D
N Nerre skrev:
Om så nu är fallet, hur tjänar hyrbilsföretagen pengar? Eller menar du att de ägnar sig åt välgörenhet?

Bilens värdeminskning måste ju spridas över alla körda mil. Om vi säger att bilen har en värdeminskning på 50 000 om året, man kör normalt 1200 mil om året. Visst, det blir 42 spänn milen.

Men om man nu kör 200 mil extra, d.v.s. 1400 mil, så blir det ju 36 spänn milen, milkostnaden för den egna bilen minskar alltså!

Det är därför jag tjatat hur mycket som helst att man måste titta på årskostnaden, inte milkostnaden.
Ja, de kör en slimmad business, som innefattar hela kedjan, de köper till rätt pris, de är duktiga på att avsätta bilarna på rätt marknad vid rätt tidpunkt, kostnadseffektiv service, sen är spannet på priser oerhört stor så där finns ett element av gungor och karuseller,

Sen pandemin har det varit bra business då det varit bilbrist och priserna ligger mycket högre än brukligt, de har väl börjat komma ner, det har också varit bra för uthyrarna.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja när vi diskuterade priser precis efter bonusen togs bort så kunde man leasa en vw id4 för styvt 10,000 i månaden. Nu såg jag id4/5 för halva det priset på privatleasing. Vw säger upp folk och 25% av bilarna är osålda. Och till årsskiftet försvinner en stor del av den 30%-iga reduktionsplikten på dieseln. Det är kanske läge att slå till på en elbil?
Ja det är bra läge att slå till, med prisutveckling nedåt är det ännu bättre läge i morgon.
 
G
D djac skrev:
Ja, de kör en slimmad business, som innefattar hela kedjan, de köper till rätt pris, de är duktiga på att avsätta bilarna på rätt marknad vid rätt tidpunkt, kostnadseffektiv service, sen är spannet på priser oerhört stor så där finns ett element av gungor och karuseller,

Sen pandemin har det varit bra business då det varit bilbrist och priserna ligger mycket högre än brukligt, de har väl börjat komma ner, det har också varit bra för uthyrarna.
Ibland ägs till och med av biltillverkare/återförsäljare som vill få ut fler av bilmärket på marknaden. De slipper låna till moms, alla kör inte 200mil på tre dygn, vissa åker bara till Ikea osv osv.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om så nu är fallet, hur tjänar hyrbilsföretagen pengar? Eller menar du att de ägnar sig åt välgörenhet?
De tjänar antagligen inget vidare på det fåtal kunder som nyttjar ”fria mil” maximalt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
G
Alfredo Alfredo skrev:
De tjänar antagligen inget vidare på det fåtal kunder som nyttjar ”fria mil” maximalt.
Jo, även de bidrar till de fasta kostnaderna, kapital, lokaler, personal, försäkringa osv.
 
G OMathson skrev:
Jo, även de bidrar till de fasta kostnaderna, kapital, lokaler, personal, försäkringa osv.
Jag skrev ”tjänar inget vidare” inte ”får inte in en spänn”. 😉
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Som jag har förstått det så sker merparten av Islands bilimport via biluthyrarna, de köper in en laddning inför högsäsongen och säljer dessa när säsongen är slut.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och tänker jag lite mer ideologiskt, dvs att det gäller att fasa ut fossila bränslen, så gäller mitt förra inlägg ändå.
Det är bäst att de som kör mest byter till elbil först, dvs de som kan räkna hem lägre driftkostnad gentemot inköpspris.
Fast det är ju toksvårt att räkna hem en elbil ändå rent ekonomiskt. Jag kör ca. 2000mil om året och har elbil idag som ska lämnas tillbaka till jul. Skulle gärna haft en till men det skiljer runt 3000kr i månaden mot en beggad snål bensinare som kan cashas och de beggade elbilarna som finns för rätt pris funkar inte.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Ja, de kör en slimmad business, som innefattar hela kedjan, de köper till rätt pris, de är duktiga på att avsätta bilarna på rätt marknad vid rätt tidpunkt, kostnadseffektiv service, sen är spannet på priser oerhört stor så där finns ett element av gungor och karuseller,

Sen pandemin har det varit bra business då det varit bilbrist och priserna ligger mycket högre än brukligt, de har väl börjat komma ner, det har också varit bra för uthyrarna.
Sen är det ju framförallt så att de tjänar mycket på vissa kunder och i princip går i förlust med andra.
När affärsresenärer och företag i allmänhet hyr en bil en dag eller två, så gör hyresbolagen sin stora vinst, det blir ofta få mil och bra betalt.
Sen kör de ibland helgerbjudande, lågt pris och fria mil, och så kommer nån jeppe och hyr och kör 300 mil (som jag och en kompis gjorde en långhelg (för väldigt länge sedan)) och då blir det en förlust.

Men sätts det mer i system, och ökar det kraftigt att folk har elbilar med små batterier och satsar på att hyra vid Jul/påsk/sportlov/midsommar osv osv, så kommer biluthyrarna naturligtvis anpassa sig efter den nya verkligheten, och det kommer inte längre gå att hyra och göra den där bra affären.

Då kommer den bra affären bara kunna bestå i att man har en riktigt uschelbillig elbil till vardags som nätt och jämt fixar arbetspendlingen, och en sväng förbi affären och kanske en tur med ungarna till fotbollsplanen, för att sen 1-2 ggr per år hyr man den bil som behövs för andra resor, som iofs kostar bra mycket mer, men på totalen blir det mindre genom att vardagsbilen är så mycket billigare.
Men just detta är betydligt lättare att räkna hem med ICE-bil, då EV har extremt liten skillnad i driftskostnad mellan en stor och en liten, medan ICE får stor skillnad då bensin eller diesel utgör en stor andel av driftskostnaden.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen är det ju framförallt så att de tjänar mycket på vissa kunder och i princip går i förlust med andra.
När affärsresenärer och företag i allmänhet hyr en bil en dag eller två, så gör hyresbolagen sin stora vinst, det blir ofta få mil och bra betalt.
Sen kör de ibland helgerbjudande, lågt pris och fria mil, och så kommer nån jeppe och hyr och kör 300 mil (som jag och en kompis gjorde en långhelg (för väldigt länge sedan)) och då blir det en förlust.

Men sätts det mer i system, och ökar det kraftigt att folk har elbilar med små batterier och satsar på att hyra vid Jul/påsk/sportlov/midsommar osv osv, så kommer biluthyrarna naturligtvis anpassa sig efter den nya verkligheten, och det kommer inte längre gå att hyra och göra den där bra affären.

Då kommer den bra affären bara kunna bestå i att man har en riktigt uschelbillig elbil till vardags som nätt och jämt fixar arbetspendlingen, och en sväng förbi affären och kanske en tur med ungarna till fotbollsplanen, för att sen 1-2 ggr per år hyr man den bil som behövs för andra resor, som iofs kostar bra mycket mer, men på totalen blir det mindre genom att vardagsbilen är så mycket billigare.
Men just detta är betydligt lättare att räkna hem med ICE-bil, då EV har extremt liten skillnad i driftskostnad mellan en stor och en liten, medan ICE får stor skillnad då bensin eller diesel utgör en stor andel av driftskostnaden.
Tja, om vi zoomar ut lite så håller kanske inte det heller.

Det är väl rimligt att anta att någon som är världsbäst på fleet management (det aspirerar hyrbilsföretagen på) slår en otränad Svenne Banan i den grenen. De köper bilarna väsentligt billigare (många biltillverkare vill exponeras där), de säljer de väsentligt dyrare, optimal tidpunk på optimal marknad, och de håller bilarna billigare, det gör helt enkelt allt bättre än vi, såklart.

Att de därför också kan konkurrera med denna Svenne som bilhållare är inte märkligt i det perspektivet.
 
Det är samma diskussion idag gällande bilar som historiskt, stor-liten bil, förbrukning bensin-diesel, behovet av bil - kanske två bilar, behöva dragbil, körmönster, bor i större stad - kontra mindre/landsbygd, etc.
Jag känner igen allt det från åren med bil, både förmånsbil och privat, inget nytt under solen, Ett tag var det även gasbil, sedan etanol, etc, där elbil kommer för att stanna (tror jag).
Tycker faktiskt att det inte förändrats så mycket under de år tråden funnits gällande "För tidigt att köpa elbil".
Prisbilden har inte drastiskt förändrats och fortfarande saknas en del i "funktion kontra pris för att få det" . Grannen köpte ny bil, blev bensin då motsvarande elbils pris blev nästan det dubbla. För oss är planen att behålla nuvarande bilar längre än tidigare planering, samt att vi idag kör mindre med två bilar och totalt 2500 mil för båda.
 
D
A AndersS skrev:
Det är samma diskussion idag gällande bilar som historiskt, stor-liten bil, förbrukning bensin-diesel, behovet av bil - kanske två bilar, behöva dragbil, körmönster, bor i större stad - kontra mindre/landsbygd, etc.
Jag känner igen allt det från åren med bil, både förmånsbil och privat, inget nytt under solen, Ett tag var det även gasbil, sedan etanol, etc, där elbil kommer för att stanna (tror jag).
Tycker faktiskt att det inte förändrats så mycket under de år tråden funnits gällande "För tidigt att köpa elbil".
Prisbilden har inte drastiskt förändrats och fortfarande saknas en del i "funktion kontra pris för att få det" . Grannen köpte ny bil, blev bensin då motsvarande elbils pris blev nästan det dubbla. För oss är planen att behålla nuvarande bilar längre än tidigare planering, samt att vi idag kör mindre med två bilar och totalt 2500 mil för båda.
Har ännu inte sett någon bil där ICE är halva priset på motsvarande elbil, han har med 100% säkerhet jämfört två väldigt olika bilar men det klarar man att göra inom ICE-familjen också.
 
D djac skrev:
Har ännu inte sett någon bil där ICE är halva priset på motsvarande elbil, han har med 100% säkerhet jämfört två väldigt olika bilar men det klarar man att göra inom ICE-familjen också.
Billigaste bilen som uppfyller kraven man ställer kan lätt vara det dubbla för en elbil, det beror på kraven. Det går att få en ny mellanklass kombi för ca 260' (Skoda Octavia)

Motsvarande rymlig och säg minst 400km WLTP.

Megane e-tech med 60kWh kostar 489' och då är den mindre rymlig än en Octavia.
Model Y ligger på 574'
 
D djac skrev:
Har ännu inte sett någon bil där ICE är halva priset på motsvarande elbil, han har med 100% säkerhet jämfört två väldigt olika bilar men det klarar man att göra inom ICE-familjen också.
Har nästan samma behov som oss, större hund ska få plats, kunna dra tyngre släp rätt ofta och fyrhjulsdrift, de är däremot 4 personer. Sedan har jag inte fördjupat mig vad han jämfört med och övriga funktioner.
 
A AndersS skrev:
Har nästan samma behov som oss, större hund ska få plats, kunna dra tyngre släp rätt ofta och fyrhjulsdrift, de är däremot 4 personer. Sedan har jag inte fördjupat mig vad han jämfört med och övriga funktioner.
Skulle kunna vara
Octavia Scout 378'
Enyaq IV80X 619'

Inte riktigt dubbla men rejäl skillnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.