1 508 929 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Mycket av riskerna med moderna bilar ligger i den aggregerade datan, inte i bilen självt. Även om det gjorts demonstrationer om hur man kan angripa en enskilds bils system så är det ett oekonomiskt sätt att ta sig an saken, om det inte rör sig om enskilda högprofilerade mål, bättre att då göra en ansträngning och få tillgång till alla bilars data.
Alla biltillverkare kan såklart bli måltavlor men de kinesiska sticker ut eftersom alla Kinesiska medborgare måste samarbeta med myndigheterna om dessa så begär, med tanke på Kinas syn på integritet och deras ambitioner vore det naivt att inte räkna med "öppna spjäll" redan idag hos de kinesiska tillverkarna.
Alla biltillverkare kan såklart bli måltavlor men de kinesiska sticker ut eftersom alla Kinesiska medborgare måste samarbeta med myndigheterna om dessa så begär, med tanke på Kinas syn på integritet och deras ambitioner vore det naivt att inte räkna med "öppna spjäll" redan idag hos de kinesiska tillverkarna.
Med tanke på hur tex kinesiska mobiltelefonsfabriker tillverkat mobiler med spionvirus installerat från fabrik,
Så skulle det inte kännas helt bra med uppkopplade bilar med onlinetjänster varken för säkerhet eller stöldskyddsfunktioner och support.
Låga priser bygger på att vi utnyttjar länder med andra arbetstider/regler än vi vant oss med och lägre eller (i praktiken) inga miljökrav.
Det är ingen nyhet. (Moralgränsen går vid barnarbete).
Se tex TSMC, världens största IC tillverkare som hela världen är beroende av. De bygger en fabrik i USA med amerikanerna, men amerikanerna håller på att sänka projektet som går långsamt, sakas kompetens och de drar över budget. TSMC försöker rädda projektet med 500 flitiga taiwaneser, men då protesterar amerikanska facket.
Väst är nog beroende bortom räddning, tyvärr.
Lite off topic.
Någon som minns HAFO?
Kanske något för EU att tänka på. Europeisk ictillverkning, EUFO?
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett och till och med lött svenska IC-kretsar mm från Asea HAFO och Rifa. 😱
Men det var inte så här enkla kretsar. Känner ni igen TTL kretsen?
Vrida klockan tillbaka går inte, men kanske vi kan behålla ett lägre elpris i norr och vara en attraktiv industrination.
Åter till elbilar…
Lite spännande med Emily GT.
Ska det bli svensk produktion?
Det poppar ju upp nygamla och nya märken som DS, MG och Cupra, så varför inte.
Går det att stå emot BYD?
Så skulle det inte kännas helt bra med uppkopplade bilar med onlinetjänster varken för säkerhet eller stöldskyddsfunktioner och support.
Låga priser bygger på att vi utnyttjar länder med andra arbetstider/regler än vi vant oss med och lägre eller (i praktiken) inga miljökrav.
Det är ingen nyhet. (Moralgränsen går vid barnarbete).
Se tex TSMC, världens största IC tillverkare som hela världen är beroende av. De bygger en fabrik i USA med amerikanerna, men amerikanerna håller på att sänka projektet som går långsamt, sakas kompetens och de drar över budget. TSMC försöker rädda projektet med 500 flitiga taiwaneser, men då protesterar amerikanska facket.
Väst är nog beroende bortom räddning, tyvärr.
Lite off topic.
Någon som minns HAFO?
Kanske något för EU att tänka på. Europeisk ictillverkning, EUFO?
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett och till och med lött svenska IC-kretsar mm från Asea HAFO och Rifa. 😱
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det var inte så här enkla kretsar. Känner ni igen TTL kretsen?
Vrida klockan tillbaka går inte, men kanske vi kan behålla ett lägre elpris i norr och vara en attraktiv industrination.
Åter till elbilar…
Lite spännande med Emily GT.
Ska det bli svensk produktion?
Det poppar ju upp nygamla och nya märken som DS, MG och Cupra, så varför inte.
Går det att stå emot BYD?
Företagets hemvist spelar faktiskt roll, så även om bilen, eller delar av denna, tillverkas i tveksamt land så lyder företaget under andra lagar.blackarrow skrev:Med tanke på hur tex kinesiska mobiltelefonsfabriker tillverkat mobiler med spionvirus installerat från fabrik,
Så skulle det inte kännas helt bra med uppkopplade bilar med onlinetjänster varken för säkerhet eller stöldskyddsfunktioner och support.
Låga priser bygger på att vi utnyttjar länder med andra arbetstider/regler än vi vant oss med och lägre eller (i praktiken) inga miljökrav.
Det är ingen nyhet. (Moralgränsen går vid barnarbete).
Se tex TSMC, världens största IC tillverkare som hela världen är beroende av. De bygger en fabrik i USA med amerikanerna, men amerikanerna håller på att sänka projektet som går långsamt, sakas kompetens och de drar över budget. TSMC försöker rädda projektet med 500 flitiga taiwaneser, men då protesterar amerikanska facket.
Väst är nog beroende bortom räddning, tyvärr.
Lite off topic.
Någon som minns HAFO?
Kanske något för EU att tänka på. Europeisk ictillverkning, EUFO?
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett och till och med lött svenska IC-kretsar mm från Asea HAFO och Rifa. 😱
[bild]
Men det var inte så här enkla kretsar. Känner ni igen TTL kretsen?
[bild]
Vrida klockan tillbaka går inte, men kanske vi kan behålla ett lägre elpris i norr och vara en attraktiv industrination.
Åter till elbilar…
Lite spännande med Emily GT.
Ska det bli svensk produktion?
Det poppar ju upp nygamla och nya märken som DS, MG och Cupra, så varför inte.
Går det att stå emot BYD?
Hex inverter, TTL-logik.blackarrow skrev:
Jag hade en dator förut (aldrig körbar i min ägo) där det var eurokort (100x160mm) fulla med TTL-logik.
Eller dator och dator, det var väl mer en CPU, ett kort innehöll ALU, ett par andra kort register, ytterligare kort som hade minne på sig osv.
Jag har faktiskt helt glömt bort vad för märke det var, någon slängde det på mig, och jag tyckte det var en kul bit datorhistoria, men som naturligtvis hade jag inte plats att hålla på och förvara skiten.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Jo jag är medveten om detta. Men jag gör ändå vad jag kan för att undvika saker som jag vet till stor del kommer från Kina utan att för den skulle ligga och hanångest över om det jag köper skulle innehålla någon kinesisk transistor. Gör vad jag kan utan att bli fanatisk typ. Kinesiska bilmärken är ju rätt enkelt att välja bort.J JohanLun skrev:Dessvärre blir nog även komponenterna som sitter i bilar du uppfattar som tillverkade i en demokrati till större och större del tillverkade i länder du troligen inte tycker så bra om (tex kina).
Tyvärr är vi själva en del i att det är svårare att ha produktion i Sverige. Bidrag för att göra ingenting är högre än lönerna som skulle krävas för att bygga en billig bil. Skatter är höga pga mycket skatt går till bidrag. Vi har nog fortfarande konkurrenskraftiga löner för tjänstemän, där är vi nog lågavlönade jämfört med många länder. Men för produktion så är det nog för dyrt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
iPhone?S Styrman_jansson skrev:Jo jag är medveten om detta. Men jag gör ändå vad jag kan för att undvika saker som jag vet till stor del kommer från Kina utan att för den skulle ligga och hanångest över om det jag köper skulle innehålla någon kinesisk transistor. Gör vad jag kan utan att bli fanatisk typ. Kinesiska bilmärken är ju rätt enkelt att välja bort.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
OK,my bad. Såg nu att det bara ör XC40 för den kinesiska marknaden som byggs i Kina.Johannes Carlsson skrev:
Men - det är trots allt ett kinesiskt företag som lyder under kinesisk lagstiftning som äger Volvo. Apropå informationssäkerheten.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Jag trodde det var för att inte stödja diktatur mm som Kina skulle undvikas. Har man inget emot att skicka pengar till Kina och de arbetsvillkor mm som råder där utan bara av egoistiska skäl vill slippa datainsamlingen håller jag med.D djac skrev:
USA vill ju också samla in data. Jag är själv inte bekymrad över det, men bara så man tänker på det...
Det är såklart en annan aspekt men mycket svårare att påverka som konsument, många produkter består ju av komponenter och dessa har ofta för oss okänt ursprung. Den biten får vi nog lämna åt de som sköter handelskrigen, som det är idag är vi alla väldigt beroende av kinesisk produktion.J JohanLun skrev:Jag trodde det var för att inte stödja diktatur mm som Kina skulle undvikas. Har man inget emot att skicka pengar till Kina och de arbetsvillkor mm som råder där utan bara av egoistiska skäl vill slippa datainsamlingen håller jag med.
USA vill ju också samla in data. Jag är själv inte bekymrad över det, men bara så man tänker på det...
Självklart är USA en stor datainsamlare, diverse skandaler har ju blottlagt detta om inte annat, det är därför jag gillar Apples kryptolösning. Nackdelen är att man inte kan hjälpa användare som slarvat bort sitt inlogg, bilder etc är förlorade i de fallen men det skyddar också till stor del mot myndigheters klåfingrande.
Bojkotta elbilař!M Myckling skrev: