JanneJanne123
För tesla beror det ju på vilken modell, så bara säga att Tesla vill ha alternativt att det kostar såhär blir inte så intressant om man inte säger vilken modell.

3: 22000
Y: 29000
X: 48000
S: 36000
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
För tesla beror det ju på vilken modell, så bara säga att Tesla vill ha alternativt att det kostar såhär blir inte så intressant om man inte säger vilken modell.

3: 22000
Y: 29000
X: 48000
S: 36000
3469 kostar Hakkapeliitta R5, dom som tesla säljer hos däckonline. 14' för däck, 1' för montering. Då återstår 14' för fälgar och Tesla tax. 3500:-/st för fälg och navkapslar då?

om man ska ha med TMPS blir det billigaste hos däckonline 31400 med dom däcken. Så Tesla är nog inte så dyra trots allt

Skärmbild av en webbsida som visar ett beställningsalternativ för kompletta hjul till Tesla Model Y.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
3469 kostar Hakkapeliitta R5, dom som tesla säljer hos däckonline. 14' för däck, 1' för montering. Då återstår 14' för fälgar och Tesla tax. 3500:-/st för fälg och navkapslar då?
Det gör de säkert, originalfälgar tenderar att vara svindyra, inte bara till Tesla men även till andra märken.

Jag förvånas inte av de 22' till M3, ca 5 500kr/hjul, däck tar de kanske 3000kr för, sensor 500kr och fälg 2000kr, verkar väl rimligt? Det är nog halva priset på fälgen mot om du skulle köpa lös.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tesla vill ha 36 410:- för en uppsättning dubbfria vinterdäck när man köper en ny bil.
Du menar hjul, alltså däck och fälg?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Det gör de säkert, originalfälgar tenderar att vara svindyra, inte bara till Tesla men även till andra märken.

Jag förvånas inte av de 22' till M3, ca 5 500kr/hjul, däck tar de kanske 3000kr för, sensor 500kr och fälg 2000kr, verkar väl rimligt? Det är nog halva priset på fälgen mot om du skulle köpa lös.
Man kan ju köpa billigare och sämre? däck, samma med fälgarna. Om du hittar ett Gämförbart kit sså posta det om det är mer prisvärt. 19" till Tesla Model Y bör väl vara en av dom vanligaste kombinationerna.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
engs
D djac skrev:
Det gör de säkert, originalfälgar tenderar att vara svindyra, inte bara till Tesla men även till andra märken.
Fick mina hjul stulna från ett däckhotell för många år sen. Så däckfirman och deras försäkringsbolag skulle ersätta de. Jag gick till märkeshandlaren som sålt bilen för priser på en ny uppsättning som jag gav till däckmojjen. Eller tror de pratade direkt med varandra förresten.

Då fick jag en katalog i handen av däckmojjen. "Välj precis vilka fälgar som helst från oss om du vill istället, de är ändå billigare än original".
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vissa däck har ju bara halva mönsterdjupet mot andra, var försiktig med "tysta" däck, detta är en sak de ger sig på för att få ned ljudet.
Jag har "tysta" däck på min. I princip ingen skillnad då det bara är en remsa skumgummi på insidan. Ser man EU märkningen mellan dem med och utan detta system är det samma buller. Så det är bara en remsa skumgummi för typ 200kr.
 
Billigaste setupen jag hittade till Enyaq/ID4

Bilhjul med däck, annons för Skoda Enyaq, vinterdäck, fälgar, prisangivelse, svartvit bild, webbplatslayout.
Så nog går det om man har andra krav, på däck då framförallt.

Fälgar 2312:-/st
Däck 952:-/st
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har "tysta" däck på min. I princip ingen skillnad då det bara är en remsa skumgummi på insidan. Ser man EU märkningen mellan dem med och utan detta system är det samma buller. Så det är bara en remsa skumgummi för typ 200kr.
EU märkningen är buller utanför bilen när däcket kör förbi. Skumgummit minskar cupéljudet med typ 3dBA, beroende på bil och väglag då
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D djac skrev:
Det gör de säkert, originalfälgar tenderar att vara svindyra, inte bara till Tesla men även till andra märken.

Jag förvånas inte av de 22' till M3, ca 5 500kr/hjul, däck tar de kanske 3000kr för, sensor 500kr och fälg 2000kr, verkar väl rimligt? Det är nog halva priset på fälgen mot om du skulle köpa lös.
Ja, kommer inte ihåg exakt vad jag betalade, men jag köpte nya fälgar och vinterdäck, krängde över vinterdäcken på orginalfälgarna och sommardäcken (som den levererades med) och ja, det var nog ungefär halva priset.
 
S
Fairlane Fairlane skrev:
Från Teknikens värld: "Vår eldrivna exempelbil drabbas av just detta, den hade 235/50 R20-däck fram och 255/45 R20 bak. Bridgestone Turanza Eco med AO-märkning vilket indikerar Audi/VW. På dackonline.se hittar vi däcken, de smalare framdäcken kostar 4 500 kronor – per styck."

Skulle jag köpa däck till den bilen skulle jag inte direkt jaga däck med AO-märkning, utan välja vettiga däck.
De däck man letat upp i Tidningen finns inte länge i lager hus Dackonline (gjorde de ens det när artikeln skrevs?) och kostar nu 4099 kr, inte 4500 kr. Dyrt fortfarande, men lite bättre.

Alternativa däck kan ju vara något av följande:
Continental EcoContact 6Q - 2379 kr
Goodyear EfficientGrip Performance SUV - 3079 kr
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 - 2549 kr
Hankook Ventus S1 Evo 3 EV K127E - 2089 kr
Michelin E Primacy - 3359 kr
Pirelli Scorpion - 2429 kr

Teknikens världs pris för framdäck 9000 kr, alternativa priser 4178-6718kr. Jag har svårt att tro att Bridgestone-däcken skulle vara så mycket bättre än ovanstående alternativ så att det motiverar prisskillnaden.

Sen är det helt klart så att större däck och däck i ovanliga dimensioner är dyrare, inget nytt med det.
Bridgestone-däcken som sitter på från fabriken på en del Skoda Enyaq har varit skitdåliga. Punkteringar eller snedslitna.
 
M
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, jag har en Tesla Model 3 LR från 2019 som jag kört 5700 mil med och jag brukar köra hyfsat "aktivt" där det är god sikt. Det är ju en attans rolig bil att köra, så man behöver ju inte köra som om det var en gammal Ford. :)
Men jag har orginaldäck, sommar&vinter och ser lite förvånansvärt ut att ha däcken nästa säsong också.
Jag fick byta på min Volvo nu i våras, 3mm kvar på original sommardäck. Bilen hade då passerat 10,300 mil.
 
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
3469 kostar Hakkapeliitta R5, dom som tesla säljer hos däckonline. 14' för däck, 1' för montering. Då återstår 14' för fälgar och Tesla tax. 3500:-/st för fälg och navkapslar då?

om man ska ha med TMPS blir det billigaste hos däckonline 31400 med dom däcken. Så Tesla är nog inte så dyra trots allt

[bild]
Resonerade så jag också, kollade till och med en bekant som jobbar i branschen och han tyckte det var bra pris, för att komma billigare undan blir det ju några billiga fälgar bara. 😊

Hoppas de levereras snart bara 😂
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag fick byta på min Volvo nu i våras, 3mm kvar på original sommardäck. Bilen hade då passerat 10,300 mil.
Grattis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.