara bekräftar svårigheterna att jämföra, du berättar ju vad du värderar men nästa person kanske tycker tvärtom. Jag har aldrig haft en bil med prestandan jag har nu, värderade det inte vid köp men nu när man vant sig så är jag mer positiv, även frun som absolut inte har såna tankar tycker nu att den andra dieselbilens prestanda är en defekt.

En gubbig diskussion man hamnar i är ju att C63 AMG är en sämre bil än C200an, för sätena är obekväma och fjädringen för hård, bara idioter som köper den sämre AMGn för dubbla pengen!
Ja, Jag tycker nog faktiskt lite så. Men främst för förbrukningen och tillförlitligheten, runt 180hk tycker jag är som en tröskel där mer inte gör någon större vinst mer för körningen, sen är ju elmotorns direkt respons superskön! På AMGn kommer ju ev. stötighet och förbrukning som störande moment och tar då platsen om störigheten är mer än vinsten över "good enough" i effekt.
Det är supersvårt och blir ju en glidande gråzon när de mjuka värdena som "känsla" ska väga in. Tittar man bara på absolut bruksvärde är det lättare.
Samma när man ska balansera en begagnad bil mot ny. En 3 år gammal V60 med 190hk ligger i samma pris som en ny Octavia 110hk modell. Och då slipper man dessutom Malus skatten.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G OMathson skrev:
De va väl Mikael L som skrev att elbilar är billigare att tillverka än ICE, jag håller inte med. Elbilar är dyrare och då är de säkert lättare att sälja om de accelerera snabbare och har massor med kW som vem behöver? Det kostar såklart med massor med Nm, allt behöver vara kraftigare, mer neodym som inte är speciellt miljövänligt osv men troligen inte kostnadslinjärt, elbilarna blir dyra oavsett, delvis pga batteri, ej ännu intrimmad produktion.
När jag köpte senaste bilen för drygt ett år sedan blev det en nästan ny diesel (tyvärr) då de elbilar jag jämförde med kostade nästan tre ggr mer, visst jag fick "bara" 400Nm, hög skatt (ett års skatt som en laddare kostar), högre kostnad för drivmedel, ev högre procentuell värdeminskning. Ekvationen gick inte ihop för elbil den gången, får hoppas på nästa och helst inte från Kina.
Drivmedel blir ju främst billigare om du laddar hemma. Ska man ladda på långresa krymper gapet markant. (om man inte laddar med abonnemang på Tesla då)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Drivmedel blir ju främst billigare om du laddar hemma. Ska man ladda på långresa krymper gapet markant. (om man inte laddar med abonnemang på Tesla då)
Japp, jag räknade grovt hälften hemma.
Sen va ju försäkringen och däckskostnad till elbilen nackdel. Sevicekostnad fördel osv.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ja, Jag tycker nog faktiskt lite så. Men främst för förbrukningen och tillförlitligheten, runt 180hk tycker jag är som en tröskel där mer inte gör någon större vinst mer för körningen…
Tycker det blir lite fel att jämföra effekt mellan bilar då prestanda beror på så mycket annat. Mitt senaste bilinköp har ”bara” 136hk men väger bara 1045kg så pinnar på rätt bra ändå ;) ungefär motsvarande el-minin med sina 185hk och 400ish mer kilo att släpa på.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tycker det blir lite fel att jämföra effekt mellan bilar då prestanda beror på så mycket annat. Mitt senaste bilinköp har ”bara” 136hk men väger bara 1045kg så pinnar på rätt bra ändå ;) ungefär motsvarande el-minin med sina 185hk och 400ish mer kilo att släpa på.
Det är nu det blir jobbigt igen att jämföra beroende av effektkurva och vridmoment, en av våra har t.ex. två turbo för att hantera det vid låga respektive högre varvtal på en relativt tung bil. Men visst påverkar vikten mycket.
 
A AndersS skrev:
Det är nu det blir jobbigt igen att jämföra beroende av effektkurva och vridmoment, en av våra har t.ex. två turbo för att hantera det vid låga respektive högre varvtal på en relativt tung bil. Men visst påverkar vikten mycket.
Absolut. Med turbo blir det en helt annat karaktär, och sedan helt olika beroende på storlekt på kompressor/turbin, twinscroll m.m. Hursom så efter att ha ägt en helt del olika bilar med turbo så uppskattar jag sugmotorer mer och mer. Det blir kanske inte det där monstervridet ( om du inte har massa slagvolym förstås) men det blir ofta så fint och förutsägbart register, trevligare ljud och lite mer varvvilligt.
 
@
G OMathson skrev:
Japp, jag räknade grovt hälften hemma.
Sen va ju försäkringen och däckskostnad till elbilen nackdel. Sevicekostnad fördel osv.
Räknar själv 99% hemma och 0.80 kr/kWh ...dvs ~1.60 kr/mil. Något större däckslitage har jag inte märkt av.....
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Absolut. Med turbo blir det en helt annat karaktär, och sedan helt olika beroende på storlekt på kompressor/turbin, twinscroll m.m. Hursom så efter att ha ägt en helt del olika bilar med turbo så uppskattar jag sugmotorer mer och mer. Det blir kanske inte det där monstervridet ( om du inte har massa slagvolym förstås) men det blir ofta så fint och förutsägbart register, trevligare ljud och lite mer varvvilligt.
Det är väl framförallt den mer direkta responsen med kortare fördröjning från input som du får i din sugmotor med manuell växellåda till skillnad från den mer avslappnade diesel-automat. EL, det bästa av två världar. Förutom pris och eventuell räckvidd då
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Japp, tillverkarna har inte börjat i budgetsegmentet men det kommer säkert.

Visst är skärmar billiga men de säljs dyrt, tittar du på de klassiska bilarna så kan det kosta 100-250.000 att gå från en till fem, så för kunden är det inte helt gratis. Det värderas inte av alla men några köper det och då bekräftar de ju att det har värde för dem.
Men ge dig nu djac.
Ibland går du liksom in i en loop.

Elbilar säljs dyrare än ICE, hur du än letar och jämför. Ibland väldigt mycket dyrare, ibland inte fullt lika magsårsdyrt.

Jag kan vara med på att diskutera orsaker och/eller framtiden, men slingra sig runt dagens lättkollade faktum är väl ingen idé?
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ge dig nu djac.
Ibland går du liksom in i en loop.

Elbilar säljs dyrare än ICE, hur du än letar och jämför. Ibland väldigt mycket dyrare, ibland inte fullt lika magsårsdyrt.

Jag kan vara med på att diskutera orsaker och/eller framtiden, men slingra sig runt dagens lättkollade faktum är väl ingen idé?
Jag skulle säga att det är blandat, en M3P är tex en mycket billig prestandabil, jämfört med fossil, andra är dyrare, du kan kolla detta lättkollade fakta.

Att man många gånger hamnar i att elbilen är dyrare håller jag med om, en del av detta är överkostnader (omodern tillverkning) som leder till överpris en del är girighet, -för att man kan helt enkelt, annat pga jämförelsevis smalt utbud.

Att ta en basicbil man gillar och jämföra den med en högre upp på premiumstegen ger alltid samma resultat, du kan byta el mot tex bensin, samma sak. En basic bensinbil är billigare än en premiumdiesel.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
De va väl Mikael L som skrev att elbilar är billigare att tillverka än ICE, jag håller inte med. Elbilar är dyrare och då är de säkert lättare att sälja om de
Jag tror det fortfarande, och jag får åtminstone delvis stöd från vissa artiklar och analyser.
Men inte helt, ska jag jämföra min åsikt med det jag hittade att läsa har jag rätt förutom att jag ligger ett par år före, där analyser kommer fram till att elbilar blir billigare att tillverka än ICE mellan 2024 och 2027.

Så jag har inte tänkt driva denna tes speciellt hårt.

Jag anser dock att salupriset på EV inte går att motivera med lika mycket högre produktionskostnader, utan det verkar vara högre vinst inblandad.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Denna borde väl kunna kallas tomhylsa?
[länk]
Låter inte direkt som en tomhylsa om den är fullt utrustad.
Nu gör Citroën exakt det med helt elektriska nya ë-C3, en färsk, skarp och komfortabel B-segments bil, fullt utrustad och tillverkad i, och för Europa
Och en småbil är det ju också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.