1 527 786 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja det är det jag menar, de är inte jämförbara, förutom att de alla är bilar.Johannes Carlsson skrev:Billigaste bilen som uppfyller kraven man ställer kan lätt vara det dubbla för en elbil, det beror på kraven. Det går att få en ny mellanklass kombi för ca 260' (Skoda Octavia)
Motsvarande rymlig och säg minst 400km WLTP.
Megane e-tech med 60kWh kostar 489' och då är den mindre rymlig än en Octavia.
Model Y ligger på 574'
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Alltså dom är väl visst jämförbara. Speciellt den senare Octavia Scout mot Enyaq iv80x.D djac skrev:
AWD, drag, liknande markfrigång och rymlighet. Sen att det finns färre elbilsmodeller att välja bland gör att man kanske blir uppknuffad i en dyrare modell än man annars hade valt.
Ja precis , svårt att hitta motorsvagar elbil, utan bekvämligheter som navigation, kupévärmare mmJohannes Carlsson skrev:
Men tar man rimligt jämförbara bilar så har jag aldrig sett fossilbilar till halva priset
Nu sätter du fingret på jämförelsesvårigheter, om det du räknar upp inte finns behov av och inte kan väljas bort, då är det bara fördyrande som inte används.D djac skrev:
I vårt fall värderar jag inte mera 0-100 km/h till inget, navigator har inget värde.
För 1-2 år sedan gjorde jag en koll för oss med våra krav och bilar vi kunde tänka oss. En fossil hamnade ca 500" och närmaste el började på 800". Självklart inte det dubbla men inte att förakta prisskillnad oberoende av drivmedelspris.
Samma diskussion som på t.ex. 80-talet fortsätter.😉
Ja men det kan jag förstå och det är därför jämförelserna haltar, man tar billigaste enkla fossilbilen, det man kallar "tomhylsa", och sen jämför man det med en fullutrustad, motorstark elbil och häpnas över att priserna inte matchar.A AndersS skrev:Nu sätter du fingret på jämförelsesvårigheter, om det du räknar upp inte finns behov av och inte kan väljas bort, då är det bara fördyrande som inte används.
I vårt fall värderar jag inte mera 0-100 km/h till inget, navigator har inget värde.
För 1-2 år sedan gjorde jag en koll för oss med våra krav och bilar vi kunde tänka oss. En fossil hamnade ca 500" och närmaste el började på 800". Självklart inte det dubbla men inte att förakta prisskillnad oberoende av drivmedelspris.
Samma diskussion som på t.ex. 80-talet fortsätter.😉
Allvetare
· Östergötland
· 4 288 inlägg
Nej, det man häpnar över är att det inte går att köpa en "tomhylsa" elbil.D djac skrev:
Men jag vill inte ha 0-100 4 sek och fullutrustad, ser inget mervärde i de x00 000 kr. Definition av motorstark skiljer på 0-100 på x sekunder med enbart bil, jämfört med tung last/släp och ork vid olika situationer.D djac skrev:
Så för många saknas ännu elbilar som har de funktioner man värderar och även prismässigt.
Mina tävlingsbilar var snabba, men för annat syfte än landsväg, och 99,99% behöver inga bilar som gör 0-100 på 4-5 sekunder, bara marknadsföring.
Så länge efterfrågan har varit större än utbudet så tillverkad inga tomhylsor.N Nerre skrev:
Även ett sätt att konkurrera med ICE. Som vi läst i inläggen ovanför kostar en elektrisk småbil dubbelt så mycket medan de få premiumbilarna kostar ungefär samma som tyska sk premiumbilar.