Ny Tesla model 3 idag, dom går före BMW och tar bort blinkersspaken..
Bättre komfort och räckvidd iallafall 😀

678km WLTP på long range
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ny Tesla model 3 idag, dom går före BMW och tar bort blinkersspaken..
Bättre komfort och räckvidd iallafall 😀

678km WLTP på long range
Ja, den verkar ha blivit något bättre på flera punkter och avståndet till de andra tillverkarna blev plötsligt större igen.. huh
 
D djac skrev:
Ja, den verkar ha blivit något bättre på flera punkter och avståndet till de andra tillverkarna blev plötsligt större igen.. huh
Fast att inte ha en spak för blinkers ser inte jag som en förbättring…
 
  • Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
engs
J jocke31 skrev:
Fast att inte ha en spak för blinkers ser inte jag som en förbättring…
Funkar kanske i länder utan rondeller, här borde det vara lagkrav. Ska bli intressant se hur många utan sådan som blinkar korrekt i t.ex. rondeller. Filbyte i rondell etc.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
D
J jocke31 skrev:
Fast att inte ha en spak för blinkers ser inte jag som en förbättring…
Har provkört men inte bestämt mig ännu om det hade betytt något för mig!
 
engs engs skrev:
Funkar kanske i länder utan rondeller, här borde det vara lagkrav. Ska bli intressant se hur många utan sådan som blinkar korrekt i t.ex. rondeller. Filbyte i rondell etc.
Kollegan har en X med Yoke. Helt kasst med knapparna enligt honom. Detta hans andra X så han gillar Tesla.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Och ingen växelspak eller vred. Allt sker via skärmen. Precis som vindrutetorkarna.
Det är det jag gillar med min bil (av annat märke), att den fortfarande känns som en bil och inte som att spela Fortnite. 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kollegan har en X med Yoke. Helt kasst med knapparna enligt honom. Detta hans andra X så han gillar Tesla.
Jag ogillar inte heller Tesla egentligen. De är bäst på vissa saker, t ex mjukvara och uppdateringar, laddning, dog och sentry mode m m. Medan vissa andra saker stör. T ex ingen blinkersspak.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Prispressen är också intressant. Jag skulle nog haft svårt att motivera att inte köpa en Tesla idag. Det valet kändes lättare för två–tre år sen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag har länge undrat varför blinkersen inte styrs med knappar på ratten istället. Det kommer att ta tid att vänja sig, men helljus mm på spaken är ju en djungel om man ofta kör andra bilar. Och blinkersen är svår att hantera i rondeller om det händer mycket samtidigt. Jag har fått för mig att knappar på ratten skulle fungera bättre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har länge undrat varför blinkersen inte styrs med knappar på ratten istället. Det kommer att ta tid att vänja sig, men helljus mm på spaken är ju en djungel om man ofta kör andra bilar. Och blinkersen är svår att hantera i rondeller om det händer mycket samtidigt. Jag har fått för mig att knappar på ratten skulle fungera bättre.
Knappar för körriktning funkar om du aldrig hade behövt vrida ratten mer än ett kvarts varv.

Helljuset styr många bilar själv med bra funktionalitet.
 
Det skiljer ju bara 50' mellan Y och 3 dessutom. Får se när Model Y får samma uppdatering (Juniper)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Knappar för körriktning funkar om du aldrig hade behövt vrida ratten mer än ett kvarts varv.

Helljuset styr många bilar själv med bra funktionalitet.
Helljus automatik är ett h-vete. Äldre bilar med dåligt halvljus, bilar med en trasig lampa, mopeder och motorcyklar är bara några exempel där bägge våra bilar med helljusautomatik inte klarar sig så bra. Ett annat riktigt störande exempel är att helljuset stängs av när nya rena trafikskyltar träffas av helljuset.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Helljus automatik är ett h-vete. Äldre bilar med dåligt halvljus, bilar med en trasig lampa, mopeder och motorcyklar är bara några exempel där bägge våra bilar med helljusautomatik inte klarar sig så bra. Ett annat riktigt störande exempel är att helljuset stängs av när nya rena trafikskyltar träffas av helljuset.
Min bil lyser runt dom stora blå/vita skyltarna om dom reflekterar mycket (då blir jag ju själv bländad så det är bara bra). Vanliga hastighetsskyltar o.d. reagerar den inte på.

Tycker generellt automatiska helljuset med matrix funkar fint. Ibland får man blända av manuellt om man får möte i en skymd motorvägskurva, men gbg sthml så kan den jobba själv iaf 15 min i taget...
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Helljus automatik är ett h-vete. Äldre bilar med dåligt halvljus, bilar med en trasig lampa, mopeder och motorcyklar är bara några exempel där bägge våra bilar med helljusautomatik inte klarar sig så bra. Ett annat riktigt störande exempel är att helljuset stängs av när nya rena trafikskyltar träffas av helljuset.
Det har blivit bättre efterhand på Tesla, från att ha varit obrukbart till att jag idag uteslutande kör med automatik, gått på ett år. Sen är det ju inte så att jag inte har önskan om mer och bättre men iaf användbart för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.