1 509 616 läst · 24 707 svar
1510k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Man kan inte byta batteri i en Nio om det är friköpt. Det är bara för dem med hyrt batteri.
Batteribyte är därtill en överarbetad lösning på ett problem som knappt finns, och definitivt inte finns dör det går att byta batteri.
Jag ger hela konceptet 0 % chans att lyckas kommersiellt.
Batteribyte är därtill en överarbetad lösning på ett problem som knappt finns, och definitivt inte finns dör det går att byta batteri.
Jag ger hela konceptet 0 % chans att lyckas kommersiellt.
Tja, Tesla gjorde ju en lösning för det till Model S för rätt många år sedan. De hade väl till och med någon bytes-station i LA eller liknande. Men det är ju helt ointressant i praktiken, så det dog rätt snabbt.Nötegårdsgubben skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 848 inlägg
Verkar funka i Kina, men ser inte direkt någon fördel. Bättre då med en Tesla model S som laddar mycket snabbare och har lägre förbrukning så i praktiken tar det samma tid att resa samma sträcka.
Och det finns ju fler laddare än bytesstationer.
Bara att se Björn Nyland 1000km challenge.
Och det finns ju fler laddare än bytesstationer.
Bara att se Björn Nyland 1000km challenge.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 848 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Jo, men fungerar gör en massa saker som inte bär sig att göra. Nio lär väl som andra sådana experiment dö sotdöden eller byta affärsmodell relativt snart.
Kvack, jag har hört talas om något liknande från BMW men snubblade över detta från Mercedes, de vill alltså att kunderna ska abonnera och betala löpande för ganska grundläggande funktioner i bilen!?
https://shop.mercedes-benz.com/sv-se/connect/pdp/excellence-paket/704
https://shop.mercedes-benz.com/sv-se/connect/pdp/excellence-paket/704
Jag är tvungen att betala årsvis för Volvo On Call, så det är etablerat. Min bil är dock så osmart (MY -14) att det mesta funkar utan abonnemanget.
Men den dystropiska framtiden är helt klart uppbygd av abonnemang och att betala löpande för basfunktioner.
Men den dystropiska framtiden är helt klart uppbygd av abonnemang och att betala löpande för basfunktioner.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Jag kan köpa att man behöver betala en mindre månadskostnad för att behålla bilens uppkoppling igång samt se till att appar och liknande underhålls, det är ju trots allt inte gratis.D djac skrev:
Var samma sak med min Passat GTE, men då bilen bara hade den enklare uppkopplingen (kunde inte ladda ner karta etc utan wifi) så tyckte jag det var alldeles för dyrt för att kunna ändra laddschema via telefonen.
Ja, jag såg ju inte priset hos Mercedes, har ingen sån, och kanske är det prissat efter vad du säger, någon som vet?13th Marine skrev:Jag kan köpa att man behöver betala en mindre månadskostnad för att behålla bilens uppkoppling igång samt se till att appar och liknande underhålls, det är ju trots allt inte gratis.
Var samma sak med min Passat GTE, men då bilen bara hade den enklare uppkopplingen (kunde inte ladda ner karta etc utan wifi) så tyckte jag det var alldeles för dyrt för att kunna ändra laddschema via telefonen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Troligtvis lär de ju ta rätt bra betalt, för att de kan tyvärr.D djac skrev:
Jag kan tycka 0-50kr/mån är rimliga pengar för att hålla uppkoppling, mobilapp och bilens fjärruppdateringar igång.
Kartdata och liknande vill jag hellre ha typ som google maps i bilen, är redan bränd på VWs idiotlösning i GTEn.
Att prata om räckvidd på elbilar var kanske intressant 2015 eller 2018, men knappast 2023. Nu finns det så många snabbladdare och laddeffekterna är så pass höga att laddtiderna blir väldigt korta.
Se t.ex. årets SECC mellan Ystad och Haparanda. Bilen först framme i Haparanda körde på 18h 11min i en Tesla Model 3 LR, och ja kört i lagliga hastigheter.
https://teslaclubsweden.se/secc-2023-ystad-haparanda/
Se t.ex. årets SECC mellan Ystad och Haparanda. Bilen först framme i Haparanda körde på 18h 11min i en Tesla Model 3 LR, och ja kört i lagliga hastigheter.
https://teslaclubsweden.se/secc-2023-ystad-haparanda/
Ja det har blivit mycket bättre, men fortfarande finns potential att bli ännu bättre.F frippes skrev:Att prata om räckvidd på elbilar var kanske intressant 2015 eller 2018, men knappast 2023. Nu finns det så många snabbladdare och laddeffekterna är så pass höga att laddtiderna blir väldigt korta.
Se t.ex. årets SECC mellan Ystad och Haparanda. Bilen först framme i Haparanda körde på 18h 11min i en Tesla Model 3 LR, och ja kört i lagliga hastigheter.
[länk]
Här ett test med modifierad körcykel med mer motorväg.
https://carup.se/70-elbilar-testade-drar-47-mer-el-an-utlovat/
Eftersom det är ett tyskt test innebär motorväg 130 km/h.
Många av de testade bilarna drar i praktiken ca 2 kWh per mil med det körsättet. Med ett batteri på ca 75 kWh och långresa med flera laddstopp kan man i praktiken snabbladdare från ca 10% (laddstationer finns inte varje mil längs motorvägen så man får ta den som finns inom några mils avstånd) till ca 80% (sedan laddar batteriet långsammare). Det är alltså 70% som utnyttjas eller ca 52 kWh. Då kommer man ca 26 mil med den förbrukningen. Eller ca två timmar i 130 km/h. Jag tycker det är lite för kort.
Första benet på långresan kommer man iofs längre med avresa med 100%.
För mig som vill ha den räckvidden begränsas antalet bilar. Lågt luftmotståndet är a och o, och många elbilar är tyvärr SAV/SUV och ser ut som lådor.
Jag har full respekt för att inte alla kör långa sträckor på motorväg i hastigheter över 110 km/h.
Jag vet inte hur det ser ut för andra tillverkare, eller för den delen andra modeller än den jag har erfarenhet av, Tesla M3LR, men tillverkaren uppger 16 kWh/100 km och jag har efter 2000mil, över olika säsonger och yttre förhållanden, en genomsnittlig förbrukning på 16,6 kWh/100 km, så ganska nära, kanske de här EPA-siffrorna trots allt är ganska användbara.P Pin skrev:Ja det har blivit mycket bättre, men fortfarande finns potential att bli ännu bättre.
Här ett test med modifierad körcykel med mer motorväg.
[länk]
Eftersom det är ett tyskt test innebär motorväg 130 km/h.
Många av de testade bilarna drar i praktiken ca 2 kWh per mil med det körsättet. Med ett batteri på ca 75 kWh och långresa med flera laddstopp kan man i praktiken snabbladdare från ca 10% (laddstationer finns inte varje mil längs motorvägen så man får ta den som finns inom några mils avstånd) till ca 80% (sedan laddar batteriet långsammare). Det är alltså 70% som utnyttjas eller ca 52 kWh. Då kommer man ca 26 mil med den förbrukningen. Eller ca två timmar i 130 km/h. Jag tycker det är lite för kort.
Första benet på långresan kommer man iofs längre med avresa med 100%.
För mig som vill ha den räckvidden begränsas antalet bilar. Lågt luftmotståndet är a och o, och många elbilar är tyvärr SAV/SUV och ser ut som lådor.
Jag har full respekt för att inte alla kör långa sträckor på motorväg i hastigheter över 110 km/h.
https://www.tesla.com/en_eu/support/european-union-energy-label
Ja M3 är ju strömlinjeformad så den bör inte dra otroligt mycket mer på motorväg än standard körcykel. Värre med tex Volvo XC40 och Jaguar e pace.D djac skrev:Jag vet inte hur det ser ut för andra tillverkare, eller för den delen andra modeller än den jag har erfarenhet av, Tesla M3LR, men tillverkaren uppger 16 kWh/100 km och jag har efter 2000mil, över olika säsonger och yttre förhållanden, en genomsnittlig förbrukning på 16,6 kWh/100 km, så ganska nära, kanske de här EPA-siffrorna trots allt är ganska användbara.
[länk]
Sedan drar förbrukningen iväg snabbt i högre hastigheter, på samma sätt oavsett drivmedel, men räckvidden blir bara problem för elbilar. För bensin eller diesel är det väl snarare kostnaden när förbrukningen närmar sig en liter milen. Vilket den iofs också lätt gör på kortare körningar med kallstart i stadstrafik.