D djac skrev:
Det är väl just det som är svårt för folk att relatera till, de kommer från sin 100hästars Passat till en 450hästars elbil, tycker det är roligt att känna trycket, sen blir de förvånade att det går däck på kuppen..
Om jag skulle köpa en elbil är jag väl förberedd. Köpte nyss däck för 15000 plus 2000 för montering och 2000 för hjulinställning och då är det inte en elbil. Tre år gamla däck.

Vet inte hur testet lyckades välja däck som kostade ännu mer än mina trots mindre dimensioner och troligen lägre krav på hastighet och liknande krav på bilens vikt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Tja, jag har en Tesla Model 3 LR från 2019 som jag kört 5700 mil med och jag brukar köra hyfsat "aktivt" där det är god sikt. Det är ju en attans rolig bil att köra, så man behöver ju inte köra som om det var en gammal Ford. :)
Men jag har orginaldäck, sommar&vinter och ser lite förvånansvärt ut att ha däcken nästa säsong också.
Förutom en självrisk pga ett vildsvin så har kostnaderna utöver el varit begränsade till spolarvätska.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Om jag skulle köpa en elbil är jag väl förberedd. Köpte nyss däck för 15000 plus 2000 för montering och 2000 för hjulinställning och då är det inte en elbil. Tre år gamla däck.

Vet inte hur testet lyckades välja däck som kostade ännu mer än mina trots mindre dimensioner och troligen lägre krav på hastighet och liknande krav på bilens vikt.
Jag har varit med om att köra slut på nya bromsbelägg på 100mils körning, så allt beror på hur man kör, haha
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är väl just det som är svårt för folk att relatera till, de kommer från sin 100hästars Passat till en 450hästars elbil
...och är kanske inte medvetna att däcken till den nya bilen kostar "totalt 17 000 kronor för en omgång", vilket är kanske tre gånger mer än de är vana med...
 
Alfredo Alfredo skrev:
...och är kanske inte medvetna att däcken till den nya bilen kostar "totalt 17 000 kronor för en omgång", vilket är kanske tre gånger mer än de är vana med...
För att inte tala om alla som kör med dassig hjulinställning en längre tid och blir förvånad när däcken som såg så fina ut på utsidan inte såg likadana ut över hela ytan.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För att inte tala om alla som kör med dassig hjulinställning en längre tid och blir förvånad när däcken som såg så fina ut på utsidan inte såg likadana ut över hela ytan.
Eller lägsta rekommendationen för lufttryck för att den blir så stötig med hårdare...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
Från Teknikens värld: "Vår eldrivna exempelbil drabbas av just detta, den hade 235/50 R20-däck fram och 255/45 R20 bak. Bridgestone Turanza Eco med AO-märkning vilket indikerar Audi/VW. På dackonline.se hittar vi däcken, de smalare framdäcken kostar 4 500 kronor – per styck."

Skulle jag köpa däck till den bilen skulle jag inte direkt jaga däck med AO-märkning, utan välja vettiga däck.
De däck man letat upp i Tidningen finns inte länge i lager hus Dackonline (gjorde de ens det när artikeln skrevs?) och kostar nu 4099 kr, inte 4500 kr. Dyrt fortfarande, men lite bättre.

Alternativa däck kan ju vara något av följande:
Continental EcoContact 6Q - 2379 kr
Goodyear EfficientGrip Performance SUV - 3079 kr
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 - 2549 kr
Hankook Ventus S1 Evo 3 EV K127E - 2089 kr
Michelin E Primacy - 3359 kr
Pirelli Scorpion - 2429 kr

Teknikens världs pris för framdäck 9000 kr, alternativa priser 4178-6718kr. Jag har svårt att tro att Bridgestone-däcken skulle vara så mycket bättre än ovanstående alternativ så att det motiverar prisskillnaden.

Sen är det helt klart så att större däck och däck i ovanliga dimensioner är dyrare, inget nytt med det.
 
  • Gilla
Espen K och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
...och är kanske inte medvetna att däcken till den nya bilen kostar "totalt 17 000 kronor för en omgång", vilket är kanske tre gånger mer än de är vana med...
Vi köpte iofs. vinterdäck + fälgar till våra två elbilar (SUV:ar) för 8 000 + 10 000 kr, så 17 000 kr är rejält överdrivet. Dessutom är sommardäck billigare.
Och jag har kört 3200 mil med min bil och både sommar-/vinterdäck är fortfarande i utmärkt skick.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bottennapp från teknikens värld?
Verkligen. En av de sämsta artiklarna jag läst på länge men det är ju Excessen med sina klickbeten.
 
J jocke31 skrev:
Vi köpte iofs. vinterdäck + fälgar till våra två elbilar (SUV:ar) för 8 000 + 10 000 kr, så 17 000 kr är rejält överdrivet. Dessutom är sommardäck billigare.
Och jag har kört 3200 mil med min bil och både sommar-/vinterdäck är fortfarande i utmärkt skick.
Jag köpte mina för något liknande, men det finns ju de som köper fälgar för över 20', så må vara överdrivet, men absolut inte omöjligt. :)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Från Teknikens värld: "Vår eldrivna exempelbil drabbas av just detta, den hade 235/50 R20-däck fram och 255/45 R20 bak. Bridgestone Turanza Eco med AO-märkning vilket indikerar Audi/VW. På dackonline.se hittar vi däcken, de smalare framdäcken kostar 4 500 kronor – per styck."

Skulle jag köpa däck till den bilen skulle jag inte direkt jaga däck med AO-märkning, utan välja vettiga däck.
De däck man letat upp i Tidningen finns inte länge i lager hus Dackonline (gjorde de ens det när artikeln skrevs?) och kostar nu 4099 kr, inte 4500 kr. Dyrt fortfarande, men lite bättre.

Alternativa däck kan ju vara något av följande:
Continental EcoContact 6Q - 2379 kr
Goodyear EfficientGrip Performance SUV - 3079 kr
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 - 2549 kr
Hankook Ventus S1 Evo 3 EV K127E - 2089 kr
Michelin E Primacy - 3359 kr
Pirelli Scorpion - 2429 kr

Teknikens världs pris för framdäck 9000 kr, alternativa priser 4178-6718kr. Jag har svårt att tro att Bridgestone-däcken skulle vara så mycket bättre än ovanstående alternativ så att det motiverar prisskillnaden.

Sen är det helt klart så att större däck och däck i ovanliga dimensioner är dyrare, inget nytt med det.
Man kan till och med hitta originaldäcket för 2900kr.
https://www.bythjul.com/dack/bridgestone/bridgestone_turanzaeco/235-50r20/186126
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
tydligen är det ganska tunt mönsterdjup i originaldäcken på ID-serien, den kommer väl iofs med olika däck beroende på modell och årsmodell.

jag hade en tesla 3 som hyrbil i somras och kollade de däcken, var hyfsad standarddimension, tror det var vanliga 17 el möjligtvis 18 tum, inte de 20" som tex ID4 verkar ha. Men jag har sett att vissa teslor åxå har 20".
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
...och är kanske inte medvetna att däcken till den nya bilen kostar "totalt 17 000 kronor för en omgång", vilket är kanske tre gånger mer än de är vana med...
Ja men det har ju varit en pågående process i femtio år, när 195/65R15 kom så ansågs dessa vara sportiga och breda däck, idag klara väl inte ens en 100hästars Passat sig på dessa däcken (för att knyta an till tidigare inlägg)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det har ju varit en pågående process i femtio år, när 195/65R15 kom så ansågs dessa vara sportiga och breda däck, idag klara väl inte ens en 100hästars Passat på dessa däcken (för att knyta an till tidigare inlägg)
Stämmer bra! På många större bilar är 17" standard och du kan uppgradera till 18 och 19. På fruns EQE är 19" det minsta du kan ha!
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
engs
J JohanLun skrev:
tydligen är det ganska tunt mönsterdjup i originaldäcken på ID-serien, den kommer väl iofs med olika däck beroende på modell och årsmodell.
Fick Pirelli på sommarhjulen med min ID.4. Olika dim. fram o bak. (235/50 R20 fram och 255/45 R20 bak).

Läst på amerikanska sidor (eller där många amerkaner hänger ivf) angående ID.4, de bygger dem lokalt fattar jag som så vissa saker skiljer. Där ska det vara några riktiga skitdäck som kommer med från fabrik.

Kommer inte ihåg märket nu men inget jag kände igen. Det kan ju vara lite sådana rykten som "spiller över" hit också.

Den första hybriden jag hade, en Passat GTE, var antispinn inte alls anpassat för elmotorn, den slirade loss vid varje rödljus om man tryckte på. Gick däck därefter, men de kunde skiftas med bakdäcken ivf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.