D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Billigaste bilen som uppfyller kraven man ställer kan lätt vara det dubbla för en elbil, det beror på kraven. Det går att få en ny mellanklass kombi för ca 260' (Skoda Octavia)

Motsvarande rymlig och säg minst 400km WLTP.

Megane e-tech med 60kWh kostar 489' och då är den mindre rymlig än en Octavia.
Model Y ligger på 574'
Ja det är det jag menar, de är inte jämförbara, förutom att de alla är bilar.
 
D djac skrev:
då får du en nyare, förmodligen säkrare och beroende på vad man valt bekvämare bil, värdet på detta får man själv sätta.
Nu handlade det ju om att hyra en likadan (och lika ny) bil som de redan har.
 
D djac skrev:
Ja det är det jag menar, de är inte jämförbara, förutom att de alla är bilar.
Alltså dom är väl visst jämförbara. Speciellt den senare Octavia Scout mot Enyaq iv80x.

AWD, drag, liknande markfrigång och rymlighet. Sen att det finns färre elbilsmodeller att välja bland gör att man kanske blir uppknuffad i en dyrare modell än man annars hade valt.
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alltså dom är väl visst jämförbara. Speciellt den senare Octavia Scout mot Enyaq iv80x.

AWD, drag, liknande markfrigång och rymlighet. Sen att det finns färre elbilsmodeller att välja bland gör att man kanske blir uppknuffad i en dyrare modell än man annars hade valt.
Ja precis , svårt att hitta motorsvagar elbil, utan bekvämligheter som navigation, kupévärmare mm

Men tar man rimligt jämförbara bilar så har jag aldrig sett fossilbilar till halva priset
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja precis , svårt att hitta motorsvagar elbil, utan bekvämligheter som navigation, kupévärmare mm

Men tar man rimligt jämförbara bilar så har jag aldrig sett fossilbilar till halva priset
Nu sätter du fingret på jämförelsesvårigheter, om det du räknar upp inte finns behov av och inte kan väljas bort, då är det bara fördyrande som inte används.
I vårt fall värderar jag inte mera 0-100 km/h till inget, navigator har inget värde.
För 1-2 år sedan gjorde jag en koll för oss med våra krav och bilar vi kunde tänka oss. En fossil hamnade ca 500" och närmaste el började på 800". Självklart inte det dubbla men inte att förakta prisskillnad oberoende av drivmedelspris.
Samma diskussion som på t.ex. 80-talet fortsätter.😉
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Nu sätter du fingret på jämförelsesvårigheter, om det du räknar upp inte finns behov av och inte kan väljas bort, då är det bara fördyrande som inte används.
I vårt fall värderar jag inte mera 0-100 km/h till inget, navigator har inget värde.
För 1-2 år sedan gjorde jag en koll för oss med våra krav och bilar vi kunde tänka oss. En fossil hamnade ca 500" och närmaste el började på 800". Självklart inte det dubbla men inte att förakta prisskillnad oberoende av drivmedelspris.
Samma diskussion som på t.ex. 80-talet fortsätter.😉
Ja men det kan jag förstå och det är därför jämförelserna haltar, man tar billigaste enkla fossilbilen, det man kallar "tomhylsa", och sen jämför man det med en fullutrustad, motorstark elbil och häpnas över att priserna inte matchar.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Men tar man rimligt jämförbara bilar så har jag aldrig sett fossilbilar till halva priset
Renault clio 233,900kr
Renault zoe 469,990kr
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja precis , svårt att hitta motorsvagar elbil, utan bekvämligheter som navigation, kupévärmare mm

Men tar man rimligt jämförbara bilar så har jag aldrig sett fossilbilar till halva priset
Fiat 500 ICE 194 000kr
Fiat 500e 404 900
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Hur jag än letar hittar jag ingen elbil som kostar dubbelt så mycket som min diesel.
 
P Pin skrev:
Hur jag än letar hittar jag ingen elbil som kostar dubbelt så mycket som min diesel.
Inte jag heller, bara ca 300"😎
 
D djac skrev:
Ja men det kan jag förstå och det är därför jämförelserna haltar, man tar billigaste enkla fossilbilen, det man kallar "tomhylsa", och sen jämför man det med en fullutrustad, motorstark elbil och häpnas över att priserna inte matchar.
Nej, det man häpnar över är att det inte går att köpa en "tomhylsa" elbil.
 
Pininfarina B95 😂
 
Eller så kan man jämföra exakt samma bil (list priser)
Mercedes GLB 200 - 476 900 kr
Mercedes EQB 250 - 549 000 kr.

Elbil versionen är bara 15.12% dyrare :)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det kan jag förstå och det är därför jämförelserna haltar, man tar billigaste enkla fossilbilen, det man kallar "tomhylsa", och sen jämför man det med en fullutrustad, motorstark elbil och häpnas över att priserna inte matchar.
Men jag vill inte ha 0-100 4 sek och fullutrustad, ser inget mervärde i de x00 000 kr. Definition av motorstark skiljer på 0-100 på x sekunder med enbart bil, jämfört med tung last/släp och ork vid olika situationer.
Så för många saknas ännu elbilar som har de funktioner man värderar och även prismässigt.
Mina tävlingsbilar var snabba, men för annat syfte än landsväg, och 99,99% behöver inga bilar som gör 0-100 på 4-5 sekunder, bara marknadsföring.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, det man häpnar över är att det inte går att köpa en "tomhylsa" elbil.
Så länge efterfrågan har varit större än utbudet så tillverkad inga tomhylsor.
Även ett sätt att konkurrera med ICE. Som vi läst i inläggen ovanför kostar en elektrisk småbil dubbelt så mycket medan de få premiumbilarna kostar ungefär samma som tyska sk premiumbilar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.