1 447 332 läst · 23 920 svar
1447k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
Ny Tesla model 3 idag, dom går före BMW och tar bort blinkersspaken..
Bättre komfort och räckvidd iallafall 😀
678km WLTP på long range
Bättre komfort och räckvidd iallafall 😀
678km WLTP på long range
Självbyggare
· Stockholm
· 9 826 inlägg
Och ingen växelspak eller vred. Allt sker via skärmen. Precis som vindrutetorkarna.
Det är det jag gillar med min bil (av annat märke), att den fortfarande känns som en bil och inte som att spela Fortnite. 🙂
Det är det jag gillar med min bil (av annat märke), att den fortfarande känns som en bil och inte som att spela Fortnite. 🙂
Jag ogillar inte heller Tesla egentligen. De är bäst på vissa saker, t ex mjukvara och uppdateringar, laddning, dog och sentry mode m m. Medan vissa andra saker stör. T ex ingen blinkersspak.R Robert-san01 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 307 inlägg
Prispressen är också intressant. Jag skulle nog haft svårt att motivera att inte köpa en Tesla idag. Det valet kändes lättare för två–tre år sen.
Jag har länge undrat varför blinkersen inte styrs med knappar på ratten istället. Det kommer att ta tid att vänja sig, men helljus mm på spaken är ju en djungel om man ofta kör andra bilar. Och blinkersen är svår att hantera i rondeller om det händer mycket samtidigt. Jag har fått för mig att knappar på ratten skulle fungera bättre.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 826 inlägg
Knappar för körriktning funkar om du aldrig hade behövt vrida ratten mer än ett kvarts varv.pacman42 skrev:Jag har länge undrat varför blinkersen inte styrs med knappar på ratten istället. Det kommer att ta tid att vänja sig, men helljus mm på spaken är ju en djungel om man ofta kör andra bilar. Och blinkersen är svår att hantera i rondeller om det händer mycket samtidigt. Jag har fått för mig att knappar på ratten skulle fungera bättre.
Helljuset styr många bilar själv med bra funktionalitet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
Det skiljer ju bara 50' mellan Y och 3 dessutom. Får se när Model Y får samma uppdatering (Juniper)
Helljus automatik är ett h-vete. Äldre bilar med dåligt halvljus, bilar med en trasig lampa, mopeder och motorcyklar är bara några exempel där bägge våra bilar med helljusautomatik inte klarar sig så bra. Ett annat riktigt störande exempel är att helljuset stängs av när nya rena trafikskyltar träffas av helljuset.R Robert-san01 skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 280 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 280 inlägg
Min bil lyser runt dom stora blå/vita skyltarna om dom reflekterar mycket (då blir jag ju själv bländad så det är bara bra). Vanliga hastighetsskyltar o.d. reagerar den inte på.pacman42 skrev:Helljus automatik är ett h-vete. Äldre bilar med dåligt halvljus, bilar med en trasig lampa, mopeder och motorcyklar är bara några exempel där bägge våra bilar med helljusautomatik inte klarar sig så bra. Ett annat riktigt störande exempel är att helljuset stängs av när nya rena trafikskyltar träffas av helljuset.
Tycker generellt automatiska helljuset med matrix funkar fint. Ibland får man blända av manuellt om man får möte i en skymd motorvägskurva, men gbg sthml så kan den jobba själv iaf 15 min i taget...
Det har blivit bättre efterhand på Tesla, från att ha varit obrukbart till att jag idag uteslutande kör med automatik, gått på ett år. Sen är det ju inte så att jag inte har önskan om mer och bättre men iaf användbart för mig.pacman42 skrev:Helljus automatik är ett h-vete. Äldre bilar med dåligt halvljus, bilar med en trasig lampa, mopeder och motorcyklar är bara några exempel där bägge våra bilar med helljusautomatik inte klarar sig så bra. Ett annat riktigt störande exempel är att helljuset stängs av när nya rena trafikskyltar träffas av helljuset.