Fairlane
J Jens.S. skrev:
Bojkotta elbilař!
Väl argumenterat! 😂😂😂
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
J Jens.S. skrev:
Bojkotta elbilař!
författare till yrket?
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är såklart en annan aspekt men mycket svårare att påverka som konsument, många produkter består ju av komponenter och dessa har ofta för oss okänt ursprung. Den biten får vi nog lämna åt de som sköter handelskrigen, som det är idag är vi alla väldigt beroende av kinesisk produktion.

Självklart är USA en stor datainsamlare, diverse skandaler har ju blottlagt detta om inte annat, det är därför jag gillar Apples kryptolösning. Nackdelen är att man inte kan hjälpa användare som slarvat bort sitt inlogg, bilder etc är förlorade i de fallen men det skyddar också till stor del mot myndigheters klåfingrande.
Sen har väl encrochat som var krtypterat knäckts, minns jag rätt så var USA del i att knäcka det tillsammans med frankrike, men jag har för mig att USA själva inte kunde nyttja all information pga lagar, men "exporterade" man inormationen så gick det bättre. Så på nåt sätt kom man runt detta, jag har för mig jag läste att även vi i sverige inte "får" göra så, men om vi får uppgifterna från nån annan så kan vi använda dem. Detta med data är knepigt, framförallt pga lagstiftning och länder som inte respketerar integritet. Och det räcker ju att sätta det som "tappar ut datan" i ett land det är tillåtet så går det nog komma runt mycket lagar...
 
D
J JohanLun skrev:
Sen har väl encrochat som var krtypterat knäckts, minns jag rätt så var USA del i att knäcka det tillsammans med frankrike, men jag har för mig att USA själva inte kunde nyttja all information pga lagar, men "exporterade" man inormationen så gick det bättre. Så på nåt sätt kom man runt detta, jag har för mig jag läste att även vi i sverige inte "får" göra så, men om vi får uppgifterna från nån annan så kan vi använda dem. Detta med data är knepigt, framförallt pga lagstiftning och länder som inte respketerar integritet. Och det räcker ju att sätta det som "tappar ut datan" i ett land det är tillåtet så går det nog komma runt mycket lagar...
Ja, även iphones har avlyssnats men då handlar det om att enheterna angrips/användare luras, själva kryptot har vad jag inte knäckts.

Kina är väldigt tydliga, alla kinesiska företag och personer måste vara behjälpliga i spionage. I USA så är det en mer omständlig juridisk process för att tvinga företag all släppa data, om man bortser från shady business mot högprofilerade mål antar jag.

Det är därför de stora företagen så gärna ser att kunderna krypterar (och inte delar nyckeln), då slipper de hamna mellan sin kund och myndigheterna, de lämnar ut datan men eftersom den är krypterad så spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Vid Encro-hacket så har flera länder tänjt lagen till max och lite till för att tekniskt kunna genomföra både intrånget och informationsdelningen efteråt. Det är fortfarande många detaljer som är dolt i dunkel men olika tekniska experter gjort kvalificerade gissningar om utförandet.

Men den här typen av prestige-fall där flera länder samarbetar och ger sig fan på att knäcka en specifik sak är relativt ovanligt.

Man får ju förutsätta att alla krypteringslösningar från stora Amerikanska stora techbolag (Apple, Microsoft, Google och sociala plattformar ) har kryphål som myndigheter kan utnyttja vid behov. Men användandet av dessa begränsas till extrema brott.

Så räddslan för den typen av avlyssning är obefogad för vanliga medborgare som inte är knarkbaroner, terrorister eller planerar att störta regeringen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så rädslan för den typen av avlyssning är obefogad för vanliga medborgare som inte är knarkbaroner, terrorister eller planerar att störta regeringen.
Är det OK om vi andra är oroliga? 😎 Vad har detta med elbilar att göra egentligen? 😉🤔
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Är det OK om vi andra är oroliga? 😎 Vad har detta med elbilar att göra egentligen? 😉🤔
Ja det var ot. Ber om ursäkt :)
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Är det OK om vi andra är oroliga? 😎 Vad har detta med elbilar att göra egentligen? 😉🤔
Kopplingen var, om man köper en bil som är uppkopplad mot det stora statliga kinesiska molnet så för det med sig vissa konsekvenser.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så räddslan för den typen av avlyssning är obefogad för vanliga medborgare som inte är knarkbaroner, terrorister eller planerar att störta regeringen.
Så är det inte, volymer av data är minst lika värdefull och känslig som enstaka prioriterade källor.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vid Encro-hacket så har flera länder tänjt lagen till max och lite till för att tekniskt kunna genomföra både intrånget och informationsdelningen efteråt. Det är fortfarande många detaljer som är dolt i dunkel men olika tekniska experter gjort kvalificerade gissningar om utförandet.

Men den här typen av prestige-fall där flera länder samarbetar och ger sig fan på att knäcka en specifik sak är relativt ovanligt.

Man får ju förutsätta att alla krypteringslösningar från stora Amerikanska stora techbolag (Apple, Microsoft, Google och sociala plattformar ) har kryphål som myndigheter kan utnyttja vid behov. Men användandet av dessa begränsas till extrema brott.

Så räddslan för den typen av avlyssning är obefogad för vanliga medborgare som inte är knarkbaroner, terrorister eller planerar att störta regeringen.
Tyvärr har det ju visat sig att iallafall facebook säljer icke krypterad info. Jag är övertygad att alla de andra drakarna åxå gör det iom att de frågar om de får skicka reklam utifrån mitt användande. Om de sen lyssnar i miken (som Uber) eller säljer datan (som facebook) eller lämnar till myndigheter (vilket vi nog inte vet om) kan man ju spekulera om.

Jag är av samma åsikt. Just min data kommer de nyttja bäst de vill för marknadsföring och annat. Men sålänge jag lever i en demokrati så är jag inte speciellt orolig. Möjligen om man tänkt bosätta sig i Kina, USA mfl eller det är viktigt för en att besöka de länderna.

Detta är ju inte kopplat till elbilar specifikt, men att IoT och datalagring är känsligt ur integritetssynvinkel är helt klart.
 
M Markarbetaren skrev:
Värst vad vindarna vänder i elbilsträsket😀
[länk]
[länk]
Bottennapp från teknikens värld?
 
  • Gilla
GoC och 3 till
  • Laddar…
Jag körde den förra EQS:en 2000mil och det var knappt märkbart slitage på varken sommar eller vinterdäck.

Men visst, kör du gasen i botten vid var korsning och trafikljus och avslutar med tvärnit för att det är så kul med vrid och bra broms. Tja då äter det däck, även på en Passat 1,6TFSI fylld med barnstolar.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Jag körde den förra EQS:en 2000mil och det var knappt märkbart slitage på varken sommar eller vinterdäck.

Men visst, kör du gasen i botten vid var korsning och trafikljus och avslutar med tvärnit för att det är så kul med vrid och bra broms. Tja då äter det däck, även på en Passat 1,6TFSI fylld med barnstolar.
Det är väl just det som är svårt för folk att relatera till, de kommer från sin 100hästars Passat till en 450hästars elbil, tycker det är roligt att känna trycket, sen blir de förvånade att det går däck på kuppen..
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
R Robert-san01 skrev:
...även på en Passat 1,6TFSI fylld med barnstolar.
Är du säker på det där? :D
Tänker mig att den är tröttare än våran Volvo D2, och då är det inte roligt :D
 
  • Haha
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.